PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Seppälät Somerniemellä


Sirkkari
17.11.11, 18:55
Amanda Erkintytär (s. 12.8.1840 Loppi) avioitui Lopella 7.11.1870 Iisakki Erkinpoika Seppälän kanssa (s. 12.8.1846 Loppi). Perheeseen syntyi viisi lasta, joista kaksi kuoli pienenä. Eloon jääneistä lapsista vanhin Anna Loviisa (s. 9.6.1873 Loppi) avioitui Lopella 13.9.1893 Kustaa Tulokkaan kanssa (s. 1.3.1868 Tammela). Muut lapset olivat Kaarlo Vihtori (s. 2.2.1876 Loppi) ja Amanda Eufrosyne (s. 25.10.1877 Loppi).

Perhe lapsineen otti Lopelta 2.5.1895 muuttokirjan Somerniemelle. Mukana edellisten lisäksi Anna Loviisan ja Kustaan esikoinen Saimi Emilia (s. 19.5.1894 Loppi).

Lisäksi tiedän Anna Loviisan avioituneen Juho Peltolan kanssa ja heillä olleen ainakin Kerttu-nimisen lapsen, jonka puoliso ja kolme lasta jälkeläisineen minulla on tiedossa.

Onko kellään enempää tietoja ylläolevista henkilöistä?

Sirkkari

JaskaS
17.11.11, 19:45
SSHY:n jäsensivuilta löytyy vuoteen 1909 asti.
Sisäänmuuttaneissa täällä (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17562&pnum=5).
Sivulle 235 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8978&pnum=226) Salkolan Heikkilän Levonahon torppariksi edellisen ikäännyttyä ja jäätyä leskeksi.
Vuodesta 1900 s. 305 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17558&pnum=278) Salkolan Riukulan vuokraaja.
Kaarlo Vihtori vih. 25.7.1909 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17560&pnum=27) Lyyli Matilda Lemberg s. 16.2.1887 (Lyylillä äpärä tytär 1907).
Amanda Eufrosynellä äpärä Lenni Johannes Amandanpoika s. 11.6.1902
Amanda vihitään 2.12.1905 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17560&pnum=22) sivulle 294 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17558&pnum=269) leskeytyneen Salkolan Heikkilän eli Vähä-Puuskan vuokraajan Mikko Kallenpoika Apsatin kanssa (s. 2.10.1862 Tammela). Kolme tytärtä 1906-09.

:) Jaska

Veera
18.11.11, 13:56
Amanda Erkintytär (s. 12.8.1840 Loppi) avioitui Lopella 7.11.1870 Iisakki Erkinpoika Seppälän kanssa (s. 12.8.1846 Loppi). Perheeseen syntyi viisi lasta, joista kaksi kuoli pienenä. Eloon jääneistä lapsista vanhin Anna Loviisa (s. 9.6.1873 Loppi) avioitui Lopella 13.9.1893 Kustaa Tulokkaan kanssa (s. 1.3.1868 Tammela). Muut lapset olivat Kaarlo Vihtori (s. 2.2.1876 Loppi) ja Amanda Eufrosyne (s. 25.10.1877 Loppi).

Perhe lapsineen otti Lopelta 2.5.1895 muuttokirjan Somerniemelle. Mukana edellisten lisäksi Anna Loviisan ja Kustaan esikoinen Saimi Emilia (s. 19.5.1894 Loppi).

Lisäksi tiedän Anna Loviisan avioituneen Juho Peltolan kanssa ja heillä olleen ainakin Kerttu-nimisen lapsen, jonka puoliso ja kolme lasta jälkeläisineen minulla on tiedossa.

Onko kellään enempää tietoja ylläolevista henkilöistä?

Sirkkari

Sinulla ilmeisesti on jo Amandan ja Iisakin vanhempien tiedot?
Jos ei, niin HISKIN haku syntymäpäivällä löytyy kummallekkin, ja sieltä kylän ja talon nimillä sshy:n kuvista pystyt hyvinkin jatkamaan.

Terveisin Kari Ojamaa

Sirkkari
18.11.11, 18:46
Jaskalle suurkiitokset uusista tiedoista! Taas tuli pari palaa palapeliin :)

Kari: kiitos kysymästä, esipolvia minulla jo on, sillä Amanda Erkintyttären Kustaa-veli on minun iiää:ni. Osuuko samoihin juuriin?

