PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuka Kukin On-kirjat ja Aateliskalenterit


Jemina
24.10.11, 14:16
Kyselen, että mistä olette hankkineet vanhoja Kuka Kukin On-kirjoja. Itse olen hankkinut niitä melkein yksitellen eri antivaareista viidentoista vuoden aikana. Niitä aika vaikea löytää ainakin vanhempia vuosikertoja. Ne ovat muuten hyviä dokumetteja kun tekee sukututkimusta. Vanhemmissa painoksia kuten neljäkymmentä luvun tai aikaimmin ilmestyneissä ei henkilötiedoissa ole lapsia. Uudet Kuka Kukin On kirjat ovat jumalattoman kalliita melkein 200 euroa. Sain lahjaksi kun täytän tänään pyöreitä vuosia, Kuka Kukin On 2011 ja 2005, joka maksoi vähän päälle 60 euroa kirjakaupassa joka on mielestäni aika halpa niin uudeksi teokseksi. Nyt minulla on kaikki vuosikerrat, mutta vanhoja Aateliskalentereita en ole löytänyt oikein missään myynnissä.

Jemina
24.10.11, 15:24
Kirjoittelen vielä. Tässä linkki Turun Kansallinen Kirjakaupaan, josta mieheni osti minulle Kuka Kukin On 2005 kirjan. Muualla sen hinta lähentelee 200 euroa. 2011 painoksesta en tiedä mistä kirjakaupasta sukulaiseni ostivat sen minulle lahjaksi. Tässä mainitsemani linkki

http://www.kansallinenkirjakauppa.fi/kirjahaku/kuka+kukin+on

blue-eyed
24.10.11, 20:23
En tiedä, miten sukututkijalla on varaa maksaa tällaisista kirjoista noinkin paljon, kuin Jemina kertoo.

Katsoin Huutonetistä niin, siellä on myytävänä tälläkin hetkellä 16 Kuka kukin on-kirjaa eri vuosilta osta heti hintaan 3,50 eurosta 14 euroon.

Aateliskalenteria ei Huutonetissä nyt ollut, mutta täällä sitä ainakin on ollut, vaikka onkin nyt loppu.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9789517963343

Jemina
24.10.11, 21:06
Mistä sinä ne 16 kirjaa löydät sieltä Huuto.netistä. Mielestäni siellä ei ole kuin muutama vuosi ja myyjänä Tehomyyjä, joka on koko ajan myynyt Kuka Kukin On kirjoja. Hän ilmeisesti joku divarikauppias. Tässä on linkki, mitä minä löysin

http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?tits=kuka+kukin+on&ccat=-1&status=N&stype=A&classification=0&sellstyle=K&odir=A&order=R&start=0&num=50

blue-eyed
24.10.11, 22:00
Laskin ekalla kertaa väärin. Siellä on nyt 13 kirjaa ja myyjiä kahdeksan, joilla yhtä lukuun ottamatta on joko antikvariaatti tai verkkokirjakauppa. Mutta eihän se mikään synti ole ostaa verkkokirjakaupasta huutonetin sivuilta. Itse olen ostanut sieltä suurimman osan lähdekirjallisuudestani sekä myös sukukirjoistani. Juuri ostin viisi kirjaa, joista neljä on vielä postissa hakematta. Ja jos hyvin käy, että asuu myyjän paikkakunnalla, niin, että voi itse noutaa kirjan, niin säästää postimaksun.

Kyllä nuo huutonetin myyjät kaikki ovat enemmän tai vähemmän tehomyyjiä, jonka tittelin saa, kun on saanut myydyksi 100 tuotetta. Vähemmän siellä ihan mattimeikäläisiä on. Minä en ainakaan ole siellä saanut myytyä kuin yhden vaivaisen äänilevyn, josta sain kokonaiset 50 senttiä. Tuon rahan eteen ei olisi kannattanut tehdä niin paljon työtä, mitä se aiheutti.

Kirpparit ovat myös hyviä ja edullisia lähdeaineistokirjojen hankkimispaikkoja samoin kirjastojen kierrätyslaatikot, josta kirjan saa ilmaiseksi unohtamatta kirjastojen poistomyyntiä.

