PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Käyttäjäkuva


Giösling
11.12.07, 12:52
Esitän SSS:n arvoa alentavien "käyttäjäkuvien" (avatar) välitöntä poistoa.

Mielestäni ne sopivat mainiosti netissä viliseville nuorisopalstoille, mutta
eivät alkuunkaan vakavastiotettavalle sukuaiheiselle forumille.

Samaan sarjaan kuuluvat "tähdet" & "laskimet".

Olen näyttänyt esimerkkiä poistamalla oman tunnukseni.

Terveisin

Juhani Pesu

Martin Josefsson
11.12.07, 16:13
Esitän SSS:n arvoa alentavien "käyttäjäkuvien" (avatar) välitöntä poistoa.

Mielestäni ne sopivat mainiosti netissä viliseville nuorisopalstoille, mutta
eivät alkuunkaan vakavastiotettavalle sukuaiheiselle forumille.

Minun mielestäni kuvien käyttäminen on ihan perusteltu asia.

Joillakin ihmisillä on semmoinen muisti että he erottavat kirjoittajat hyvin toisistaan jo nimien perusteella. Minä kuitenkin muistan paljon paremmin kuka on kuka jos nimen yhteydessä on kuva.

Enemmän tästä asiasta:

Visual memory (http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_memory)
AUDITIIVINEN, KINESTEETTINEN JA VISUAALINEN OPPIMISTYYLI (http://www.tkk.fi/Yksikot/Opintotoimisto/Opetuki/tehopenaali/itsetuntemus/oppimistyyleja.htm)

Giösling
12.12.07, 13:36
Minun mielestäni kuvien käyttäminen on ihan perusteltu asia.

Joillakin ihmisillä on semmoinen muisti että he erottavat kirjoittajat hyvin toisistaan jo nimien perusteella. Minä kuitenkin muistan paljon paremmin kuka on kuka jos nimen yhteydessä on kuva.

Enemmän tästä asiasta:

Visual memory (http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_memory)
AUDITIIVINEN, KINESTEETTINEN JA VISUAALINEN OPPIMISTYYLI (http://www.tkk.fi/Yksikot/Opintotoimisto/Opetuki/tehopenaali/itsetuntemus/oppimistyyleja.htm)

Entä, jos kuvana on "ninjahirviö", tai "barbie" ?

Eräs hätkähdyttävimmistä tosin poistui sitten eilisen.

Itseasiassa huomioni mukaan avatar-lokerossa ei esiinny ainuttakaan
aikuiskuvaa, jonka voisi kuvitella esittävän viestin kirjoittajaa nykytilassa.
Lapsikuvia sen sijaan näkee. Mitä tästä tulisi päätellä?

Terveisin

Juhani Pesu

[teija]
12.12.07, 13:58
Itseasiassa huomioni mukaan avatar-lokerossa ei esiinny ainuttakaan
aikuiskuvaa, jonka voisi kuvitella esittävän viestin kirjoittajaa nykytilassa.
Lapsikuvia sen sijaan näkee. Mitä tästä tulisi päätellä?

Terveisin

Juhani Pesu

Tuohon minun täytyy sanoa, että esimerkiksi oma avatarini on kuin onkin kuva otettu minusta suunnilleen vuosi sitten. Ei siis ole mikään "lapsikuva". Ja kuten joku sanoi toisella palstalla, nuorin tänne kirjoittanut on 13-14-vuotias. Ei sinun tarvitse noteerata ihmisten avataria eikä muitakaan tähtiä ja laskimia ym., jos ne sinua häiritsevät. Miksi nostaa asiasta kauhea haloo? Kaikki muut tuntuvat olevan näiden asioiden kanssa sinut.
Olen hieman hämilläni paasauksestasi.

Teija Rasinkangas

[teija]
12.12.07, 14:00
Lisäksi täytyy sanoa, että mielestäni sukututkimuksen luonteeseen sopii se, että ihmisillä on avatareinaan kuva itsestään lapsena, entisinä aikoina.

