PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sivonen Johan s. 1719 Sotkamo, jälkipolvista


Kovanen
17.11.11, 14:48
Tervehdys!

Jussi Sivosella Sotkamo Jormas 6 s. 1719 näyttäisi käsittääkseni olevan Anna Torvisen s. 1718 kanssa poika Jussi, s. 1745 ja hänellä Kaarina Karppasen kanssa mm. tytär Carin s. 16.8.1772.

Jussi Sivosella s. 1719 ja hänen toisella puolisollaan Margareta Pekantytär Huotarilla s. 1730 on poika Risto s. 7.10.1767.

Vihittyjen luettelosta löytyy Risto Sivosen ja Kaarina Sivosen vihkimispäivä 24.12.1804.

Hiskin mukaan heidän lapset Sotkamo kastetuissa:
27.5.1805 15.6.1805 Löös Christer Joh. Sivonen Carin Sivonen Margeta
6.1.1812 6.1.1812 Ned.Sotk. Inh. Christer Sivonen Carin Sivonen Johan

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5204&pnum=35

Mitä rippikirjassa Riston nimen jälkeen oleva teksi tarkoittaa?
Perustiko Risto perheen oman velipuolensa Jussin s. 1745 tyttären Kaarinan kanssa vai olenko aivan väärillä poluilla?

Terveisin Eila

Sari H
17.11.11, 19:41
Mitä rippikirjassa Riston nimen jälkeen oleva teksi tarkoittaa?
Perustiko Risto perheen oman velipuolensa Jussin s. 1745 tyttären Kaarinan kanssa vai olenko aivan väärillä poluilla?

Terveisin Eila

Minusta siinä lukee äger, joka tarkoittaa: omistaa.

tässä vielä linkki yleiselle puolelle, koska tuohan näkyy sielläkin, niin muutkin jotka eivät ole jäseniä voivat tätä katsoa.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sotkamo/rippikirja_1773-1778_ik93/35.htm
Ja vielä digiarkiston linkki http://digi.narc.fi/digi/fetch_lqjpg.ka?kuid=6161914

Miksihän tuohon on Ristolle tuollainen maininta laitettu??

Minua kiinnostaa Torviset, tiedätkö kenekäs tyttö tuo Anna Torvinen on?

Sari H
17.11.11, 19:55
Perustiko Risto perheen oman velipuolensa Jussin s. 1745 tyttären Kaarinan kanssa vai olenko aivan väärillä poluilla?

Terveisin Eila

Tuohonpa on tosi hankala vastata koska Carinin synt.aikaa ei ole rippikirjoissa, kun on naimisissa Riston kanssa..
Hiskin mukaan Kaarina kuolee 13.3.1833, 61 vuotta, 3kk 8 pvää. Eli syntynyt 1771

Kovanen
17.11.11, 20:09
Tervehdys!

Sari, kiitos kommenteistasi. Carinin syntymäaikaa olin pähkäillyt juuri tuon kuolintiedon perusteella, ei mielestäni täsmännyt.

Arvelinkin tätä kysymystäni jotenkin haasteelliseksi. Olen hämmentänyt tämän perheen vaiheita todella paljon, heikoin tuloksin. Toivossa on hyvä elää...

Terveisin Eila

Tapani Kovalaine
17.11.11, 20:25
Tervehdys!
Arvelinkin tätä kysymystäni jotenkin haasteelliseksi. Olen hämmentänyt tämän perheen vaiheita todella paljon, heikoin tuloksin. Toivossa on hyvä elää...
Terveisin Eila
Toivohan se kyllä menee pienemmäksi, kun tuo velipuoli Jussin 1745-1777 tytär Kaarina avioitui Iisakki Rantosen kanssa ja kun he välillä asuivat Kuhmon Vieksissä, niin siellä on Kaarina Juhontr Sivosen syntymäajaksi mainittu 16.8.1772. Rantosen perheeseen syntyi 1796-1817 lapsia, joten tämä Kaarina Jussintytär ei käy puolisoksi Risto Sivoselle.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuhmo/rippikirja_1801-1808_ik110/50.htm

Jotensakin kuolinajan kautta saatu laskennallinen syntymäaika 5.12.1771 ei toimi. Eräs koeteltava vaihtoehto voisi olla 14.1.1777. Silloin syntyi Juho Paavonp Sivoselle avioton tytär Kaarina, jota ei kyllä helposti kirkonkirjoista tunnu löytyvän.

