PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : sukupuu äitiyspakkaukseen


Olarra
09.12.11, 10:43
Näin kertoo asiasta kuvan kanssa paikallislehti Länsiväylä:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/83914-aitiyspakkaus-saa-kylkeensa-sukupuun?quicktabs_4=1

Laatikkoonhan voi kätevästi myöhemmin tallentaa vaikkapa valokuvakansioit ja suvun tärkeät paperit. Mitäs pidätte?

t. Olavi A.:)

Giösling
09.12.11, 11:09
Inhorealisti (pelkän otsikon luettuaan; hiukan hätkähtäen):

astetta pitemmälle menevä sovellutus olisi se, että viranomaiset jo ennakkoon täyttäisivät sukupuulaatikot opiksi ja ojennukseksi upouusille vanhemmille. Annettu data sisätäisi mm. lapsen eliniän ennusteen, esivanhempien perinnölliset sairaudet jne.

Kovanen
09.12.11, 13:34
Näin kertoo asiasta kuvan kanssa paikallislehti Länsiväylä:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/83914-aitiyspakkaus-saa-kylkeensa-sukupuun?quicktabs_4=1

Laatikkoonhan voi kätevästi myöhemmin tallentaa vaikkapa valokuvakansioit ja suvun tärkeät paperit. Mitäs pidätte?

t. Olavi A.:)

Tervehdys!

Kaunis äitiyspakkaus, ehkäpä se herättää nuoremman polven eli lasten vanhempienkin kiinnostusta sukututkimusta kohtaan.

Tuohan upeaa on mainosta tätä meidän sukututkimusharrastustakin ajatellen.:)

On hieno idea koota talteen tärkeät ja mukavat lapsuuden muistot. Laatikonhan voi antaa sitten mukaan kun lapsi lähtee maailmalle.

Terveisin Eila

Kovanen
09.12.11, 13:50
Inhorealisti (pelkän otsikon luettuaan; hiukan hätkähtäen):

astetta pitemmälle menevä sovellutus olisi se, että viranomaiset jo ennakkoon täyttäisivät sukupuulaatikot opiksi ja ojennukseksi upouusille vanhemmille. Annettu data sisätäisi mm. lapsen eliniän ennusteen, esivanhempien perinnölliset sairaudet jne.

Tervehdys!

Anteeksi vaan, tästä ajatuksesta en viiden lapsenlapsen mummoisena voi mitenkään innostua. Lienenköhän liian tosikko ja tiukkkapipoinen, jätän perustelut kirjoittamatta.

Terveisin Eila

vikmapi
09.12.11, 14:08
Kerrankin Kelalta loistoidea ja -valinta. Onneksi olkoon. Johan sitä vanhaa mallia on pitkään käytettykin.
Vikmapi

JaMaHa
09.12.11, 15:32
Hieno idea. Harmi, kun tuli vaan pari vuotta liian myöhään :)


Terv. Jaana

Kovanen
09.12.11, 16:02
Tervehdys Jaana ja kaikki asiasta kiinnostuneet!

Minunkin ensimmäinen ajatus oli, että tuli pari vuotta liian myöhään.

Hetken asiaa ajateltuani huomasin, että minulla oli jo koottuna ja lahjoitettuja juttuja, jotka kuuluisivat tuohon syntyneen lapsen "onnenlaatikkoon".

Lastenlasteni syntymäpäivinä kokosin kansiot, jossa on tuona päivänä ilmestynyt samomalehti, Ilmatieteen laitoksen säätiedot, syntymävuoden kalenteri ja kuuden polven esivanhempien taulu sekä jotain hömppää:).

Tämä oli lahjani lapsieni lapsille heidän saadessaan virallisen nimen.

Tiedän, että lähettämäni postit päätyivät samaan matkaan ja niin jatkossakin.

Terveisin Eila

Jari Nykänen
09.12.11, 20:46
Hieno idea. Harmi, kun tuli vaan pari vuotta liian myöhään :)

Terv. Jaana

Kuin myös ... nuorin täyttää helmikuussa kaksi, oli vanhanmallinen ... en ole ihan varma että oliko jopa samanlainen kuin vanhimmalla 20 vuotiaalla ...

blue-eyed
10.12.11, 09:11
Inhorealisti (pelkän otsikon luettuaan; hiukan hätkähtäen):

astetta pitemmälle menevä sovellutus olisi se, että viranomaiset jo ennakkoon täyttäisivät sukupuulaatikot opiksi ja ojennukseksi upouusille vanhemmille. Annettu data sisätäisi mm. lapsen eliniän ennusteen, esivanhempien perinnölliset sairaudet jne.

