PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maailma muuttuu, elämä jatkuu


Kovanen
25.11.11, 15:15
Tervehdys!

Täällä saa sääntöjen mukaan keskustella vain yli... mutta, kun kerron vain tunnistamattomia tietoja, sallittanee mukava uutinen.

Minulla on nyt ollut erityisen mieleinen tehtävä. Sain kirjata tietokantaani tänään klo 9.09 syntyneen viidennen lapsenlapseni painoineen ja pituuksineen.

Kuva pienestä tyttärestä ja ja hänen äidistään, eli omasta lapsestani, saapui tekstarina minulle, kun uusi ihminen oli 20 minuutin ikäinen.

Terveisin Eila

Tapani Kovalaine
25.11.11, 17:20
Onneksi olkoon onnen päivänä moninkertaiselle mummolle!

Eikös ne asian vierestä olevat säännöt olekin juuri simmoiset, että kaikista yli 100-vuotiaiksi elävistä saa toki puhua ja kirjoitella foorumilla ja kotona?

Onnitellen Tapani

Make
27.11.11, 14:28
Tervehdys!

Täällä saa sääntöjen mukaan keskustella vain yli... mutta, kun kerron vain tunnistamattomia tietoja, sallittanee mukava uutinen.

Minulla on nyt ollut erityisen mieleinen tehtävä. Sain kirjata tietokantaani tänään klo 9.09 syntyneen viidennen lapsenlapseni painoineen ja pituuksineen.

Kuva pienestä tyttärestä ja ja hänen äidistään, eli omasta lapsestani, saapui tekstarina minulle, kun uusi ihminen oli 20 minuutin ikäinen.

Terveisin Eila

Onnea Sinulle! En tietysti malta vaarin onnella olla kertomatta, että sain 3.11.2011 klo 9.19 kirjata tiedostoihini ensimmäisen lapsenlapseni, tyttärenpojan :) Voi tätä onnen hykerrystä ! Sain muuten kuvan 9.24 eli 5 min syntymästä :)

PaulaM
27.11.11, 17:53
Hei!

Onnittelut teille!

Täällä myös onnellinen mummi. Ensimmäinen lapsenlapsi syntyi 24.11. kello 9.48. Kuva tuli 2 tuntia vanhasta pojantyttärestä.

Riemulla ei rajaa.

Kovanen
27.11.11, 20:02
Tervehdys!

Lämmin kiitos onnittelijoilleni kaikille yhteisesti ja jokaiselle erikseen:).

Tapanille erityinen kiitos kannustuksesta kirjoitella täällä foorumilla asian vierestäkin.

Parhaimmat onnitteluni myös Make-vaarille ja Paula-mummille!

Vanhemman tyttäreni lapset kutsuvat minua ja aviopuolisoani etunimiltä. Nuoremman tyttäreni tyttärelle (2 v) olen aikaisemmin ollut mummonen, nykyisin mummoinen. Katsoin juuri tv:stä. että kieli muuttuu, mielenkiintoista. Muoreista taidetaan nykyisin harvemmin ääneen puhua.

Nämä onnen päivät ihmeesti kantaa tulevaan. Onnen hykerrystä ja onnellisuuden oloa toivon jatkuvan kaikille teille ja lähipiirillenne tulevaisuudessakin.

Sanat eivät juuri nyt riitä kertomaan, terveisin

Eila

blue-eyed
27.11.11, 20:57
Muoreista taidetaan nykyisin harvemmin ääneen puhua.Eila

Onnea mummoiselle!

Naapurissani asuu tarkalleen samanikäinen mummo kuin minäkin, mutta hänenpä ovessaan onkin suuri kyltti: Tervetuloa MUORILAAN. Hän tosiaan on muori n. kolmivuotiaalle ensimmäiselle lapsenlapselleen :) Joten ääneenpä hyvinkin puhutaan myös muoreista ainakin täällä Ikurissa.

Itse olen mummo ainoalle lapsenlapselleni, vaikka halusin olla mummu kainuulaisittain (myös tamperelaisittain), mutta lapset päättävät ...

JaskaS
27.11.11, 20:59
Onhan meille isovanhemmille sukututkimuksellistakin huvia lapsenlapsista. Tulee lisää esipolvitutkimusta ;)
Onnitteluihin yhtyy piakkoin nelivuotiaan pojan pappa.

:) Jaska

P.S. Meillä lukee ulko-ovessa Mummola ja kesäpaikassa vastaavasti Pappala.

Lauri Hirvonen
28.11.11, 00:20
Onhan meille isovanhemmille sukututkimuksellistakin huvia lapsenlapsista. Tulee lisää esipolvitutkimusta ;)
Onnitteluihin yhtyy piakkoin nelivuotiaan pojan pappa.

:) Jaska

P.S. Meillä lukee ulko-ovessa Mummola ja kesäpaikassa vastaavasti Pappala.

Olen nyt ollut noin 8 kk ensimmäistä kertaa iso-isä. Tulipa pieni neuvottelu, mitä nimeä aletaan minusta käyttämään, kun lapsen lapsella on kaksi "iso-isää". Nopeasti löytyi ratkaisu, että äidin isä on Pappa, ja minä olen Ukki.

