PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kaapro Heikinpoika Nuuttila Kärkölä Uusikylä


skoykka
14.12.11, 08:50
Nuuttilan isäntä 1725-35. Kuka mahtaa olla isä Heikki? Entä hänen vaimonsa Maija Heikintyttären (1707-1777) saman niminen isä? Entä oliko Nuttilan edellinen isäntä Juho Heikinpoika jomman kumman veli?

Yksi tyhmä ehtii kysyä enemmän kuin kymmenen viisasta vastata. :rolleyes:

Sanna B.
14.12.11, 09:28
Eipä tämä taida paljoa auttaa, mutta kun naapuritalon kanssa kerran pähkäilin, olin miettinyt tällaisia (Uudenkylän Mikkolan isäntäpari Martti Juhonpoika s.n.1698 k.1769 ja Kaisa Matintytär s.n.1698 k.1740 ovat minun äitini esipolvia):

Martti Juhonpoika on merkitty Kärkölän Uudenkylän Mikkolan puolikkaan isännäksi henkikirjanpidon taas alkaessa 1725, vaimo Kaisa. Toista puolikasta isännöi ensin Samuli Tuomaanpoika Anna-vaimoineen ja Samulin nähtävästi kuollessa 1732 isännäksi tulee (jostakin?) Erkki Kallenpoika, joka vihittiin 1734 Maria Jaakontyttären kanssa, Marttilan kylästä.

Mauno Virtasen kokoama Kärkölän talojen isäntäluettelo ([Mauno Virtanen "Talojen isäntäluettelot Kärkölän kunnasta vuodet 1539-1900") kertoo Mikkolan olevan ennen vuotta 1724 Nuuttilasta halottu puolikas, joka halottiin vielä kerran Iso-Mikkolaksi ja Vähä-Mikkolaksi 1725. Martti Juhonpoika oli siis Iso-Mikkolan isäntä 1725-1750.

Nuuttilaa (=taloa josta halottiin 1724 siis Nuuttila ja Mikkola, Mikkolasta vuotta myöhemmin Iso- ja Vähä-Mikkolat) isännöi 1690-luvun alusta v:een 1706 Matti Juhonpoika Malin-vaimonsa kanssa, he olivat siirtyneet Nuuttilaan n.1693 saman kylän Sihvolasta (SAY, M.V:n isäntäluettelo). Matin jälkeen isäntänä olivat Jaakko Matinpoika ja Juho Heikinpoika. 1725 lähtien Nuuttilaa isännöi Kaapro Heikinpoika ja tämän vaimo Maria Heikintytär.

Voisiko "minun" Martti Juhonpoikani olla tuon Nuuttilan Juho Heikinpojan poika? Tai "minun" Kaisa Matintyttäreni e.m. Matti Juhonpojan tytär?
Oliko Nuuttilan Juho Heikinpoika Kaapro Heikinpojan vaiko Maria Heikintyttären veli?

Mikkolassa mainitaan 1750-luvulta myös itsellinen Kustaa Juhonpoika s.1715 vaimonsa, Aune Paavontyttären kanssa - voisiko Kustaa olla Martin veli? Yksi Martin pojistakin on Kustaa.


Eli riitti sitä kysymyksillä tälläkin tyhmällä :D: Olin tosin kysellyt vain itsekseni, mikä ei tietenkään ole kovin hedelmällistä :rolleyes:

Tuulisin terveisin Tampereelta,
Sanna

skoykka
14.12.11, 09:50
Kiitos nopeasta vastauksesta Sanna! Pitääpä syventyä vielä tuohon Mikkolaankin. :)

skoykka
14.12.11, 10:15
Maija Heikintytär (1707-1777) on äitilinjani U5b1b vanhin nimeltä tunnettu esiäiti ja sen takia olisi kiva tietää oliko hän Nuuttilan tytär. Hämää nuo samanlaiset patronyymit.
Onko sinulla myös Kärkölän torpparikirja? Olen yrittänyt sitä metsästää. :rolleyes:

Sanna B.
14.12.11, 10:52
Ei ole ikävä kyllä tuota kirjaa, vain se yllämainittu.
Äitini esipolvista minullakin kyse, ei tosin suorasta äitilinjasta, vaan Martti Juhonpoika on minun ääi äiä ii.
Äidinäitini esipolvissa on vielä paljon aukkoja, varsinkin juuri siinä äitilinjassa, joten mistä sitä tietää vaikka päädyttäisiin Kärkölään uudemmankin kerran;)

Ai niin ja on myös ääi ääää oli myös Kärkölästä, Sattialan Teppolasta.

t. Sanna

skoykka
15.12.11, 04:14
Torpparikirjasta on luvassa uusinta painos. Oletko käynyt Lahden 'sukumessuilla'? Toivottavasti sieltä saa uuden kirjan jo ensi vuonna.