PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kartettu keskustelun aihe HisKi


Risto
19.06.07, 15:14
Moi vaan.

Näyttää olevan, ettei tänne uskalleta kirjoittaa mitään HisKi:stä ?
Onko aihe arka vai mikä on ?

Itselle ei mikään ole sellainen tabu josta ei voi vaihtaa mielipidettä.

Epäselvyys HisKi:n kohtalosta vain jäsenetun SSS:laisille, hiertää varmaankin monen liittymistä / eroamista SSS:n.

Tiedoitus ontuu SSS:n osalta HisKi:stä seuran sivulta, näin ulkopuoliselle.

Toteutuuko sitten http://historia.kir.nu/

Risto

Julle
19.06.07, 15:35
Kiva kun otit puheeksi!

Itselläni ei ole mitään hampaan kolossa mitään sukututkimusta ja kirkonkirjoja levitteleviä vastaan. Olen jo kauan ihmetellyt erilaisia tallennusprojekteja ja erilaisia sivustoja, kuten HisKi ja digiarkisto, Mil-arkisto tms.

Ymmärrän tietysti hallituksenkin kannan. Jostakin on tuottoja saatava ja kaiken toiminnan, myös projektitoiminnan on oltava kannattavaa joko itse omilla tuloillaan tai yhteiskunnan (valtion, EU:n) avustamana. Näin ulkopuoilsena tuntuu, että voimavaroja tällä hetkellä hajotetaan, pikemmin kun pitäisi yhdistää.

Jos tiedot on kerätty ja tallennettu yhteiskunnan varoin, katsoisin, että niiden käyttökin on silloin vapaata ilman hakurajoituksia. Mutta jos joku on omilla varoillaan yritystoimintamuotoisesti kerännyt tietoja, ymmärrän niiden olevan maksullisia. Vaikken tässä tapauksessa ymmärrä Väestörekisterin ja seurakuntien maksullisuutta.

Ikävää ettei Malinen voi tehdä vapaaehtoistyötään, mitä haluaisi. Ikävää on myös jos hallituksessa ei ole pitkäkatseisia henkilöitä, vaan lyhyen ajan tuotot ovat tärkeämmät. Jos se on henkilöristiriitoja ja henkilökemiasta kiiinni, niin henkilöt on vaihdettava järkeviin, muuten vika on jäsenistön.

Ei minkään sukuseuran jäsen

Antti Alfthan
25.06.07, 13:18
Olen aikaisemmin tuonut kantani Suku-keskusteluissa esille, ja toistan sen nyt tässä foorumilla.

Suomen Sukututkimusseuralla ei ole laillista oikeutta päättää HisKin maksullisuudesta tai maksuttomuudesta, koska se loukkaisi Jouni Malisen tekijänoikeuksia, niiltä osin kuin hän on oikeutensa määrittänyt.

Jos ja kun Jouni Malisen kanta on, että HisKin tulee säilyä maksuttomana, on tämä lähtökohta missä Sukututkimusseuran on syytä suunnitelmissaan pitäytyä.

On kaksi eri asiaa keskustella seuran talouden kohentamisesta, yleisellä tasolla, ja selkeästi leivättömän pöydän ääreen johtavasta tiestä.

Juha
25.06.07, 16:13
Jouni Malisen oikeudet käsittääkseni koskevat vain itse hakuohjelmaa.

Hänellä ei voi olla itse tietueisiin minkäänlaisia tekijänoikeuksia.

Hiski -hakuohjelmaa ei sitten voida käyttää ilman hänen lupaansa. Näin ollen Hiskin tekeminen jäseneduksi tarkoittaisi samalla uuden hakuohjelman tekoa ja uutta käyttöliittymää.



Tällä tavalla henkilökohtaisesti näen asian.

Mielestäni asiasta on tehty turhan suuri numero. Missä tahansa harrasteessa tulee se vaihe, että sen hyväksi tulee tehtyä taloudellisiakin uhrauksia. SSS:n jäsenyys maksaa noin 10 senttiä per päivä, joten on helppoa verrata sen kustannuksia vaikkapa lasketteluun, purjehtimiseen, moottoripyöräilyyn tai vaikkapa ruuanlaittoon viiniharrastuksista puhumattakaan.

