PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuopion vankilassa rangaistujen tiedot 1800-luvun lopulta?


Leena Saloheimo
04.01.12, 20:46
Näyttää todennäköiseltä, että esiäitini synnytti kaksoset Kuopion vankilassa v. 1889. Olisi kiinnostavaa tietää, mistä syystä hän oli joutunut vankilaan, kuinka kauan siellä istui jne. Mistä kannattaa lähteä etsimään tietoja?

kkylakos
05.01.12, 09:09
Olen itse käyttänyt vankiloiden nimilistoja pari vuosikymmentä aikaisemmalta ajalta ja kokenut ne helpoiksi lähteiksi. Kuopion osalta lienevät jossain läheisessä maakunta-arkistossa, Arkistolaitoksen Vakka kertoo tilanteen. Jos Kansallisarkistoon on helpompi päästä, niin siellä olen löytänyt vastaavat tiedot prokuraattorin arkiston vankilistoista. En ole katsonut kuinka pitkälle ne ajallisesti ulottuvat.

Jos esiäitisi on ollut tutkintovankina, niin vankilistoihin on kirjattu, milloin häntä on viety oikeuteen ja milloin tuotu takaisin. Rikos josta syytetään on sanalla tai kahdella omassa sarakkeessaan. Jos hän oli jo tuomittu, kannattanee pakittaa listoissa alkupisteeseen (ja muutenkin listat kannattaa käydä ajassa läpi) ja katsoa kuinka tarkan lähtökohdan saa oikeuspöytäkirjoihin siirtymiselle.

Jos nimeä ei listasta löydy, kannattaa tarkistaa, toimiko fyysisesti samassa vankilassa hallinnollisesti useampia eli onko listoja Kuopiosta enemmän kuin yksi.

Jos rikos ei ole kovin vakava, niin käräjäpöytäkirjat on seuraava osoite. Jos kyse on murhasta tms. niin sitten siitä on voitu hakea korkeamman oikeusasteen tuomio ja tarpeellinen tieto sitten hovioikeuden tai senaatin oikeusosaston arkistoissa.

Leena Saloheimo
06.01.12, 18:36
Kiitos, Kaisa, vastauksesta ja hyvistä neuvoista. Kuopion lääninvankilan arkistot näyttävät olevan Joensuun maakunta-arkistossa. Pistän näin aluksi Joensuun agenttini asialle arkistoon. Katsotaan, miten asia alkaa kehittyä!