Inhorealistina minäkin, tuon esiin mielipiteeni, että tällainen äitiyspakkaus on menettänyt merkityksensä jo vuosia sitten. Kuka nykyaikana todella tarvitsee pakkauksen sisältämiä vaatteita ym. hömppää, mitä siellä lieneekään. Aniharva on tänään niin köyhä, ettei pystyisi hankkimaan itse vaatteita syntyvälle lapselleen. Lasten vaatteitahan tunkee esille ovista ja ikkunoista, niitä on kirpputoritkin pullollaan.

18-vuotiaana äitinä olin todella köyhä, mutta silloinkaan minulla ei ollut mitään tarvetta tuollaiselle pahvilaatikolle eikä sen sisällölle. Kaikki lapsen tavitsemat nutut, kapalot, kopat, vuodevaatteet ym. ommeltiin ja neulottiin itse äidin avustuksella. Ihanat pikkuiset brodyyritkin väkerrettiin irtokaulureihin ja myssyn reunoihin. En siis ottanut mokomaa lootaa, vaan otin tämän avustuksen rahana. Avustus oli vuonna 1963 kokonaista 50 markkaa. Sillä sain ostettua käytetyt lastenvaunut.

Vajaa viisi vuotta myöhemmin syntyi toinen poika, enkä silloinkaan lämmennyt tuolle pahvilaatikolle, vaan silloinkin otin mieluummin rahan. Nyt tosin ostin kalleimmat vaunut, mitä kaupasta löytyi.

Vasta 25 vuotta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen odottaessani kolmatta poikaamme uteliaisuuttani otin tuon paljon mainostetun ihmelaatikon. En tosin olisi tarvinnut enää minkäänlaisia avustuksia, koska varallisuutemme oli neljännesvuosisadassa niin paljon kohonnut tuosta vuodesta 1963. Vuorasin laatikon lapsemme ensimmäiseksi vuoteeksi ja sen tehtävän tehtyään, vein laatikon vaatteineen kellarivarastoon. Seuraavan kerran laatikkoon katsoessani, näin että siellä oli pesinyt oikea hiirulaisten lauma. Niillä oli hyvä olla siellä käsintehtyjen villanuttujen ja Suomen kansan lahjoittamien potkuhousujen seassa. Kerrankin laatikko oli täyttänyt tehtävänsä.

Tänä aamuna luin Aamulehdestä, että Tampereen ev.lut. seurakunta aikoo ensi vuonna korottaa hautausmaksuja, jotka tulevat arkkuhaudassa olemaan 730 € ja uurnahaudassa 324 €. Eikö tuota pahvilaatikkoajatusta voisi viedä pidemmälle ja tehdä siitä aikuisen ihmisen kokoista, jotta siitä olisi hyötyä myös ihmisen maallisen matkan päätyttyä. Silloin hautaan voitaisiin ottaa mukaan kaikki se krääsä, mitä matkan varrella on mukaan tarttunut, sillä jälkeen jäävät eivät niillä tee yhtään mitään. Nehän ovat kuolleen muistoja.

Tällaisia ovat inhorealistiset ajatukseni anoppi- ja isävainaani pahvilaatikoita vaatehuoneessani paikasta toiseen siirrellessäni. Suurimman osan (90%) olen heidän jälkeensä jättämistä papereista vienyt kaatopaikalle, mutta tuo 10% pyörii vielä jaloissani kiusakseni.

Onnekseni omat lapseni ovat niin paljon realistisia, että ovat ilmoittaneet minulle jo nyt, että kaikki krääsä esim. sadat keräilemäni kukot ja posliinikengät, pannaan mustaan säkkiin ja viedään pihan perällä olevaan vihreään laatikkoon. Varoittaessani ainoata miniääni niistä 5000 a-nelosesta ja lehtileikkeistä, joita olen kerännyt isoihin muovilaatikoihin sukututkimustani varten, hän sanoi, että älä huoli, hän vie kaikki laatikot avaamatta roskikseen.