Kataja
28.11.11, 09:52
Onnea Sinulle! En tietysti malta vaarin onnella olla kertomatta, että sain 3.11.2011 klo 9.19 kirjata tiedostoihini ensimmäisen lapsenlapseni, tyttärenpojan :) Voi tätä onnen hykerrystä ! Sain muuten kuvan 9.24 eli 5 min syntymästä :)

Paljon onnea! Eivätpä näyttäneet ennen syntymää otettua kuvaa, siitä olisi paljastunut sukupuoli ennenaikaisesti?

Olen nyt ollut noin 8 kk ensimmäistä kertaa iso-isä. Tulipa pieni neuvottelu, mitä nimeä aletaan minusta käyttämään, kun lapsen lapsella on kaksi "iso-isää". Nopeasti löytyi ratkaisu, että äidin isä on Pappa, ja minä olen Ukki.

Lapsenlapsillani on 2 isoäitiä ja 3 isoisoäitiä, joten nimityksistä oli vähän kyselyitä. Varasin itselleni mamma-nimen, koska itsellänikin oli mamma. Kumminkin kesti jonkin aikaa ennen kuin tuohon uuteen nimitykseen tottui.

terv. ahkera vaipanvaihtaja Marjatta-mamma

Kovanen
29.11.11, 19:03
Onnea mummoiselle!

Naapurissani asuu tarkalleen samanikäinen mummo kuin minäkin, mutta hänenpä ovessaan onkin suuri kyltti: Tervetuloa MUORILAAN. Hän tosiaan on muori n. kolmivuotiaalle ensimmäiselle lapsenlapselleen :) Joten ääneenpä hyvinkin puhutaan myös muoreista ainakin täällä Ikurissa.

Itse olen mummo ainoalle lapsenlapselleni, vaikka halusin olla mummu kainuulaisittain (myös tamperelaisittain), mutta lapset päättävät ...

Tervehdys!

Kaunis kiitos kaikille kommenteista ja onnitteluista.

Eipä ollut ensimmäinen kerta, toivottavasti ei viimeinenkään, kun Arla ystäväni johdattelet minua oikeille poluille, nyt koskien muoria.

Muistan lapsuudestani naapurin "Kunnaan muorin", kuten kaikki kyläläiset häntä kutsuivat. Ymmärsin tämän puhuttelutavan henkilön vähättelyksi ja aliarvioimiseksi.

Mukavaa kuulla, että muoreja on vieläkin, toivottavasti he ovat läheisiä ja huumoriakin mukana. Muistaakseni Taivalkoskelta lähtöisin olleen Kalle Päätalon kirjoissakin muori mainitaan, jopa useaan kertaan. Lähipiiriämme on siirtynyt Kainuusta Tampereen seudulle ja mummu mukana.

Lienekö tuolla tosiasiassa suurta merkitystä, miten missäkin perheessä ketäkin kutsutaan, kunhan se on henkilöä arvostavaa ja kunnioittavaa. Niinhän se menee, että ajan kanssa päätösvalta monissa asioissa siirtyy lapsille ja lapsenlapsille.

Terveisin Eila

Tuiju Olsio
30.11.11, 00:59
Lienekö tuolla tosiasiassa suurta merkitystä, miten missäkin perheessä ketäkin kutsutaan, kunhan se on henkilöä arvostavaa ja kunnioittavaa. Niinhän se menee, että ajan kanssa päätösvalta monissa asioissa siirtyy lapsille ja lapsenlapsille.

Terveisin Eila Minullakin on ollut ilo tulla tänä vuonna pienen pojan isoäidiksi. Saksassa isoäiti on Oma, jota nimitystä en halunnut, kun yritän puhua pienelle vain suomea. En myöskään pidä mummo tai mummi tai mummu sanoista, kun näitä ei lapsen äiti osaa oikein lausua. Päädyimme yhteistuumin Famu nimitykseen. Se on kaikille helppo lausua ja siihen on ihan hyvä selityskin, Vaters Mutter = FaMu. Famu on myös entisellä suomalaisella kotipaikallani yleisesti käytetty.

PaulaM
30.11.11, 17:11
Minullakin on ollut ilo tulla tänä vuonna pienen pojan isoäidiksi. Saksassa isoäiti on Oma, jota nimitystä en halunnut, kun yritän puhua pienelle vain suomea. En myöskään pidä mummo tai mummi tai mummu sanoista, kun näitä ei lapsen äiti osaa oikein lausua. Päädyimme yhteistuumin Famu nimitykseen. Se on kaikille helppo lausua ja siihen on ihan hyvä selityskin, Vaters Mutter = FaMu. Famu on myös entisellä suomalaisella kotipaikallani yleisesti käytetty.



Kerronpa vielä, että haluan pojantyttären sanovan kutsuvan minua "Fammu". Poikani on syntynyt Ruotsissa. Asuin siellä 15 vuotta. (Farmor).

Meillä on ystävä perhe joka asuu Pohjois-Ruotsissa, Suomen Lapista kotoisin. He ovat opettaneet lapsenlapsiaan kutsumaan heitä Ämmiksi ja Äijäksi. Lapset rakastavat isovanhempi. Ei nimi miestä eikä naista pahenna.

-Paula Fammu-