PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Käyttörajoitettu aineisto


AudreY
03.01.12, 08:09
Törmäsin Digitaaliarkistossa ongelmaan enkä löytänyt varsin sekavasta ohjeviidakosta vastausta. Josko täällä viisaammat osaisi sanoa.

Muutamat aineistot on näköjään tallennettu niin harmittavan pitkällä ajanjaksolla, että ylittää sen 125v, vai mikä se raja oli ja vaaditaan sitten lupahakemuksia.
Mutta lupahakemukset tuntuvat kattavan vain tutkijasalissa tutkimisen, mutta entä jos ei ole mahdollisuutta mennä maakunta-arkistoon tai Kansallisarkistoon?
Digitaaliarkistossa ei ilmeisesti ole mitään rekisteröintisysteemiä ja sähköistä lupahakemusta?

Ymmärrän todella täysin tuon yksityisyyssuojan ja olen monessa mielessä sen kannalla, mutta joitakin aineistoja pitäisi jaotella osiin, niin, että vanhempi materiaali olisi käytettävissä vapaasti.

Olisin tutkinut muutamia ripitettyjen luetteloita, mutta ne on digitoitu yhteen pläjäykseen ajanjaksolle 1844 - 1913 ja 1859-1941. Aika tolkutonta mielestäni.

kkylakos
03.01.12, 09:59
Hei,

aikanaan arkistolaitokselle on tulossa käyttäjätilit, jonka jälkeen ehkä (?) käyttörajoitettuja aineistoja voi katsella kotonaan. Toistaiseksi vain arkistolaitoksen tiloissa.

(Tuo pitkien pätkien klimpitys todennäköisesti juontaa juurensa Vakkaan ammoisina aikoina syötettyihin tietoihin, niin kuin muutama muukin käyttäjien kohtaama omituisuus.)

Antti Laukkanen
03.01.12, 13:56
Milloinkas mahtaa olla "aikanaan"?

-Antti-

kkylakos
03.01.12, 14:00
Milloinkas mahtaa olla "aikanaan"?

-Antti-

Taisi olla jossain vaiheessa viime syksy...

AudreY
05.01.12, 18:37
Hei,

aikanaan arkistolaitokselle on tulossa käyttäjätilit, jonka jälkeen ehkä (?) käyttörajoitettuja aineistoja voi katsella kotonaan.


Tämä olisikin hieno juttu jos toteutuisi. Varsinkin jos sisältäisi mahdollisuuden käyttörajoitettuun aineistoon käyttäjätilillä :)
Aina ei ole mahdollisuutta lähteä arkistoon ja monille ulkosuomalaisillekin avautuisi paremmat mahdollisuudet tutkimiseen.

Erkki A Tikkanen
05.01.12, 22:12
Kysyin asiasta joskus reilu kuukausi sitten ja sain seuraavanlaisen vastauksen:

"Hei,

jos kyseessä ovat Kälviän seurakunnan
Vihittyjen luettelot 1841-1889
ja
Seurakuntaan muuttaneiden luettelot 1838-1889

ovat ne koko arkistoyksiköin suljettuja vapaasta nettikäytöstä johtuen siitä,
että viimeisin rajavuosi (1889) on alle 125 vuotta vanha. Meillä alle 125
vuotiaat henkilörekisteriaineistot ovat näyttörajoitettuja.

Periaatteessa on mahdollista indeksoinnin avulla antaa yksittäisille kuville
rajavuosia ja saada reaali-ikäiset kuvat näkyviin, mutta indeksointiin meillä
ei ole omia henkilöresursseja.

2012 ASTIA palvelun avulla kirjautuminen ulkoverkosta tulee mahdolliseksi ja pääsy vastaavanlaisiin arkistoyksiköihin mahdollistuu.

t. istvan

István Kecskeméti, FT, PhD
Yksikönjohtaja, head of unit, enhetschef
Kansallisarkisto, Arkistotekninen yksikkö, Riksarkivet, Arkivteknisk enhet
National Archives, Archiving Techniques Unit"

Kritisoin tietysti arkistolaitokselle samaa asiaa, eli samaan pötköön digitoituja asiakirjoja, ja vielä siten, että suurin osa sallitustakin osasta tulee kielletyksi, ahtaasti tulkittuna arkistolaitos rikkoo omia sääntöjään kieltämällä jopa 170 vuottakin vanhan aineiston pelkästään henkilöstöpulaan viittaamalla.
Esim. kysymäni Kälviän asiakirjat olisi voitu indeksoida kymmenessä minuutissa kahteen eri osaan ja saada yli 125 vuotta vanha aineisto vapaasti selattavaksi.
Odotellaan, ettei tarvitsisi muutaman tiedon takia matkustaa satoja kilometrejä "resurssipulan" takia. No, ainahan voi tilata ne mikrofilmit ja palata vanhaan, hyvään aikaan :eek:

