PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : pottu


Jatta Korpisalo
28.09.11, 09:49
Mikä on "korttelin pottu"?
Minä luulen, että se on lasipullo. Onko näin?

Jatta

Juha
28.09.11, 09:55
Kyllä se kotimaisemissa tarkoitti viinapulloa :)

Kortteli oli pituusmitta eli noin vajaat 15 senttiä



Juha

Pertsa52
28.09.11, 12:25
Mikä on "korttelin pottu"?
Minä luulen, että se on lasipullo. Onko näin?
Jatta

Pullohan se. Korttelin pullon tilavuus on 0,327 litraa, eli melko lähellä myös nykyisen olutpullon tilavuutta.

Kovanen
28.09.11, 17:15
Tervehdys!

Kainuussa peruna on pottu. Viime viikonloppuna meillä nostettiin potut. Pulloista en tosin tiedä. Pottuviinasta olen kuullut puhuttavan, tarkempaa tietoa siitäkään minulla ei ole.

Terveisin Eila

JaskaS
28.09.11, 18:19
Peruna on pottu lounaassakin, mutta myös pullo voi olla pottu. Toisen taustalla potaatti (potatis), toisen puteli (butelj).
Niinpä pottuviinapottu olisi perunasta tislattua väkijuomaa sisältävä pullo.
"Potut pottuina" lienee sitten taas jotain muuta :cool:

:) Jaska

Marjapuu
28.09.11, 18:24
Toisen taustalla potaatti (potatis), toisen puteli (butelj).

Englannissa pullo on bottle, mistä myös tuo puteli on väännetty. Pottu taitaa tulla suoraan bottle'sta, muutenhan se olisi puttu.

Entäs sitten kun potuttaa? Johtuuko paha olo viinan- vai perunanhimosta?

Jouni Kaleva
28.09.11, 18:39
Englannissa pullo on bottle, mistä myös tuo puteli on väännetty. Pottu taitaa tulla suoraan bottle'sta, muutenhan se olisi puttu.

Entäs sitten kun potuttaa? Johtuuko paha olo viinan- vai perunanhimosta?
Tämäkin englannin sana tulee latinasta, bottiglia, jonka ääntämys johtaisi suoremmin suomen pottuun.

Erkki Järvinen
29.09.11, 04:35
ja sängynalla pidettiin myös pottua eli yöastiaa :D:

Heikki Koskela
29.09.11, 07:12
ja sängynalla pidettiin myös pottua eli yöastiaa :D:


Meillä oli sängyn alla potta ennen kuin sisähyysikkä vesihuuhtelulla saatiin käyttöön. :D:

Erkki Järvinen
29.09.11, 08:43
Meillä oli sängyn alla potta ennen kuin sisähyysikkä vesihuuhtelulla saatiin käyttöön. :D:

niin ne nimitykset eri puolin vaihtelevat vaikkakin samasta asiasta on kysymys ;)

Kataja
30.09.11, 07:09
ja sängynalla pidettiin myös pottua eli yöastiaa :D:

Kun meille tuli kaukaa vieras, joka sanoi perunoita potuiksi, meistä lapsista tuntui, että hän puhui rumia, ja vieroksuimme häntä ihan sen takia. Vaikka emme enää tarvinneet pottua, niin tiesimme kyllä, mikä se oli.
Marjatta

Heikki Koskela
30.09.11, 07:35
Kun meille tuli kaukaa vieras, joka sanoi perunoita potuiksi, meistä lapsista tuntui, että hän puhui rumia, ja vieroksuimme häntä ihan sen takia. Vaikka emme enää tarvinneet pottua, niin tiesimme kyllä, mikä se oli.
Marjatta

On kiintoisa juttu miten sanan merkitys voi muuttua toiseksi alueellisesti. Meillä päin potuista tehtiin pottumuusia eli perunamuusia. Siihen laitettiin herkullinen voisilmä. Naapurin emäntä puhui tosin pärinämuuista.

Kataja
30.09.11, 13:20
On kiintoisa juttu miten sanan merkitys voi muuttua toiseksi alueellisesti. Meillä päin potuista tehtiin pottumuusia eli perunamuusia. Siihen laitettiin herkullinen voisilmä. Naapurin emäntä puhui tosin pärinämuuista.

Meillä tehtiin pernasoppaa ja pernamuusia. Oma pernamaakin oli, vaaleaa soramaata. Eipä ollut pernojen maussa valittamista.
Marjatta

Jatta Korpisalo
30.09.11, 15:29
Minun lapsuudenmaisemissa Oulun läänin eteläpuolella peruna oli pottu ja yöastia potta. Perunamuusi oli pottuvoi ja kyllähän siinä rasvaprosentteja oli, kun täysmaitoon tehtiin ja voita lisättiin. Saattaapa se jonkun laittaa pärisemäänkin.:D:

Korttelin pottu tuli minun "tutkimuksiin" 1800-luvun sanomalehdestä ja siinä on tosiaan kysymys viinasta, olisiko pottupontikkaa ollut. Vaikka on kysymys tosi vakavasta jutusta, niin laitan tähän pätkän. On niin "mainio" kirjoitus.
Kirjoittaja on Konstu ja Etelä-Pohjanmaa tapahtuma-paikka.
"... mies oli tullut puodista ja tahtonut kaverilta yhtä korttelin pottua, josta toinen julmistui ja sanoi potun olevan omansa, paiskasi samassa menemään sen rikki. Kaveri myös omisti samaa pottua ja häristi puodin avaimella, josta toinen , joka teki kattopäreitä pitkällä tutkamettomalla puukolla, hyppäsi vastaan ja löi vasemmalle puolelle rintaan, niin että henki kulkee haavasta ja veri pakkaa juosta sydänkarsinaan. Mahtaneeko tuosta enää miestä tulla, koska haava pakkaa pahenemaan ja mies on aivan taudin hourauksissa. Molemmat olivat aivan selvät, mutta sattui olla puukko riidanratkaisijana, joka on siihen aivan sopimaton."