Nämä ovat nyt omia mietteitäni. En usko kääntäväni kenenkään päätä suuntaan tai toiseen, mutta pyytäisin pitämään suhteellisuuden tajun mielessä, kun puhutaan tuosta maksullisuudesta.

Risto
26.06.07, 20:50
Niin, ei kait raha ole useillekkaan este, paitsi ehkä työttömille pieneläkeläisille ja opiskeliolle, liittymiseen SSS:n jäseneksi.

Jos SSS on rahoitus-kriisissä HisKi:n vuoksi, laittaa se tiedoksi seuran julkisuus-sivulle, niin voidaan kerätä korvamerkitty kolehti HisKi:n tallentajien arvokkaitten töiden saattamiseksi päivitysten muodossa vapaaseen käyttöön ilman jäsenyyttä SSS:a.

Seuran jäseneksi liittyneillä on varmaankin muut syyt, kuin HisKi.

Ulkopuolisena kyllä ihmetyttää, ettei SSS ole voinut sopia oikeuksien omistajan, J.M. kanssa HisKi asiaa, kuten J.M. sen haluaisi.

Kaikkea ei voi saada vaikka vaikenisi hamaan hautaansa asti.

Luonnollisesti minulla ei ole mitään hyötyä HisKi:stä, olenhan aloittanut tutkimukset jo 1973 ja ne ollee liki main valmiit sellaisena kuin haluan.
Tuoreimmille tutkijoille lienee HisKi verraton apuvälinen.

vaccinerad
27.06.07, 09:51
Kun nyt viimeinkin on rohjettu avata keskustelu HisKistäkin, kerron minäkin mielipiteeni ja kokemukseni tallentajana mitään kaunistelematta.
Monet varmaan muistavat syksyisen HisKi-adressin. Olin silloin sinisilmäinen ja uskoin hyvään ja uskoin, että adressin avulla voisi asioihin vaikuttaa. Syksyn aikana silmäni avautuivat : sain huomata, että vastassa olikin joukko, jolle tärkeämpää olikin tehdä HisKistä rahasampo, kuin aidosti huolehtia tuon ehkä useimmille harrastajatutkijoille tärkeimmän toiminnon kehittämisestä.
En ota kantaa, mistä vaikeneminen HisKistä seuran johdon taholta johtuu, sen tietävät vain he itse. Vaikeneminen on ollut tehokas tapa lopettaa kirjoittelu niidenkin rohkeiden osalta, jotka aika-ajoin ovat yrittäneet keskustelua viritellä. Jouduin itse pilkan kohteeksi, ja osa kirjoituksistani ymmärrettiin tahallaan väärin. Kirjoituksistani jätettiin huomioimatta kohdat, joihin vastaus olisi ollut tarpeen. Nyt uskon olevani rokotettu kaikenlaista ivaa kohtaan.
Täällä ja varsinkin muilla sukututkimuspalstoilla on kyselty päivitysten perään. Tiedän, että päivitettävää on. Sain huhtikuussa toiminnanjohtajalta yksityisviestin, jossa kyseltiin tallennetun aineiston perään. Viestin sävy ei ollut mielestäni toiminnanjohtajan asemalle sopiva, ja vastasin samaan sävyyn. Muutamaa päivää myöhemmin sain Riitta Roitoltakin viestin, jossa vaadittiin palauttamaan jo tallennettu aineisto sekä paperikopiot.
Lähetimme välittömästi keskeneräisen aineiston, lähes 6400 tietuetta Lappeenrannan kastetuista sekä paperikopiot Lappeenrannan kastettujen osalta. Lähetimme myös Laihian vihityistä paperikopiot, jotka olivat täysin lukukelvottomia. Sanaan ei uskottu, vaan omin silmin oli seurassa todettava kopioiden heikko laatu. Lähettäminen tapahtui tietenkin meidän omilla varoilla. Kiitosta työstä ei kuitenkaan kuulunut yhtä nopeasti: sattumaa tai ei, kiitosviesti tuli sitten päivää myöhemmin, kun olin asiasta toisella keskustelupalstalla maininnut eli pari viikkoa tallenteiden lähettämisen jälkeen.
Niille, jotka eivät ole HisKiin mitään tallentaneet, voi olla vaikeata ymmärtää työn määrää, jota vapaaehtoiset ovat tehneet. Me mieheni kanssa olemme pikkutekijöitä, mutta kerron, että tuon vajaan 6400 tietueen tekemiseen olemme käyttäneet omaa aikaamme ainakin 150-200 tuntia yhdessä ja tuo siis iltaisin ja viikonloppuisin oman palkkatyömme lisäksi. Toinen meistä luki ja toinen napsutteli koneelle. Välillä vaihtelimme työvuoroja, jottei työ liiaksi puuduttaisi. Niille, jotka epäilevät työn hitautta suosittelen kokeilemaan, kuinka paljon ehtii tunnissa kirjaamaan. Ja niille jotka sanovat, että seuran ulkopuoliset käyttäjät ovat vapaamatkustajia, kysyn, voitteko todella hyvällä omalla tunnolla väittää, että HisKi rasittaisi tai olisi rasittanut teidän selkänahkaanne?
Joku täälläkin on ihmetellyt, miksi SSHY:n sivuillakin on vain jäsenille tarjottavia etuuksia. Tallentajan, ja nyt siis skannaajan näkökulmasta asiassa on ratkaiseva ero: tiedämme skannatessamme tarkasti, keiden eduksi työmme tulos koituu. Digiarkistoon tehty tallennustyö on myös palkitsevaa: tulos näkyy digiarkiston sivuilla lähes välittömästi.
Seuran johdolta kysyn: milloin on tarkoitus seuraavan kerran päivittää HisKiä?