Tässä teille ajateltavaa. :D::D::D:

Heikki Koskela
10.12.11, 09:43
Minä olen realisti tässä asiassa. Se johtuu omista lapsuuden kokemuksista. Itse en vielä nauttinut pakkauksen antimista mutta kaikki muut neljä sisarustani saivat sen kokea. Ennen heitä syntyneet neljä muuta saivat potkiskella vaipoissa, joita oli jostain saatu kokoon. Ei olisi ollut hassumpaa jo silloin saada pakkaus käyttöön.
Asiasta voidaan tänä runsauden aikana olla eri mieltä ja "heittää läppää" mihin suuntaan tahansa. En oikein ymmärrä sitä, että pakkaus olisi vieläkään tarpeeton. Alunperin se toki kyllä tarjottiin vain köyhimmälle kansanosalle. Se saattaa olla leimaava tekijä vielä nytkin. Nyt se taitaa tulla kaikille äideille tietyn raskausajan jälkeen. Eikä kuva kannessa tee siitä pakkauksesta käyttökelvotonta.
Niin - ja onkohan sitä pakko ottaakaan vastaan, jos vain ilmoittaa sen olevan tarpeeton. Taitaa sen korvike kyllä kelvata - nimittäin raha.

vikmapi
10.12.11, 14:11
Jos blue-eyed tietäisi minkälaisiin oloihin suomalaisia lapsia vielä tänäkin päivänä syntyy, niin voisi mielipide olla hiukan toisenlainen. Pakkaus on erittäin tarpeellinen myös nykyperheelle ja kai sen voi rahanakin saada.

Jouni Kaleva
10.12.11, 14:34
Idea ja ajatus ovat mainiot.

Kuitenkin tuossa sukupuussa ei kaikki ole kuten perinteinen sukupuu kuuluisi. Tässähän vanhemmat ja esipolvet häipyvät puun oksiin ja lehvistöön ja "vauva" on puun rungossa. Logiikkavirhe?

JaMaHa
10.12.11, 18:50
Jos blue-eyed tietäisi minkälaisiin oloihin suomalaisia lapsia vielä tänäkin päivänä syntyy, niin voisi mielipide olla hiukan toisenlainen. Pakkaus on erittäin tarpeellinen myös nykyperheelle ja kai sen voi rahanakin saada.


Kyllä sen rahanakin saa. 140 e oli ainakin pari vuotta sitten. Mutta pakkaus on moninkertaisesti arvokkaampi sisällöltään. Etenkin ensimmäistä lastaan odottavat valitsevat useammin pakkauksen kuin rahan. Pakkauksen sisältö on tarkkaan mietitty ja juuri mitään turhaa siellä ei ole. Vajaat 11-vuotta sitten sain esikoiseni, enkä tuoreena äitinä olisi ikinä ymmärtänyt, mitä kaikkea pieni ihmisen alku tarvitsee. Onneksi äitiyspakkauksesta löytyi kaikki tarvittava alkuun pääsemiseksi.

Lisäksi se on myös taloudellinen asia. Kaikkein köyhimmillä ei ole varaa edes kirpputoreilla käydä ja harva nuori perhe rahassa pyörii perheen perustamisen aikoihin. Itse olen ainakin ollut erittäin kiitollinen Suomessa saatavasta äitiyspakkauksesta ja onhan se herättänyt mielenkiintoa myös ulkomailla. Eikä siitä ainakaan haittaa ole, jos pakkauksesta tehdään kivan näköinen.


Terv. Jaana

Kaisa Kihl
10.12.11, 20:52
Tämän viestin kirjoittajan kanssa olen täysin samaa mieltä.

