PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Muurmannin radan rakentajat


Lilli
30.11.07, 06:50
Isoisäni oli mukana rakentamassa Muurmannin rataa ja palattuaan Venäjältä joutui levottomien poliittisten olojen vuoksi kuulusteltavaksi ja tutkintavankeuteen Tammisaaren vankileirille. Vapautettiin kuitenkin syyttömänä.

Onko jollakin tietoa tai kokemusta, missä kuulustelupöytäkirjoja tällaisessa tapauksessa säilytetään? Mikä organisaatio mahtoi kuulustelut hoitaa?

Etsivä keskuspoliisihan perustettiin vasta 1919 ja sen jälkeiset pöytäkirjat ovat Kansallisarkistossa. Olen tarkistanut,että Tammisaaren vankileirillä olleiden punavankien joukosta häntä ei löydy.

sukua vailla
04.12.07, 11:54
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta isoisäni oli myös rakentamassa Muuurmannin rataa. Näiden miesten ongelma oli ilmeisesti se, että radan rakennusaikana tapahtui Venäjällä vallankumous. Isoisällä oli siis näyttää vai keisarikunnan passi. No, ei muuta kuin Bolsevikien vangiksi. Sieltä hän ihmeen kaupalla pääsi pakenemaan Suomen puolelle. Mutta kun mies tuli Venäjältä, valkoiset ottivat hänet vangiksi. Vasta kun ulkovallat puuttuivat Suomen asioihin, ja kun tehtiin kysymys, miksi syytöntä miestä pidettiin vangittuna, hän vapautui. Siitä olen kaikista ylpein, ettei hän ottanut kantaa kumpaankaan suuntaa. Asian opetus. Teet niin tai näin, aina väärin teet.

Mariaana
04.12.07, 19:50
Hei!

En tiedä onko näin, mutta kannattaa kokeilla sieltä, missä valtionpetoksesta syytettyjen tuomioita säilytetään. Eli Kansallisarkostosta Valtiorikosoikeuden ja Valtiorikosylioikeuden aktit. Tosin olen tähän asti löytänyt vain tuomittujen akteja. Jos heitä ei ole tuomittu, niin sitten en tiedä onko heistä siellä.

t. Mariaana

Lilli
05.12.07, 07:02
Täytyy vain jatkaa pöytäkirjojen etsiskelyjä.
Tapauksesta kuulin vasta aivan äskettäin. Isoisäni kuoli jo 20 vuotta ennen syntymääni, isäkin oli vasta lapsi.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita.