PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Grabbens, Tenala


bawik
13.12.11, 16:45
Vet någon om det finns släktskap mellan folket på Grabbens i Kulla och Grabbens/Grabbers i Lappvik. Mina rötter går till Lappvik men jag vill gärna veta om de når ända till Kulla.
bawik.

Henrik
13.12.11, 17:19
Hej!
Jag känner väl till Lappvik byn och gårdarna där, liksom Tenala i allmänhet. Jag har inte stött på någon koppling till Kulla under den tid som kyrkböckerna täcker.
h. Henrik

Henrik
14.12.11, 10:41
Jag har lite kollat Grabbarna i Tenala med omnejd och har följande:

I Lappvik har jag:

Erik Mattsson GRABB. bonde. Född 1698. Död 9.10.1774 Tenala, Lappvik, Grabbers. Far: I:1 Matts Henriksson. Mor: I:2 Margareta Henriksdotter.

Familj med Margareta Göransdotter.
Barn:
Hans Eriksson. Född 10.3.1726 Tenala, Lappvik. Död 1.8.1784 Tenala, Lappvik, Grabbers.
Erik Eriksson. Född 17.7.1729 Tenala, Lappvik. Död 29.11.1788 Ekenäs, Tvärminne, Norrgård.
Göran Eriksson. Född 29.10.1732 Tenala, Lappvik.

Familj med Anna Henriksdotter.
Barn:
Lisbeta Eriksdotter. Född 27.11.1742 Tenala, Lappvik. Död 31.1.1789 Ekenäs, Tvärminne, Södergård.
Henrik Eriksson. Född 31.5.1745 Tenala, Lappvik. Död 6.1745 Tenala, Lappvik.
Isak Eriksson. Född 25.9.1747 Tenala, Lappvik.

Generation I
I:1 f
Matts Henriksson. Död 5.1705 Tenala, Lappvik.

Familj med Margareta Henriksdotter.
Barn:
Erik Mattsson GRABB. Född 1698. Död 9.10.1774 Tenala, Lappvik, Grabbers.
Carin Mattsdotter. Född 18.10.1701 Tenala, Lappvik. Död 5.12.1762 Tenala, Wimonböle.
Hans Mattsson. Född 5.9.1704 Tenala, Lappvik.

I:2 m
Margareta Henriksdotter. Född 1668. Död 1740.

Familj med Henrik Eriksson.
Barn:
Isak Henriksson. Född 13.11.1711 Tenala, Lappvik.
Maria Henriksdotter. Född 3.1.1715 Tenala, Lappvik.

Sedan har jag i Kulla:

Johan Jonasson GRABB. brukskarl. Född 10.4.1738. Död 11.7.1797 Tenala, Kulla bruk.

Familj med Margareta Danielsdotter.
Barn:
Johan EHRSTEDT. Född 17.12.1764 Tenala, Storvik. Död 4.12.1834 Tenala, Karsby.
Erik Johansson GRABB. Född 26.9.1780 Tenala, Kulla. Död 13.9.1863 Tenala, Perskanböle.

Slutligen finns det i Bromarv, Pargas en dragon Erik Grabb (f. 26.4.1732), gift med Lisbet Jonasdotter (f. 6.8.1729) och med barnen Lisa (f. 26.3.1763) och Maria Christina (f. 9.2.1770). Senare gifte sig Erik med Maria Isaksdotter (f. 1755) och fick med henne sonen Erik (f. 19.1.1778).

Med tanke på födelseåret och att Eriks patronym inte framkommer, kunde Erik Grabb och Johan Jonasson Grabb vara bröder. Erik Grabb är knappast son till Erik Mattsson Grabb då Erik Mattson hade en son Erik vars vidare öden är klarlagda.

Min slutsats är att om det finns en koppling mellan Lappvik-Grabb och de övriga Grabbarna, finns den antagligen kring år 1700 så att Matts Henriksson skulle ha haft en bror Jonas som skulle vara far till både Johan Grabb i Kulla och Erik Grabb i Pargas. Eller så är kopplingen någon annan, tidigare eller finns inte alls.

h. Henrik

Ann
14.12.11, 15:30
Sedan har jag i Kulla:

Johan Jonasson GRABB. brukskarl. Född 10.4.1738. Död 11.7.1797 Tenala, Kulla bruk.

Familj med Margareta Danielsdotter.
Barn:
Johan EHRSTEDT. Född 17.12.1764 Tenala, Storvik. Död 4.12.1834 Tenala, Karsby.
Erik Johansson GRABB. Född 26.9.1780 Tenala, Kulla. Död 13.9.1863 Tenala, Perskanböle.

