PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vienan Karjalan asutus


Sari H
05.11.11, 10:00
Tästä aiheesta virisi keskustelu tuolla DNA osiossa, joten siirrään Matti Lundin kirjoituksen tähän aloitukseksi. Iät ja ajat on kiistelty Vienan Karjalan asutuksen historiasta. Mistä suvut ovat sinne tulleet ja mistä runonlaulu on syntynyt.

Lueskelin tässä yhtenä päivänä kertaalleen läpi Armas Luukon vuonna 1954 julkaisemaa Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin historiaa ja kiinnitin siinäkin huomiota siihen aika jyrkkään tapaan, jolla hän sulkee Vienasta päin tulleitten asuttajien mahdollisuuden ulos Pohjanmaan asuttajissa. Hän jättää ainoastaan kolme vaihtoehtoa:

1. Hämeen eli Satakunnan
2. Savon
3. Laatokan Karjalan

Siis hänen teesinsä on kärjistettynä, että kaikki ikivanhat jäljet ja merkit, mitä karjalaisuudesta löytyvät Pohjanmaan asutuksessa ovat Laatokan karjalaisuutta.

Nämä ovat ihan hyvin perusteltuja vuonna 1954 vallinneitten käsitysten valossa, mutta kysymys kuuluukin, kuinka hyvin nämä käsitykset pitävät kutinsa.

Mielestäni ne kestävät aika hyvin Satakunnan ja Savon kohdat, mutta mielestäni Karjala on ongelmallisempi.

Luukon perustelu Vienan poissulkemiselle on hyvin selvä ja kerrasta poikki: Viena oli silloin hänen mukaansa aivan asuttamaton, kun taas Laatokan Karjala samaan aikaan hyvin asutettu. Jälkimmäistä pointtia ei voida mitenkään kiistää, mutta se väite, että Vienassa ei olisi ollut asutusta, voidaan mielestäni kyseenalaistaa.

Kun Luukko päätyi käsitykseensä vuonna 1954, niin sen jälkeen Heikki Kirkinen on julkaisuut 1960- ja 1970 -luvuilla laajempia tutkimuksiaan ja myöhemmin täydentäviä kirjoituksiaan, jotka koskettelevat paljon tarkemmin kuin aikaisemmat historioitsijat Vienan asuttamista. Hän toteaa näitten selvitystensä alussa, että Vienan historiaa oli suomalaisten toimesta tutkittu siihen mennessä erittäin vähän. Kirkinen pääsi silloin käyttämään venäläisiä lähteitä, joita kukaan suomalainen historiantutkija ei ollut ennen häntä päässyt käyttämään noin 50 vuoteen eikä sitä ennen niihin ollut ilmennyt kiinnostusta! Mielestäni niistä käy ilmi käsitys, että Vienassa oli paljon aikaisemmin asutusta kuin Luukko oletti ja Vienan asutus oli keskiajalla paljon runsaampaa kuin Luukko oletti.

Itsellänikin tämä tulkinta on paljolti uskon asia kuten keskiajan historian tulkinta ylipäätään, mutta katson tässä Kirkisen tulokset enemmän suuntaa antaviksi kuin esimerkiksi Luukon.

Nimenomaan pidän Vienanmeren ja Jäämeren rantavyöhykettä osin Kirkisen tutkimustenkin valossa suotuisana vyöhykkeenä jo paljon varhaisemman asutuksen syntymiselle kuin Luukon ikäpolven käsitys oli. Meren rannan mahdollisuudet tarjosivat vaurastumisen mahdollisuuksia ja hyödykkeitä, joilla oli suurta kysyntää esimerkiksi Alankomaitten ja Brittein kauppahuoneissa.

Toisaalta Luukko ja kumppanitkaan eivät kiistä varhaista norjalaisvaikutusta, vaan tolkuttavat siitä, että norjalaiset olivat ensimmäisten joukossa verottamassa lappalaisiakin, niin Lapissa kuin Vienassakin (Vienan Lapissa), mutta jotenkin he näyttävät unohtavan sen merkityksen matkan varrella.

Nähtävästi jo viikinkiaikana merenkulkijoilla oli kiinnostusta Vienaan enkä ole oikein nähnyt kunnollisia perusteluja sille, että kun viikingit levittäytyivät kauas itään, että miksi he olisivat hylkineet Vienaa, joka oli heille niin helpon matkan päässä.

