PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Smeder i Lappträsk


Svidis
10.11.11, 19:55
Hej.

Jag är ny på detta forum, och ny inom släktforskning över huvudtaget. Men även om jag inte hållit på med detta speciellt länge, så har jag redan sökt ihop en hel massa med uppgifter.

Eftersom jag egentligen håller på att göra någon typ av historik om en by i Lappträsk, så har jag inte riktigt så mycket tid att forska i en annan del av släkten.

Därför frågar jag här om någon har forskat i smeder i Lappträsk? Främst intresserar mig smeden Johan Bergqvist f.2.6.1817 d.17.7.1895. gift med Anna Eriksdotter, de bodde i Lindkoski.
Johan Bergqvist nämns i Anders Allardts Lappträsk socken.

Hans/deras anor intresserar och också deras möjliga barn mm.

Tacksam för möjliga svar.

grevnäs
10.11.11, 23:13
Hej!

Har även forskat i Lappträsk, mina anor kommer där främst ifrån Lindkoski. Har genomgått domböcker från 1600- till 1800-talet i båda härader dit Lappträsk hörde. Kanske kan bidra därav med uppgifter, om problem uppstår.

Svidis
11.11.11, 00:25
Tack för svaret. Hör av mig om jag behöver hjälp med mitt projekt.

Också jag har en del anor i Lindkoski, åtminståne från hemmanen Hannusas, Backas och Simosas.

I Harsböle är mina anor främst i hemmanet Nybondas, men också Storgårds.
För att inte beskriva hela släkten här, så kan jag ge en länk för de som är intresserade: http://gw5.geneanet.org/tolander?lang=sv

Men när jag fick veta att jag också har andra anor i Lappträsk så började den saken intressera mig. Speciellt därför att smeder har ju ansetts vara av "högsta nivå" av hantverkare, och därtill eftersom jag också har smed-anor i Illby i Borgå Landskommun (efternamn Broman, som enligt någon släktforskare härstammar från vallonerna).

Giösling
11.11.11, 10:01
Ovatko Greger Nyströmin sukusivut tuttuja?

http://gw4.geneanet.org/nystrogr?lang=en

Harsbölen Nybondasistahan on aviolinkkejä mm. Cariander- ja Sibelius-sukuihin heti ensipolvissa.

Svidis
11.11.11, 16:49
Greger och hans geneanet-sidor är nog bekanta. Och vi har ju en hel del gemensamma anor med Greger, eftersom hans anor i Harsböle kommer från Nybondas-delen som kallades Gammelstu. Svidis uppstod 1826 vid delning av Gammelstu mellan 2 bröder, Anders och Johan Anderssöner.

Jag har nog själv också försökt läsa i domböcker, men då endast de som finns på internet. Vid något skede skall jag besöka riksarkivet för att få fram endel information som inte finns på internet.

Står det någonting om Nybondas hemmansdelarna ca 1697? Då den ena delen blev öde tack vare att "åbon dog av hunger" (enligt SAY), detta verkar ju inte kasnke riktigt rätt. Eftersom Nybondas var ett relativt stort hemman och åbon i fråga var nämdemannen Hindric Simonsson, kanske det var någon av epidemierna som var den egentliga dödsorsaken.
Men hur som haver, så gick denna del av Nybondas över till sexmannen och rusthållaren Erich Mårtensson. Det skulle vara intressant att veta hur denna överflyttning skedde.