PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kettelin - Gielman, Somerniemi vai Inkoo


PeterS
20.11.11, 17:32
Olen tässä tutkiskellut sukuun kuuluvia Kettelinejä, tiedostoissani on :
Carolina Henricsdotter Kettelinin kaksoisveli,
lähtöhenkilö: Carolus ”Carl” Kettelin s. 29.12.1836 Pusula
i Henrik Thomasson Kettelin s. 26.12.1798 Pusula
ii Thomas Johansson Kettelin s. 22.03.1764 Inkoo????
iii Johan Gielman s. n. 1740
iiii Matts Eriksson s. n. 1715
Mahtaako viimemainitut olla oikein, tiedän ”varmasta” lähteestä, että kaksi ensimmäistä on?
Mutta missä, Pusulan rk-kirjoissa Thomas Jonassonniksi sanottu syntyi ja koska?

Olen löytänyt Inkoossa syntyneen Thomaksen, jonka syntymäaika täsmää mutta vanhemmat eivät:
Thomas, isä sotilas Jöns Berg, äiti Carolina Johansdotter.

Toinen Thomas, joka sopii paremmin ”raameihin”, löytyy Somerniemen Jackulasta:
s. 28.04.1764, isä sotilas Johan Gielman, äiti Lisa Petersdotter
Tällä täsmää isä Johan Gielman, muttei syntymäaika!

Alkuperäiset tiedot tästä haarasta olen saanut Karkkilasta.
Siinä mainitaan Thomaksen tulleen 1795 Kärkölän Strandkullaan, mutta siirtyneen 1811 Kärkölän Söderkullaan, kuitenkin Pusulan rippikirjoissa hän pysyy Strandkullassa 1800-1834.

Patronyymi-erot Johansson-Jonasson voi pistää kirjaamisvirheeksi Pusulassa, mutta on vaikeampaa selittää
Pusulan rippikirjan 1831-1834 sivun 497 (kuva 258) paikkakuntamainintaa Ingå.
Jos, niinkuin näyttää, että Inkoon Thomas tuli Nummen kautta Kärkölän takametsiin uudistilalliseksi niin täytynee hyväksyä myös patronyymi-virhe Jönsson Jonasson.

Gielmanneja löytyy vain (?) Somerniemeltä, Joroisilta ja Tukholman Suomalaisesta seurakunnasta,
Inkoossa heitä ei näy. Tiedot HISKIstä, tarkistettu SSHY kuvista mahdollisuuksien mukaan.
Miksiköhän ii on vaihtanut iii:n nimen Gielman, (tai Berg - jos Inkoon isä on oikea tieto) nimeen Kettelin?
Löytyisikö apua tähän dilemmaan?
Tervesin,
Peter

Sirkkari
20.11.11, 18:51
Hei!

Tuohon varsinaiseen kysymykseesi minulla ei valitettavasti ole vastausta, mutta Heikki Kettelinin vaimo Beata Loviisa Kustaantytär (s. 16.1.1810 Loppi) on sukuani. Hänen isänisänsä on minun ääiiiii:ni. Joten jos sinulla on halua/tarvetta vertailla Beata Loviisan esipolvia, niin minulla on niitä jonkin verran....

Terv.

Sirkkari

Harri Lintula
20.11.11, 23:01
Kärkölän kylään tuli kyllä väkeä hyvin kaukaa, joten siksi se Inkoo todennäköisesti on aivan oikein.

Pusulan historiassa (Osmo Jussila 1976) sivuilla 167-171 on luku "Kärkölän kylän synty", ja sivulla 402 on tähän lukuun viittaava lähdeviite 10:
Strandkullaan tuli v. 1795 Tuomas Jonasson ja osti maan neljällä riikintaalarilla Harmilta (=Karisjärven kylän rusthollari). Senaatin arkisto KD 166/78 v. 1833, VA.

Harri