Vielä totean, että uutisten mukaan 120 000 perhettä saa toimeentulotukea ja näistä noin puolet jatkuvasti. Mitä tulee sukupuuhun, niin voisi se vaikka olla valmiinakin ;) Ihan äskettäin juttelin nuoren naisen kanssa. Hän oli suruissaan, kun ei tiennyt mitään isänisästään, ei osannut kertoa hänen nimeäänkään. Saman tarinan olen kuullut lukuisia kertoja. Vähän surullista, eikö? terv. Kaisa

Kyllä sen rahanakin saa. 140 e oli ainakin pari vuotta sitten. Mutta pakkaus on moninkertaisesti arvokkaampi sisällöltään. Etenkin ensimmäistä lastaan odottavat valitsevat useammin pakkauksen kuin rahan. Pakkauksen sisältö on tarkkaan mietitty ja juuri mitään turhaa siellä ei ole. Vajaat 11-vuotta sitten sain esikoiseni, enkä tuoreena äitinä olisi ikinä ymmärtänyt, mitä kaikkea pieni ihmisen alku tarvitsee. Onneksi äitiyspakkauksesta löytyi kaikki tarvittava alkuun pääsemiseksi.

Lisäksi se on myös taloudellinen asia. Kaikkein köyhimmillä ei ole varaa edes kirpputoreilla käydä ja harva nuori perhe rahassa pyörii perheen perustamisen aikoihin. Itse olen ainakin ollut erittäin kiitollinen Suomessa saatavasta äitiyspakkauksesta ja onhan se herättänyt mielenkiintoa myös ulkomailla. Eikä siitä ainakaan haittaa ole, jos pakkauksesta tehdään kivan näköinen.


Terv. Jaana

maria46
10.12.11, 21:32
Minä olen realisti tässä asiassa. Se johtuu omista lapsuuden kokemuksista. Itse en vielä nauttinut pakkauksen antimista mutta kaikki muut neljä sisarustani saivat sen kokea. Ennen heitä syntyneet neljä muuta saivat potkiskella vaipoissa, joita oli jostain saatu kokoon. Ei olisi ollut hassumpaa jo silloin saada pakkaus käyttöön.
Asiasta voidaan tänä runsauden aikana olla eri mieltä ja "heittää läppää" mihin suuntaan tahansa. En oikein ymmärrä sitä, että pakkaus olisi vieläkään tarpeeton. Alunperin se toki kyllä tarjottiin vain köyhimmälle kansanosalle. Se saattaa olla leimaava tekijä vielä nytkin. Nyt se taitaa tulla kaikille äideille tietyn raskausajan jälkeen. Eikä kuva kannessa tee siitä pakkauksesta käyttökelvotonta.
Niin - ja onkohan sitä pakko ottaakaan vastaan, jos vain ilmoittaa sen olevan tarpeeton. Taitaa sen korvike kyllä kelvata - nimittäin raha.
Hyvin kirjoitit, Heikki Koskela. Kiitokset.
On oma kokemus vuodelta 1968, miten tärkeä oli saada äitiysavustuspakkaus.
Ei ole monella kokemusta köyhyydestä. :(

blue-eyed
10.12.11, 22:21
Jos blue-eyed tietäisi minkälaisiin oloihin suomalaisia lapsia vielä tänäkin päivänä syntyy, niin voisi mielipide olla hiukan toisenlainen. Pakkaus on erittäin tarpeellinen myös nykyperheelle ja kai sen voi rahanakin saada.

Viestini perimmäinen tarkoitus oli kiinnittää huomiota myös elämän loppumiseen liittyviin kustannuksiin. Vanha sanontahan on, että köyhällä ei ole varaa edes kuolla. Nuo summat, mitkä viestiini kirjoitin ovat seurakunnan perimiä hautausmaksuja. Lisäksi vielä tulevat pakolliset arkku- ja mahd. uurnakulut. Lapset, joita kenenkään ei ole pakko tehdä, otetaan kyllä vastaan hienoine avustuspakkauksineen, mutta jokaisen tänne syntyneen on pakko myös kuolla ja siihen ei kaikilla ole varaa. Joten yhtä leimaamaton systeemi pitäisi sinne loppupäähänkin keksiä. Tiedän kyllä, että sossu hoitaa täysin varattomien hautauksen, mutta silloin ihminen tulee leimatuksi. Toinen keino selviytyä pakollisista hautauskuluista on testamentata ruumiinsa lääketieteelle.