Viimeisimmät löytöni viime viikolta kirjaston kierrätyslaatikosta on kirjat: Aino Voipio; Rajamaan pappi historiallinen romaani Mäntyharjun pappilasta 1742-73 ja Veikko Valovirta: Tampereen teknillinen oppilaitos 1886-1986. Jos näille kirjoille ei luettuani ole minulle mitään arvoa, niin annan kirjojen kiertää edelleen. Tamperetta ja lähiseutua koskevat kirjat olen lahjoittanut Tampereen seudun sukututkijoitten kirjastoon ja muut olen lahjoittanut tai vienyt takaisin sinne kierrätyslaatikkoon.

Jemina
24.10.11, 22:26
Itse pidän Kuka Kukin On-kirjoista, joita minulla on vuodesta 1920 alkaen. Niistä on helppo tarkistaa, että tosiaan on oikealla raiteella. Olen joskus törmännyt jopa täällä joihinkin sukututkimuksiin, joissa väitetään jonkun tunnetun henkilön vanhemmiksi aivan muita kuin Kuka kukin On -kirjoissa on. Tutkimus on lähtenyt jo aivan alusta väärille raiteille, kun on otettu kohteeksi saman niminen henkilö, mutta ei ole tarkastettu mistään matrikkelista, missä hän syntynyt tai mitkä hänen vanhempansa ovat. Luotan mieluummin painettuun tekstiin, joka on suunnilleen samoilta ajoilta kuin henkilö on elänyt. SSHY:n kirkonkirjoja tutkimalla saattaa niin herkästi erehtyä väärään henkilöön.

Juha
25.10.11, 07:24
Mistäs tiedät sen kirjan tekijöiden olleen oikeassa?

Perustelusi on suoraan sanottuna hyvin outo. Alkuperäislähteet ovat aina ne tärkeimmät.

Ja annatko jonkun esimerkin pieleen menneestä sukujohdosta. Voisi olla hyvä analysoida tuollainen tapaus


Juha

espoon-lasse
25.10.11, 08:12
En viitsisi puuttua asiaan, joka uhkaa mennä riitelyksi. Muistutan vain Kuka kukin on-teoksen Lukijalle-esipuheessa olevista kohdista:

"Artikkelit on laadittu niiden tietojen pohjalta, jotka esitellyt henkilöt ovat itse antaneet..."

"Yleisperiaatteena on ollut, että henkilöstä on esitetty vain sellaisia tietoja, joita hän on halunnut julkisuuteen antaa, ...".

Lainaukset ovat Kuka kukin on-1994-painoksesta.

Hyvää syksyä teille toivottaa espoon-lasse

Juha
25.10.11, 08:19
Kiitos Espoon-lasse!

En tiennyt että tiedot perustuvat omiin ilmoituksiin. Aina oppii uutta.

Juha

Kataja
25.10.11, 08:45
Kyllä nuo huutonetin myyjät kaikki ovat enemmän tai vähemmän tehomyyjiä, jonka tittelin saa, kun on saanut myydyksi 100 tuotetta. Vähemmän siellä ihan mattimeikäläisiä on. Minä en ainakaan ole siellä saanut myytyä kuin yhden vaivaisen äänilevyn, josta sain kokonaiset 50 senttiä. Tuon rahan eteen ei olisi kannattanut tehdä niin paljon työtä, mitä se aiheutti.



Käytän tilaisuutta hyväkseni mainostaakseni omaa myyntiäni, vaikka tämä Yleinen keskustelu ei olekaan ihan oikea palsta. Viimeisen Kirpputori-listani kirjoista on vielä paljon myymättä, joten niitä voi tiedustella. Yhteensä olen täällä myynyt kolmisenkymmentä kirjaa. Katson aina, mitä huutonetissä ja netin antikvariaateissa kirjasta pyydetään ja panen vähän halvemman hinnan. En usko että saisin mitään myydyksi huutonetissä, mutta täällä on asiasta kiinnostunutta yleisöä.
Muut tehtävät ovat estäneet uuden listan panemisen, mutta aion nyt lähiaikoina panna ihan uuden listan.
Marjatta

