PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Norman i Pernå


grevnäs
29.09.11, 00:20
I Pernå vid vintertinget år 1751 stötte jag på tillnamnet Norman. I Hardom by skulle rusthållet Skrivars gå vidare till en ny rusthållare. Det gamla värdparet före år 1730 inbegrep Märta Norman. Från andra källor kan avhämtas att hennes patronym var Persdotter.
Utan att ha ännu kunnat göra närmare undersökningar har jag dock gjort några hypoteser - och verkligen bara sådana - om hennes härstamning. I Pernå kyrkoby påträffas en annan person med tillnamnet Norman, nämligen klockaren Bertil Norman (klockare mellan åren 1728-1736).
En tidigare klockare i Pernå hette Per Mattsson (åtminstone åren 1694 och 1697). Det ligger nära till hands att se i honom fadern till Märta och Bertil, då han kunde förena Bertil genom Märtas patronym till sig.
Per Mattsson var möjligen son till den tidigare klockaren Matts Persson. Matts förekommer i domboken vid hösttinget år 1705. En klockare hustru upptas i mantalslängderna åren 1691 och 1693 med namnet Anna. Hon torde kunna identifieras som Anna Boxberg d. 16.5.1742. Hon hörde till en släkt med länsmän. Möjligen var hon hustru till Matts.
Namnet Norman kommer även fram som ett tillnamn på en ryttare i Torsby Hindrich Norman (t.ex. db. wt. 1706).
Har någon forskat i denna släkt?

Svidis
21.03.12, 21:02
Hej.

Jag stötte på släktnamnet Norman år 1695 i Harsböle by i Lappträsk som dopvittne.

Dopvittnen var:
- Petter Norman
- Adam Roos
- Hebla Hindersdotter (borgmästerskan)

Detta skedde den 19.5.1695 då Hans döptes: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lapinjarvi/syntyneet_1691-1737_es346/27.htm

Om denna Petter Norman har något med frågan att göra vet jag ej, men Persdotter kan ju vara bildat från Petter.

Enligt Hiski var Petter Norman klockare i Lappträsk.

Svidis
22.03.12, 01:23
I förra inslaget skall efternamnet för Adam inte vara Roos, utan Boos.

Nu träffade jag på Bertil Norman vid ett dop i Lappträsk 6.3.1715 för Maria Mårtensdotter i Pockar. Vilket hemman det är frågan om är ännu inte färdigt forskat.

Frågan är väl nu då den, att är dessa Normän från Pernå eller Lappträsk?