Siis olen sitä mieltä, että vienalaisia on ollut varhemmin asuttamassa Kuolan niemimaan rantoja ja pohjalaisilla ja vienalaisilla on ollut kanssakäymistä varhemmin kuin on perinteisesti oletettu. Toki kanssakäyminen on ollut erittäin vaikeaa, tarkoin reviireistä kiinnipitävää, ja on johtanut jonkinlaisiin heimokahakoihinkin jo ennen kuin vienalaiset joutuivat novgorodin vallan alle ja pohjalaiset Ruotsin vallan alle, jolloin heistä tuli etupiirisotien välikappaleita ja keskinäinen vihanpito sai näin uusia yllykkeitä. Mutta vihanpidon lisäksi on ollut muutakin kanssakäymistä.


Edelleen palaan Luukon 1954 esittämiin väittämiin, jotka olivat aikoinaan laajasti hyväksyttyjä. Siinä hän myös käy hyvin ja monipuolisesti läpi kysymyksen muinaisista kainulaisista Pohjanmaalla. Toisessa ketjussa tästä aiheesta olen valottanut sitä käsitystä, mihin historioitsijat olivat monien vaiheitten jälkeen päätyneet tässä kysymyksessä, eli että mitään kainulaisten heimoa erikseen ei ollut.

Kuitenkin 1900 -luvun alkuun asti oli aiheesta jatkuvaa väittelyä historiantutkijoiden kesken ja oli muodostunut myös yksi koulukunta, joka kannatti sitä, että kainulaiset olisivat saapuneet Pohjanmaalle nimenomaan Vienan Karjalasta ja olisivat olleet oma heimonsa, eivät samaa kuin laatokankarjalaiset. Tämä tyrmättiin vasta 1900 -luvun alussa juuri sillä perusteella, ettei Vienassa olisi ollut lainkaan asutusta siinä vaiheessa, kun kainulaiset saapuivat Pohjanmaalle.

Kehoittaisinkin olemaan varuillaan vanhimman hapatuksen suhteen, joka aina tai monessa käänteessä heittää pohdinnoista Vienan laidan yli ja sen sijaan pohjustamaan kysymystä lukemalla vaikkapa Heikki Kirkisen tutkielmat "Karjala idän kultturipiirissä" (1963) ja "Karjala Idän ja Lännen välissä" (1970).

Toivottavasti pian saamme DNA -tutkimuksistakin lisävalaisua tähän problematiikkaan.


Nythän perinteisen historiankäsityksen mukaan siis se vähä, mitä me pohjoissuomalaiset olemme Vienasta saaneet, on erittäin myöhäistä ja aivan marginaalista verrattuna siihen, mitä me olemme saaneet Laatokan Karjalasta. En väitä sitä, että olisimme siltä saaneet enemmän, mutta uskon, että DNA:kin tulee joskus osoittamaan, että sen merkitystä todellisuuteen nähden on kovin vähätelty.


terv Matti Lund

Sari H
05.11.11, 10:08
Tässä hiukan lisää alustusta.

Vienanlahden länsirannikolla on sijainnut karjalaisten tukikohtia ilmeisesti jo 1200-luvulta alkaen (Kirkinen 1994: 45; Pöllä 1995b: 35).

Vienan Karjalan varhaisin pysyvä asutus lienee kuitenkin saamelaisperäistä, ja kiinteä karjalaisasutus on ajoitettava myöhäisintään 1500-luvun alkupuolelle (Pöllä mts. 30, 37). Saamelaisia on asunut Karjalan alueella vuosisatoja, mikä näkyy eräissä karjalan kielenpiirteissä, sanastossa sekä Karjalan saamelaisperäisissä paikannimissä (Korhonen 1977: 76; Sarhimaa 1995: 210 ja siinä mainitut lähteet; Virtaranta 1995a: 20; A. Aikio 2002; Saarikivi 2004). Itse asiassa yhtenä kantasaamelaisten ydinalueena on pidetty Laatokan ja Äänisen seutua (Korhonen 1977: 76; ks. myös Saarikivi 2004). 1300-luvulta lähtien saamelaiset alkoivat siirtyä pohjoisemmille seuduille sitä mukaa kuin karjalaiset alkoivat muuttaa heidän entisille mailleen (Zaikov 1987: 12). Osa saamelaisista sulautui karjalaisiin, mutta vielä 1600-luvulla saamelaisia asui laajalti nykyisen Karjalan tasavallan alueella. Vähitellen karjalaisten osuus alueen väestössä alkoi kasvaa ja saamelaisten osuus vähentyä. (Korhonen 1977: 77; Kirkinen 1994: 147.)

