PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kirkonellojen soittaminen Järviseudulla


Heikki Koskela
19.12.11, 13:18
Laitanpa tähän Järviseudun kirkokellojen soittotavoista pienen tarinan. Nämä soitot on varmaan soitettu läppäämällä. Muutoin e saisi aikaan noin keronnallisesti hyvää kokonaisuutta. Tietoni ei perustu aikalaislähteisiin mutta lienee silti totta :).

PS. Toinen kellojen soittotapa ainakin Alajärvellä oli kannalle-soitto eli kello kiskaistiin ylös-alaisin kannalleen. Myöhemmin kirkkoraati esitti, että soitetaan vain läppäämällä.


Vuonna 1808-1809 Vimpeli rakensi oman kirkkonsa ja erkani omaksi kappelikunnaksi. Samoin teki Evijärvi, Kortesjärvi Soini ja Lehtimäki. Näin jakautui emäseurakunta 7 kappeliksi. Tämä koski Fellmanniin tavattomasti.
Hän oli aineeseen menevä jossain määrin. Isku järkytti koko emäseurakuntaa ja väestöä ja kaikista eniten rovasti Jaakko Fellmannia. Tämä tuska tarttui kellon malmiin. Siitä lähtien on Lappajärven kirkonkellot valittaen soittaneet: ”Pala laiasta pois, pala laiasta pois, pois, pala laiasta pois, pois, poois.”
Mutta Vimpelin mahtavat kellot lohduttivat Lappajärven kelloja: ”Tallella se on, ,tallella se on, on, tallella se on, on, on.”
Kun Alajärven seurakunta ajan mukana paisui omaksi emäseurakunnaksi, erkani siitä Soin ja Lehtimäki. Siitä lähtien on Alajärven kirkonkellot soittaneet: ”Toinen köyhä toisen köyhän sai, toinen köyhä toisen köyhän sai, sai, toinen köyhä toisen köyhän sai, sai, sai.”
Mutta Soinin kirkko rakennettiin korkealle Keisalan mäelle. Alajärven kellojen soimaus ei ollenkaan loukannut Soinin kelloja. Siitä lähtien on Soinin kellot soittaneet riemullista säveltä: ”Poum paum polaum, poum paum polaum polaum, poum paum polaum, laum, laum, laum.”
Lehtimäellä sattui heti ensimmäsienä vuonna kappeliseurakunnan perustamisen jälkeen suuri onnettomuus. Susilauma surmasi lähes puolet pitäjän lampaista Kuortaneen Leppälän loukolla. Tapaus oli niin järkyttävä, että kirkokelloja läpäten koottiin kaikki miehet susijahtiin. Siitä lähtien on Lehtimäen kirkonkellot soittaneet: ”Susijahtiin, susijahtiin, jahtiin, susijahtiin, jahtiin, jahtiin.”
Siihen aikaan kun Kortesjärven seurakunta erkani Lappajärven seurakunnasta, tapahtui Härmän kirkolla suuri kirkkotappelu. Kun kauhajokiset suurin joukoin iskivät yhteen Härmän kirkkoväen kanssa, Koresjärven kirkonkelloilla läpättiin apumiehiä kokoon Härmään. Tappelu oli niin suuri, että kirkko turmeltui sisältä. Härmän kirkkoherra nousi pönttöön ja huusi tylyllä äänellä: ”Ettekö te rumalaiset kauhajokiset, Herran huonehen häpäisijät.” Mutta samassa kaatui saarnapönttö ja rovasti sekaantui itse tappeluun. Kirkon urkupillejä käytettiin kauhajokisten lyömäaseena, härmäläiset käyttivät apostolien kuvia ja pukkoja. Kortesjärven kirkonkellot säikähti niin, että ne on siitä päivästä lähtien soineet: ”Tuppi heiluu, tuppi heiluu, heiluu, tuppi heiluu, luu, luu, luu.”
Fellmannilla oli joka kolmas tai neljäs pyhä saarnavuoro Evijärven kirkossa. Evijärveläisillä oli Veanteen saaren laiteella kuha-apaja-lupa kirkon verojen maksuja varten. Eräänä pyhänä rovasti taas otti puheeksi kalakymmenyjsen maksun ja sanoi, että te evijärveläiset unohdatte enempi ja enempi oman rovastinne kalakymmenysten maksun. Evijärven miehet moittivat vastaan rovastille, että rovasti renkäs pettaa meille kytöpolttoa, savu on koko kesän silmissä niin, että unohtuu aika milloin kuha kutoo. Siitä lähtien sai rovasti apuun kirkonkellot, jotka soittivat: ”Kuha kutoo, kuha kutoo, kutoo, kuha kutoo, kutoo,kutoo, too, too, too.”

Erkki Järvinen
19.12.11, 14:08
Laitanpa tähän Järviseudun kirkokellojen soittotavoista pienen tarinan. Nämä soitot on varmaan soitettu läppäämällä. Muutoin e saisi aikaan noin keronnallisesti hyvää kokonaisuutta. Tietoni ei perustu aikalaislähteisiin mutta lienee silti totta

Hyvä tarina mutta mitä ihmettä tarkoittaa tuo läppäämällä?

