PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Läs-/tolkningshjälp


Svidis
17.11.11, 10:02
Hej.

Jag har en text i en kyrkbok som delvis är lite otydlig att läsa, men om här finns sådana som är vanare att läsa den här typen av texter, så skulle jag vara mycket tacksam för hjälpen.

Texten är från ca 1795 och inte i och för sig svårläst: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9848393
Texten i fråga finns på första raden angående Mårten Jacobsson som är född 1764 och säges vara död 1795 på Sveaborg. Men varför är han förd till Sveaborg?
Där står ju att han först var värd (han ägde 1/3 av Nybondas till 1794 då han sålde sin del), men sedan soldat. Om detta är fallet, så varför skulle man "föra" honom till Sveabog?

Palon Airi
17.11.11, 18:04
Hej
(På vänstra sidan:) "Liderlig, -- (någon straffanmärkning) för fylla ej kan bevista församlingen"
(Högra s:) "absolverad för fyllnad (fast med skrivfel: fyfnad?)
16 November (?) förd till fästning---" Sveaborg var ju i alla fall bestraffningsanstalt. Hoppas någon mera kunnig tar över här och förklarar texten bättre. Lycka till!

Palon Airi
17.11.11, 18:09
Bästa Svidis, förlåt! Har tydligen tryckt på felknappar, då jag åstadkom de där idiotiska smilisarna... Var verkligen inte meningen.

A.P.

Svidis
17.11.11, 19:27
Det är inte så farligt, Airi.

Mina egna tankar om saken har varit det att han blev förd till Sveaborg som även fungerade som fängelse. Men nu läste jag en annan forskning angående släkten och där nämndes att Mårten antagligen blev soldat efter att han sålde sin del av hemmanet.

Och nog står det ju i kyrkoboken att han var soldat, men allt verkar lite konstigt.

Svidis
21.11.11, 17:56
En annan läs/tolkningsfråga:

http://sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lapinjarvi/kuolleet_1738-1772_es346/22.htm

Nummer 23: Ebba Hindersson. Tyvärr är SSHY:s bilder inte alltid så lätta att läsa. Här är det frågan om en Jungfru piga (bondedotter) som 6.10.1746 hade försvunnit och hittades på våren (tredjedag pingst) 1747 ute på en åker äng drunknad av vallherdarna.
Rätten bestämde att hon skulle få begravas, eftersom man inte kunde påvisa att hon hade dränkt sig själv.

Men här tyder jag saken som om prästen/skrivaren skriver att hon frivilligt kastade sig ifrån bron i ån.

Har jag ens ditåt rätt i detta fall? Synd att dessa uppgifter inte finns i Arkivverkets databas. Är nog själv medlem också i SSHY, men ändå tycker jag att bildkvaliteten inte är bra.

- Tom

TerhiA
21.11.11, 18:58
Men här tyder jag saken som om prästen/skrivaren skriver att hon frivilligt kastade sig ifrån bron i ån.


... och mentes hafwa sielfwilligt kastat sig if(rån) Bron ...

Svidis
21.11.11, 20:42
Tack för hjälpen, så där står ungefär det som jag själv tolkat att där står.

Jag har hela tingsrättens protokoll över rättegången, och där var inte slutsatsen den att hon skulle dränkt sig själv.
I hela sin helhet är historien om Ebba (som kallades Hebla) mycket sorglig. Men mer om den historien, när jag får mitt projekt om Harsböle by färdigt. Det enda som kan ses som positivt om saken idagens läge är det, att tings protokollet bekräftar mitt ett antagande om ett visst släktskap, eftersom där pratas om kusiner vid ett förhör.