PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimus Mac-tietokoneella


Reinhard
21.11.11, 23:05
Ots. aiheesta Suku Forumissa käydyt keskustelut ovat ymmärtääkseni vuosia vanhoja. Onko aiheesta jotain uutta kerrottavaa, eli onko jostain ohjelmasta jo suomenkielinenkin versio olemassa tai jos ei, niin mikä englannin/saksankielinen versio olisi sopivin aloittelijalle.
Reinhard

Hannu Numminen
21.11.11, 23:56
Kun en itse käytä Macia, niin tämä vastaus on ns. akateeminen: ainakin SukuJutut-ohjelman pitäisi toimia Macissa sopivan emulaattorin kanssa (Virtual-PC tai Wine).

Antti Järvenpää
22.11.11, 12:12
Vaikka muuten käytän Mac:ä, niin en käytä sukututkimus ohjelmistoja. Joka tapuksessa niitä on tullut seurattua ja hyvä englannin kielinen sivu on

http://www.macgenealogy.org/mac-genealogy-software/

Jokin näistä suomalaisistakin ohjelmista toimii Open Source periaateella, mutta en muista mikä enkä ole perehtynyt siihen.

Noita emulaattoreita en lähtisi käyttämään. Toisaalta Maciinhän voi ladata myös Windows käyttöjärjestelmän, jos niin haluaa, kunhan vain osio kovalevyn. Sopivalla apuohjelmalla voi sitten pomppia konetta sammuttamatta Windowsin ja Mac OS:n välillä. Kun tämä mahdollisuus on olemassa en oikein ymmärrä miksi käyttäisi emulaattoria, joka vie osan koneen tehosta.

admin
22.11.11, 12:49
Meinas unuhtua:

Tässä (http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/Category:Genealogy_Software_for_Mac) palvelimella on listaus Macciin sopivista sovelluksista

Hasse

luuppi
22.11.11, 20:42
Olen käyttänyt sukututkimusohjelmia 15 vuotta Macin kanssa. Aiemmin käytin Geneä, mutta sen päivitysten loputtua jo pitkään Reunionia. Reunion on amerikkalainen Leisterin tekemä ohjelma, josta ei ole mitään suomenkielistä versiota. Ulkoasua ja tulosteita pystyy toki erittäin runsaasti muokkaamaan omia tarpeita vastaaviksi ja luoda omia pohjia. En ole siihen kuitenkaan ryhtynyt, vaan olen toiminut englannilla. Näin erityisesti siksi, että käytössäni on hyvin monista eri maista olevaa aineistoa ja toimin yhteistoiminnassa eri kieliä käyttävien tutkijoiden kanssa. Reunionin hyvä puoli on siinä, että se taipuu hyvin moninaisiin tarpeisiin ja eri kielten sekä nimikäytäntöjen vaatimuksiin sekä omaa laatuunkäyvät verkko-ominaisuudet. Esim. portugalilaisen nimen ahtaminen muihin ohjelmiin on varmasti vaikeaa. Reunionin tulosteet ovat hyvän näköisiä ja niitä pystyy muokkaamaan lähes grafiikkaohjelmiston tapaan. Puutteina moniin yksinkertaisempiin ohjelmiin verrattuna ovat mm. ettei Reunionista helposti saa täydellistä kaaviota kahden samassa sukupuussa olevan henkilön yhteydestä. Asia, jota käytännön työssä usein tarvittaisiin. Sivustolta http://www.leisterpro.com löytyy ohjelmiston demo.

mlk
22.11.11, 21:16
Hei
Olen käyttänyt jonkin aikaa MacFamilytree -ohjelmaa (saa asennettua suomen kielisenä). On kyllä helppokäyttöinen, mutta ihan "perinteisiä" tulostusraportteja (esipolvitauluja) nähdäkseni sillä ei pysty tekemään. Muuten pienempinä palasina saa mielenkiintoisen näköisiä raportteja tulostettua.
MaikkuK

Sami Lehtonen
22.11.11, 23:33
Kun en itse käytä Macia, niin tämä vastaus on ns. akateeminen: ainakin SukuJutut-ohjelman pitäisi toimia Macissa sopivan emulaattorin kanssa (Virtual-PC tai Wine).

Oikeastaan tuo ensinmainittu ei liene emulaattori ensinkään. Virtuaalikoneet ovat varsin käyttökelpoinen työkalu. Itselläni on koneessa Parallels, johon olen yhteen virtuaalikoneeseen asentanut Win XP:n, jossa SukuJutut pyörii. Parallels osaa myös integroida Windowsin työpöydän osaksi mäkin omaa työpöytää. Siitä tosin seuraa se hankaluus, että pitää itse aina muistaa, mitä näppäinyhdistelmiä eri järjestelmissä pyörivät ohjelmat tottelevat.