Slutligen finns det i Bromarv, Pargas en dragon Erik Grabb (f. 26.4.1732), gift med Lisbet Jonasdotter (f. 6.8.1729) och med barnen Lisa (f. 26.3.1763) och Maria Christina (f. 9.2.1770). Senare gifte sig Erik med Maria Isaksdotter (f. 1755) och fick med henne sonen Erik (f. 19.1.1778).

Med tanke på födelseåret och att Eriks patronym inte framkommer, kunde Erik Grabb och Johan Jonasson Grabb vara bröder. Erik Grabb är knappast son till Erik Mattsson Grabb då Erik Mattson hade en son Erik vars vidare öden är klarlagda.

Min slutsats är att om det finns en koppling mellan Lappvik-Grabb och de övriga Grabbarna, finns den antagligen kring år 1700 så att Matts Henriksson skulle ha haft en bror Jonas som skulle vara far till både Johan Grabb i Kulla och Erik Grabb i Pargas. Eller så är kopplingen någon annan, tidigare eller finns inte alls.

h. Henrik
Erik Grabb var gift 24.10.1758 i Tenala med bonddotter Elisabet (Lisbet) Jonasdotter från Storvik i Tenala. Hon är dotter till Jonas Hansson och Lisbetha Hansdotter.

Även Jonas Jonasson, f. 10.4.1738 är angiven som dräng på Storvik, finns på denna sedan med hustru och två barn längst ner på sidan:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/tenhola/rippikirja_1760-1766_mko27-32/156.htm

Tillhör Jonas Jonasson bondfamiljen på Storvik?

Mvh

Henrik
14.12.11, 16:22
Erik Grabb var gift 24.10.1758 i Tenala med bonddotter Elisabet (Lisbet) Jonasdotter från Storvik i Tenala. Hon är dotter till Jonas Hansson och Lisbetha Hansdotter.

Även Jonas Jonasson, f. 10.4.1738 är angiven som dräng på Storvik, finns på denna sedan med hustru och två barn längst ner på sidan:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/tenhola/rippikirja_1760-1766_mko27-32/156.htm

Tillhör Jonas Jonasson bondfamiljen på Storvik?

Mvh

Stämmer, nere på sidan ser vi Joh. Jonasson född 10.4.1738. Jag tror inte han hör till familjen på Storvik då han betecknas som 'dräng'. Dessutom finns han inte tillsammans med familjen i tidigare böcker, t.ex. hittar jag inte honom här (jag kollade de övriga möjliga böckerna med):
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5663367
Dock hittar man nog en Jonas Jonasson i familjen f. 5.2.1739.
På samma sida ser vi att brodern Hans Jonasson f. 18.5.1725 gifter sig med Sofia Jonasdotter f. 17.6.1728. Hon kommer från Lillvik. Men inte heller i Lillvik hittade jag Johan Jonasson.

Men, det att Johan Jonasson finns på Storvik och hustrun till Erik Grabb i Pargas även är hemma från Storvik talar lite för att Johan och Erik kunde vara bröder. Men avgörande är det absolut inte.

h. Henrik

bawik
15.12.11, 12:12
Tack Henrik och Ann för utförliga svar. Anledningen till min fråga var att en bekant person nämner i sin dagbok att hon 1918 som barn sändes till anhöriga på Grabbens i Kulla där hon deltog i alla på en bondgård förekommande arbeten. Om bonden hette Grabb och hon var släkt med honom och han med "Grabbarna" i Lappvik så torde summan av kardemumman vara att också hon och jag är släkt :) Här har jag ännu en hel del att tugga på, så om någon har flera tips är jag tacksam.
Mvh,
Albin Wikström
bawik

KJP65
27.12.11, 12:42
Hej Albin,
Grabbens i Kulla var att börja med ett torp under Kulla bruk och officiellt kallades torpet Träsktorp. Sista personen som använde namnet Grabb och bodde på torpet var Erik Johansson Grabb (f. 1780, d. 1863, son till Johan Jonasson som nämnts tidigare). Erik blev 1827 landbonde på Perskanböle och efter det har Träsktorpet bebotts av andra torpare. De flesta av Johan Jonasson Grabbs barn (bland andra Erik) tog senare namnet Holmström, så namnet Grabb levde inte vidare som efternamn, men som ett alternativt namn till ett torp i Kulla.

Kulla Grabbens blev ett självständigt hemman först i början av 1900-talet och har sedan dess bebotts av släkten Nyberg. Första bonden på Grabbens var Johan Severin Nyberg (f. 24.10.1879 Tenala, d. 24.2.1961 Tenala) och hans hustru Selma Emilia Lönnroth (f. 31.5.1878 Tenala, d. 20.1.1968 Tenala). De hade gården när din bekant skickades dit. Johans far (min mormors farfar) var bonde på Finby Bergens: Johan Henrik Henriksson Nyberg (f. 20.4.1845 Tenala, d. 5.2.1912 Tenala) och hustru Alexandra Wilhelmina Karlsdotter Lindholm (f. 17.2.1849 Bjärnå, d. 30.3.1929 Tenala). Selmas far var torpare på Ovanmalm: Isak Johan Isaksson Lönnroth (f. 5.8.1831 Bjärnå) och hustru Erika Amalia Johansdotter Sjöberg (f. 16.10.1833 Bjärnå).