Ei tullut enää miestä, vaan kuoli kuukauden päästä.
Jatta

Kaisat
30.09.11, 22:49
Oulussa peruna on yhä pottu. Oulun ystävä meilasi juuri hakeneensa talven potut Kellosta kellariinsa. Taisi olla ihan siikliä osa, vähän puikulaakin! Pottumuusi on myös ihan yleinen. Ida-mummuni, Haapajärven tyttöjä, käytti kyllä kuitenkin pottuvoi-sanaa.
Eteläpohjalaisten olen kuullut käyttävän pullosta pottu-sanaa.

Ei täällä etelässä, sisämaassa saa yhtä hyviä pottuja kuin siellä Perämeren rannikolla! Harmi!

tellervoranta
01.10.11, 10:54
Kuumissa aalloissa potuttaa :p:
Potta= rahapeli, yöastia
pottulimppu= perunaleipä
pottutöyti= perunanuija Äkänen son, kun pottutöytillä uhittellee.
pottuumit= kirjat
pottuusit= hevosvaljaat, mäkivyöt
pottuvoi= perunamuusi Pottuvoi ja maivat. Maaliman parasta einettä.
pottu= peruna Potun viljeliällä ouvvah nyk kovat aijjat eessä
pottumuusi= perunasose
pottuvoi= perunasose Meän perälä sitä kuttuthan pottuvoiksi.
potunkaalet= perunan varret Potunkaalia kuivathin sota-aikana, ku niistä tehthin tupakkaa
potunotto= perunannosto
potunpano= perunoiden istutus

("ooppa ölövinä, yhtä koska)

Päivi V.
01.10.11, 21:35
Kainuulaisella rouvalla oli uusi kotiapulainen Turun puolesta. Rouva oli lähdössä asioille kaupungille ja antoi apulaiselle ohjeita, mitä tehdä. "Laittaa sitten potut kattilaan kiehumaan, että ovat valmiita, kun tulen asioilta" Apulainen ei uskaltanut kysyä mitään, ihmetteli vain ja piti rouvaa vähän omituisena. Rouva palasi kaupungilta ja oli ihmeissään, kun keittiön liedellä porisi iso kattila täynnä pulloja eikä perunoista ollut tietoakaan.

Vasta kuultuani tämän tarinan äidiltäni minulle selvisi, että pottu voi olla muutakin kuin peruna.

Päivi V.

Päivi H
02.10.11, 00:49
Näin yömyöhällä nauratti edellinenkin juttu kovasti. Vaikka olen kaupunkilainen eikä täälläpäin oikein potuista puhuta, tiedän sentään mitä ne ovat. Pullona sana onkin oudompi. Uskaltaisikohan kaupassa kysyä, missä päin teillä on pottuja?

Omat tutkimukset ovat hieman jäissä toistaiseksi ja tulee pulistuksi ja luetuksi kaikenlaista ylimääräistä. Tämä Forum on niin koukuttava.
ph

hna
02.10.11, 08:16
Kainuussa Taunon ja Eevan henkevä ruokakeskustelu meni varsinkin kesäisin näin.
Tauno maistelee, sanoo painokkaasti: On hyvä pottu.
Eevakin ehtii maistaa: Hyvä on pottu.
Tauno ottaa lisää: Pottu on hyvä.
Eeva: Hyvä pottu on.

Helena

blue-eyed
02.10.11, 16:07
Kenelle on tuttu sana "kaikku" ?

Tutustuin tähän vasta viime viikolla.

Kataja
03.10.11, 07:47
Kenelle on tuttu sana "kaikku" ?

Tutustuin tähän vasta viime viikolla.

Kaikusta en tiedä, mutta muistan kuin luokkatoveri oli ollut tapaamassa kaukaisia maalaissukulaisia. Oli kysytty, haluaako hän kakkua, ja hän oli halunnut. Hän oli saanut suuren möhkäleen leipää.
Marjatta

blue-eyed
03.10.11, 11:59
Tämä kaikku tuli esille, kun miestäni iltaisin hoitamassa käyvä hoitaja, sanoi, että kuivataanpas kaikut. Ihmettelimme, mitkä ne on. Hän taas ihmetteli, että mitä ihmettelemistä kaikuissa on. Hän on Lappeenrannan suunnalta kotoisin ja siellä kuulemma kainalo on kaikku.

Karjalan kielen sanakirjasta http://kaino.kotus.fi/cgi-bin/kks/kks_etusivu.cgi löytyy tällainen selitys.

kaikku s.
korvapuusti, -tillikka.
heän šiĺĺä korvad́uureh kaikun korvalla ved́äzi i šano: toatto pokońikka ei käšken velakš andoa! Tunkua