PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ammattien arvostus?


seppos
24.09.11, 11:01
Mielenkiintoista on nimismihen ja siltavoudin aseman rinnakkaistaminen (Michel Ridell Ii). En ole pitänyt siltavoutia mitenkään erinomaisen arvokkaana ammattina. Hänhän oli siltakassan hoitaja.

Esi-isäni talollisen poika, oppimaton mies (synt 1812) nousi maatalon rengistä ensin vankilan ajomieheksi (form.) ja sitten vanginvartijaksi (fångkn.) ja sitten siltavoudiksi (brofogde) ja lopuksi jahtivoudiksi (skallefogde). Mitkä ovat näiden ammattien arvostukset ja pääsyvaatimukset?

Juha
24.09.11, 11:35
Arvostuksista en sano paljoa, mutta Wikipediassa on selkeä esitys voudeista;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vouti


Käsittääkseni jahtivouti ei ollut aina niin kauhean suosittu kaveri, sillä hänen piti välillä pakottaa vastentahtoiset isännät petojahtiin.

En usko että varsinaisia virallisia pääsyvaatimuksia oli - piti vain osata asiansa

Jari Nykänen
24.09.11, 12:23
Eli siltavouti oli lähinnä entisajan Liikkuvan poliisin ja maalaiskonstaapelin sekoistus.

Matti Lund
24.09.11, 14:44
Eli siltavouti oli lähinnä entisajan Liikkuvan poliisin ja maalaiskonstaapelin sekoistus.

Hyvin luonnehdittu.

Laaja paikallistuntemus oli se tarvittavin avu. Ryöppy valituksia tuli, jos hän ei paikkoja hyvin tuntenut. Tästä syystä siltavouteja on erotettu tai käyty katkeria riitoja siltavoudin sopivuudesta.

Päällimmäisenä siltavoudilla oli konstaapelityyppiset hommat ja siinä keskeisenä eräänlaisen parkkipirkon eli lappuliisan rooli, eli näkyvintä hänen toimissaan oli tuoda pitkiä sakotettavien listoja käräjille niistä, jotka olivat laiminlyöneet sillanhoitovelvollisuuksiansa.

Koska piti oikeita henkilöitä sakottaa, listan oikeellinen ylösotto oli toki vaativa puuhan osa; ja oli tietysti hyvä avu, jos pystyi itse listoja ylläpitämään eikä tarvinnut jotain kirjuria apunaan, koska virkahan käsitti usean pitäjän alueen ja siten piti usein liikkua aika pitkiäkin matkoja siltojen kuntoja tarkastamassa ja tietoja ylösottamassa.


terv Matti Lund