Summa summarum, 1900-talets Lappvik och Kulla Grabbarna har mig veterligen ingen koppling. Tror du att din bekant har koppling till någon av de ovannämnda som kunde förklara vad hon berättat?

Mvh,
Kimmo Parkki

Veera
27.12.11, 18:38
Hej Albin,
Grabbens i Kulla var att börja med ett torp under Kulla bruk och officiellt kallades torpet Träsktorp. Sista personen som använde namnet Grabb och bodde på torpet var Erik Johansson Grabb (f. 1780, d. 1863, son till Johan Jonasson som nämnts tidigare). Erik blev 1827 landbonde på Perskanböle och efter det har Träsktorpet bebotts av andra torpare. De flesta av Johan Jonasson Grabbs barn (bland andra Erik) tog senare namnet Holmström, så namnet Grabb levde inte vidare som efternamn, men som ett alternativt namn till ett torp i Kulla.

Kulla Grabbens blev ett självständigt hemman först i början av 1900-talet och har sedan dess bebotts av släkten Nyberg. Första bonden på Grabbens var Johan Severin Nyberg (f. 24.10.1879 Tenala, d. 24.2.1961 Tenala) och hans hustru Selma Emilia Lönnroth (f. 31.5.1878 Tenala, d. 20.1.1968 Tenala). De hade gården när din bekant skickades dit. Johans far (min mormors farfar) var bonde på Finby Bergens: Johan Henrik Henriksson Nyberg (f. 20.4.1845 Tenala, d. 5.2.1912 Tenala) och hustru Alexandra Wilhelmina Karlsdotter Lindholm (f. 17.2.1849 Bjärnå, d. 30.3.1929 Tenala). Selmas far var torpare på Ovanmalm: Isak Johan Isaksson Lönnroth (f. 5.8.1831 Bjärnå) och hustru Erika Amalia Johansdotter Sjöberg (f. 16.10.1833 Bjärnå).

Summa summarum, 1900-talets Lappvik och Kulla Grabbarna har mig veterligen ingen koppling. Tror du att din bekant har koppling till någon av de ovannämnda som kunde förklara vad hon berättat?

Mvh,
Kimmo Parkki

Mistä tämä Lönnroth sukunimi on tullut käyttöön, ja mitä Lönnroth-sukua?

Alla Isak Johan Isaksson'in kastetiedot Hiskistä ja kirkonkirjoista löytyy sama teksti (onko sama Isak, jos on sinulla päivän heitto syntymäpäivässä).
Katsoin myöskin Perniön rippikirjoista, ei sielläkään ole Lönnroth nimeä.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5307&pnum=309
http://hiski.genealogia.fi/hiski/3dr35n?fi+0388+kastetut+8275

Ovatko muuttaneet Kemiöön, onko tullut nimi muuton yhteydessä, en nyt viitsi perehtyä enempää, kun tuntuu etteivät ole minun Lönnrotheille sukua.

Terv. Kari Ojamaa

bawik
30.12.11, 10:32
Hej Albin,
Grabbens i Kulla var att börja med ett torp under Kulla bruk och officiellt kallades torpet Träsktorp. Sista personen som använde namnet Grabb och bodde på torpet var Erik Johansson Grabb (f. 1780, d. 1863, son till Johan Jonasson som nämnts tidigare). Erik blev 1827 landbonde på Perskanböle och efter det har Träsktorpet bebotts av andra torpare. De flesta av Johan Jonasson Grabbs barn (bland andra Erik) tog senare namnet Holmström, så namnet Grabb levde inte vidare som efternamn, men som ett alternativt namn till ett torp i Kulla.

Kulla Grabbens blev ett självständigt hemman först i början av 1900-talet och har sedan dess bebotts av släkten Nyberg. Första bonden på Grabbens var Johan Severin Nyberg (f. 24.10.1879 Tenala, d. 24.2.1961 Tenala) och hans hustru Selma Emilia Lönnroth (f. 31.5.1878 Tenala, d. 20.1.1968 Tenala). De hade gården när din bekant skickades dit. Johans far (min mormors farfar) var bonde på Finby Bergens: Johan Henrik Henriksson Nyberg (f. 20.4.1845 Tenala, d. 5.2.1912 Tenala) och hustru Alexandra Wilhelmina Karlsdotter Lindholm (f. 17.2.1849 Bjärnå, d. 30.3.1929 Tenala). Selmas far var torpare på Ovanmalm: Isak Johan Isaksson Lönnroth (f. 5.8.1831 Bjärnå) och hustru Erika Amalia Johansdotter Sjöberg (f. 16.10.1833 Bjärnå).