1550- ja 1560-luvuilla Laatokan länsirannikon karjalaiset siirtyivät sankoin joukoin nykyisen Vienan Karjalan alueelle – osa myös Pohjois-Karjalan tienoille (Katajala & Tšernjakova 1998: 61). Kalevala (Uhtua), Jyskyjärvi, Piismalahti ja Suopassalmi on perustettu ennen vuotta 1597 ja Vuokkiniemi 1600-luvun alussa. Vuokkiniemen alueella lienee tosin asunut karjalaisia sukuja jo viimeistään 1300-luvulla (Kirkinen 2006: 48–49). Akonlahti, Kontokki ja Jyvyälahti ilmestyvät asiakirjoihin vuonna 1679 ja Alajärven kylä vuonna 1707. (Pöllä 1995b: 77; Vuokkiniemi-seuran kotisivut 2003.) Vienan Karjalaan alkoi muuttaa väestöä myös Suomesta – Pohjois-Pohjanmaalta, Savosta ja Kainuusta – viimeistään 1600-luvun alkupuolella. Vienan puolelle muutettiin raskaan verotuksen, ankarien katovuosien sekä pelättyjen sotaväenottojen vuoksi. Savolaisia motivoivat muuttamaan myös Vienan Karjalan kaskeamattomat erämaat. (Suorsa 1989: 89–90; Pöllä 1995b: 100–103.) Pöllän (mts. 315) mukaan Keski-Vienan kylissä, muun muassa Jyskyjärvellä ja Suopassalmella, karjalaislähtöinen väestö on aina ollut enemmistönä suomalaiseen nähden. Sitä vastoin Länsi-Vienan väestöstä oli 1670-luvulla suomalaisperäistä vähintään 32,9 %. Suurin osa pohjoispohjalaisista asettui asumaan Kuittijärvien ja Kiitehenjärven ympäristön kyliin (Pöllä mts. 105). Tässä kohden onkin korostettava sitä, että oikeastaan Kuittijärvien ympäristön kylissä (muun muassa Vuokkiniemellä ja Kalevalassa) puhuttava murre ei olekaan puhdas muinaiskarjalan jatkaja, vaan se on syntynyt muinaiskarjalan ja suomen vuorovaikutuksen tuloksena (Bubrih 1932: 15; Kert 1977: 95). Juuri tämän vuoksi on hankala määritellä sitä, mikä Kuittijärvien ympäristön kylien kielessä on hyvin varhaista suomen vaikutusta ja mikä uudempaa. 1700-luvun alkupuolella perustettiin Vienan eli Arkangelin lääni, jossa vanha karjalainen elämäntapa jatkui ikään kuin museossa: alue oli eristyksissä metsien ja soiden takana, eikä kylien välillä ollut kunnon teitä . Kontaktit suomalaisiin olivat kuitenkin vilkkaat lukuisten vesiteiden ansiosta. Vienan erämaan asukkaat säästyivät paljolti maaorjuudelta, eikä 1700-luvulla käyty suuri Pohjan sotakaan juuri vaikuttanut vienalaisten elämään, paitsi että sodan vuoksi Suomesta pakeni väkeä Vienaan, lähinnä Kalevalan ja Vuokkiniemen seuduille. (Kirkinen 1994: 147; Sihvo 1994: 178–179, 183; Heinänen 1999c.) Runsaat muistitiedot osoittavat, että saamelainen kantaväestö ja karjalainen sekä suomalainen uudisväestö elivät sukupolvien ajan rauhanomaista rinnakkaiseloa Länsi- ja Pohjois-Vienassa (Pöllä 1995b: 106, 309). Suomalais-, karjalais- ja saamelaisperäisten väestökomponenttien pohjalta muotoutunut ja myöhempinä vuosisatoina väestönlisiä sekä Suomesta että idästä saanut sekaväestö omaksui ilmeisesti 1800-luvun puoliväliin mennessä karjalaisen identiteetin ja kansallisuudennimen. Nämä vienalaiset erottivat itsensä edelleen kielellisesti ja kulttuurisesti vieraista pohjoisaunukselaisista. (Pöllä 1995b: 313.) 1800-luvun lopulla Vienan Karjalassa eli lähes 20 000 karjalaista, ja tuolloin vienankarjalaiset olivat vielä enemmistönä omalla alueellaan (Kirkinen 1994: 272). Ensimmäisen kerran Karjala mainitaan kirjallisissa lähteissä 600 jKr. Muinaisskandinaavisessa kirjallisuudessa puhutaan mm. Kirialasta tai Kirjalalandista. Venäläisissä kronikoissa esiintyy 1100- luvulta alkaen paikka nimeltä Korela. (Pöllä 1992: 418–419; Kirkinen 1998: 38; Saksa 1998: 202; Saarikivi 2003: 149; vrt. Kotškurkina 1996: 613.)

Nykyisen Mikkelin tienoilla sijainnut Savilahti eli Suur-Savo oli Karjalan tytärasutus, jossa oli asutusta viimeistään 1000-luvulla. Varhaisimmat asukkaat olivat hämäläisiä, mutta alueelle muutti jo varhain muinaiskarjalaa puhuvaa väestöä. Ristiretkiajan päätyttyä Savilahti oli karjalaistunut.