Teija Rasinkangas

Giösling
12.12.07, 14:31
Kiitos, että kirjoitat omalla nimelläsi ja -kuvallasi.

Sanoisinko, että tässä näkyy sukupolvien ero.

Arvelisin, ettei valtaosalle Suku Forumin lukijoista "avatar" sano mitään; vielä vähemmän sille tarjottuun lokeroon sijoitettu ninja, tai barbie.

Symboloivatko mielikuvitushenkilöt kirjoittajaa, vai mikä kuvien tarkoitus on?

Mielestäni moiset "koristeet" eivä istu sukututkimusympäristöön luontevasti.

äänestäisimmekö?


Terveisin

Juhani Pesu

[teija]
12.12.07, 14:42
Niin, uskon, että nämä barbiet ja ninjat jollain tavalla symboloivat foorumilaisen luonnetta tai ajatusmaailmaa. Eikä mielestäni mikään sukufoorumin osa ole millään tavalla haitaksi foorumilla asioidessa. Ja jos näillä osilla saadaan foorumille nuoriakin mukaan paremmin, niin ei sekään mielestäni ole haitaksi. Foorumilla on tietty etiketti ja jos joku esim. näistä nuorista sitä rikkovat, uskon, että asialle kyllä tehdään jotain ylläpitäjien tms. toimesta.

Minulle käy kyllä äänestys, jos asiasta sillä päästään sopimukseen.


Teija Rasinkangas
- nimi löytyy todella myös julkisesta profiilistani, kuten kaikilla muillakin.

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 14:54
;7795']

Minulle käy kyllä äänestys, jos asiasta sillä päästään sopimukseen.



Niin minullekin käy äänestys.

--aki--

Giösling
12.12.07, 14:56
Teija,

Minustakin vartavasten esillepannut erikoiset kuvat ovat jollain tavoin kirjoittajan käsitys itsestään. Symbolisoisiko se sitä, miten
ulkopuolisten haluttaisiin näkevän viestinvälittäjän, suomalainen kun ei mielellään "leuhkaile" ominaisuuksillaan? Kuva sen sitten siekailematta ja karusti kertoo.

Pidän avatarestasi, koska se on aito kuva sinusta juuri nyt ja tuo kisu
lämmittää erikoisesti sydäntäni. Terveiset kissoiltani, sekä persialaisilta,
että arabialaisilta.

Terveisin

Juhani Pesu

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 15:03
Oma kuva siis on arvostettu. Eläimen siihen voi siis lisätä?

Minusta joka tapauksessa on hyväksyttävää laittaa muukin kuva, jos se vain on muuten laillinen ja säädyllinen.

Ja nuo nuoruuden kuvat vasta ovat hyviä. Sopivat hyvin tähän aihekokonaisuuteen.


--aki--

[teija]
12.12.07, 15:25
Luulen, että ne, joilla avatar on, tuntevat avatarinsa enemmän itselleen tärkeäksi, mutta samalla haluavat kertoa jotain itsestään tai ajatusmaailmastaan näillä avatareillaan. Siis varsinkin jos kyseessä on jokin muu kuin kuva itsestään, esim. juuri barbie tai ninja. Mielestäni se on vain henkilön persoonallistamista. Omasta avataristani jokainen näkee, että olen kissaihminen, mikä kertoo jonkin verran minusta ja luonteestani.
Terveiset takaisin meidän maatiaiselta.

Teija Rasinkangas

Erkki Järvinen
12.12.07, 15:31
Oma kuva siis on arvostettu. Eläimen siihen voi siis lisätä?

Minusta joka tapauksessa on hyväksyttävää laittaa muukin kuva, jos se vain on muuten laillinen ja säädyllinen.

Ja nuo nuoruuden kuvat vasta ovat hyviä. Sopivat hyvin tähän aihekokonaisuuteen.


