PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lars Samuel Björkströmin äidin suku?


KristaN
19.12.11, 22:00
Esi-isäni, suutari Lars Samuel Björkström syntyi Ilmajoella 23.3.1772. Isä oli suutari Tuomas Björkström ja äiti Magdalena Svahn. Isän suvusta tiedän jonkin verran, mutta onko jollain tietoa äidin suvusta?

Matti Lund
19.12.11, 23:47
Esi-isäni, suutari Lars Samuel Björkström syntyi Ilmajoella 23.3.1772. Isä oli suutari Tuomas Björkström ja äiti Magdalena Svahn. Isän suvusta tiedän jonkin verran, mutta onko jollain tietoa äidin suvusta?


Isä oli suutarimestari Lars Pärinpoika Svahn ja Magdalena syntyi Kokkolassa, jonne perhe tuli asuttuaan muutamia vuosia Uumajassa (ks. vaikka Hiskillä).

Lars Svahn ja Anna Johanintytär Sederberg vihittiin Uumajassa 29.12.1728 (tieto löytyy IGI -kannasta ilmaiseksi, Svarista maksamalla, myös Uumajassa syntyneet lapset).

Olen joskus saanut täydentäviä tuomiokirjatietoja ja kirkonkirjatietoja R Forsgrenin kautta vanhassa Westsidessa, josta saattaa löytyä vielä jotain nimihaulla, joten saatat saada jotain sitäkin kautta.

Suku oli lähtöisin talollissukua Burträskistä ja Lars Svahnin isä Pär Pärinpoika Svahn asui sittemmin Tavelsjössä vuodesta 1689 alkaen ollen ruotusotamiehenä.

Kokkolasta perhe muutti Maxmöhön, jossa syntyi Magdalenan veli Johan Petter (ks. RK, ks. myös Hiskillä).

Maxmöstä Lars Svahn muutti perheineen Vaasaan, jossa sai porvarioikeudet ja toimi elämänsä loppuun suutarimestarina.

Tuomas Björkström pääsi Lars Svahnin suutarinoppilaaksi Vaasaan ja nai sitten hänen tyttärensä Magdalenan (ks. RK).

Magdalenan veli Johan Petter Svahn muutti suutariporvariksi Ouluun.

Olen kerännyt Svahneista ja Björkströmeistä selvityskoosteen, mutten ole vielä julkaissut sitä.


terv Matti Lund

Ps. On myös minun esi-isäni.

Sanlat
22.09.17, 14:56
Terve,

Tämä on aika vanha postaus mutta oletko Matti julkaissut Björkströmeistä jotain selvityskoostetta? Olen jäljittänyt isäni sukua, tämän verran olen saanut selville isäni puolen esi-isistäni, listaan lapsista vain oman polkuni esi-isiini:

- Juho Kuha (s. 1660?, Jalasjärvi)

- Poika: Johan Johansson Kuha? (s.1683?) asutti Kuhan taloa yhtiömiehenä, vihitty Brita Olafdottir (10.11.1701) kanssa. Heille syntyi poika:

- Samuel Björkström (s.16-18.2.1708) (k. 3.9.1755, Ilmajoki, ilmoituksessa ikä kuollessa 47 vuotta, 28 vko): Vihitty 1734? Maria Josephsdotttir (s.14.3.1701?, Kurikka?) (k.1.1.1750 Ilmajoki), heille syntyi poika:

- Thomas Björkström (s. 24.10.1739, Ilmajoki, Ojanperä torp) (vih. 21.5.1761 Magdalena Swahn, Mustasaari), heille syntyi poika:

- Lars Samuel Björkström (s. 23.3.1772, Ilmajoki, Seppälä?) (k. 22.3.1833, Ilmajoki) (vihitty 9.7.1795, Ilmajoki Maria Johansdottir), heille poika:

- Thomas Samuelsson Björkström (s. 16.6.1797, Ilmajoki) , (k.?), (h. vihitty 30.7.1820? Maria Mattsdottir) Muuttanut Jalasjärvelle 25.1.1825?, heille poika:

- Edvard Thomasson Björkström (Latvala, Ladvala),
Paikka: Jalasjärvi, Walkama (s.30.6.1834), (k. 31.7.1884), (haud. 3.8.1884), vaimo Maria Isakksdotter, heille poika:

- Konstantin Latvala, Jalasjärvi, Kivistö (s.7.3.1873), (k.?), (Haud. ?)

Juho Kuha on viimeinen esi-isä mihin olen päässyt.