PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hiihtoretkiä Lapissa 1880-luvbulla


H.Arjava
02.11.11, 12:43
Hyvät Lapin ja Pohjois-Suomen tuntijat!
Olen erään kirjaprojektin yhteydessä törmännyt tällaiseen ilmiöön, ja sittemmin kuulin, että tämä olisi ollut yleinen käytäntö ainakin 1870-80-luvulla. Osaisiko joku listalaisista kertoa asiasta tarkemmin tai antaa vihjeitä, mistä kirjasta tietoa voisi löytää.

”Lähdettiin helmikuussa ennen matinpäivää Oulusta poikki tunturin menemään Vesisaareen, puolet oli tyttöjä ja puolet poikia. Minä kun olin sellainen irtonainen mies siellä peuhatessa, sanoivat: lähde mukaan Norjaan. Sitten me mentiin, suksilla Oulujokea pitkin Rovaniemeen, sieltä aina ylöspäin tunturille. Taloja oli vähän matkaa, niissä pidettiin yösijaa ja syötiin. Ivalosta eteenpäin jouvuttiin olemaan neljä yötä ruunun postituvissa. Näissä ei ole ollenkaan asukasta, ovat postimiehiä ja matkustavia varten tehdyt. Pystyvalkeata poltettiin siellä yön tienoissa lämpöisiksemme.
Kahtena yönä oltiin sitten jo porolappalaisissa. Piispaset olivat ne veljekset.
––– Oltiin vielä kolme yötä ruununtupalaisia, neljänneksi yöksi päästiin Meskivuonon kylään. Pekka Tukkuran talossa levättiin kaksi vuorokautta. Siitä jatkettiin matkaa Vesisaareen. Siinä hajaannuttiin.”

Pohjoisessa kalastettiin ja sitten palattiin heinäntekoon kotipuoleen.

Hellevi Arjava

Korpikari
02.11.11, 17:10
Seuratessani Kuolajärven Miulus - Sotkajärvi sukuni edesottamuksia Paatsjokilaaksossa, olen törmännyt varsin uuteen julkaisuun nimeltä: RUIJANSUOMALAISTEN ELÄMÄÄ.
Sen on kirjoittanut Tarja Lappalainen ja sitä voi ostaa ja tilata INARILAINEN - lehden toimituksesta Ivalosta.
Toki muitakin kirjoja on, mutta tässä kirjassa on hyvin kattava lähdeluettelo, jonka perusteella löydät muutkin noita Ruijaan muuttoa koskevat tarinat.

Tuo siteeraamasi tarinakin siitä kirjasta löytyy,....hieman muunneltuna.

Sattumalta eilen illalla, täällä Utsjoella, postituvan portailla käydessäni, tuon kirjan tekstejä muistelin ja kämpällä mieleeni, kirjasta lukien, palautin.

Jos aikaa riittää, niin ensi viikonloppuna menen Norjaan tapaamaan Olav Beddaria, joka on varsin hyvin perillä Norjan - suomalaisten Ruijan ajoista.
Hän on kuolajärveläisten ( Peteri )jälkeläinen ja hyvin Suomi-ystävällinen.

H.Arjava
03.11.11, 11:39
Kiitoksia vihjeestä. Kävin jo lainaamassa Lappalaisen kirjan sekä parin muun vihjeen perusteella myös Saressaloa ja Paulaharjua.

Hellevi Arjava

tellervoranta
03.11.11, 16:40
Minulla on mm. kirja: Jäämeren suomalaiset, Kirja Ruijasta, toimittanut Tror Robertsen.
Olen aiemmin jo täällä kirjoittanut tästä kirjasta. Tutkin esim.Kiimingistä Iihin muuttaneen Tapani Tapaninpoika Tuohimaan jälkeläisten muuttoa Ruijaan. Kirjaakin olen tainnut mainostaa.