PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukuseurojen käytäntöjä


JaMaHa
27.01.12, 14:06
Heippa!

Onko kenelläkään tietoa, että saako sukuseuroista luovuttaa ilman jäsenen suostumusta nimi ja osoitetietoja kaupallisiin tarkoituksiin? Sukuseuran säännöistä en löytänyt mitään pykälää mikä antaisi luvan tai kieltäisi sen.


Terv. Jaana

Juha
27.01.12, 14:16
Sukuseuran tiedot muodostavat henkilörekisterin ja sitä koskevat sen jälkeen näitä koskevat lait - omasta mielestäni ainakin on näin.

Eli tietoja ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin ilman lupaa.

http://www.tietosuoja.fi/1698.htm


Juha

JaMaHa
27.01.12, 15:06
Heippa!

Kiitos Juha. Näin ajattelin itsekin ja olen siksi erittäin vihainen, koska minun nimeni oli annettu. Lupasin aikoja sitten kyseiseen sukuseuraan antaa apua sukututkimus tarkoituksessa. Viime viikolla minuun otettiin yhteyttä ja sanottiin nimeni saadun sukuseurasta. Suostuin tapaamiseen, koska oletin asian liittyvän sukuseuraan. Soittaja ei suostunut kertomaan asiaansa puhelimitse. Tänään sitten 2 miestä marssi kotiini värväämään minut verkostoitumistarkoituksessa myymään mm. pesuaineita. Eikä tällä suinkaa kerättäisi kolehtia sukuseuran hyväksi vaan omiin taskuihin. Kuuntelin reilun tunnin selityksen ja sanoin ei kiitos. Nyt harmittaa niin vietävästi ja arvelluttaa, että onko johonkin muuhunkin annettu nimeni ilman lupaa.


Terv. Jaana

JaMaHa
07.02.12, 21:34
Heippa!

Kylläpä tästä nyt sitten soppa syntyikin. Puhelimet ja sähköpostit ovat raikuneet suuntaan, jos toiseenkin. Lähetin myös tietosuojavaltuutetulle kirjelmän ja kysyin sukuseuran menettelytavoista. Sieltä tuli myös tieto, että väärin on toimittu. Sain selville, että tämä mies kuka kävi kauppaamassa minulle niitä tarvikkeita, oli saanut nimeni vaimoltaan, joka on sukuseuran sukutoimikunnassa ja yksi nimilistan omaavista.

Tämä mies soitti minulle ja ihmetteli, miksi olen nostanut asiasta metelin, koska hänen vaimonsa on muitakin nimiä antanut, eikä kukaan muu ole reagoinut mitenkään. Oli vallan hämmästynyt, kun pidin "puhuttelun" tietosuoja-asioista. Heillä ei kuulemma vaimon kanssa ollut mitään tietoa, ettei nimiä olisi saanut jaella kaupallisiin tarkoituksiin. Myös sukuseuran sihteeri otti minuun yhteyttä ja pahoitteli kovasti tilannetta. Myös hänellä oli epäselvyyttä näissä tietosuoja-asioissa ja hänellekin jouduin kertomaan niistä. Miten on mahdollista, ettei sukuseuran sukutoimikunnan jäsenet ole tietoisia tietosuoja-asioista?

Nyt viimeiseksi päätin ottaa yhteyttä sukuseuran puheenjohtajaan ja lähetän hänelle kirjeen ja kopion tietosuojavaltuutetun vastauksesta. Julkenin myös ohjeistaa puheenjohtajaakin. Kehotin sukuseuran sukutoimikunnan jossain kokouksessa käsittelemään tietosuoja-asioita ja varmistamaan sen, että kaikki ovat ymmärtäneet.

Nyt sitten jään odottamaan saanko kiitosta, kun nostin kissan pöydälle vai lennänkö sukuseurasta karmit kaulassa, kun sotkin heidän päiväjärjestyksensä ;)

Terv. Jaana

Hannu Hellsten
07.02.12, 21:52
Heippa!