blue-eyed
25.10.11, 11:15
Käytän tilaisuutta hyväkseni mainostaakseni omaa myyntiäni, vaikka tämä Yleinen keskustelu ei olekaan ihan oikea palsta. Viimeisen Kirpputori-listani kirjoista on vielä paljon myymättä, joten niitä voi tiedustella. Yhteensä olen täällä myynyt kolmisenkymmentä kirjaa. Katson aina, mitä huutonetissä ja netin antikvariaateissa kirjasta pyydetään ja panen vähän halvemman hinnan. En usko että saisin mitään myydyksi huutonetissä, mutta täällä on asiasta kiinnostunutta yleisöä.
Muut tehtävät ovat estäneet uuden listan panemisen, mutta aion nyt lähiaikoina panna ihan uuden listan.
Marjatta

Kyllä luen tarkasti kirpputorin viestit, mutta siinä on se pahapuoli, että pitää olla nokkela, jos meinaa saada haluamansa kirjan ja en viitsi kysellä turhanpäiten. Harvemmin siellä näkyy viestejä myydyistä kirjoista.

Tuosta sinun listastasi minua kiinnostavat seuraavat kirjat:

Pekka Pasanen, Kemin koulu 100 vuotta. 1978. Valokuvia. Henkilöstöluetteloita. Nid. 125 sivua. 3 €

Pentti Puro, Veitsiluodosta valtaväylille. Veitsiluoto Oy 1921-1971. 136 s. 1971. Kuvia. Kemi Ajos saha paperitehdas. Ei päällyspaperia (onko ollutkaan?) , omistuskirjoitus saajalle (tekijän?), hyvä kunto. 3 €

Jos kirjat ovat vielä myymättä, niin voinemme sopia lähetyskuluista ym. asioista yksityisviestinä :)

Kataja
25.10.11, 11:27
Kyllä luen tarkasti kirpputorin viestit, mutta siinä on se pahapuoli, että pitää olla nokkela, jos meinaa saada haluamansa kirjan ja en viitsi kysellä turhanpäiten. Harvemmin siellä näkyy viestejä myydyistä kirjoista.

Tuosta sinun listastasi minua kiinnostavat seuraavat kirjat:

Pekka Pasanen, Kemin koulu 100 vuotta. 1978. Valokuvia. Henkilöstöluetteloita. Nid. 125 sivua. 3 €

Pentti Puro, Veitsiluodosta valtaväylille. Veitsiluoto Oy 1921-1971. 136 s. 1971. Kuvia. Kemi Ajos saha paperitehdas. Ei päällyspaperia (onko ollutkaan?) , omistuskirjoitus saajalle (tekijän?), hyvä kunto. 3 €

Jos kirjat ovat vielä myymättä, niin voinemme sopia lähetyskuluista ym. asioista yksityisviestinä :)

Nuo Kemi-kirjat olen myynyt toiselle henkilölle.
Kirpputori-ilmoituksiin ei pysty panemaan vastausviestejä, ei edes ketjun aloittaja itse. Ei siis pysty merkitsemään, mitä on myyty.
Olen koettanut pitää yksityisviestilaatikon niin tyhjänä, että sinne aina pääsisi läpi. Olisi kyllä kätevää, jos laatikko olisi vähän isompi.
Marjatta

blue-eyed
25.10.11, 11:36
Kiitos Espoon-lasse!

En tiennyt että tiedot perustuvat omiin ilmoituksiin. Aina oppii uutta.

Juha

Eilen illalla löysin Googlesta seikkaperäisen selvityksen Kuka kukin on-kirjasta, mutta nyt ei osu silmiin muuta kuin tuo Vikipedia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuka_kukin_on

Kirjaan siis kutsutaan henkilöt, joiden tiedoista yleisö olisi kiinnostunut (näin itse ajattelen). Tiedot kerätään ihmisiltä itseltään.

Minusta koko kirja on lähinnä juorukalenteri, en anna sille muuta arvoa. Siksipä tyydynkin lainastosta saataviin teoksiin.

