PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Merille lähteminen


K. Sandström
11.11.11, 19:34
Tätä on varmasti kysytty jo monta kertaa aikaisemminkin, mutta mistä kannattaa aloittaa etsimään merille lähteneen nuoren miehen jälkiä? Kalle Lampinen lähti suvun yleisen käsityksen mukaan merille ensimmäisen kerran n. 16-vuotiaana joskus 1910-1911. Luultavasti toisen kerran 1925. Yritin katsoa Siirtolaisinstituutin hakukoneen kautta, mutta ei tuntunut osuvan syntymäajat kohdalleen. Kalle ei jäänyt matkoilleen vaan kuoli vanhana miehenä Suomessa 1983, tuumasi vain matkoistaan että siinä on sitten teillä perillisillä selvittämistä. :rolleyes: Rintaperillisiäkään ei enää ole elossa.
Jos joku osaa/haluaa auttaa: Kalle Lampinen s. 31.7.1895 Hollola

Olarra
12.11.11, 00:10
Oletko katsonut SSS:n ylläpitämästä merimieshakemistosta?

Lampista ei sieltä noilla syntymäajoilla löydy, mutta löytyy esim. 1895 Hollolassa syntynyt Kalle Kaasinen, kun laittaa hakukenttään vuoden 1895 ja etunimeksi Kalle. Kalle Lampisiakin löytyy, mutta syntymäajat ja paikat on eri.

Tässä linkki merimieshakuun: http://www.genealogia.fi/hakem/merimiehet/indexs.htm

Rotta
12.11.11, 11:23
Eri satamakaupungeissa on ollut erilaisia merimieshuoneita, joista löytyy tietoja mm. maakunta-arkistoista. Tutkimuksessa kannattaa lähteä liikkeelle tutkittavan henkilön kotipaikan läheisistä satamakaupunkien merimiesarkistoista

t. Make

Rotta
12.11.11, 13:12
Ensiksi ehkä kuitenkin kannattaisi lähteä hakemaan henkilön kotipaikkunnalta lähtö; muuttokirjat ja rippikirjamerkinnät. Niiden tietojen avulla ajanjakson haarukointi ja ennen kaikkea suunta oletettavasti helpottuisi..

Make

K. Sandström
12.11.11, 15:44
Kiitos ajatuksista ja vinkeistä.
Siinä mun ongelma onkin, kun tämä meidän Kalle onkin ollut "kateissa". Nämä reissut ei näy seurakunnista tilatuissa virkatodistuksissa, vaan jos niiden mukaan mennään on Kalle ollut monellakin eri paikkakunnalla. Totuus on vain se, että hän EI ollut siellä missä kirkonkirjat ilmoittaa hänen olleen. :( Tämä on sekava juttu, eikä enää ole keneltä kysyä, Kallen tyttäret on kuolleet, mun isoäiti jo 1961 ja toinen tänä vuonna potien pitkäaikaista alzhaimerintautia. Siskosten äiti kuoli lasten ollessa pieniä, ja lapset annettiin tahoilleen kasvateiksi koska isä oli poissa silloinkin (1931). Mulla on jatkuva jana noita virkatodistuksia, aikoinaan perunkirjoituksia varten hankittuja, eikä niissä ole aukkoja ajallisesti. Mutta silti Kallen tiedetään olleen ihan jossain muualla kun mitä virkatodistukset näyttää. Esim. mun isä muistaa että kävivät vieraisilla lapsena toisella paikkakunnalla kun mitä "pitäisi" olla... Kannattaisko kuitenkin pyytää selvitystä tästä "väärästä" seurakunnasta, jos Kalle olisi ollut siellä työn takia ja asunut siellä tilapäisesti (useamman vuoden)?
Olen hyvin iloinen kaikesta avusta ja ajatuksista, joilla tämä kimurantti matkamiehen reitti voisi selvitä, edes pääpiirteittäin.:)