Marikki
05.01.12, 23:05
Itse olen odottanut että Kaarinan seurakunnan vihittyjen sivut avattais. Nythän sen pitäis olla tänä vuonna sallituissa rajoissa vihdoinkin.
En silti ymmärrä miksi jopa vihittyjen tiedot pitää olla niin kauan lukkojen takaa kun se 125 vuotta.
Eihän kukaan edes elää niin kauan naimisiin menon jälkeen:rolleyes:

jukkaukkola
06.01.12, 00:13
Itse olen odottanut että Kaarinan seurakunnan vihittyjen sivut avattais. Nythän sen pitäis olla tänä vuonna sallituissa rajoissa vihdoinkin.
En silti ymmärrä miksi jopa vihittyjen tiedot pitää olla niin kauan lukkojen takaa kun se 125 vuotta.
Eihän kukaan edes elää niin kauan naimisiin menon jälkeen:rolleyes:

Ei elä edes nykyään yli 125v.vanhaksi vaikka olisi sinkku ollut.Tuo 50 v.olisi parempi raja näihin sukututkimus-juttuihin ,kun kumminkin jokainen ehkä serkkunsa tuntee ,pikkuserkkuja vähemmän,vaikka näitä on yleensä eniten.

t.Jukka Ukkola

Erkki A Tikkanen
06.01.12, 01:12
Suurin syy omaan, henkilökohtaiseen kritiikkiini on ollut tämä digiaika ja sen hyödyntäminen. Asun napapiirillä ja olen 30 vuotta tilaillut filmejä milloin mistäkin arkistosta, odotellut suosituimpia filmejä jopa kuukausia ja sitten pikaisesti yrittänyt sovittaa kaiken yhteen, että ennättäisi käydä tilaamansa filmit edes läpi siinä ajassa, jonka arkistot kulloinkin myönsivät laina-aikaa.
Nyt digiaikana viimeinkin ajattelisi, että voisi saada hiukan helpotusta ja ajansäästöä, mutta vastassa onkin byrokratia keinotekoisine vuosi/aikarajoituksineen.

Suuri kunnia arkistolaitokselle digitoinnista, iso kasa risuja seurakunnille nykyaikaan sopimattomine tiukkuuksineen kirkonkirjojen tutkimisessa :cool:

Onneksi meillä on SSHY :)

Kimmo Kemppainen
06.01.12, 01:52
Itse olen huomannut, että esimerkiksi Hyrysalmen kalustoluettelot 1843 - 1870 ovat käyttörajoituksen alaisia, samoin Kurikan kalustoluettelot 1672 - 1888.

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=120805
http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?sartun=106482.KA

Vuodesta 1870 tulee tänä vuonna kuluneeksi 142 vuotta, joten käyttörajoitusta on vaikea perustella aikarajalla. Sitä paitsi kalusteluettelot eivät yleensä sisällä henkilötietoja, joten rajoitusta on vaikea muutoinkin ymmärtää.

Toisessa kohdassa, johon en tietenkään tässä anna linkkiä, kuitenkin voi avoimessa verkossa nähdä tiedon vuonna 1931 syntyneen henkilön mielisairaalassa olosta.

Toivoisin Kansallisarkistolta tässä enemmän lain hengen kuin kirjaimen noudattamista. Toisin sanoen 1600-luvun kalusteluettelot voisi huoletta vapauttaa ja toisaalta oikeasti arkaluontoiset tiedot voisi poistaa.

Ymmärrän arkiston välttämättömän tarpeen noudattaa lakia ja resurssien vähyyden. En kuitenkaan hyväksy näennäiseen lainkuuliaisuuteen verhottua halua pompottaa hallintoalamaisia. Näin tämä minulle näyttäytyy, varsinkin, kun palautteeseeni ei ole koskaan reagoitu tai vastattu.

Kimmo Kemppainen

ajv
06.01.12, 10:19
Tai myös Kuusamon Väkilukutaulukoita 1750-1888 (IIDf:1) olevan
rajoitettu

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=127364

t.ajv