PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rautalammin Raatikaiset


keiraa
20.01.12, 07:48
Etsin yhteystietoja Raatikaisten sukua tutkineisiin. Onkohan tietoa...?

Julle
20.01.12, 14:02
<Etsin yhteystietoja Raatikaisten sukua tutkineisiin. Onkohan tietoa...? >

Rautalammin Raatikaisia en ole tutkinut, mutta näyttää heitä sukupuussani riipuvan 33 miestä ja 36 naista. Todennäköisesti etenkin 1600-1800-luvuilta kuin 1900-luvun jälkeen. Jarmo Karjalaisen toimittaman Purasten sukukirjan luvussa IV näyttäisi olevan Rautalammin Raatikaisia nimiluettelon mukaan ainakin puolisen sataa!

Tutkimisiin

SatuKy
20.01.12, 21:48
Hei
minulla taitaa olla Raatikaisia noin 50-60. Vanhin varmaankin Måns (Mauno) Raatikainen (1650-1713) ja puolisonsa Aune (k. 7.7.1706) Haapamäen Raatikkalasta. Saattaapa joukossa olla virheellisiäkin tulkintoja...

Terveisin
Satu Aittomäki

keiraa
22.01.12, 14:43
Hei,

yksi Mauno Raatikainen on minunkin puussani, mutta en ole varma kuuluuko se sinne. Olen kiinnostunut siitä sukuhaarasta, jossa sukunimi vaihtui 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa Raatikaisesta Raakiksi. Eräs Matti Matinpoika Raatikainen läksi sotimaan ja palasi sieltä Matts Raak'ina takaisin. Matts Raakin esipolvista haluaisin mitä tahansa tietoa.

Terveisin
Keijo Raak

Julle
23.01.12, 16:21
< yksi Mauno Raatikainen on minunkin puussani, mutta en ole varma kuuluuko se sinne. Olen kiinnostunut siitä sukuhaarasta, jossa sukunimi vaihtui 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa Raatikaisesta Raakiksi. Eräs Matti Matinpoika Raatikainen läksi sotimaan ja palasi sieltä Matts Raak'ina takaisin. Matts Raakin esipolvista haluaisin mitä tahansa tietoa. >

Kyllä hän käsittääkseni yhtyy samaan Rautalammin Haapamäen Raatikaisten sukuun juuri tuon edellä olevan parin kautta, joiden yhteinen esi-isä Kulsialan? (Kalvola) pitäjästä Mikko (Michel) Raatikaisen uudisasukaspoika Heikki Raatikainen sai erämaa-alueen vuonna 1552 Rautalammin Haapamäeltä, josta myöhemmin tuli Raatikkalan tila.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1292827

Sieltä ne kaikki Raatikaiset sikiää, kuten olen alustavasti joskus tutkinut Magnus-isä haaraa pitkin! Bertill ja Matz ovat jääneet tutkimatta!

Tutkimisiin

Julle
31.01.12, 19:20
< minulla taitaa olla Raatikaisia noin 50-60. Vanhin varmaankin Måns (Mauno) Raatikainen (1650-1713) ja puolisonsa Aune (k. 7.7.1706) Haapamäen Raatikkalasta. Saattaapa joukossa olla virheellisiäkin tulkintoja... >

Hei!

Sama pari löytyy minultakin Rautalammin 1. rippikirjan mukaan, mutta se ei taas täsmää Rautalammin asutusluetteloihin, ellei Aune ole 2. vaimo ja Helga oli 1. vaimo. En ole löytänyt vielä tarpeeksi syntymä- ja kuolinaikoja, jos niitä edes on olemassa, jotta voisin vahvistaa tulkintani. Jotenkin näin se liitteen mukaan menee, Matti ja Marketta ovat joko 1. tai 2. avioliiotsta ja Eerik sitten toisesta?

Tulkitsemisiin

keiraa
01.02.12, 11:40
Ohessa on epävarma tietoni Raatikainen-Raak suvusta. Tuolla yläpäässä olevat ovat jo varmaan aika läheisiä sukulaisia "Perhetaulun" Raatikaisten kanssa.

Julle
01.02.12, 20:11
< Ohessa on epävarma tietoni Raatikainen-Raak suvusta. Tuolla yläpäässä olevat ovat jo varmaan aika läheisiä sukulaisia "Perhetaulun" Raatikaisten kanssa. >

Huomasin juuri, että tämä viestiketju oikeastaan kuuluisi nyt sisältönsä puolesta Savo lokeroon! "Administeri" voi varmaan sen sinne siirtää!

Järjestellen

Julle
02.02.12, 15:51
< Ohessa on epävarma tietoni Raatikainen-Raak suvusta. Tuolla yläpäässä olevat ovat jo varmaan aika läheisiä sukulaisia "Perhetaulun" Raatikaisten kanssa. >

Samalta näyttää, mutta Maunon syntymä- ja kuolinaika antavat aihetta taas epäillä uutta Maunoa, jos ei satu olemaan sittenkin aikaisemmin Helgan kanssa naimisissa ollut.

Kiitos kuitenkin tiedoista! Tarkastaessani ja verratessani tietoja tarkentuivat ja lisääntyivät myös minun tietoni, joissa on vielä paljon tarkennettavaa, kun Rautalammin rippikirjojen syntymävuodet heittelee ja kuolinaikojen etsintään ei tahdo saada rippikirjoista edes oikeaa vuotta perusteeksi kuolleista etsimiseen.

Liite: MaunoRaatikainen.RTF

Tutkimisiin

keiraa
02.02.12, 18:01
Siellähän nuo veljekset Mikko Raatikainen ja Matti Raak Jullen papereissa ovat. Kiitos Jullelle arvokkaasta tiedosta. Nyt täytyy paneutua Jullen puuhun tarkemmin; siitä saan varmasti lisäselvyyttä omiin rakennelmiini.

Kiitos vielä kerran Julle!