Raimo Laakso
10.12.11, 22:39
Tuostapa tulikin mieleeni, että tuon äitiyspakkauksen rinnalle kehitettäisiin vanhusten hautauspakkaus johon voisi sisältyä pahvinen arkku ja jokin paperinen peitto sekä ilmainen paikka hautausmaalla. Tuossa aikaisemmin mainitulla ruumiinsa tieteelle testamenttauksella kun ei taida selvitä siltä arkun hankinnalta. ( En kyllä ole aivan varma ) ja sitäpaitsi kaikki vainajat eivät ymmärtääkseni kelpaa edes testamentattavaksi.

blue-eyed
11.12.11, 11:23
Tuostapa tulikin mieleeni, että tuon äitiyspakkauksen rinnalle kehitettäisiin vanhusten hautauspakkaus johon voisi sisältyä pahvinen arkku ja jokin paperinen peitto sekä ilmainen paikka hautausmaalla. Tuossa aikaisemmin mainitulla ruumiinsa tieteelle testamenttauksella kun ei taida selvitä siltä arkun hankinnalta. ( En kyllä ole aivan varma ) ja sitäpaitsi kaikki vainajat eivät ymmärtääkseni kelpaa edes testamentattavaksi.

Jos testamenttaa ruumiinsa lääketieteelle, niin ei aiheudu mitään hautauskuluja-

http://yle.fi/alueet/tampere/2010/04/elamaa_voi_palvella_kuoleman_jalkeenkin_1577920.ht ml

Keskusteltuani asiasta Tampereen Rauhaniemen sairaalan sairaanhoitajan kanssa, hän kertoi, että ruumis pitää saattaa lääketieteen laitokseen virka-aikana kahden tunnin kuluessa kuolemasta, jotta balsamointi voidaan suorittaa.

Mieheni sairastaa harvinaista parantumatonta lihassairautta ja siksi hän on testamentannut oman ruumiinsa lääketieteelle toivossa, että löytävät jotain valaisua ko. sairaudesta. Viisi vuotta taistelin hänen päätöstään vastaan, mutta koska lapsetkaan eivät vastustaneet päätöstä, niin suostuin, vaikka ei hän siihen perheen suostumusta olisi tarvinnut. Lääkärit sanoivat, että jokainen päättää itse omasta ruumiistaan. Nyt olen jo tottunut ajatukseen. Hän on myös määrännyt paikan, mihin hänen tuhkansa sirotellaan.

Juha
11.12.11, 11:53
Aamulehdessä oli muuten tänään uutinen siitä, miten Irakin sodissa kuolleiden sotilaiden tuhkat on muitta mutkitta toimitettu kaatopaikalle. Arvion mukaan ainakin 300 vainajaa on joutunut tämän käytännön uhriksi. Lisäksi sinne on viety tuhkattu, tunnistamattomia ruumiinosia muun lääketieteellisen jätteen mukana.

Eli oliskos se niin, että joskus 50 vuoden päästä vainaja yksinkertaisesti dumpataan tuohon samaan roskikseen tuossa tien pielessä muiden jätteiden kanssa.....tätä yleistä säästö- ja ekologisuuslinjaa mukaillen.



Juha

Kovanen
11.12.11, 13:09
Idea ja ajatus ovat mainiot.

Kuitenkin tuossa sukupuussa ei kaikki ole kuten perinteinen sukupuu kuuluisi. Tässähän vanhemmat ja esipolvet häipyvät puun oksiin ja lehvistöön ja "vauva" on puun rungossa. Logiikkavirhe?

Tervehdys!

Hyvä havainto, ettei tuossa sukupuussa ole perinteistä versiota, olisikohan nykyaikaistettu malli tai tekijä ei vielä tunne kovin hyvin sukututkimusta. Mehän voimme ainakin lähipiirimme osalta täydentää asiaa antamalla lahjaksi perinteisen sukupuun.

Olin niin lumoutunut tästä hienosta ideasta ja toteutuksesta, etten tullut edes katsoneeni kuvaa kovin tarkkaan.

Lähipiirissäni äitiyspakkauksen saaminen on ollut yksi elämän tähtihetkiä. Vaatteita on vellottu moneen kertaan jo ennen lapsen syntymää.

Terveisin Eila

Heikki Koskela
11.12.11, 14:11
Tervehdys!