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/3b4cvo?fi+0508+kastetut+3959)14.1.1777 16.1.1777 Johan Pauli Sivonen Carin Comulatar Catharina (o.ä)

Kovanen
17.11.11, 20:27
Tervehdys!

Anna Torvisesta s. 1718 k. 19.6.1753 Sotkamo, minulla on tieto, että hän on Danielintytär.

Riston nimen jälkeisen merkinnän ä:n tulkitisin a:ksi, ja tämän vuoksi juttu meni minulla haahuiluksi. Minuakin kiinnostaa, mikä tuon merkinnän tarkoitus on. Huhuilen tietävänpiä apuun, kiitos.

Terveisin Eila

Sari H
17.11.11, 20:31
Minulla on eräs sopiva Taneli Annalle isäksi tietokannassa. Daniel Torvinen s. 1704 Sotkamo Maanselkä, 1. pso Maria Härmänen ja 2.pso Anna Partanen. En muista olenko nämä tuonne omalle sukusivulleni laittanut Torvisten sukutietoihin. Minulla ei kuitenkaan ole Annaa tyttärenä tällä Tanelilla. ( Siis en ole löytänyt...vielä )

Tapani Kovalaine
17.11.11, 20:40
Lyhenne Christer Sivosen nimessä on vaihtuvaa sorttia, jos seuraa hänen elämäntaivaltaan hukkumiseen 1813 saakka. Aluksi vuorottelee rippikirjoissa ager ja halt. Vihittyjen luettelossa 24.12.1804 laitetaan asia ranttaliksi ja sanotaan Risto-sulhasen olevan Halta inhysningen. Ettäkö ihan ontuva loinen?

Kyllä tuo etunimen perässä oleva äger/ager tuntuisi viittaavan lievään vammaisuuteen. Sotkamosta löysin erään pienen tyttölapsen kohdalta presiis samanlaisen a'ger merkinnän, mutta en saa tuota tähän hätään vielä linkitetyksi.

Kimmo Kemppainen
17.11.11, 20:51
Aeger (feminiinissä aegra) on latinaksi 'sairas'.
Kimmo Kemppainen

Kovanen
18.11.11, 15:14
Tervehdys!

Jokunen palapelini osa loksahti mukavasti kohdalleen, kiitos avustanne.:)

Kuitenkaan en vielä ole onnistunut löytämään Juho Paavonpoikaa, sen sijaan eräs Paavo Juhonpoika s. 16.7.1748 ilmaantui isäehdokkaaksi. Minua askarruttaa onko Hiskin ja syntyneiden luettelon teksti yhtenevä.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5476&pnum=51

Tarkistusta varten lukuapua pyytelen, kun oma osaaminen ei riitä vanhojen tekstien tulkintaan. Lisäksi tässä ajan kanssa huononee muukin näkö kuin ulkonäkö. :D: Toivoani en onnekseni ole vielä menettänyt.

Terveisin Eila

Kovanen
18.11.11, 15:23
Tervehdys!

Minulla on eräs sopiva Taneli Annalle isäksi tietokannassa. Daniel Torvinen s. 1704 Sotkamo Maanselkä, 1. pso Maria Härmänen ja 2.pso Anna Partanen. En muista olenko nämä tuonne omalle sukusivulleni laittanut Torvisten sukutietoihin. Minulla ei kuitenkaan ole Annaa tyttärenä tällä Tanelilla. ( Siis en ole löytänyt...vielä )

Minulla oleva Anna Tanelintytät on syntynyt 1719 k. 19.6.1753 Sotkamossa.

Onkohan Sinun Taneli liian nuori, 15 v, isäksi tälle Annalle? Olisiko tässä selitystä siihen ettet ole löytänyt häntä?