Onko sitä mahdollista selventää.

Heikki Koskela
19.12.11, 14:52
Läppääminen tarkoittaa kirkonkelloja soitettaessa sitä, että kello on paikallaan ja kellon kielellä läpätään kellon reunaa. Kielessä on naru/köysi, jolla kieli heilauetaan laitaa vasten. Sointi on silloin vaimeampi.

sukutut642
19.12.11, 15:17
Lainaus: Mutta Soinin kirkko rakennettiin korkealle Keisalan mäelle.
Eihän toki Keisalankylään, vaan Mäkäränmäelle kirkonkylään, jossa se on vieläkin tänä päivänä. http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gifTosin nykyihmiset eivät tunne enää mäen entistä nimeä.
(http://www.soininseurakunta.fi/kirkko_ja_seurakuntatilat/kirkkomme)
Jouluterv.AA

Erkki Järvinen
19.12.11, 15:18
Kiitos Heikki selvennyksestä joten nyt minäkin sen ymmärrän:D:

Heikki Koskela
19.12.11, 17:24
Lainaus: Mutta Soinin kirkko rakennettiin korkealle Keisalan mäelle.
Eihän toki Keisalankylään, vaan Mäkäränmäelle kirkonkylään, jossa se on vieläkin tänä päivänä. http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gifTosin nykyihmiset eivät tunne enää mäen entistä nimeä.
(http://www.soininseurakunta.fi/kirkko_ja_seurakuntatilat/kirkkomme)
Jouluterv.AA

Keisalanmäki on kyllä aivan toisessa paikassa. Mutta en uskaltanut muuttaa tekstiä, joka on suora lainaus tuntemattoman tekemänä. Toisaalta Keisala on kovin yleinen suku- ja talonimi Soinissa. Joku selitys kirkkomäen nimelle lienee löydettävissä.

Jouni Kaleva
19.12.11, 18:05
Hieno tarina!

Laitetaanpa tähän perustiedot rovasti Jaakko Fellmanista:

Jakob Esaiaksenpk. Fellman s.25.3.1795 Rovaniemi, k.5.12.1873 Lappajärvi.

Tunnettu Lapin tutkija, joka oli syntynyt papinpoikana 1795 ja joka jo sangen nuorena eli 1819 tuli Inarin ja Utsjoen kirkkoherraksi. Hän oli aikaisemmin perehtynyt jonkun verran lapinkieleen, jota hän sitten Lapissa ollessaan harrasti siinä määrin, että kykeni käyttämään sitä saarnoissaankin. Heikontuneen terveytensä vuoksi hän kuitenkin siirtyi pois raskashoitoisesta Lapin papin virasta ja tuli Lappajärven kirkkoherraksi 1819 (p.o.1834/JK). Täällä hän vaikutti sitten koko ikänsä aina 1875 (p.o.1873/JK) sattuneeseen kuolemaansa saakka. Lappajärvellä hän solmi myöskin avioliiton 1835 Helena Augustina Tawaststjernan kanssa. Tästä avioliitosta syntyi August Abraham 16.9. 1839. Muita veljiä olivat Nils Isak ja Gustaf Esaias. Molemmat nämä olivat lakimiehiä. Nils Isak Fellman oli m.m. senaatin oikeus osaston jäsen ja hän harrasti myös Lapin olojen tutkimista. Hän julkaisi Lapin aiheisia tieteellisiä teoksia saavuttaen niiden perusteella suurta tunnustusta. Hän oli sittemmin Vaasan hovioikeuden presidenttinä, mutta erosi virastaan jo 1902. Samalla hänet aateloitiin. Hän jatkoi sitten tieteellistä työtään aina 1919 sattuneeseen kuolemaansa saakka. Gustaf Esaias taasen oli m.m. senaatin jäsenenä ja hän kuoli 1916. (Jalmari Niemi, Hollolan Lahti N:o 1 1955)

Heikki Koskela
19.12.11, 22:12
Lyhyesti vielä Fellmaneista otiskon ulkopuolella.

Raahen Porvarikoulun perustaja oli Balzar Fellman ja hänen veljensä Johan. Molemmat naimattomia kauppiaita. He olivat Lappajärven kirkkoherra Jakob Fellmanin serkkuja.

Heikki Koskela
20.12.11, 11:31
"Joka härjällä ajaa, se härjästä puhuu".
Siispä:
Kirkkohallintokunta 1946 Alajärvellä päätti kellojen erikoisjuhlasoitoista. Kelloja tulee soittaa vanhan soittotavan mukaan johon tarvitaan 2 soittajaa.
Erikoisjuhlasoittoja soitetaan 1. adventtina, itsenäisyyspäivänä, jouluna, uutenavuotena, loppiaisena, marianpäivänä, pitkäperjantaina, pääsiäisenä, helatorstaina, helluntaina ja juhannuksena.

Nyt on käynyt niin, etten tiedä varmuudella mitä tarkoitetaan vanhalla soittotavalla. Oliko se kannalleen soitto vaiko läppääminen? Pöytäkirjoista ei ole asia selvinnyt. Kaksi soittajaa tarvitaan kun soitetaan kahta kelloa vuoronperään. Oliko tämä vain alajärveläinen soittotapa?