Reinhard
22.11.11, 23:34
Hei,
Kiitokset valaisevista vastauksista! Harkitsen niiden perusteella kolmea vaihtoehtoa: Reunionia, Mac sukupuuta tai Windowsin hankkimista mäkkäriin ja sen myötä Sukujuuria. Olisi kyllä kiva saada aikaan suomenkielisiä tulosteita.
Reinhard

Swanfoth
25.11.11, 14:28
Ots. aiheesta Suku Forumissa käydyt keskustelut ovat ymmärtääkseni vuosia vanhoja. Onko aiheesta jotain uutta kerrottavaa, eli onko jostain ohjelmasta jo suomenkielinenkin versio olemassa tai jos ei, niin mikä englannin/saksankielinen versio olisi sopivin aloittelijalle.
Reinhard

GEDitCOM II on osittain suomennettu käyttöliittymän ja tulosteiden osalta. Siinä voi valita myös muita kieliä: englanti, ranska, espanja, portugali ja ruotsi.
Vanhalla versiolla sai myös www-sivustoja luotua suomeksi.
Esim. http://ristovir.fidisk.fi/sibelius/
Tai http://ristovir.fidisk.fi/lehen/
Huom! Esim. lähdetietojen asuinpaikoissa suoria linkkejä digitoituihin rippikirjasivuihin!:cool:

Reinhard
25.11.11, 17:40
GEDitCOM'ia käytetään varmaan laajasti mac-koneilla. Mietin kuitenkin vielä josko olisi viisainta siirtyä windows-ympäristöön ja ruveta pyörittämään tietoja sukujutut-ohjelmalla, sitä kun on kehuttu käyttäjäystävälliseksi vasta-alkajillekin. Kiitokset kuitenkin kommenteistasi.
Reinhard

Hannu Hellsten
25.11.11, 20:58
GEDitCOM'ia käytetään varmaan laajasti mac-koneilla. Mietin kuitenkin vielä josko olisi viisainta siirtyä windows-ympäristöön ja ruveta pyörittämään tietoja sukujutut-ohjelmalla, sitä kun on kehuttu käyttäjäystävälliseksi vasta-alkajillekin. Kiitokset kuitenkin kommenteistasi.
Reinhard

Olisin kyllä sitä mieltä, että windowsin vieminen maciin on huono ajatus. Siinä menettää yhden macin suurimmista valteista eli akunkeston.

Swanfoth
26.11.11, 09:00
Olisin kyllä sitä mieltä, että windowsin vieminen maciin on huono ajatus. Siinä menettää yhden macin suurimmista valteista eli akunkeston.

Ja miksi sitten on yleensä hankkinut Macin, jos siinä ajaa kuitenkin Windowsia:eek: Mitä enemmän ihmiset käyttävät Mac ohjelmia, sitä paremmiksi niitä kannattaa kehittää. :cool:
GEDitCOMin ainoa hankaluus on sukunimettömien patronyyminimien syöttämisessä, joissa loppuun pitää lisätä pari vinoviivaa, esim. Karl Ericsson //

Reinhard
26.11.11, 11:55
OK, taidan siis kuitenkin valita GEDitCOMin ja jättää mielestä windowsin kokonaan. Asia on nyt selvä, kiitokset kaikille kysymykseeni vastanneille.
Reinhard

admin
26.11.11, 13:22
OK, taidan siis kuitenkin valita GEDitCOMin ja jättää mielestä windowsin kokonaan. Asia on nyt selvä, kiitokset kaikille kysymykseeni vastanneille.
Reinhard

Kokeile Reunion ensin...

Hasse

Sami Lehtonen
26.11.11, 13:40
Tietokoneen valinta ja yhden yksittäisen sovelluksen valinta lienevät kaksi erillistä asiaa. Sukututkimus ei ole tietokoneeni ainoa käyttötarkoitus. Minusta olisi perin hölmöä valita tietokone sen perusteella. Satunnaisesti tarvitsen Sukujutut-ohjelmaa, joten Parallels toimii siihen oikein hyvin. Lisäksi ko. ohjelma on melko kevyt, mikä tarkoittaa sitä, että Guest OS:n pystyy virittämään melko vähävirtaiseksi. Sitä ei myöskään tarvitse eikä pidä ajaa koko ajan.

Antti Järvenpää
26.11.11, 16:06
Olen tässä Samin kanssa samoilla linjoilla. Olen itse käyttänyt Macciä Apple II alkaen ja joskus minulla on ollut noita PC-puolen emulaattoreita, kun on täytynyt käyttää jotain sovellutusta, josta ei ole Mac versiota.

Kun nykyiset kovalevytilat on valtavia, en näe oikein minkäänlaisena ongelmana, että koneessa on vaikkapa tuo Samin mainitsema Parallels. Puhtaaksi Windows koneeksi ei Maccia kannata ostaa, sillä siihen on halvempiakin vaihtoehtoja, vaikka tosin uusimmista kovimman luokan PC-mikroista saa kyllä maksaa jotakuinkin saman hinnan. Jos harrastusta riittää, voihan se olla mielenkiintoista pitää samassa koneessa niin Mac OS, Windows kuin Linux.

erkki.a.
27.11.11, 11:19
Olen käyttänyt Maciä useita vuosia. Kun ryhdyin tekemään sukututkimusta, asensin koneeseeni MacSukupuu-ohjelman (edullinen ja helppo käyttää, mutta raportointi hieman suomalaisesta käytännöstä poikkeava). Raportointia paransin asentamalla rinnalle "emulaattorin" avulla toimivan Sukujutut-ohjelman. Merkittäviä tiedonsiirto-ongelmia ei ole esiintynyt, ja raportit saan nyt myös "tavanomaisessa" muodossa. Sukujutut-ohjelma on kuitenkin huomattavasti MacSukupuuta kalliinpi ja hitaammin päivittyvä. Ohjelman valinta perustuu mielestäni ehkä eniten juuri raporttien sisältö- ja muototarpeisiin.

Terv. erkki.a.