Marjaana Kauppinen, Oulu

Markku_Tahkokorpi
03.07.07, 15:33
Kannanpa minäkin rikkani rokkaan tässä keskustelussa.

Minä en ymmärrä SSS:n hallituksen näkemystä siitä että HisKiä ei voisi muuttaa mainosrahoitteiseksi.

Googlen ad-sense mainokset ovat aivan riittävän huomaamattomia (alla muutama esimerkki.) ja niiden käyttöönotto on todella vaivatonta. Jouni Malinen tekisi sen todennäköisesti alle tunnissa. (Tämä on hatusta tempaisemani arvio.) Hiskin hakusivulla on myös tyhjää tilaa vaikka kuinka paljon.

En usko että tämän päivän sukututkijat käyttävät niin hitaita yhteyksiä että tuollaiset tekstimainokset niitä liiemmin rasittaisivat, sillä sukututkimus on hyvää vauhtia siirtymässä SSHY:n digiarkiston suuntaan ja sieltä ladataan suuria kuvia.

Koska HisKi on, ja tulee jatkossakin olemaan hyvin suosittu palvelu mikäli se pysyy maksuttomana, pystytään noilla mainoksilla varmasti kattamaan sen ylläpitokustannukset ja pystytään ehkä rahoittamaan tallennustyötäkin.


http://suku.genealogia.fi/ohje/poistettu.png (http://www.suntuubi.com)

Juha
03.07.07, 16:01
Moi,


Googlen AdSense ei takaa mitään - se näyttää kyllä mainoksia, mutta rahaa tulee vasta, jos niitä joku myös klikkailee. Eikös se niin mene? Kyse ei ole siis mistään raha-automaatista.

Huomionarvoinen esitys yhtä kaikki. Pistetään mieleen.:)

Olet varmasti oikeassa noista yhteysnopeuksista puhuttaessa. Omien nettisivujeni seurantapalvelun mukaan kävijöistä viimeisen puolen vuoden aikana vajaat 5 prosenttia käytti modeemiyhteyksiä. Tämä ei ehkä ole mikään tilastokelpoinen tieto, mutta antanee varmasti vahvan suunnan.

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että Hiskillä tulee riittämään käyttäjiä, vaikka se jäseneduksi muuttuisikin. Suomi on yhdistysten luvattu maa ja seuran jäsenmäärä tulee kasvamaan - samalla sen mahdollisuudet tukea muutakin sukututkimusta kuin Hiskin käyttöä. On lyhytnäköistä keskittää liikaa huomiota pelkkään Hiski -hakupalveluun, kun paljon muutakin sukuhistoriaan liittyvää on tallentamatta ja järjestämättä.



