PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rosendal | Söker Mathilda


Sören
04.12.07, 22:51
Hej
Enligt uppgifter från Åland föddes Mathilda Rosendal den 21/4 1844 i Storkyro. Jag kan inte hitta några uppgifter om det i Hiski. Kan det vara så att hon ej är döpt, eller är upgifterna ej kompletta? Jag bor i Sverige så mina möjligheter att söka i kyrkböckerna är små för närvarande men om någon vänlig människa vill hjälpa mej med tips så är jag jätte tacksam. mvh Sören

Martin Josefsson
05.12.07, 06:54
Jag undrar om det är den Mathilda som föds i Nousis/Nousiainen på "Suckisberg Ägo", samma dag (21.4.1844). Vi befinner oss då igen i samma landsända som Åbo. Fadern är okänd. Barnet är tvilling och oäkta. Moderns titel är "inh. zp." och hon heter Sofia Jakobsdotter (38 år). Månne vi igen har att göra med en zigenare? "zp" kan ju betyda "zigenarpigan".

Deja vu!

Värt att notera är att om man i HisKis doplängder på något sätt gör en sökning på mödrar som är zigenare så är fadern nästan alltid oantecknad. I de flesta församlingarna är det så.

admin
05.12.07, 09:07
Observera att ett skrivet q kan ha blivit läst som z i originalet. "inh qp". Sådant finns det mycket av i HisKi.

Hasse

Martin Josefsson
05.12.07, 16:14
Observera att ett skrivet q kan ha blivit läst som z i originalet. "inh qp". Sådant finns det mycket av i HisKi.

Jo, och eftersom "qp" är förkortning för "kvinnsperson" så skulle det förklara varför alla dessa "zp" saknar uppgifter om fadern. Kvinnsperson innebär ju nämligen en kvinna som är dömd för lönskaläge.

Igen ett bra exempel på hur viktigt det är att kolla originala handlingarna.

Martin Josefsson
05.12.07, 16:47
Aj nej, nog är jag tvungen att förtydliga saken ytterligare angående alla de faderlösa födslarna som man i HisKi får fram om man söker på "zp" (eller "qp"). Det är nämligen så att också om man söker på "zigenar" eller "zigenare" så får man fram nästan bara faderlösa fall. Alltså finns det nog av någon orsak en korrelering mellan zigenare och oantecknad fader. Man borde kanske känna till dåtida zigenares levnadsvanor för att kunna dra någon slutsats om varför det var så.

Sören
05.12.07, 23:51
Jag undrar om det är den Mathilda som föds i Nousis/Nousiainen på "Suckisberg Ägo", samma dag (21.4.1844). Vi befinner oss då igen i samma landsända som Åbo. Fadern är okänd. Barnet är tvilling och oäkta. Moderns titel är "inh. zp." och hon heter Sofia Jakobsdotter (38 år). Månne vi igen har att göra med en zigenare? "zp" kan ju betyda "zigenarpigan".

.

Ja datumet stämmer ju förvisso men georafiskt är det väl ett väldigt stort kliv mellan isokyrö och nousis? Varför finns det ingen notering om tvillingen? Kan man förmoda att den dog eller var död vid födseln?
Är det troligt att det var vanligt med zigenarpigor ? Man har ju annars en känsla att folkslaget är väldigt bundet till varandra och levde ett liv för sej själva . ofta på resande fot

mvh Sören

Martin Josefsson
06.12.07, 05:30
Jo, visst är det väl uppskattningsvis ungefär 300 km mellan Storkyro och Nousis så inte är det alls säkert att det är frågan om samma person inte. Jag tänkte bara att eftersom hon väl är Esaias Frejmans hustru så skulle hon också ha kunnat vara hemma från den landsändan där de figurerade. (Tvillingen finns nog med i boken men på egen rad, så han dyker inte upp på sökning på namnet Mathilda).

Men om det ändå står Storkyro måste hon väl ha haft med Storkyro och göra åtminstone. Där är det nog ganska klent med Rosendalare. Ett par familjer med det namnet finns enligt HisKi nog i grannförsamlingarna Ylähärmä och Vörå så jag kollar nu upp den saken lite noggrannare:

I Vörå var förnamnet Mathilda väldigt ovanligt ser jag. Det var det också i Ylihärmä, men det fanns där en oäkta Maria Mathilda född 31.5.1844. Jag gjorde i HisKi en sökning på efternamnet Warwas som modern "inh. Lisa Eriksd:r" där hade...

Oups!

Lisa gifter sig 1853 med "Torp.Enklingen Johan Hermansson Rosendal" !!
Det kan knappast vara en tillfällighet.

---

(Det som tidigare lite fångade min blick var det faktum att det enligt HisKi redan under 1800-talets första hälft fanns Rosendalare i Sund på Åland - alltså där dina Rosendalare väl senare vistades. Vet du kanske varför de överhuvudtaget fanns på Åland? Jag tänkte bara att det ju vanligtvis är den ena partens hemtrakter som ett par brukar vistas i. Kanske de är släkt på något vis). (Tekla Maria Frejman dyker förresten upp i Stockholm också, såg jag på någon svensk sida. Härstammar du kanske från henne?).

Sören
06.12.07, 22:31
Oups!

