PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Qvist-suku | Pori | vääpeli Nils Qvist Rantasalmelta


Kaija Salminen
05.12.07, 10:46
Hei, Porin seudun sukututkijat!

Käännyn puoleenne esi-isäni, vääpeli Nils Qvistin taustojen selvittelyssä. Hän syntyi n. v. 1695, kuoli 21.1.1756 Rantasalmella, kirjoitti ylioppilaaksi Turussa v. 1710, avioitui Helena (Maria Sofia) von Burghausenin kanssa n. v. 1720 ja asui ja vaikutti pääasiassa Savossa (Kerimäellä ja Rantasalmella). Ritva Jurvanen on esittänyt oletuksen, että hän voisi olla Ristiinan rykmentinkirjuri Carl Qvistin ja hänen ensimmäisen vaimonsa Beata Ekmanin poika, mutta varmoja todisteita asiasta ei ole.

Hiskin mukaan Porissa oli Nils Larsson Qvist –niminen raatimies ja tullimies (k. 12.5.1709), ja Johan Qvist, jolla oli poika Nicolaus (s. 25.11.1708). Myös Anbytarforumin palstoilla on käsitelty Porin Qvistejä, ja poimin sieltä seuraavat tiedot, jotka on saatu kirjasta E. Granit-Ilmoniemi: Porin kaupungin porvareita ja kauppiaita 1600-1880. Pori 1931.

– #43 Lars Eriksson, sannolikt från Sverige, borgare i Björneborg 25.8.1655, rådman 1657 - 59, g.m. Sara Henriksdotter. Son: Nils # 406.
– # 406 Qvist, Nils Larsson, rådman 1678 -1709, tullnär 1694 -1705, d. 1709,
g.m. Sara Kristiansdotter, levde 1696. Dotter: Sara, se # 69.
– # 69 Gottleben, Adrian, borgare, d. 31.3.1710, rådman 1688 -1709. Skulle väljas till borgmästare, men hann dö. G.m. Sara Nilsdotter Qvist, f.1674, d.ca.1739.

Kysynkin nyt, voisivatko Ristiinan Carl Qvist ja hänen mahd. poikansa Nils Qvist liittyä jotenkin Porin Qvist-sukuun? Siihen voisi viitata etunimi Nils ja se, että Carl Qvistin toinen vaimo oli Ebba Crusell. Rantasalmen muiden Qvist-nimisten sotilaiden joukosta heitä ei löydy. Granit-Ilmoniemen kirjaa minulla ei ole käytettävissä.

Kyselee Kaija Salosta

kkylakos
05.12.07, 14:43
Hei,

Granit-Ilmoniemen kirjan teksti on SSS:n sivulla http://www.genealogia.fi/hakem/luettelo077as.htm ja siihen linkatuilla sivuilla.

Samaan perheeseen kuuluu myös Abraham Qvist, jonka kohtaloa Anbytarforumilla käsiteltiin: http://matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=4241 (Matrikkelista löytyy muitakin Qvistejä)

Kaija Salminen
05.12.07, 21:30
Hei Kaisa!

Kiitos vastauksestasi! Sen olen todennut, että SSS:n sivut ovat todellinen aarreaitta, mutta silti tämä Granit-Ilmoniemen luettelo oli jäänyt minulta huomaamatta. Valitettavasti se ei anna vastausta Carl ja Nils Qvistin tapaukseen. Ylioppilasmatrikkelia olen kahlannut läpi moneen kertaan, mutta yksikään siellä olevista Haminan ja Porin Qvisteistä ei oikein nappaa näihin "minun" Qvisteihini. Tosin Nils Qvistin kohdalla mainitaan selvästi, että hän oli kotoisin Viipurin hiippakunnasta, jolloin Porin Qvistit voi ehkä kuitenkin jättää laskuista pois. Olisiko sen sijaan aihetta suunnata tutkimukset Inkerinmaalle? Sieltä olivat kotoisin rykmentinpastoriveljekset Lars ja Erik Qvist, jotka olivat Turun ylioppilaita vuodelta 1686. Heidän isänsä oli ylioppilasmatrikkelin mukaan inkeriläinen notaari, Woislawan omistaja Jaaman läänissä Erik Larsson. Carl Qvist kuuluu suunnilleen Lars ja Erik Qvistin ikäluokkaan. Tosin Carl ja Nils Qvistillä ei ole yhtään Erik ja Lars -nimistä poikaa. Etsintä jatkuu, ja kaikki lisävinkit otan mieluusti vastaan.