Juha

Maisa M
04.07.07, 17:45
Moi

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että Hiskillä tulee riittämään käyttäjiä, vaikka se jäseneduksi muuttuisikin. >> On lyhytnäköistä keskittää liikaa huomiota pelkkään Hiski -hakupalveluun, kun paljon muutakin sukuhistoriaan liittyvää on tallentamatta ja järjestämättä.

Juha

Hei!
En olisi siitä niin varma, että Hiskillä riittää käyttäjiä, jos se jäseneduksi (= peitenimi maksullisuudesta; väh. 38 €/v) muuttuu. Varmasti moni sellainen siinä vaiheessa eroaa SSS:n jäsenyydestä, joka ei ole saanut sukututkimustaan vielä kunnolla käyntiin tai moni, joka on vasta harkinnut jäseneksi liittymistä, ei liitykään! Eivät he ole kiinnostuneita tähän " muun sukuhistoriaan liittyvän tiedon" saamiseen, sillä heille on tärkeintä tietysti OMAN SUVUN TUTKIMINEN. Miten niin on "lyhytnäköistä" keskittää liikaa huomiota pelkkään Hiski -hakupalveluun? Mitä sillä tarkoitat? Perustele!

Maisa M

Juha
04.07.07, 18:39
Mihin perustat olettamuksesi siitä, että jäseniä eroaisi Hiskin takia?? Sehän olisi täysin nurinkurista.

Vertaan sukututkimusta muihin harrastuksiin, koska harrastushan tämä lähes kaikille meille on. Missä muussa pääset vaivaisella 10 sentillä per päivä?

Tuttavaltani kyselin hänen jääkiekkoharrastuksestaan; lähtötaso oli sellainen 500€ per vuosi - entäs laskettelijat, mitä mahtaa rinnelippu maksaa, varusteista puhumattakaan. Mites purjehtivat, golffarit, musiikinystävät? Jo yhdessä kansainvälisen artistin konsertissa käyminen tekee kukkaroon vähintään 50 euron loven.

Kaikissa harrastuksissa tulee siis kuluja. Kyse on siitä, minkä arvon millekin antaa. Jos kymmenen senttiä päivässä on liikaa erinomaisen informatiivisista jäsenlehdistä, Hiskistä, seuran Pohjoismaiden suurimmasta kirjastosta ja mm. nettisivuista niin sitten se on. Palveluhan on lisäksi aina avoinna.

LAINAUS; "Eivät he ole kiinnostuneita tähän " muun sukuhistoriaan liittyvän tiedon" saamiseen, sillä heille on tärkeintä tietysti OMAN SUVUN TUTKIMINEN"

Tätä kommenttiasi en ymmärrä lainkaan - miten ihmeessä jollain voi olla sellainen suku, että kaikki siihen löytyvä löytyisi vain Hiskistä????? Kyllä silloin olisi kiireimmiten hakeuduttava kansalaisopiston tms. kursseille, jos oma katsanto on noin ankaran rajoittunut.



Kyselit perusteita sille, miksi Hiskiin ei saisi kiinnittää liikaa huomiota. No, sukututkimus on muutakin kuin henkilöiden nimiä ja vuosilukuja päivämäärineen. Totta kait Hiskin avulla tutkimukset ovat vuosien varrella helpottuneet äärettömän paljon, mutta jatkuvasti on vaarassa pilaantua tai jäädä vaille huomiota valtava määrä muuta tietoa. Seuran kirjastossa on laatikkotolkulla sidontaa vaativia teoksia, erilaisia matrikkeleita olisi saatava sähköiseen muotoon, sukututkimuksen opetusta Suomessa oli selvästi laajennettava, valtaisia määriä dokumentteja odottaa myös sähköistä jakelua - onneksi on muuten Digiarkisto olemassa.

Tässä nyt noin niinkuin alkuun.

Omalta osaltani jätän aiheen tähän, on turha toistaa itseään ja viedä palstatilaa. Meillä jokaisella on oma näkemyksemme asiasta. Parasta on tehdä demokraattisesti perusteltuja päätöksiä ja toimia niiden mukaan. Näinhän seuran hallitukset ovat toimineet.