Lisa gifter sig 1853 med "Torp.Enklingen Johan Hermansson Rosendal" !!
Det kan knappast vara en tillfällighet.

Det låter väldigt troligt!! I så fall kanske man kan misstänka att han även var far till Matilda. Måste definitivt ägnas mera tid åt det, det är jätte synd att man bor så långt bort som sagt. Måste nog fundera på att köpa kopior av orginalböckerna hit till Sverige.

(Det som tidigare lite fångade min blick var det faktum att det enligt HisKi redan under 1800-talets första hälft fanns Rosendalare i Sund på Åland - alltså där dina Rosendalare väl senare vistades. Vet du kanske varför de överhuvudtaget fanns på Åland? Jag tänkte bara att det ju vanligtvis är den ena partens hemtrakter som ett par brukar vistas i. Kanske de är släkt på något vis).

Har sett den Rosendahlaren också och lekt med tanken. Han var väldigt produktiv Först 3 barn varefter modern dör i barnsäng. Gifter sen om sej och får sen 7 barn till. Dör sedan i tyfus innan yngsta barnet fyllt 2. Tragiskt
(Tekla Maria Frejman dyker förresten upp i Stockholm också, såg jag på någon svensk sida. Härstammar du kanske från henne?).

Tekla Mathilda Frejman är min mormorsmor och dotter till Esaias och Mathilda. (Som fick 4 barn Frans Viktor, Elin Eugenia, Tekla Matilda och Maria Evelina.) Hon föddes 1880 i Åbo och flyttade med familjen till Åland . Esaias och Viktor emmigrerade 1886 till Amerika . Hon åkte över till Stockholm för att föda Elsa Maria min mormor 1902. Förmodligen av skam då det inte fanns någon far med i bilden. hon födde flera barn i Sverige men åkte efter några år hem till Matilda med dem och lämnade dem där. Hon gifte sedan sej och flyttade till Helsingborg 1917.

Sören
14.12.07, 21:56
Hej
Kan någon säga mej hur långt det är mellan Kauhava och Ylihärmä?
Har beställt böckerna från finska riksarkivet till mitt bibliotek , hoppas att allt går bra jag har inte hört något sen jag lämnade in bestållningen

Martin Josefsson
15.12.07, 07:32
Kan någon säga mej hur långt det är mellan Kauhava och Ylihärmä?
Med dagens vägar 15,7 km enligt karta (http://maps.google.com/maps?saddr=Kauhava,+Finland&geocode=&dirflg=&daddr=Ylih%C3%A4rm%C3%A4&f=d&sll=63.103065,23.068181&sspn=0.498258,1.266174&ie=UTF8&ll=63.12639,22.94127&spn=1.991644,5.064697&z=8&om=1) på Google Maps.

Sören
15.12.07, 15:58
Hej
Hittade en notering om Johan Hermansson Rosendahl i tidningsarkivet du tipsade mej om. Jag förstår dock ingenting av innehållet. Finns domarna att tillgå i något register ? http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=5&action=entryPage&id=467169&pageFrame_currPage=1
mvh Sören

Sören
15.12.07, 19:35
Gjorde en sökning på Lisa Eriksdotter Warwas i familysearch och får en träff som säger gift med Johan Hermansson Hirvilammi? Märkligt, vad betyder hirvilammi? Vad kan inhl. hl. betyda ? http://hiski.genealogia.fi/hiski/ew82y9?se+0644+haudatut+3873

Sören
16.12.07, 01:30
tror jag hittade svaret på min senaste fråga
"inhysing på denna plats" är det troligtvis

Sören
10.02.08, 23:06
Jag fortsätter att ställa frågoroch hoppas på svar. Har nu spårat Matilda fram till 1865 där hon arbetar som piga i Isokyrö. Så nu saknar jag bara några år för att koppla samman henne med Frans Viktors födelse i St Marie 1869. Kan någon hjälpa mej att tyda denna?


Målarelärlingen Esaias Frejman från Åbo (?) med ......?.... Appelbergs hindersofredsbetyg och f.d. pigan .? Mathilda Rosendal från Räntämäki Räimä. Brudgummen ..?.. ..???? vid Åbo järnvägsstation Karl Johan Dahlbom ( ...?... å stationhuset) Som intygade ....?.....
Vigde 5/8 76

Kirsti Ervola
10.02.08, 23:51
Hej, här är innehållet i helhet:

Målarelärlingen Esaias Frejman från Åbo (ungk.) med v.pastor Appelbergs hinderlöshetsbetyg, och f.d. pigan qp. Mathilda Rosendahl från Räntämäki, Räimä. Brudgummen själf närv. och å brudens vägnar bromsare vid Åbo jernvägstation Karl Johan Dahlström (skirfven å stationshuset) som intygade frånvaron af slägtskap.

Mvh KE

Sören
11.02.08, 17:15
Hej, här är innehållet i helhet:

Brudgummen själf närv. och å brudens vägnar bromsare vid Åbo jernvägstation Karl Johan Dahlström
Mvh KE

Tack Kirsti.
Betyder det att Matilda inte var närvarande?
/Sören

Kirsti Ervola
11.02.08, 17:52
Ja, så verkar det ha varit. Det var inte helt ovanligt att någondera av parterna vid vigseln representerades av en utomstående person, i det här fallet bruden av vittnet Dahlström.