PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Medlemskap i FSHF - vad får man tillgång till?


hoj
27.01.12, 18:20
Hej,

Jag undrar om någon enkelt och överskådligt kan förklara vad man får tillgång till som medlem i FSHF jämfört med när man inte är det?

Som jag förstått får man mer möjligheter att söka mellan det som är fritt tillgängligt på sukuhistoria.fi och till vår egen samtid - men hur går det i så fall ihop med sekretessen på 125 år? Får man tillgång till fler kyrkoböcker som medlem?

Hoppas någon kan svara så vi kan ta ställning till hur vi ska göra. :)

mvh hoj

Ben-Eric
27.01.12, 20:19
För att få svar på dina frågor som inte verkar vara helt relevanta vänligen kontakta info (a) sukuhistoria.fi
Lycka till!

Marjapuu
28.01.12, 12:48
Får man tillgång till fler kyrkoböcker som medlem?


Ja. De böcker som är fritt tillgängliga har sekretessen på 125 år, men som medlem får du titta på kyrkoböcker ända till år 1911, alltså 100 år gamla uppgifter. Men man ska komma ihåg, att alla orter har ännu inte alls blivit skannade, och alla har inte blivit skannade till år 1911.

Jag är själv medlem sedan flera år, och jag har haft mycket nytta av det. Man sparar mycket tid och pengar genom att inte behöva resa till landsarkivet för att titta på de nyare böckerna.

Henrik
28.01.12, 13:44
Förutom det redan nämnda, är jag medlem för att understöda verksamheten. Även om en stor del av materialet är fritt tillgängligt, och gjorts med frivillig insats, är upprätthållandet knappast utan kostnader.
h. Henrik

hoj
28.01.12, 18:00
Ja. De böcker som är fritt tillgängliga har sekretessen på 125 år, men som medlem får du titta på kyrkoböcker ända till år 1911, alltså 100 år gamla uppgifter. Men man ska komma ihåg, att alla orter har ännu inte alls blivit skannade, och alla har inte blivit skannade till år 1911.

Jag är själv medlem sedan flera år, och jag har haft mycket nytta av det. Man sparar mycket tid och pengar genom att inte behöva resa till landsarkivet för att titta på de nyare böckerna.

Tack så jättemycket för svaret. Det var just detta jag ville få klarhet i! :)

Med vänlig hälsning
hoj

hoj
28.01.12, 18:00
Förutom det redan nämnda, är jag medlem för att understöda verksamheten. Även om en stor del av materialet är fritt tillgängligt, och gjorts med frivillig insats, är upprätthållandet knappast utan kostnader.
h. Henrik

Jag håller med, det är en storartad insats som görs och som bör stödjas!