--aki--
Ja olihan se Juhanilla myös aikaisemmin käyttäjäkuva näkyvissä josta en kyllä saanut selvää mitä se esitti muttei se lainkaan minua häirinnyt - päinvastoin ihmettelen miksi nyt Juhani on poistanut mainitun kuvan.

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 15:39
Ei häiritse minuakaan, ellei ole säädytön ja tekijänoikeudet tai käyttöoikeudet ovat kunnossa.

--aki--

Sariainen
12.12.07, 17:33
Voi hyvä Juhani !
Älä pyyrä pinuva poistamaan meirän Epun "itku pitkästä ilosta" kuvaa.
Sydämeen on aina hyvä mahtua enemmän huumoria kuin ahdasmielisyyttä.
Sillä ei todellakaan ole tarkoitus aiheuttaa kenellekään mitään pahaa eikä me sitä paitsi asuta muslimi maassa. Onneksi.
Joten iloitaan ja annetaan toistenkin iloita, jookos !
Kuvani siis on ja pysyy vastakin.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Maisa M
12.12.07, 19:37
Voi hyvä Juhani !
Älä pyyrä pinuva poistamaan meirän Epun "itku pitkästä ilosta" kuvaa.
Sydämeen on aina hyvä mahtua enemmän huumoria kuin ahdasmielisyyttä.
Sillä ei todellakaan ole tarkoitus aiheuttaa kenellekään mitään pahaa eikä me sitä paitsi asuta muslimi maassa. Onneksi.
Joten iloitaan ja annetaan toistenkin iloita, jookos !
Kuvani siis on ja pysyy vastakin.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Miksi meidän pitää alentua anelemaan karvalakki neliskanttisena kourassa jonkun toisarvoisen käyttäjäkuvan poistamista, kun joku sitä on noussut täällä takajaloilleen vaatimaan? Kysyn vaan, sillä minua lievästi sanoen ärsyttää tällainen henki, mikä tällä forumilla nykyään vallitsee! Ja sitten pitää vielä äänestääkin moisen typeryyden vuoksi! Pah, pah ja pah! - Aivankuin jotkut omistaisivat tämän forumin! :cool:

Maisa Martin

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 19:40
Suku Forumin henki on kokonaisuutta tarkastellen edelleen mitä suurimmassa määrin hyvä. Pitäkäämme siitä kiinni.

--aki--

Heikki Koskela
12.12.07, 19:48
Minäkin innostuin vaihtamaan käyttäjäkuvaa entistä parempaan. Entinen kun oli hyvän geologi-kaverin karrikoima ja postin kautta kulkenut kortti. Mutta kun minulla on kauppakassi päässäni, niin eivät hienot kasvonpiirteet tule kunnolla näkyviin.

Vaan tämä uusi kuva, joka on vähän kuin tilauksesta tehty katutaiteilijan tekemänä ja maksoi peräti 3 latia (Latviassa), korostaa minun hieman ylisuurta nenääni ja takkuisia kulmakarvoja. Kasvojen piirteet ovat pääasiassa isäni syytä.

Mutta tosipuheessa olisi aivan mallikas asia, että mahdollisimman moni laittaisi oman kuvansa näytille. Ei haittaa, vaikka kuva ei olisikaan eilen kuvattu. Se antaa kirjoittajastaan tuttavallisemman "kuvan" ja lähentäisi tietyllä tavalla sukututkijoita keskenään. Eikä enää iljettäisi haastaa riitaa kaiken aikaa pikku asioista. Käyttäkää kuvaa, käyttäkää kuvaa ja käyttäkää kuvaa!

Sariainen
12.12.07, 20:08
Niin on. Mitä jos muistettaisi puolin ja toisin suvaitsevuus ja aikuisminen käytös edes alkeet siitä.
Luulen, että niin sopu säilyy. Purraan porukalla kieleemme ennen kuin lauotaan asiattomuuksia yks jos toinen.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Vakirpit
12.12.07, 20:28
Luulisin, että omissa käyttäjätiedoissa voi määritellä näkyykö käyttäjäkuvat vai ei.:)

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 20:36
Luulisin, että omissa käyttäjätiedoissa voi määritellä näkyykö käyttäjäkuvat vai ei.:)

Näin on. Muokkaa asetuksia -kohdassa voi valita seuraavia.