Sirkkari

Veera
18.11.11, 19:39
Kuten arvasinkin.
Olen vain aina kiinnostunut, kun keskustellaan Lopesta, koska olen jumissa seuraavanlaisessa henkilössä:

Jalmari Sandberg (Oli metsävahti kai UPM:llä kuten luultavasti isänsäkin Otto, asuivat yhtiön tilalla Räyskälässä)
s. 30.04.1880 Loppi
k. 17.02.1940 Loppi

Lähteet: Eeva on anoppini sisko

Isä: Otto Sandberg, s. 04.04.1852 Loppi, k. 22.02.1940 Loppi (synt. merkintää ei löydy Lopen kirjoista)
Äiti: Amanda Gustafsdotter Lintukorpi, Sandberg, s. 04.02.1850 Loppi Ojajärvi Pietilä, k. 25.05.1924 Loppi (Amandasta olen tutkinut 1730 asti

Puoliso 1. Vihitty
Selma Sandberg, s. 26.10.1886 , k. 06.04.1956 Loppi
Lapset:
1. Toivo Sandberg - (417)
2. Impi Irene Lintukorpi en. Sandberg, Luoma, s. Loppi
Puoliso 2. Vihitty 1923? Loppi
Maria Johanna Lemström, Sandberg, s. 18.10.1896 Somero, k. 17.10.1964 Loppi (Maria kutsumanimi Johanna todennäköisesti omaasukua Kihlman, ei löydy annetulla syntymäajalla Somerolta tai Somerniemeltä?)

Terv. Kari Ojamaa

Sirkkari
18.11.11, 20:40
Minulla on vähän huonoja kokemuksia Lopen 1800-luvun kirkonkirjojen oikeellisuudesta. Kirkkoherranviraston sukuselvityksissä väitettin ääää:ni syntyneen Tammelassa, mutta Tammelasta selvisikin, että hän oli muutttanut 8-vuotiaana sinne ja oli syntynyt Lopella, mitä eivät siis Lopella tienneet...

Tällainen hakuammunta olisi tarjolla: minulla on sukuun naituna Karoliina Juhantytär Sandberg s. 11.12.1858 Tammela Teuro, isä Kuhalan räätäli. Jos onni on myötä, hänellä voisi olla Otto-niminen veli? Tosin Sandberg voi olla aika yleinenkin sukunimi.

Räyskälän Lintukorven talo liittyy sukuuni sikäli, että sen uudisraivaajat Samuel Simonpoika ja Riitta Pertuntytär ovat esivanhempiani. Onko Amanda Kustaantytär heidän jälkeläisiään vai myöhemmin taloon tulleita tai peräti jostakin muusta Lintukorvesta nimensä saanut?

Sirkkari

Veera
18.11.11, 21:56
Minulla on vähän huonoja kokemuksia Lopen 1800-luvun kirkonkirjojen oikeellisuudesta. Kirkkoherranviraston sukuselvityksissä väitettin ääää:ni syntyneen Tammelassa, mutta Tammelasta selvisikin, että hän oli muutttanut 8-vuotiaana sinne ja oli syntynyt Lopella, mitä eivät siis Lopella tienneet...

Tällainen hakuammunta olisi tarjolla: minulla on sukuun naituna Karoliina Juhantytär Sandberg s. 11.12.1858 Tammela Teuro, isä Kuhalan räätäli. Jos onni on myötä, hänellä voisi olla Otto-niminen veli? Tosin Sandberg voi olla aika yleinenkin sukunimi.

Räyskälän Lintukorven talo liittyy sukuuni sikäli, että sen uudisraivaajat Samuel Simonpoika ja Riitta Pertuntytär ovat esivanhempiani. Onko Amanda Kustaantytär heidän jälkeläisiään vai myöhemmin taloon tulleita tai peräti jostakin muusta Lintukorvesta nimensä saanut?

Sirkkari

Hei Sirpa.

Muistaakseni olen ottanut Lopen hautuumaalta nämä tiedot Sandberg'in Muistokivestä, jossa aviopari Otto Sandberg ja Amanda Lintukorpi???

Joo, Sirpa minun Amandani on Launoisista, ja en ole törmännyt kovin moneen Sandberg'iin tai niinkuin Lopella sanotaan Sanperiin.
Minäkin olen epäillyt tuota räätäliä, jo taanoin, kun Juha kirjoitteli hänestä blogissaan (olisiko sinulla Juha jälkipolvista tietoa?).

Mutta, vaimoni täti oli sukunimeltään Lintukorpi ja siellä oli jotain ristiinnainteja, joissa en ole pysynyt perässä.

Jos, Sinulla Sirpa on tuoretta tietoa Lintukorven-suvusta, ota ihmeessä yhteyttä, koska minulta puuttuu todellakin varmuus on vain henkilöiden muistoja, mikä sekin on kivaa, koska vaimoni täti Eeva osaa ne värittää hyvin, eikä sama juttu tunnu koskaan samalta.

PS. Saahan muutkin ottaa asiantiemoilta tai muutenkin vain yhteyttä:)

Vielä se, Räätälin Otto-poika oli syntynyt noin vuoden myöhemmin, maalis- huhtikuun paikkeilla, että sekin voisi olla kirjaamisvirhe josain.

T. Kari

Sirkkari
19.11.11, 20:44
Hei!

Oletko tarkastanut rippikirjasta tuon Tammelan Otto Sandbergin vaiheet? Tai katsonut mistä ja milloin Sandbergit ovat Lopelle ilmaantuneet?

Laitan sinulle ensi viikolla privana pari-kolme sukupolvea Lintukorven torpan jälkeläisiä niin nähdään osuuko yksiin Amandan esipolvien kanssa.

Terv. Sirkkari