Kylläpä tästä nyt sitten soppa syntyikin. Puhelimet ja sähköpostit ovat raikuneet suuntaan, jos toiseenkin. Lähetin myös tietosuojavaltuutetulle kirjelmän ja kysyin sukuseuran menettelytavoista. Sieltä tuli myös tieto, että väärin on toimittu. Sain selville, että tämä mies kuka kävi kauppaamassa minulle niitä tarvikkeita, oli saanut nimeni vaimoltaan, joka on sukuseuran sukutoimikunnassa ja yksi nimilistan omaavista.

Tämä mies soitti minulle ja ihmetteli, miksi olen nostanut asiasta metelin, koska hänen vaimonsa on muitakin nimiä antanut, eikä kukaan muu ole reagoinut mitenkään. Oli vallan hämmästynyt, kun pidin "puhuttelun" tietosuoja-asioista. Heillä ei kuulemma vaimon kanssa ollut mitään tietoa, ettei nimiä olisi saanut jaella kaupallisiin tarkoituksiin. Myös sukuseuran sihteeri otti minuun yhteyttä ja pahoitteli kovasti tilannetta. Myös hänellä oli epäselvyyttä näissä tietosuoja-asioissa ja hänellekin jouduin kertomaan niistä. Miten on mahdollista, ettei sukuseuran sukutoimikunnan jäsenet ole tietoisia tietosuoja-asioista?

Nyt viimeiseksi päätin ottaa yhteyttä sukuseuran puheenjohtajaan ja lähetän hänelle kirjeen ja kopion tietosuojavaltuutetun vastauksesta. Julkenin myös ohjeistaa puheenjohtajaakin. Kehotin sukuseuran sukutoimikunnan jossain kokouksessa käsittelemään tietosuoja-asioita ja varmistamaan sen, että kaikki ovat ymmärtäneet.

Nyt sitten jään odottamaan saanko kiitosta, kun nostin kissan pöydälle vai lennänkö sukuseurasta karmit kaulassa, kun sotkin heidän päiväjärjestyksensä ;)

Terv. Jaana
Tyylikästä toimintaa sinulta.
Toivottavasti saat kiitosta.
Tai jos toteutuu se karmit kaulassa -vaihtoehto, niin eipä moisessa seurassa kannata ollakaan.

Juha
07.02.12, 22:37
Nooo...eipä tuomita liian kovasti.

Eiväthän sukuseurojen toimijat ole välttämättä mitään laintuntijoita, vaan innokkaita kehittämään seuran toimintaa. Siinä tiimellyksessä voi helposti tulla ylilyöntejä. Harrastuspohjaltahan tässä ollaan liikenteessä.

Eihän tässä tapauksessa kukaan menettänyt rahojaan eikä tullut huijatuksi millään tavalla.

Ihan fiksua laittaa asiallista palautetta ja ikään kuin opastaa vastaisen varalle.



Juha

JaMaHa
07.02.12, 23:12
Heippa!

Kyllä minä Juha koen itseni huijatuksi. Jos minulle olisi kerrottu puhelimessa suoraan ja rehdisti, mitä asia koskee, olisin kieltäytynyt ehdottomasti. Kaupparatsu herätti kiinnostukseni sanalla sukuseura, jolloin minä tyhmyyksissäni oletin hänen liikeideansa liittyvän sukuseuraan. Harva sukuseura rypee rahassa ja ajattelin kuunnella liikeidean auttamistarkoituksessa. Kun kävikin ilmi, ettei tällä liikeidealla ole mitään tekemistä sukuseuran kanssa, tunsin itseni huijatuksi. Ja kyllä, tunnen edelleen. Rahaa en onneksi menettänyt, mutta luottamukseni menetin. Mutta sain myös jotain. Sen, etten toiste usko, jos sukuseuran nimissä jotain ehdotetaan.

Terv. Jaana

JaMaHa
20.02.12, 14:00
Heippa!

Kävin pitkän puhelinkeskustelun sukuseuran puheenjohtajan kanssa ja hän tuomitsi täysin sukutoimikuntaan kuuluvan jäsenen ja hänen puolisonsa touhut. Asia aiotaan käsitellä seuraavassa kokouksessa. Puheenjohtaja oli kiitollinen, kun otin häneen yhteyttä ja kerroin asiasta sekä laitoin hänelle kopion saamastani tietosuojavaltuutetun kirjeestä.


Terv. Jaana