Viestissä näkyvät osat

Sinulla on mahdollisuus valita mitä viestin osia näytetään tai piilotetaan. Se voi olla hyödyllistä jos käytössä on hidas internetyhteys tai jos haluat poistaa viesteistä tarpeettomia yksityiskohtia.

- Näytä allekirjoitukset
- Näytä käyttäjäkuvat
- Näytä kuvat (mukaan lukien liitetiedostot ja [IMG]-koodilla lisätyt)

--aki--

JaskaS
12.12.07, 21:58
Kiitos Akille opastuksesta käyttäjäkuvan näkyviltä pois saattamisesta niin haluaville.
Rohkenin näin itsekin laittaa oman kuvani, joka on tyttäreni näkemys sukututkijasta, joka alkaa vähitellen näyttämään yhä enemmän muinaiselta esivanhemmaltaan :D:

Muuten olen sitä mieltä, että olisi jo näin joulun alla aika poistaa pipo kiristämästä ja laittaa vaikka tonttulakki päähän.

:) Jaska

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 22:15
Ja kiitos Aijalle muistutuksesta.

Jaakon neuvo on varteenotettava.

Meidän sukututkijoiden ja sukututkailijoiden (= erilaisten sukututkimusmatkailijoiden) päähine saattaa välillä kiristää. Tonttulakki on tosiaan väljempi. Siksi vaihdoin siihen.
Kehtaisko tonttulakkia pitää sitten vielä joulun jälkeenkin? Varsinkin jos se kiristää vähemmän...

--aki--

Aki Pitkäkoski
12.12.07, 22:20
Mutta tosipuheessa olisi aivan mallikas asia, että mahdollisimman moni laittaisi oman kuvansa näytille. Ei haittaa, vaikka kuva ei olisikaan eilen kuvattu. Se antaa kirjoittajastaan tuttavallisemman "kuvan" ja lähentäisi tietyllä tavalla sukututkijoita keskenään. Eikä enää iljettäisi haastaa riitaa kaiken aikaa pikku asioista. Käyttäkää kuvaa, käyttäkää kuvaa ja käyttäkää kuvaa!

Hyvä taiteellinen kuva sinusta Heikki!
Käytetään toki kuvia, jos siltä tuntuu, koska niistä monet ilmeisesti pitävät, ja ne jotka eivät pidä, voivat ne asetuksistaan piilottaa.

--aki--

Giösling
13.12.07, 08:24
Ja olihan se Juhanilla myös aikaisemmin käyttäjäkuva näkyvissä josta en kyllä saanut selvää mitä se esitti muttei se lainkaan minua häirinnyt - päinvastoin ihmettelen miksi nyt Juhani on poistanut mainitun kuvan.

Suoraan kysymykseen suora vastaus.

Poistin käyttäjäkuvan esimerkkinä, kuten viestiketjun alussa mainitsin.

Nyt käytössä oleva "paketti" sallii profiilikuvan ja käyttäjäkuvan.
Profiilikuvan (arkistossa) tulisi esittää henkilöä itseään ja käyttäjäkuvan (esillä viestien yhteydessä) olla symboolinen "tuotemerkki", näin olen näitä nettietikettejä omavaltaisesti tulkinnut.

Poistin varmuuden vuoksi molemmat (sekä profiilikuvan, että avatar-tunnuksen).