Jokaisella SSS:n jäsenellä on mahdollisuus osallistua seuran toiminnasta päättäviin kokouksiin ja sitä kautta asettua joko itse ehdolle päättäviin elimiin tai äänestää mieluisan henkilön puolesta. Seuran asioista päätetään aina niinkuin yhdistyslaki määrää.

Mihin tutkimustulokseen muuten perustuu se oletus, että vapaa Hiski lisäisi tai on lisännyt SSS:n jäsenmäärää? Käsittääkseni asiasta ei ole olemassa minkäänlaista faktaa - ei tosin kumpaankaan suuntaan...

Julle
04.07.07, 20:03
LAINAUS; "Eivät he ole kiinnostuneita tähän " muun sukuhistoriaan liittyvän tiedon" saamiseen, sillä heille on tärkeintä tietysti OMAN SUVUN TUTKIMINEN"

Tätä kommenttiasi en ymmärrä lainkaan - miten ihmeessä jollain voi olla sellainen suku, että kaikki siihen löytyvä löytyisi vain Hiskistä?????

Minä kun en lisäksi ymmärrä, miten Hiskistäkään saa tieoa, ellei joku olisi valmiiksi "roskasta" jalostanut luettavaksi ymmärrettävää. Suuri kiitos siitä tallentajille. Minusta kun digitointi ei auta kuin kirjojen selailussa, ei tarvitse roskia selailla ja Suomen kansallisaarteet saadaan talteen. Historian kirjojen saatavuus ja käytettävyys nousee, mutta ilman sukututkijoita virheetkin muuten lisääntyvät tulkintoineen.

Mikäli näen tilanteen helikopterimaisesti oikein:

Lähdejärjestelmät: Lähdetaulukohtaisia tai mahdollisimman kapeita otoksia historian kirjoista tms. Tiedot on vietävä "laiturialueelle" eli digiarkistoon.

Laiturialue: Laiturialueelta tehdään varsinainen tiedonjalostusprosessi, jolla tieto muokataan tietovarastoon sopivaksi.

Tietovarasto: Tiedon keskitetty varastointikerros.

Hyväksikäyttökerros: Tietovarastosta poimittavat tiedot koostuvat hauista. Toteutus tapahtuu näkymillä, tarvittaessa tauluina. Tätähän nyt edustaa Hiski-haku.

Keskustelupalstojen älähtelyjen perusteella HisKi-haku on ylittänyt kriittisen massan rajan, joten perääntymistietä ei enää ole, ellei sitten keksitä uuttaa parempaa aloittelijalle ja sukututkijalle sopivampaa etsimistoimintoa käytettävyyden nostamiseksi.

Ymmärrän myös JM:n kannan. Tosin jos on toiminut jonkun "kätilönä", siitä voi olla vaikea luopua synnytystuskien jälkeen.

Miksei kansallisarkisto ole jo digitoinut hallussaan olevia kirkonkirjoja ja muokannut ne sekä tehnyt siihen valmiit hyväksikäyttökerrokset, kun kerran "omistaakin" alkuperäiset tiedot?

En voi kieltää, että keskustelupalstoilla on näkyvissä taantuvan organisaation tunnusmerkkejä, jotka hallituksen pitäisi huomata. Yhdistyksen varojenhankinta vain jäsenmaksuja haalien ei johda kovin pitkälle. On kiinnitettävä myös huomiota ulkopuolisten voimavarojen ja avustusten hankintaan erityisprojekteja varten.

Siitä huolimatta kannatan kaikkea tiedon jalostamista, mikä vie eteenpäin sukututkimusta ja sukututkimustiedettä. Ilman historian ja kulttuurin tuntemusta en tietäisi esi-isistäni mitään.

Olisikohan se entisajan talonpoika nykyinen huoneiston haltija, torppari se vuokralainen?

Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

Erkki
05.07.07, 11:56
. . . . Eivät he ole kiinnostuneita tähän " muun sukuhistoriaan liittyvän tiedon" saamiseen, sillä heille on tärkeintä tietysti OMAN SUVUN TUTKIMINEN. Miten niin on "lyhytnäköistä" keskittää liikaa huomiota pelkkään Hiski -hakupalveluun? Mitä sillä tarkoitat? Perustele!

