PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomalaiset Ruotsissa


tkukkonen
26.10.11, 10:39
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=15360

Vuonna 1664 kiellettiin väestöä hirttämisen uhalla antamasta suomalaisten asua metsissään" (Eero Kuussaari, Suomen suvun tiet. 1935 :mad: Koska et käyttänyt hymiötä vaan synkkää "emotikonia", niin vaikuttaa siltä että kirjoitat tosissasi. Vastaan sen mukaan.

Minusta Kuussaari kirjoittaa erityisen asenteellisesti. Jos muistan oikein niin hän oli mukana Itä-Karjalan valloitusretkellä vapaussodan jälkeen. Ikävän tuntuista on hänen paatoksensa. Olen yrittänyt lukea hänen kirjaansa, jonka ostin divarista, mutta ei sellaiseen voi oikein vakavasti suhtautua, ja aika pian se teksti rupeaa tökkimään, niin että kirja pitää panna pois.

blue-eyed
26.10.11, 11:24
Kyllä minä ihan tosissani tuota tekstiä olen lukenut ja myös ihmetellyt, koska tällainen tieto on minulle ihan uutta, vaikka olenkin lukenut kymmeniä ehkä jopa satakin kirjaa menneisyydestämme. Olen oppinut lukiessani myös siihen, että kaikki ei ole sitä, miltä näyttää, joten jos asia ei olekaan niin kuin Kuussaari kirjoittaa, niin mielellään lukisin asiasta toisenkinlaisen mielipiteen. En ole lukenut tuota lähteenä käytettyä kirjaa.

Mitä enemmän luen historiaa, sitä epävarmemmaksi sen oikeellisuudesta tulen, koska jokaisella on siitä oma näkemyksensä, koska kukaanhan nyt elävistä ei ole tuota aikaa elänyt.

Ihmettelen vaan, miksi tuosta "pakkoruotsista" on noussut kohu. Itse aikoinani koulussa ruotsia lukeneena, ei mieleenikään koskaan tullut, että se on jonkinlainen pakko, enkä pidä sitä vieläkään sellaisena.

Jaska
28.10.11, 15:11
Ihmettelen vaan, miksi tuosta "pakkoruotsista" on noussut kohu. Itse aikoinani koulussa ruotsia lukeneena, ei mieleenikään koskaan tullut, että se on jonkinlainen pakko, enkä pidä sitä vieläkään sellaisena.
Visiitti aiheen pientareelle:
Pakkoruotsia vastustaa alati kasvava enemmistö siksi, että sille ei ole esitetty mitään järkeviä perusteita. Mikä tahansa kriteeri perusteeksi annetaankin, niin aina objektiivisesti ajatellen jokin toinen vieras kieli olisi silläkin mittarilla ruotsin edellä.

Mutta ehkä tälle foorumille ei haluta vääntöä tästä aiheesta; sitä voi harrastaa vaikka Vapaa kielivalinta -foorumilla:
http://www.vapaakielivalinta.fi/forum/index.php?sid=f6cafe473203bf49ef6a1755bdc82cd0

Siellä voit vaikka testata omia perustelujasi pakolliselle ruotsinopiskelulle. Vihje: "Ei minua ole häirinnyt" ei ole perustelu sille, miksi vieraista kielistä juuri ruotsi on pakollinen. :)

Marjapuu
28.10.11, 15:59
Jos nyt palataan taas sukututkimuksen puolelle, niin käsi ylös kaikki jotka väittävät pystyvänsä harrastamaan vakavaa sukututkimusta ilman minkäänlaista ruotsinkielen taitoa.

Jorma
28.10.11, 16:59
Sittenhän meikäläisen tutkimus ei ole ollut vakavaa neljäänkymmeneen vuoteen... onkohan se ollut puuhastelua hyvän asian parissa? En osaa ruotsia, enkä siksi toisekseen kolmattakaan "kotimaista". Minä vain "tutkin".
jorma

Juha
28.10.11, 19:18
Noh, ei se oppi ketään ojaan kaada. Ja mitä tulee muiden kielten opiskeluun, niin ei tietääkseni mikään laki estä niitä ihan itse opettelemasta ;)




Jormalle sanoisin, että kyllä sinä varmaan muutaman sanan ruotsiakin osaat; bonde,dreng, piga jne jne


Minuakin ainakin harmittaa lähes joka viikko, että en osaa paremmin ruotsia. On runsaasti mielenkiintoisia käräjäjuttuja ja muita, joihin joutuu pyytämään apua kavereilta

Juha

Julle
28.10.11, 19:38
< Jormalle sanoisin, että kyllä sinä varmaan muutaman sanan ruotsiakin osaat; bonde,dreng, piga jne jne >

Pahus kun osaaminenkaan ei aina riitä, pitää vielä ymmärtääkin lukemansa merkitys vieraalla kielellä, kuten nytkin tämä englanninkieliseksi muuttunut käyttöliittymä? Mistähän tällainen muutos näin äkkiseltään?

Juha
28.10.11, 20:35
Tarkoitatko Julle Suku Forumia?

Kokeile sitä klassisinta konstia - selaimen välimuistin tyhjennys ja selaimen uudelleen käynnistäminen. Täällä forumin ylläpidon päässä ei ole tehty mitään tuollaisia muutoksia ikiaikoihin



Juha

blue-eyed
29.10.11, 09:36
Sittenhän meikäläisen tutkimus ei ole ollut vakavaa neljäänkymmeneen vuoteen... onkohan se ollut puuhastelua hyvän asian parissa? En osaa ruotsia, enkä siksi toisekseen kolmattakaan "kotimaista". Minä vain "tutkin".
jorma

Voi, Jorma, minä ainakin olen nauttinut teoksestasi, jonka olet tehnyt yhdessä puolisosi (= serkkuni) kanssa. Odottelen vain innolla, josko siihen olisi jatkoa näköpiirissä :)

Terveisiä serkullekin!

Ai niin, kukaties, vaikka tulisin Sinunkin serkuksesi. Minulle on ilmaantunut aika monta Niinimäkeä tuonne DNA-sukututkimukseen.

Julle
29.10.11, 17:28
< Tarkoitatko Julle Suku Forumia? >

Kyllä.

< Kokeile sitä klassisinta konstia - selaimen välimuistin tyhjennys ja selaimen uudelleen käynnistäminen. Täällä forumin ylläpidon päässä ei ole tehty mitään tuollaisia muutoksia ikiaikoihin >

Yleensä luen päivän viestit lukutilassa ja hämmästyin, kun käyttöliittymä tulikin englannin kielellä. Sitten kun vastasin johonkin viestiin ja jouduin kirjautumaan sisään, niin se oli vielä englanninkielinen, mutta kun kirjauduin ulos, niin kappas vaan se muuttui äidinkieliseksi! Hämmästyttävää, mutta totta!

Silleen

geekoo
29.10.11, 21:13
Sivun alhaalla vasemmalla kun klikkaa kentässä "-- Suomi" tulee esiin
"Kielen valitsin/English (US)/Español/Suomi/Svenska"
Siihen on saattanut erehdyksessä klikata. Riippunee mm. oman selaimen konfiguroinnista (evästeet ym.), kuinka pysyvä uusi kielivalinta on.