PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Alina & Alexander 28.7.1889


Caroline
10.12.11, 23:59
Alina ja Alexander on vihitty 28.7.1889. Keitä he olivat (sukunimet) ja millä paikkakunnalla heidät on vihitty? Olen selaillut kirkonkirjoja ja tutkinut sanomalehtiä, toistaiseksi heitä ei ole löytynyt. Tunnistatko heitä? Tiedot ovat "perintösormuksesta"
T: Caroline

KKujansuu
13.12.11, 19:52
Sanomalehtikirjastosta löytyi tieto Alexander Sahlstedtin ja Anna Alina Augusta Ahreniuksen vihkimisestä Helsingissä (Nya Pressen 30.7.1889, http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=1&action=entryPage&id=452564). Helsingin kirkonkirjoista sai vahvistuksen että heidät oli tosiaan vihitty 28.7. Olisikohan tämä oikea pari?

Kari

Caroline
14.12.11, 23:41
Voivat kyllä olla oikea pari, mutta en tunne kyseisiä sukuja ollenkaan. Ilmeisesti eivät sitten ole lähisuvuistani. En tiedä miten sormus oli päätynyt isälleni.
Kiitos Sinulle nopeasta vastauksesta! Sanomalehtikirjaston linkin kävin katsomassa, mutta kirkonkirjoja kyseiseltä ajalta en löydä mistään netistä. Olen kyllä sshy:n jäsen.
Oliko parista muita mainintoja, ammatit tai kotipaikat, monesko avioliitto? Syntymäajat- ja paikat kiinnostaisivat myös.
Hiski:stä löysin muutaman Alexander Sahlstedtin (Nummi, Kalvola), mutta en ehtinyt tarkemmin katsoa syntymäaikoja. Lisäksi löysin Viipurin tuomiokirkkoseurakunnasta sisäänmuuttaneista fru. Alina Ahreniuksen, saapumispäivä 8.11.1865. Omaa sukua Frösen, kirkonkirjoista tarkastettuna nimestä ei oikein saanut selvää. Voisiko olla sama henkilö? Vuosia on välissä melkoisesti.
Helsingin osoitekalenterista vuosilta 1888-1889 löytyvät Ahrenius A., danslärarinna, Nylandsg. 33 ( sekä Ahrenius J.R., f.d.handlande (?), Nylandsg.33.
Ja myös Sahlstedt Alex., handelsexped. (?), Alexandersg. 30.
t: Caroline

KKujansuu
17.12.11, 15:06
Alexander oli syntynyt Nummella 25.5.1860 (http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t5314225). Ammatti oli tuon vihkiuutisen mukaan "handelsbokhandlaren", rippikirjassa (sivu 1-20) "handelselev" ja "prokurist". Alexanderin vanhemmat löytyvät myös Juhan sivuilta: http://www.varola.fi/temp/c_vonlund_files/data.html#T18.

Anna Alina oli syntynyt 27.6.1866. Hän löytyy myös nettihaulla, esim. http://fi.wikisource.org/wiki/Kuka_kukin_oli:_T, josta näkee että hän on myöhemmin mennyt naimisiin itsensä Julius Tallbergin kanssa! Alinan vanhemmat Johan Robert Ahrenius (synt. 14.8.1835) ja Alina Frasa (synt. 25.1.1834) näkyvät myös Helsingin rippikirjassa. He ovat nähtävästi tulleet Viipurista, mutta syntymäpaikkoja ei ole merkitty.

Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin. Helsingin kirkonkirjoja on Kansallisarkistossa, josta voin tarvittaessa käydä katselemassa lisätietoja.

Kari

Caroline
19.12.11, 10:36
Hei Kari!

Kiitos kovasti tiedoista! En tiedä miten sormus on päätynyt suvulleni. Sain se isältäni säilytettäväksi jo parikymmentä vuotta sitten. Isänäitini asui (virallisesti 1945-1956, näissä tiedoissa voi olla aukkoja kun olen verrannut muuttotietoja hänen sisartensa vastaaviin) ja työskenteli Helsingissä ainakin 1930-luvulta alkaen, hän oli tarjoilijana mm. Kappelissa ja Fenniassa. Isänisästäni en tiedä kuka hän oli. Sormuksen paria en ole löytänyt tiedetyistä sukulaisistani. Toki sukuyhteyttä ei välttämättä löydy, sormuksen päätyminen perheeseeni voi olla sattumaakin.
Isänäitini oli Elvi Ester Jäkkö s.12.10.1913 Lappee k. 2.10.1979 Lappeenranta.
Isäni oli Heikki Juhani Jäkkö s.6.6.1945 Helsinki k.12.8.2004 Lappeenranta.
Helsingistä Johanneksen srk:sta he muuttivat Lappeenrantaan 13.4.1956.
Elvi Jäkkö oli aiemmin Helsingin Eteläisen Suomalaisen srk:n jäsen.
Nämä ovat niin "nuoria" tietoja, ettei niitä taida päästä itse tarkastelemaan.

