PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomalaisen kirjallisuusen päivä


Heikki Koskela
10.10.11, 05:20
"Minä olen näkevinäni sinut sieltä taivaalliselta pankoltasi katselevan minun sameaan sieluuni - katselevan - ja välillä vähän hymähtävän. Mutta älä sinä Aleksi yhtään hymähtele. Sinullahan on minun luullakseni jo pari kolmekin patsasta tässä suloisessa Suomen maassa - jossa moni kauppaneuvos ja kollegiasessori on ja pysyy ilman yhtäkään semmoista. Ja kun se patsas sinne Tampereelle pystytettiin, niin oltiin allemerkittynä minää ja hänen akkaansakin kohtaan niin huomaavaisia, että heidät kutsuttiin ja he menivät siihen tilanteeseen - vuokra-autolla ja velaksi luultavasti, kuten niin moneen muuhunkin semmoiseen jo sitä ennen."

Lainaus: F. E. Sillanpää: "Päivä korkeimmillaan".

Hyvää Aleksis Kiven päivää

Heikki Koskela
10.10.11, 08:16
Kävin aamuteellä paikallisella huoltamolla ja lukemassa sanomalehtiä. Muuan lehti muistaa Aleksis Kiven päivän ja kertoo erään professorin päätelleen Kiven kuolinsyyn uudelleen. Yleiset oireet ennen hänen kuolemaansa on varmaan kaikkien muistissa ja niiden perusteella on tehty päätelmä hänen kuolinsyystä.

Lehdessä kertoo lääketieteen professori kiinnostavan syyn Kiven sairauksiin. Hänen mukaansa Aleksis Kivi sairastikin borrelioosia, joka voi olla vakavakin. Oireet viittaavat tähän punkkien levittämään vaivaan varsin hyvin. Oivaltava peruste tartunnalle on ollut Kiven suuri rakkaus kuljeksia metsissä. Tätä väitettä on tietenkin vaikea kumota.

Pahoittelen otsikon kirjoitusvirhettä. Ree ja ässä ovat toisella rivillä vierekkäin.