Terv. Kaija S.

Helena V.
06.12.07, 17:34
Hei,

Minulla ei ole asiasta mitään lisätodisteita, mutta vääpeli Nils Qvistin ja Maria (Helena) Sofia von Burghausenin lapsilistaa voisi tarkastella "kouluesimerkkinä" nimenannosta:

1. Anna-Lisa - isän äiti
2. Beata Helena - äidin äiti
3. Catharina Charlotta - ?
4. Carl -isän isä
5. Herman - äidin isä
6. Fredrik Johan - ?
7. Nils - isä
8. Ebba Sofia -äiti
9. Regina -?

Kyllä minä ainakin ensin keskittäisin enimmät tutkintaponnistukseni Ristiinan seuduille.:)

t. Helena V.

Kaija Salminen
07.12.07, 09:54
Hei Helena!

Olen itsekin havainnut nämä monet suvussa "periytyvät" etunimet. Itse asiassa juuri sen vuoksi alkoi myös Porin Nils Larsson Qvist kiinnostaa. - Pari pientä tarkennusta (joilla ei ole merkitystä itse asian kannalta) tekisin edellisessä viestissä esittämääsi listaan nimenannosta :

1. Anna-Lisa – äidin äiti (Anna Elisabet Rehbinder)
2. Beata Helena - isän äiti (Beata Ekman) ja äidin sisarpuoli (Helena Beata von Burghausen)
3. Catharina Charlotta - ? (hän oli muuten esiäitini, avioitui Josef Hypénin kanssa)
4. Carl - isän isä (Carl Qvist)
5. Herman - äidin isä (Herman Johan von Burghausen)
6. Fredrik Johan - ?
7. Nils – isä (Nils Qvist)
8. Ebba Sofia – isänisän 2. vaimo eli isän äitipuoli (Ebba Beata Crusell)
9. Regina -?

Jotenkin olen ajatellut, että rykmentinkirjuri Carl Qvist saattaisi kuulua johonkin opillista sivistystä saaneeseen Qvist-sukuun, koskapa Nils-poikakin lähetettiin Ristiinasta Turkuun kouluun (ylioppilas v. 1710). Yhteyksiä muihin Qvist-ylioppilaisiin ei kuitenkaan tunnu löytyvän .:confused:
Olet kuitenkin siinä oikeassa, että kannattaa selvittää Qvistien osalta Ristiina ensin perinpohjin. Saatavissa olevat kirkonkirjat olen jo yrittänyt kahlata läpi, seuraavaksi täytyy käydä läänintilien, sotilasasiakirjojen ym. kimppuun. Haastetta siis riittää! :)

Terv. Kaija Salosta

Helena V.
07.12.07, 13:42
Hei,

Olet aivan oikeassa. Viittaukset lasten nimiin menivät kahden ensimmäisen osalta ristiin, sorry. Lapsen no. 8. Ebba Sofian osalta tosin myös äiti oli Sofia, Maria Sofia (Helena). Eli mahtuu tähän "kouluesimerkkiin" isänisä, äidinisä, isänäiti, äidinäiti, isä, äiti vielä paremmin. :)

t. Helena V.

Bonde
07.12.07, 16:30
Hei Kaija!

Gördelmakarmästaren i Åbo Erik Palmgren meni naimisiin Turussa 21.06.1796 Kristina Qvist kanssa. Hän syntyi Turussa 10.04.1776 ja kuoli Turussa 21.05.1827. Hänen vanhemmat olivat borgaren och kofferdimatrosen Erik Qvist ja Kristina Eriksdotter. Voiko nämä 1700-luvun porvarit Qvist suvusta olla sukua Porin Qvist henkilöihin? Olisi hauska tietää koska en ole päässyt minun esi-isäni Erik Qvistiä pidemmälle.

Bonde
07.12.07, 16:51
Yllä mainitsemani porvari, kofferdimatros ja talonomistaja Turussa Erik Qvist syntyi Turussa ja kuoli vuonna 1783. Hän meni naimisiin Turussa 03.05.1764 Kristina Eriksdotterin kanssa. Hänen isä oli myöskin Erik Qvist. Hän syntyi vuonna 1671 ja kuoli 78 vuotiaana Paimiossa 08.01.1749. Nämä tiedot löysin täältä: http://www.elisanet.fi/hsfooo/Antavlor/139palmgren.htm

Onko kenelläkään enemmän tietoa näistä henkilöistä?