PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kaarinan Henric Zachrisson


HennaS
17.01.12, 00:11
Kaipaan lisätietoja kaarinalaisesta talonpojasta nimeltä Henric Zachrisson, joka sai pojat nimeltä Thomas (s. 14. 12. 1718) ja Jöran (s. 16. 3. 1721) Ravattulan Särvässä, Ericin 1724 Kuralassa ja Mattsin (s. 16. 8. 1728) Koristossa.

Thomas ja Matts Henricsson asuivat, saivat lapsia ja kuolivat Kakskerran saaressa, Jöranin ja Ericin kohtaloista minulla ei ole tietoa. Vaikka Kakskerran rippikirjoissa Henricin syntymäpäivä on aina merkitty noin viisi kuukautta aikaisemmaksi kuin Kaarinan kastekirjassa, eräässä Kakskerran rippikirjassa, jossa Thomas ja Henric esiintyvät samalla sivulla heidän mainitaan olevan veljekset, joten Kakskerran Matts Henricsson oli Henric Zachrissonin poika.

Kaarinan seurakunnan rippikirjassa vuosilta 1721-1734 Kuralan kohdalla näyttää Henricin vaimon olleen Gertrud (tai Gretha?) Larsdotter:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5195451

Kasteluettelossa Jöran Henricssonin kummeiksi on merkitty muiden muassa ravattulalainen Sigfrid Zachrisson ja hänen vaimonsa Maria Mattsdotter - oliko kyseessä Henric Zachrissonin veli?

Henric Zachrissonin tutkimista vaikeuttaa se, että niissä Kaarinan seurakunnan rippikirjoissa, joissa hän esiintyy ei mainita syntymäaikoja ja suurin osa nimistä on yliviivattu. Kastekirjoissa ei mainita lasten äitejä ollenkaan.

Olen kiinnostunut myös Henric Zachrissonin vaimosta ja hänen sukulaisistaan.

Mariana
19.01.12, 14:00
Tämä Henrik Zachrisson kuuluu esivanhempiini, mutta en ole pystynyt selvittämään hänen vanhempiaan.Hänen poikansa Thomas s.1718 Särvässä, oli Tulkkilan isäntänä.
Olen yrittänyt selvittää seur.asiaa: Kaarinan pitäjän historiassa, jossa on taloluettelo s.291 mainitaan että"ratsutilallinen Juho Heikinpoika HARITUN ostettua Tulkkilan perinnöksi tuli isännäksi taloon hänen veljensä Tuomas Heikinpoika." Historiankirjassa saattaa olla virhe, koska Tuomasta en ole missään yhteydessä löytänyt Haritusta.

HennaS
19.01.12, 20:34
Olen löytänyt edellisen viestini kirjoittamisen jälkeen Henric Zachrissonista seuraavat tiedot: hän oli paitsi maanviljelijä myös unilukkari ja asui viimeiset elinvuotensa Kaarinan Nummessa. Hänet haudattiin 11. 3. 1770 Kaarinaan hänen kuoltuaan "vanhuuden heikkouteen" 88 vuoden iässä. Henric oli siis syntynyt vuonna 1682 (Kaarinan kastettujen luettelot alkavat vuodelta 1684).

Henricin vaimo oli Gertrud Larsdotter (kastettu 5. 3. 1692 - haudattu 29. 6. 1765, kuoli lievään sairauteen), joka oli Littoisista kotoisin. Hänen vanhempansa olivat Lars Bertilsson Kesöpre ja piika Gertrud Clemetsdotter, jotka vihittiin 30. 10. 1688 Kaarinassa. Heidän toisen tyttärensä nimi oli Brita. Lars Bertilsson muutti Littoisiin vuonna 1672 ensimmäisen vaimonsa Margaretan (haudattu 18. 4. 1688 Kaarinaan) kanssa. Heillä oli Sigfrid-niminen poika.

Mistä olet löytänyt Henric Zachrissonille Johan-nimisen pojan?