PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Fråga om nummer som dyker upp i dopböcker


syltti78
06.12.11, 22:43
Är ny med att släktforska och undrar vad numret betyder som står efter föräldrarnas namn stånd och hemvist då man studerar kyrkböcker om födda?

Dessutom skulle jag uppskatta om jag skulle få hjälp att tyda texten som står i http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/porvoo/syntyneet_1874-1882_ruotksrk_mko19-26/92.htm det är det sjätte barnet Anders Wilhelm Ferdinand som är av mitt intresse.

Villel
06.12.11, 23:20
Numret hänvisar till moderns ålder
Tolkning av texten:
Par(entes) = föräldrar: Backstugu bn Anders Wilhelm Bäcklund & hu(stru) Anna Apollonia Annasdr. Fagerstad Henrikas
T(estes) = vittnen: Bonden Anders Magnus Andersson Henrikas med hu(stru) Maria Kuparin(?). Mamsell Emelia Kjellberg al Adolf Fredrik Bäcklund. Con; 50 penni
Ville Lehtinen

tkukkonen
06.12.11, 23:25
Modern Anna Apollonia är född 8.2.1839. Numret 39 är hennes födelseår utan de två första numren eller hennes ålder (som mycket ovaligt är samma). Om du kollar med andra numren så finner du vilkendera är rätt.

syltti78
07.12.11, 09:55
Tack för det nu kommer jag videre i min undersökning :)