Summa summarum, 1900-talets Lappvik och Kulla Grabbarna har mig veterligen ingen koppling. Tror du att din bekant har koppling till någon av de ovannämnda som kunde förklara vad hon berättat?

Mvh,
Kimmo Parkki
Hej Kimmo! Tack för svaret. Jag tror det är dags att avblåsa jakten på Grabb ´arna nu, men i stället dyker en ny fråga upp: Är Nyberg´arna på Kulla Grabbens släkt med Nyberg´arna på Bonäs Västergård. Min farmor f. 28.12.1875 är dotter till lb Isac Nyberg, medan min nämnda "bekante", en dam som f.ö. fyller 100 år 2012 är dotter till Otto Wilhelm Nyberg som har anknytning till Nybergarna i Finby och Kulla. Jag har problem med att hitta samband mellan dessa två släkter.
Hälsn.
Albin Wikström

Henrik
30.12.11, 11:32
Hej Kimmo! Tack för svaret. Jag tror det är dags att avblåsa jakten på Grabb ´arna nu, men i stället dyker en ny fråga upp: Är Nyberg´arna på Kulla Grabbens släkt med Nyberg´arna på Bonäs Västergård. Min farmor f. 28.12.1875 är dotter till lb Isac Nyberg, medan min nämnda "bekante", en dam som f.ö. fyller 100 år 2012 är dotter till Otto Wilhelm Nyberg som har anknytning till Nybergarna i Finby och Kulla. Jag har problem med att hitta samband mellan dessa två släkter.
Hälsn.
Albin Wikström

Hej!
Jag tittade på mina uppgifter. Enligt dem finns det ingen koppling mellan Bonäs och Kulla, men inte heller på faderslinjen mellan Finby och Kulla. Moderslinjerna kollade jag inte.

Nyberg är ju ett mycket vanligt namn. Mina Nybergare i Tenala härstammar bl.a. från: byarna Björknäs, Finnby (Finnby-Nyberg), Gretarby (Bonäs-Nyberg), Jordansby, Skinnarby(Kulla-Nyberg), Skogby bruk och Ytter Pölko i Tenala samt även till Bromarv Vättlax, Sjundeå, Karis, Pojo, Ekenäs och Snappertuna, för att inte tala om de som inte har någon koppling till området överhuvudtaget.

Nu talar jag om varifrån den äldsta på faderslinjen, vars ättling burit namnet Nyberg och som jag kunnat koppla till någon plats, kommit. Hur långt bakåt uppgifterna är varierar men är för det mesta väl inne på 1700-talet om inte tidigare.

h. Henrik

KJP65
31.12.11, 13:18
Hej,
Som Henrik har nämnt finns det flera släkter i Tenala som tagit namnet Nyberg av varierande skäl och utan att ha en koppling till varandra. Nybergarna i Finby började använda namnet efter att de flyttade från Finby Yttergård till Finby Bergens i början av 1800-talet. Familjen som bebott Bergens tidigare kallade sig Berg, så det var ju ganska naturligt att den nya bonden kallade sig Ny-berg... :-)

Albin, har jag rätt om jag säger att din farmor var dotterdotter till Isak Nyberg på Bonäs Västergård och inte dotter? Om vi pratar om samma Isak Nyberg (f. 13.2.1801), så hade han syskon som tog både namnet Rönnberg och Engblom, vilket skulle tyda på att ingen stark koppling till namnet Nyberg fanns.

För övrigt, tror jag att jag vet vem din 100-åriga bekanting är (skickar ett meddelande privat ang. henne). Om jag har rätt är hon kusin med Johan Severin Nyberg från Kulla Grabbens.

Kari,
Kiitos korjauksesta, elikä Isak Johan Isakssonin synt.aika heitti päivällä ja olet oikeassa tämä perhe muuttaa sitten Kemiöön. Ensimmäisen kerran kun Lönnroth-nimi esiintyy tällä perheellä on kun Isak Johanin täti Eva Lisa saa lapsen Tenholassa 16.6.1827. Kun hän meni naimisiin 3.1.1826 käytti hän vielä isänsä sotilasnimeä West. En ole tutkinut tätä perhettä tarkemmin, joten en tiedä mistä alunperin tulevat.

Mvh & Gott Nytt År,
Kimmo

bawik
01.01.12, 18:46
Hej Kimmo! Tack för utredningen av Nybergarna. Du har också rätt beträffande min farmors släktskap med Isak Nyberg, jag förivrade mig tydligen och hoppade över en generation.

Hälsn. Albin.