Hyvä havainto, ettei tuossa sukupuussa ole perinteistä versiota, olisikohan nykyaikaistettu malli tai tekijä ei vielä tunne kovin hyvin sukututkimusta. Mehän voimme ainakin lähipiirimme osalta täydentää asiaa antamalla lahjaksi perinteisen sukupuun.

Olin niin lumoutunut tästä hienosta ideasta ja toteutuksesta, etten tullut edes katsoneeni kuvaa kovin tarkkaan.

Lähipiirissäni äitiyspakkauksen saaminen on ollut yksi elämän tähtihetkiä. Vaatteita on vellottu moneen kertaan jo ennen lapsen syntymää.

Terveisin Eila

Sukupuu on tehty lapsen tarpeita varten. Ei hänellä voi muita ollakaan kuin vanhemmat ja siitä taakse päin. Kun vain senkin puun täyttää huolellisesti niin muksu on 20 vuoden päästä varsin hyvin esivanhempeinsa jäljilla. Samalla voi ohittaa tuon 100 vuoden karenssiajan, joka nyt on voimassa.

Onhan se vähän kyllä outoa, että puun juurella on lapsi ja latvassa isovanhemmat ym. Voihan asiaa ajatella astraalitasolla :D:.

Olarra
12.12.11, 08:43
Onhan se vähän kyllä outoa, että puun juurella on lapsi ja latvassa isovanhemmat ym. Voihan asiaa ajatella astraalitasolla :D:.

Sanotaan myös, ettei omena kauas puusta putoa ja niinhän se toisinaan onkin, valitettavasti. Sitäkin on joku lauluntekijä pohtinut, että milloin Suomi puusta putosi...

M.Sjostrom
12.12.11, 12:23
minun mielestäni tässä nousee taas esille se näkemykseni mukaan vanha ongelma, että puu ei ole mikään kovin osuva malli minkäänsuuntaiselle perhe-elämää kuvaavalle suvun esittämiselle graafisesti: ei sen enempää jälkeläistön esittämiseen kuin sukujuurtenkaan esittämiseen.
Puuta on syistä, mielestäni alunperinkin aika hölmöstä syistä, vaan totuttu käyttämään sanana (sukupuu) tässä asiassa, mutta mielestäni ei kannata odottaa että minkäänlainen puu olisi oikeasti kovin käyttökelpoinen.
Esivanhempien esittämiseen puurakenne on erityisen heikko.

Jälkeläistön esittämiseen yleensä tarvitaan jokin monihaarautuva rehotus. Puun oksisto voi toki tuntua siltä, mutta muistettakoon että siellä ei ole itsestään selvää paikka-asetusta suvun jälkeläisten puolisoille - jos heitä sinne sijoittaa, riskinä on että alkaa mennä sukusuhteet sekaisin. Tietysti jos puolisoita ei kaivata, vaan vain jälkeläisiä, puun oksistoa ja haaroja voi käyttää osuvahkoon kuvaamiseen. Mutta perhe-elämän todellisuudentajuisessa kuvaamisessa puolisot tarvittaisiin mukaan, ja mieluiten vielä lisäksi pieni lavennus kunkin relevantin puolison omasta perheestä.

Esivanhempien eli sukujuurten esittämiseen tarvitaan jokin binaarinen rakenne joka kaksinkertaistuu joka polvi. Kasvin juuria voisi rakennella senkaltaiseksi esitykseksi. Mutta pöljältähän se tuntuu...
Puun oksistosta voi -luonnottoman säännönmukaiseksi vääntämällä- tehdä binaarisen rakenteen, mutta vähintään yhtä pöljältä mielestäni sekin tuntuu.

kkylakos
12.12.11, 13:29
Olen itsekin miettinyt sukupuiden visualisoinnin nurinkurisuutta. Jälkeläiset sopivat parhaiten oksiin, joissa on sitten (toivottavasti) enemmän haaroja ja epäsäännöllisyyttä kuin jälkipolvissä.

Pikaisen googlailun perusteella sukulaisuussuhteiden esittäminen puuna on todennäköisesti peräisin Jeesuksen esivanhempien esityksistä, joita oli keskiajalla tehtailtu paperille ja ikkunoihin. Kuvaesimerkkejä wikipediasivulla http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_of_Jesse