Sami Lehtonen
25.10.11, 17:09
Kuka kukin on -sarja ei oleellisesti poikkea muista matrikkeleista. Alle 100-vuotta vanhojen tietojen keräämisessä niistä voi ajoittain olla apua, joskin rahvaan kohdalla ei. Kirpputorilta löysin vuoden 1978 KKK:n muistaakseni kahdella eurolla. Vuoden 2003 kappaleen ostin Kirjatorilta noin kympillä. Näissä on hyvä muistaa, että samojen henkilöiden matrikkeleita julkaistaan vuodesta toiseen. Vähemmän tärkeiden henkilöiden kohdalla saattaa olla viittaus aiempaan niteeseen.

Sotaveteraaneista aikanaan tehdyt matrikkelit ovat hyviä hakuteoksia, vaikka onkin järjestetty joukko-osastoittain. 60 ja 70-luvuilla oli ilmeisesti myös jonkinlainen matrikkelibuumi. Tämän ansiosta omasta hyllystäni löytyvät mm. Suomen omakotiasutus ja Suomen pienviljelijät -matrikkelisarjojen Häme-osat, joista löytyy runsaasti tavan kansalaisia. Ensin mainittu teos taisi olla kuusi euroa.

70-luvulla tehtiin myös neliosainen, mutta kolminiteinen Suomalainen reservin upseeri -sarja. Se on toistaiseksi kallein kirpputori-investointini - 20 euroa.

Ammattikuntakohtaisista matrikkeleista voidaan mainita ainakin ekonomi- ja DIA-matrikkelit. DIA-matrikkeleita minulla on hyllyssä kaksi - kolme olen ostanut, mutta 2011 ei vielä ole valmistunut. Vuoden 1982 matrikkeli oli kirpputorilla kaksi euroa ja vuoden 2000 matrikkelia TEK myi vielä vähän aikaa sitten pois varastosta 20 eurolla ja CD:n kanssa 30 eurolla.

Uusista kirjasarjoista kenties merkittävin on Kansallisbiografia, joka löytyy ainakin hyvin varustelluista kirjastoista. Henkilö- ja sukuartikkelit on koostaneet laaja joukko arvostettuja historiantutkijoita, joten sen sisältämät tiedot ovat hyvinkin luotettavia.

Itselleni ostin joskus kirpputorilta tämän sarjan edellisen inkarnaation eli 30-luvun tienoilla julkaistun Kansallisen elämäkerraston. Senkin tekijäkunta koostui aikansa merkittävimmistä sukututkijoista. Kyseinen sarja puolisidoksina on myös kaunis täyte kirjahyllyyn. Koko sarja taisi olla kympin verran.

Antikvariaatit ovat kenties kallein mahdollinen paikka ostaa vanhoja kirjoja. Yrittäjät ovat yleensä hyvin hintatietoisia. Ainoa tapa löytää edullisempia kirjoja on, jos jostakin antikvariaatista löytää toisen maakunnan paikallishistorioita; yleensä kun oman paikkakunnan historiikit myyvät paremmin.

Hieman edullisempi - mutta tarkkana pitää siinäkin olla - on juuri mainittu huuto.net. Siellä tarjonta on tosin huomattavasti vähäisempää ja halutun niteen kohdalla hinta voi karata käsistä.

Kirpputorit on ylivoimaisesti edullisin paikka tehdä löytöjä. Siellä parhaimmillaan voi löytää kirjahyllyllisen kuolinpesästä lähestulkoon jätepaperin hinnalla. Jotkut kirpputoriyrittäjät ostavat kuolinpesiä könttänä ja myyvät niiden sisällön melko aggressiivisella hinnoittelulla - usein ilman sen erikoisempaa asiantuntemusta henkilö- tai sukuhistoriallisesta kirjallisuudesta. Sama koskee myös lähetystoreja.

Jemina
25.10.11, 17:32
En minä ole oikein naisena kiinnostunut sotaveteraaneista. Eri alojen matrikkelit tiedän jo 1980-luvulta kun olin töissä Tampereen yliopiston kirjastossa töissä lähinnä Attilan pääkirjastossa. Kuka Kukin On-kirjat olen hankkinut eri antikvariaateista hintaluokkaan 8-30 euroa ja ostanut vain vuoden 2007 kirjan noin 150 eurolla. Minulta puuttuu nyt vain yksi kirja 2005 koska mies peruutti tänään tilauksen, koska ei halunnut maksaa lisämaksua siitä.