Tervesin Eila

Tapani Kovalaine
18.11.11, 17:30
... Kuitenkaan en vielä ole onnistunut löytämään Juho Paavonpoikaa, sen sijaan eräs Paavo Juhonpoika s. 16.7.1748 ilmaantui isäehdokkaaksi. Minua askarruttaa onko Hiskin ja syntyneiden luettelon teksti yhtenevä.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5476&pnum=51
Terveisin Eila
No pitipäs sattua! Kastekirjassa ei edes sivun taitteeseen mahdu Juho Sivoselle piiloon patronyymiä Pauli. Hiskiin on tyhjästä nykäisty tuommoinen muka-tieto!

Komulaisen Kaisan tytär Kaarina on saanut äidin ilmoituksen mukaan isäksi (...af Fadr: Johan Sivonen...) Juho Sivosen. Tuo Juho Paavonp Sivonen oli sotilasnimeltään Söder ja oli avioitunut 9.6.1783 Anna Mikontr Mustosen kanssa. Juho kuoli jo 1789. Asuivat mm. Jormas nro 33, digi 38 rk 1778-83.

Kaikissa käänteissä ontuvan Riston vaimo Kaarina Sivonen on ollut Juhon tytär. Toistaiseksi on myönnettävä, että hän joulukuussa 1804 ilmaantuu tyhjästä tai ehkä toiselta planeetalta, sillä Sotkamosta ei vielä ole hänen tuloreittiään löytynyt.

Kovanen
18.11.11, 19:00
Tervehdys!

Erityiskiitos jälleen avustasi Tapani!

Kommenttisi Komulaisen Kaisan tyttären Kaarinan ja isä ? Sivosen syntymää koskien: "No pitipäs sattua! Kastekirjassa ei edes sivun taitteeseen mahdu Juho Sivoselle piiloon patronyymiä Pauli. Hiskiin on tyhjästä nykäisty tuommoinen muka-tieto!"

Kommenttisi oli minulle jonkinmonen yllätys. Arkailinkin kyseenalaistaa tiedon oikeellisuutta.

Tämänkin perheen osalta retkeilyni jatkuu.

Terveisin Eila

Tapani Kovalaine
18.11.11, 19:16
Hiski ei suinkaan ole syntynyt suoraan kastekirjojen perusteella vaan mutkien kautta. Aikaansa säästämättä ja mahdollisia vaivojaan valittamatta ovat muutamat uutterat henkilöt kirjoittaneet mustakantisiin kirjoihin sidotun SSS:n HIStoria-KIrjan. Tuon kirjan sisältämät tiedot on sitten joku uuttera tallentaja siirtänyt HISKIin.

Sadat innokkaat sukututkijat ovat mustia kirjoja Valtionarkistossa lukeneet ja kaikkein uskaliaimmat ovat niihin tehneet omia lisämerkintöjään, sillä eihän salin päivystäjä ole voinut aivan kaikkia vahtia. En pitäisi lainkaan ihmeenä, vaikka kastekirjassa lukee Johan Sivonen, niin Hiskin tallentajan edessä on mustassa kirjassa lukenut Johan Pauli Sivonen!

Sivosen sukua on moni tutkinut ja heistä joku on saattanut tulla siihen varmaan vakaumukseen, jotta Kaarina Komulainen on ilmoittanut lapsensa Kaarinan isäksi Juho Paulinpoika Sivosen. Me nyt sitten saatamme lopulta päätyä samaan, vaikka kastekirjassa ei lue mitään tuollaista.

Juho Paavon/Paulinp. Sivosella (s. 6.7.1757) on hyvinkin voinut olla neljä lasta ja avioliiton lapsista Kristiina kuoli 7 kuukauden iässä ja Kaarina ehkä vain 2 vuoden vanhana. Anna jäi äitinsä kanssa asumaan aina vuoteen 1806 asti. Neljäs lapsi on saattanut olla Kaarina ja hän on syntynyt 14.1.1777.

Kun Risto Sivosen ja Kaarina Sivosen esikoinen 1805 syntyi, oli lapsella kuusi kummia. Mielenkiintoista on se, että pariskunta Iisakki Rantonen ja vaimonsa Kaarina Juhontr Sivonen s. 1772 olivat Marketan kummeina...

Kaksi kaunista Kaarina Sivosta voi muuten löytää seuraavalta rippikirjan sivulta. Voisiko toinen heistä olla sittemmin Risto Sivosen puoliso? http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sotkamo/rippikirja_1787-1793_ik93-94/316.htm

Kovanen
19.11.11, 11:50
Tervehdys!

