PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : HisKin kommentit


JaskaS
20.10.11, 20:54
Muistakaapa laittaa HisKi-tietoihin kommentteja, jos havaitsette selviä eroja alkuperäisiin verrattuna. Alkuperäisiähän löytyy nyt runsaasti niin SSHY:n digiarkistosta kuin KA:n digitaaliarkistostakin.
Tämänkin tiedon oikaisu vaikutti olennaisesti esi-isäni keskimmäisen vaimon identifiointiin:
http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t6361121
Sopivaa torpparin tytärtä en ollut ennen löytänyt, mutta talollisen tytär ja torpparin leski löytyikin ;)
Suotakoon tämä ja muu vastaava tieto seuraavillekin.

:) Jaska

mvlk
21.10.11, 15:42
Minulla on ollut tapana laittaa kommenttia kun löydän virheitä, mutta olen jäänyt miettimään viedäänkö korjaukset ollenkaan itse tietokantaan? Tietenkin kommentit näkee tuoltakin, jos hyvin käy, mutta Hiskin haku ei taida etsiä myös kommenteista? Esim. yksi sukulainen ole merkattu Hiskiin nimellä Hindström, kun pitäisi olla Lindström... ja tuon takia häntä ei sitten haulla löydä. Todella hyvä tuo kommenttiominaisuus muuten :)

Jemina
24.10.11, 20:03
En tiedä auttaako mitään vaikka Hiskiin lähettää ehdotuksia. Lähetin sinne aikoinani vuonna 2002 ja 2003 sekä suullisesti että kirjallisesti ehdotuksia. Niistä kirjoiteltiin silloin SukuHarissa, joka oli silloin ihan lapsen kengissä. En tiedä, oliko niistä mitään hyötyä. Se tietysti oli saavutus, että samaan aikaan aloitti nettisukututkimuksen henkilö, joka on nyt suuna ja päänä näissä foorumeissa. Yhtä vihreä oli kuin minäkin, taisi olla vielä tumpelompi kuin minä.

Juha
24.10.11, 20:16
Jätetäänpä suorat ja verhotut henkilökohtaisuudet väliin. Jokainen taaplaa tyylillään ja jokaisella on oikeus kirjoitella tälle forumille.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

ElinaS
15.07.13, 17:54
Hei,

Pielisjärven Hiskissä on Höntönvaaran "Petter" Hiltusella ja Stina Nevalaisella 21.8. 1880 syntynyt lapsi. Hän on isoäitini äiti Stina. Tuossa Hiski- kirjauksessa lukee lapsen nimenä Juha. En tiedä, millainen virhe kirjaajalla tai papilla on käynyt, mutta kyllä meitä olisi moni jäänyt syntymättä, jos noin olisi. Hän avioitui vuonna 1900 Enosta kotoisin olevan Iisakki Ihalaisen kanssa.

Olen tätä kommentoinut siihen kohtaan useampi vuosi sitten, mutta korjausta ei asiaan ole tullut. Kun moni meistä aloittelevista sukututkijoista aloitaa tuntemistamme sukulaisista, niin monella sukulaisellani voi olla vaikea päästä asiassa taaksepäin varsinkin, kun SSHY:n tiedoissa ei Pielisjärveä noilta ajoilta ole.

Minä toki tiedän, että kyseessä on Stinan kastemerkintä Perheraamattumme perusteella. Ajattelen tässä vaan nuorempaa sukupolvea. :-) Kiitos, jos joku ehtii tehdä noita korjauksia.

ElinaS

Kataja
16.07.13, 22:14
Hei,

Pielisjärven Hiskissä on Höntönvaaran "Petter" Hiltusella ja Stina Nevalaisella 21.8. 1880 syntynyt lapsi. Hän on isoäitini äiti Stina. Tuossa Hiski- kirjauksessa lukee lapsen nimenä Juha. En tiedä, millainen virhe kirjaajalla tai papilla on käynyt, mutta kyllä meitä olisi moni jäänyt syntymättä, jos noin olisi. Hän avioitui vuonna 1900 Enosta kotoisin olevan Iisakki Ihalaisen kanssa.

Olen tätä kommentoinut siihen kohtaan useampi vuosi sitten, mutta korjausta ei asiaan ole tullut. Kun moni meistä aloittelevista sukututkijoista aloitaa tuntemistamme sukulaisista, niin monella sukulaisellani voi olla vaikea päästä asiassa taaksepäin varsinkin, kun SSHY:n tiedoissa ei Pielisjärveä noilta ajoilta ole.

Minä toki tiedän, että kyseessä on Stinan kastemerkintä Perheraamattumme perusteella. Ajattelen tässä vaan nuorempaa sukupolvea. :-) Kiitos, jos joku ehtii tehdä noita korjauksia.

ElinaS

Oletko avannut kyseisen tietueen vasemmalla olevasta pienestä pallukasta? Siitä avautuu kohta, johon voit itse kirjoittaa kommenttisi. Tällöin pallukka muuttuu punaiseksi, ja siitä muut havaitsevat, että tietueeseen on liitetty kommentti. Koska netissä ei näytä olevan tuon ajan alkuperäisiä kirjoja, en pysty tarkistamaan, onko kyseessä hiskivirhe vai papin tulkinta asiasta. Tämä olisi hyvä selvittää, ennen kuin lisää kommenttinsa.
Omalle kohdalleni on sattunut yksi tapaus, että pappi oli kasteluetteloon sekoittanut kaksi lähekkäin kastettua lasta, tytön ja pojan, mutta sen jälkeen johdonmukaisesti molemmat olivat oikeissa perheissään. Kannattaa tarkistaa lähekkäin kastettujen lasten vaiheet. Esim. 22.8.1880 ja 25.8.1880 on kastettu Stina, joista toisen kummina on ollut Stina Nevalainen. Ovatko nämä Stinat oikeasti Stinoja, vai olisko pappi merkinnyt Stiinan ja Juhan vääriin perheisiin?
Marjatta