Käyttäjäkuvani tarkoitus oli symbolisoida harrastuksiani (islamilainen
taide ja sukututkimus). Alkuperäisissä puukehyksissä oleva öljymaalaus
vuoden c.1860, esittää Abdul Mejidiä (1822-1861) ja kuuluu
kokoelmiini. Itse taideteoksen tie Riadiin on seikkailu sinänsä ja oman tarinansa arvoinen. Osmanien sukupuu on sekin jännittävää seurattavaa.
Suosittelen perehtymistä.

Kuten sanoin; avatar-tunnusten käyttö sukututkimusaiheisen keskustelupalstan yhteydessä ei ole onnistunutta; kyseessä ei ole
"treffipalsta", jossa omaa persoonallisuutta tuodaan tyrkyttävästi esille.
Keskustelun tulisi koskea etupäässä yhteistä tieteellistä (?) tutkimusta;
siksi poisto ja ketjunaloitus.

Terveisin

Juhani Pesu

admin
13.12.07, 08:58
Suku Forumin yhtenä ominaisuutena on käyttäjäkuvan, avatarin mahdollisuus. Toimintoa voi siis käyttää tai jättää käyttämättä.

Viestiketjun ensimmäisessä viestissä on ehdotettu "...SSS:n arvoa alentavien "käyttäjäkuvien" (avatar) välitöntä poistoa..."

Ylläpitohenkilöstö on seurannut keskustelua jossa voimme todeta että:
esityksen tekijä haluaa poistaa ko. toiminnallisuuden
muut kantaa ottaneet eivät näe käyttäjäkuvissa suurempia ongelmia, muutostarpeitaSääntöjen mukaan lause"...Keskustelu on asiallista ja toisia kunnioittavaa. Lämmin huumori on sallittu. Kiellettyjä ovat lainvastaiset, loukkaavat, uhkaavat ja alatyyliset viestit ja ilmaisut...." -on edelleen ehkä se paras ohjenuora kun lisää viestiin tekstiä tai omaan profiiliin kuvan.

Eli - Suku Forumin säännöissä ei ole kielletty käyttäjäkuvien käyttö. Käyttö on toisin sanoen sallittua. Laittakaa itsellenne halutun käyttäjäkuvan. Kuvan itsestänne lapsena, nuorena, vanhana. Totisen kuvan, hupikuvan, valokuvan, piirretyn karrikatyyrin. Käyttäkää symbolia, logoa, vaakunaa,... Käyttäkää ihmishahmoa, eläintä tai muunlaista hahmoa. Laittakaa kuva joka jollain tavalla kuvastaa itseänne tai vaikka kuva jolla ei ole mitään kytkentää itseenne. Tai olkaa käyttämättä kuvaa. Valinta on teidän oma eikä jonkun toisen forumin jäsenen. - Voitte kuitenkin olla varma siitä että mikäli ylläpitoporukan mielestä valitsemanne kuva on joteenkin epäsopiva ta sääntöjen vastainen, niin tulemme ottamaan teihin yhteyttä.

Kyseinen esitys on siis vastaanotettu ja käsitelty. Ylläpitoporukan piirissä muutosesitys ei ole saanut kannatusta ja kuten olemme nähneet viestiketjussa muut kannanotot eivät ole samassa linjassa esityksen tekijän kanssa.

Esitys on tehty. Esitys käsitelty. Ei johda toimenpiteisiin.
http://suku.genealogia.fi/ohje/klubbat.png

Giösling
13.12.07, 09:16
Lapsellisuuksien lopuksi tulisi poistaa myös "kaveri- ja mustatlistat".

Olemmeko todella SSS:n sponsoroimalla forumilla?

Ovatko avatar-tunnukset & "kaveri- ja mustat-listat", tulleet jäädäkseen?

Seuran jäsenenä vaadin äänestystä monia loukkaavien leikkikalujen poistosta.

Terveisin

Juhani Pesu

admin
13.12.07, 09:21
Esitys on tehty. Esitys käsitelty. Ei johda toimenpiteisiin.

Mikäli joku haluaa laittaa äänestyksen asiasta niin siitä vaan.
http://suku.genealogia.fi/ohje/klubbat.png