PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henricus Martij - Rauma ja Närpiö


Kivipää
23.01.12, 12:33
Rauman kappalaisena ja koulumestarina mainitaan vv. 1568-78 Henricus Martij l. Martini. Rauman historian kirjoittanut Lähteenoja korosti, että hän ei ollut Marci. Tukholman suomalaisen seurakunnan papistoa tutkinut Lauri Pihlajamaa olettaa tämän Henricuksen olleen Rauman kirkkoherran Martinus Olain poika, joka olisi saanut Juhana-kuninkaalta virkaanasettamiskirjeen Rauman kh:ksi, mutta kuolleen ilmeisesti pian sen jälkeen. Toisaalta Leinberg mainitsee Michael Stephanin saaneen vastaavan kirjeen jo v. 1577. Henricus Martinia Leinberg ei mainitse Rauman kirkkoherrojen joukossa.

Vastaavasti Leinberg mainitsee vuosina 1577-87 Närpiön kirkkoherrana olleen Henricus Martij-nimisen papin. Eli patronyymi oli Martij, kuten Rauman kappalaisellakin. Ei Marci, kuten Åkerblom Närpiön historiassa ilmeisesti olettaa. Leinberg ei kirjoita tämän Henricuksen olleen edeltäjänsä Marcus Gregoriin poika, kuten nykyään oletetaan (esim. Biografiakeskuksen Turun hiippakunnan paimenmuisto) juuri Åkerblomiin viitaten.

Voisikohan olla niin, että Rauman ja Närpiön Henricus Martij olisivat sama henkilö? Tuota patronyymimuotoa Martij ei Leinbergissä esiinny muilla Henricuksilla. Pari muuta Henricus Martinia löytyy eli Janakkalasta ja Paimiosta. Siirtyminen Närpiön kirkkoherraksi olisi sopinut Rauman kappalaisen urakehitykseen. Tuskin suurehkon seurakunnan kirkkoherraksi aivan "tyhjästä" tuolloin tultiin.

kkylakos
24.01.12, 11:58
Tuoreimman paimenmuiston (jonka laatua en ole missään kehunut) mukaan

Rauma: http://www.kansallisbiografia.fi/paimenmuisto/?eid=981
Närpiö: http://www.kansallisbiografia.fi/paimenmuisto/?eid=980

Kivipää
24.01.12, 13:09
Näinhän se on, että noissa molemmissa artikkeleissa spekuloidaan näiden pappien isien henkilöllisyydellä. Närpiön kirkkoherran tapauksessa jopa Henricuksen patronyymi on ilmeisesti Åkerblomin "käsittelyssä" vaihtunut Martista Marciksi, jotta se sopisi edellisen kirkkoherran nimeen. En tiedä mihin lähteisiin Åkerblom perustaa oletuksensa, mutta esim. Leinbergissä on viitattu lähteisiin (F.S. 2296:33; 2384:35; 2386:73 sekä Asiak. sid. 118), joiden perusteella uskon hänen päätyneen tuohon Martij-patronyymiin. En löytänyt tähän hätään näitä lähteitä Digitaaliarkistosta, mutta joitain tilikirjojen kuitteja ne lienevät.

Eli nämä Henricus Martij-papit saattavat olla yksi ja sama henkilö tai sitten eivät, mutta joka tapauksessa tuo Närpiön papin isän nimi ja sitä myöten oletettu lähisukulaisuus edeltäjän kanssa saattaa olla sepitettä, joka elää ja vaikuttaa kirjoissa ja kansissa sekä sähköisissä tiedostoissa.
______________
Matti Pesola

Benedictus
24.01.12, 16:01
Kaivelimme noita Närpiön pappeja tässä noin vuosi sitten Astreniusketjun puolella.
eräs seikka näyttäisi olevan että Porin Tuosrsniemen kylän tiloilla näkyi noita pappeja edes ja takaisin. Ervelimme, että kyse oli suvusta, jolla oli Närpiö hallussaan ja asuinpaikkana Tuorsniemi. SAY:stä löytyy hyvin nimi historiaa.
Huomatkaa, että Tuosrsniemi kuuluu Porin alueeseen nimeltä vähä-Rauma ja siellä usein vähäsana jää pois. Rauma Poris voi tarkoittaa myös Vähä-Raumaa.

En nyt muista henrik Martij tai muita nimiä enkä ikävä kyllä ehdi etsimään.

Tuo noin vinkiksi tutkimiselle. Vois löytyä lisätietoa.