Maisa M

Tuotapa joo.....
Jos jonkun suku (edes esivanhemmat) olisivat Hiskistä löydettävissä, niin se edellyttäisi, että
1. seurakunnan tai seurakuntien tiedot on saatu Hiskiin täydellisinä historian alkuhämärästä 1900 luvulle asti.
2. esipolvet ovat alusta loppuun paikoillaan asuneiden suht varakkaiden perheiden jäseniä. Köyhät ja palvelusväki on aina hankasti etsittävissä.

Minun kohdallani kumpikaan noista ehdoista ei pidä paikkaansa tai pitää vain osittain. Joudun haalimaan tietoa kyselemällä täällä. Tänään esim. laitoin sähköpostia viiteen kirkkoherranvirastoon.

Vaikein ajanjakso tässä on 1900 luvun alusta 1800 luvun puoliväliin. Vain harvan seurakunnan tiedot on saatu asiallisesti Hiskiin. Vahinko.

Arvattavasti digiarkisto muuttuu vielä tällä vuosikymmenellä sukututkimuksen aarreaitaksi. Hiski ei katoa mihinkään, mutta se ei täytä ainakaan minun tiedon tarpeesta, kuin osan. Syyt yllä.

Maisa M
05.07.07, 14:56
Tuotapa joo.....
Jos jonkun suku (edes esivanhemmat) olisivat Hiskistä löydettävissä, niin se edellyttäisi, että
1. seurakunnan tai seurakuntien tiedot on saatu Hiskiin täydellisinä historian alkuhämärästä 1900 luvulle asti.
2. esipolvet ovat alusta loppuun paikoillaan asuneiden suht varakkaiden perheiden jäseniä. Köyhät ja palvelusväki on aina hankasti etsittävissä.

Minun kohdallani kumpikaan noista ehdoista ei pidä paikkaansa tai pitää vain osittain. Joudun haalimaan tietoa kyselemällä täällä. Tänään esim. laitoin sähköpostia viiteen kirkkoherranvirastoon.

Vaikein ajanjakso tässä on 1900 luvun alusta 1800 luvun puoliväliin. Vain harvan seurakunnan tiedot on saatu asiallisesti Hiskiin. Vahinko.

Arvattavasti digiarkisto muuttuu vielä tällä vuosikymmenellä sukututkimuksen aarreaitaksi. Hiski ei katoa mihinkään, mutta se ei täytä ainakaan minun tiedon tarpeesta, kuin osan. Syyt yllä.

Kuka tässä on väittänyt, että esivanhemmat löytyvät nätisti PELKÄSTÄÄN HISKIÄ KÄYTTÄMÄLLÄ? Näen aina punaista, kun minun täytyy ties kuinka monetta sataa kertaa ruveta selittämään, että HisKiä ja digiarkistoa KÄYTETÄÄN YHDESSÄ!

Ensin katsotaan henkilön syntymäaika HisKin syntyneistä ja sitten mennään DIGIARKISTOSSA sen vuoden tai ehkä muutaman vuoden myöhäisempään RIPPIKIRJAAN (siis sille aukeamalle, jossa koko perhe on yhdessä). Sieltä nähdään henkilön vanhempien syntymäajat, otetaan ne ylös ja taas mennään HisKiin tarkistamaan syntymäajat. Taas otetaan heidän vanhempiensa syntymävuoden rippikirjat digiarkistosta ja taas jatkuu... Tätä SIK-SAK-kuviota jatketaan aina eteenpäin, tarkoitan tietysti taaksepäin, kunnes tullaan Aatamiin ja Eevaan asti... :D

Jouduin tämän saman aikaisemmin selvittämään Aki Pitkäkoskelle, kun hän ihmetteli, että minä muka käytän HisKiä yksinään. Nyt taas sama pitäisi tolkuttaa Juha Vuorelalle, kts. ketjua alkuun päin. Olen ennenkin sanonut, että jos yrittää pelkästään HisKin avulla sukuaan selvittää, saa aikaan arvaamalla ja olettamalla HULLUNKURISIA PERHEITÄ! Esim. että isä olisi vain 10 v. vanhempi poikaansa jne...