Toinen noista kauniista Kaarinoista s. 6.1.1768 näyttäisi syntymäajan perusteella olevan Paltamon Mieslahden 8 Kiehimänsuu syntynyt Matti Sivosen ja Anna Härkösen tytär.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=8098&pnum=45

Muuttomerkintöjä en ole löytänyt ja myöhemmät vaiheetkin ovat vielä kysymysmerkki. Vaikutta siltä, että hän palasi Paltamoon takaisin. Häntä en tämänhetkisillä tiedoilla Riston vaimoksi valitsisi.

Terveisin Eila

Kovanen
21.11.11, 19:03
Minulla on eräs sopiva Taneli Annalle isäksi tietokannassa. Daniel Torvinen s. 1704 Sotkamo Maanselkä, 1. pso Maria Härmänen ja 2.pso Anna Partanen. En muista olenko nämä tuonne omalle sukusivulleni laittanut Torvisten sukutietoihin. Minulla ei kuitenkaan ole Annaa tyttärenä tällä Tanelilla. ( Siis en ole löytänyt...vielä )

Tervehdys!

Saattaahan olla niinkin, että minun tiedoissani Annalla on virheellinen syntymäaika, kun kyseenalaistin hänen isän iän. Voihan olla ehkä kyse toiseta henkilöstäkin, tai sitten ei. Ottaisiko tästä joku selvää asian etenemiseksi?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=1598&pnum=17

Tarkistusterveisin Eila

Kovanen
30.12.11, 15:19
Hiski ei suinkaan ole syntynyt suoraan kastekirjojen perusteella vaan mutkien kautta. Aikaansa säästämättä ja mahdollisia vaivojaan valittamatta ovat muutamat uutterat henkilöt kirjoittaneet mustakantisiin kirjoihin sidotun SSS:n HIStoria-KIrjan. Tuon kirjan sisältämät tiedot on sitten joku uuttera tallentaja siirtänyt HISKIin.

Sadat innokkaat sukututkijat ovat mustia kirjoja Valtionarkistossa lukeneet ja kaikkein uskaliaimmat ovat niihin tehneet omia lisämerkintöjään, sillä eihän salin päivystäjä ole voinut aivan kaikkia vahtia. En pitäisi lainkaan ihmeenä, vaikka kastekirjassa lukee Johan Sivonen, niin Hiskin tallentajan edessä on mustassa kirjassa lukenut Johan Pauli Sivonen!

Sivosen sukua on moni tutkinut ja heistä joku on saattanut tulla siihen varmaan vakaumukseen, jotta Kaarina Komulainen on ilmoittanut lapsensa Kaarinan isäksi Juho Paulinpoika Sivosen. Me nyt sitten saatamme lopulta päätyä samaan, vaikka kastekirjassa ei lue mitään tuollaista.

Juho Paavon/Paulinp. Sivosella (s. 6.7.1757) on hyvinkin voinut olla neljä lasta ja avioliiton lapsista Kristiina kuoli 7 kuukauden iässä ja Kaarina ehkä vain 2 vuoden vanhana. Anna jäi äitinsä kanssa asumaan aina vuoteen 1806 asti. Neljäs lapsi on saattanut olla Kaarina ja hän on syntynyt 14.1.1777.

Kun Risto Sivosen ja Kaarina Sivosen esikoinen 1805 syntyi, oli lapsella kuusi kummia. Mielenkiintoista on se, että pariskunta Iisakki Rantonen ja vaimonsa Kaarina Juhontr Sivonen s. 1772 olivat Marketan kummeina...

Kaksi kaunista Kaarina Sivosta voi muuten löytää seuraavalta rippikirjan sivulta. Voisiko toinen heistä olla sittemmin Risto Sivosen puoliso? http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sotkamo/rippikirja_1787-1793_ik93-94/316.htm

Tervehdys!

Sivosten suvun tutkijoita olen kovin kaipaillutkin. Yhden ainoan henkilön olen tässä parin kuluneen vuoden aikana tavoittanutkin. Mistähän Sivos-tutkijoita tavoittaisi?

Erityiskiitos opastuksesta ja ohjauksesta!

Terveisin Eila