Jos sormuksen pari on löytämäsi Alina Ahrenius ja Alexander Sahlstedt, olisin kiinnostunut tietämään heidän jälkeläisistään. Mikäli löydät heitä Kansallisarkistosta, otan tiedot mielelläni vastaan.
Ja vielä kerran kiitos Sinulle löydöistäsi!

t: Caroline Hämäläinen os. Jäkkö caroline.hamalainen*phnet.fi

KKujansuu
20.12.11, 17:22
Lastenkirjaan on Alinalle ja Alexanderille merkitty kaksi lasta: Väinö Alexander (s.5.8.1891) ja Johannes (s.3.12.1893). Mutta sitten perhe muuttaa nähtävästi Helsingin pohjoiseen ruotsalaiseen seurakuntaan. Kansallisarkistossa onkin vain Helsingin jakamattoman seurakunnan kirjoja (vuoteen 1910), joten tämän enempää ei sieltä löydy.

Kari

Caroline
22.12.11, 23:46
Hei Kari!

Kiitos Sinulle tiedoista!
Tuo 28.7.1889 ei ole ollut kovin suosittu vihkimisen ajankohta, joten löytämäsi pari voi hyvinkin olla oikea. Mikäli lisätietoja ilmenee, laitan viestiä Sinulle.
Ja oikein paljon kiitoksia etsimistäsi tiedoista.
Hyvää Joulua!

t: Caroline

Burana
07.02.12, 07:08
Joo tähän väliin voisin heittää sellasen että taian olla Alexanderin ja Alina Ahreniuksen jälkeläinen ja haluaisin kiittää tästä tiedosta jota olen saanut koska olen täyttelemässä sukupuutani
: D eikä mu kiinnosta uskooko kukaan mua : D mutta paljolla möisit sen perintösormuksen koska se ois ihan jees synttärilahja vaarille:D

jah
07.02.12, 12:31
Asiaan mitenkään liittymättä kommentti Buranalle: Hienoa että (oletettavasti) aika nuori ihminen on kiinnostunut suvustaan. Ja jos jostain löytyisi minun esivanhemmilleni kuulunut sormus (tai vähemmänkin arvokas esine), haluaisin minäkin sellaisen itse ostaa taikka saada lahjaksi :)

Risto Toivonen
07.02.12, 12:59
Alexander oli syntynyt Nummella 25.5.1860 (http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t5314225). Ammatti oli tuon vihkiuutisen mukaan "handelsbokhandlaren", rippikirjassa (sivu 1-20) "handelselev" ja "prokurist". Alexanderin vanhemmat löytyvät myös Juhan sivuilta: http://www.varola.fi/temp/c_vonlund_files/data.html#T18.

Anna Alina oli syntynyt 27.6.1866. Hän löytyy myös nettihaulla, esim. http://fi.wikisource.org/wiki/Kuka_kukin_oli:_T, josta näkee että hän on myöhemmin mennyt naimisiin itsensä Julius Tallbergin kanssa! Alinan vanhemmat Johan Robert Ahrenius (synt. 14.8.1835) ja Alina Frasa (synt. 25.1.1834) näkyvät myös Helsingin rippikirjassa. He ovat nähtävästi tulleet Viipurista, mutta syntymäpaikkoja ei ole merkitty.

Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin. Helsingin kirkonkirjoja on Kansallisarkistossa, josta voin tarvittaessa käydä katselemassa lisätietoja.

Kari

Alina Frasan taustoista on kerrottu m.m. Hannes Sihvon 'Elävä Kivi' teoksessa ja Esko Rahikaisen 'Lumivalkea liina':ssa s 41.
Alina oli yksi Kiven 'naisista', johon 'puoli' Helsinkiä oli ihastunut.
Alinan kuva nuorena tanssijattarena on Museoviraston kuva-arkistossa.

Burana
07.02.12, 19:29
Kun ongelmahan on tämä että äitini suku on arhela ja vaarini oli ensimmäiset 2 kuukautta tai 2 vuotta (en ole täysin varma) Ahrenius kunnes hänen isänsä Lennart muutti nimen enemmän suomalaiseksi: Arhela. ja sitten mietityttää miten Ahrenius nimi säilyi Alexanderin ja Alinan avioliiton jälkeen minun äidilleni. jos voitte auttaa olisin erittäin kiitollinen : D