Matti Lund
24.01.12, 16:11
Näinhän se on, että noissa molemmissa artikkeleissa spekuloidaan näiden pappien isien henkilöllisyydellä. Närpiön kirkkoherran tapauksessa jopa Henricuksen patronyymi on ilmeisesti Åkerblomin "käsittelyssä" vaihtunut Martista Marciksi, jotta se sopisi edellisen kirkkoherran nimeen. En tiedä mihin lähteisiin Åkerblom perustaa oletuksensa, mutta esim. Leinbergissä on viitattu lähteisiin (F.S. 2296:33; 2384:35; 2386:73 sekä Asiak. sid. 118), joiden perusteella uskon hänen päätyneen tuohon Martij-patronyymiin. En löytänyt tähän hätään näitä lähteitä Digitaaliarkistosta, mutta joitain tilikirjojen kuitteja ne lienevät.

Eli nämä Henricus Martij-papit saattavat olla yksi ja sama henkilö tai sitten eivät, mutta joka tapauksessa tuo Närpiön papin isän nimi ja sitä myöten oletettu lähisukulaisuus edeltäjän kanssa saattaa olla sepitettä, joka elää ja vaikuttaa kirjoissa ja kansissa sekä sähköisissä tiedostoissa.
______________
Matti Pesola

Ne on näitä otteita tavanomaisilta Satakunnan voudintiliniteitten sivuilta, mm:


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1767489

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1760360


"Martij"

Mutta ainakin yhdessä viitteessä lienee painovirhe niteen sivun kohdalla.

Mutta tämä seuraava vuosi:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1774291

Tulkittavissa "Marci"

Matti Lund

Kivipää
24.01.12, 16:34
Kiitos Matti. Kyllä tuo näyttäisi olevan Martij, vaikka Marcikin olisi mahdollinen. Näin ollen julkisuudessa esitetty tieto siitä, että tuo mainittu Närpiön kirkkoherra Henricus olisi ollut edeltäjänsä Marcus Gregoriin poika, lienee joka tapauksessa muuttunut epävarmaksi. Eli ajatus siitä, että Rauman kappalainen (koulumestari) Henricus Martij ja Närpiön kirkkoherra Henricus Martij olisivat sama henkilö, on myös edelleen mahdollinen. Mielenkiintoista, ettei Leinberg viitannut lainkaan Marci-vaihtoehtoon.
______________
Matti Pesola

Matti Lund
24.01.12, 17:07
Kiitos Matti. Kyllä tuo näyttäisi olevan Martij, vaikka Marcikin olisi mahdollinen. Näin ollen julkisuudessa esitetty tieto siitä, että tuo mainittu Närpiön kirkkoherra Henricus olisi ollut edeltäjänsä Marcus Gregoriin poika, lienee joka tapauksessa muuttunut epävarmaksi. Eli ajatus siitä, että Rauman kappalainen (koulumestari) Henricus Martij ja Närpiön kirkkoherra Henricus Martij olisivat sama henkilö, on myös edelleen mahdollinen. Mielenkiintoista, ettei Leinberg viitannut lainkaan Marci-vaihtoehtoon.
______________
Matti Pesola


Siellä saattaa olla tililuettelossa patronyymivirheitä, jos joku muu on kirjannut ja Magni on saattanut sitä kautta sattua Åkerblomille. Sanoisin, että Åkerblom (oliko poika Bror Å?) ei ole taipuvainen vääntämään tekstejä hypoteesien pakkopaitaan, vaan suttuisissa asiakirjoissa sattuu eteen tulkintavaikeuksia itse kullekin ja ennen pitkää joukkoon mahtuu virheellisiä tulkintoja, vaikka olisi kuinka pätevä sinänsä.


Kymmenysluettelot on Henricus "Marti" itse kirjannut ja esimerkiksi tässä vuoden 1577 allekirjoituksessa on "Marti", vaikkakin "t" -kirjain on lähes olematon.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1767633

Yksittäinen patronyymin eroavuus on sikäli kiusallinen, että ainahan voidaan olettaa, että joku Henricus Magni tai Marci on voinut "tuurata" Henricus Martiita, mutta onko niin todella ollut, on vaikea näyttää, jos ei ole useampia toisistaan riippumattomia lähteitä siinä asiassa käytettävissä.


terv Matti Lund

Kivipää
24.01.12, 18:28
Leinbergillä on vielä yksi viittaus tähän Närpiön Henricus Martiin eli hänen itsensä toimittama Asiakirjoja, jotka valaisevat Suomen kansan kameraalisia oloja 1500- ja 1600-luvuilla (sivu 118). Toisaalta voihan se olla niinkin, että siellä mainitaan lainaus juuri näistä esittämistäsi lähteistä. Rauman Henricus Martij:n tiedoissa Leinbergillä ei ole lainkaan viitteitä. Ketään pappi Henricus Marcia Leinberg ei mainitse, mutta yksi Henricus Magni löytyy 1580-luvulla Lohjan kappalaisena.
________________________
Matti Pesola