Näin se tutkiminen tietysti menee sujuvasti nyt HisKin ja Digiarkiston aikana, mutta minä olen tehnyt suurimman osan sukututkimuksistani jo ennenkuin noita loistavia apuvälineitä oli mailla halmeillakaan! Heti pääsin alkuun, kun äitini antoi vanhempiensa syntymäajat minulle ja sain itse tutkia Hämeenkyrössä ja Ikaalisissa kirkkoherran virastossa. Nythän ne molemmat seurakunnat ovat loistavasti edustettuina sekä digissä että HisKi:ssä. Mutta aikaa minulta on kulunut HIRVEÄSTI, kun ei kumpaakaan ollut silloin apuna. Tietysti minua on helpottanut se, kun äitini suku oli yleensä talonpoikaista väkeä, joka pysyi vuossatoja paikoillaan, mutta välistä, jos vaimo oli naitu jostain kauempaa, saattoi kestää vaikka pari vuotta tai kauemminkin, kun maakunta-arkistossa veivasi hiki päässä rullaa toisensa jälkeen naapuripitäjistä etsien ennenkuin etsitty löytyi. Nyt hujauksessa etsintä on suoritettu HisKistä, kun etsintään otetaan heti mukaan naapuripitäjät. Kyllä HisKi niin mainio on!

Äsken muuten katsoin eräälle tämän Forumin kirjoittajalle tietoja Jurvasta, ja kyllä taas suututti, kun syntyneet puuttuvat kokonaan HisKistä! Minulla on kyllä itsellä mikrokortit Jurvasta (synt., vih., kuol.), mutta ei rippikirjoista ja tietysti digiarkistosta ne myös puuttuvat! Rippikirjat olisi ehdottomasti nähtävä! Hakeminen kesti kauan korteista!!! Ilmeisesti olin vähän ärtynyt jo valmiiksi, kun aloitin tämän vuodatuksen, mutta koko HisKi- asia suututtaa, siis sen maksulliseksi muuttaminen. Mutta lukekaapa Antti Alfthanin vastaus tästä ketjusta!
Ja Juha Vuorelan vastaus siihen. Tuleeko taas lisämaksua, jos pitää uusi systeemi HisKille tehdä? Nostetaanko jäsenmaksua?

kyselee Maisa M

Juha
05.07.07, 15:32
lainaus Maisan omasta tekstistä;

""En olisi siitä niin varma, että Hiskillä riittää käyttäjiä, jos se jäseneduksi (= peitenimi maksullisuudesta; väh. 38 €/v) muuttuu. Varmasti moni sellainen siinä vaiheessa eroaa SSS:n jäsenyydestä, joka ei ole saanut sukututkimustaan vielä kunnolla käyntiin tai moni, joka on vasta harkinnut jäseneksi liittymistä, ei liitykään! Eivät he ole kiinnostuneita tähän " muun sukuhistoriaan liittyvän tiedon" saamiseen, sillä heille on tärkeintä tietysti OMAN SUVUN TUTKIMINEN.""

Toinen lainaus ; ""Nyt taas sama pitäisi tolkuttaa Juha Vuorelalle, kts. ketjua alkuun päin. Olen ennenkin sanonut, että jos yrittää pelkästään HisKin avulla sukuaan selvittää, saa aikaan arvaamalla ja olettamalla HULLUNKURISIA PERHEITÄ! Esim. että isä olisi vain 10 v. vanhempi poikaansa jne..""


Tuon ylemmän lainauksen perusteella tosiaan ymmärsin, että aloittelevia tutkijoita kiinnostaa sinun mielestäsi nimenomaan vain ja ainoastaan Hiski. Mielestäni on selvää, että sukututkimus on muutakin kuin Hiskiä. Sitä tässä yritin tuoda esille. Ja sen takia on rajoittavaa keskittää liikaa voimavaroja pelkkään Hiskin tietojen koneelle saamiseen.

Minähän puhuin yleisellä tasolla - minulla ei ole Maisa sinun tutkimuksistasi mitään tietoa. Yritän kovasti puhua asioista, en henkilöistä! Sinun ei toki tarvitse tolkuttaa minulle päivänselvää asiaa! Hiskistä perusteella homma helpottuu, kun voi karsia mahdollisuuksia ja kohdistaa etsintää. Korviketta rippi- ja henkikirjoille siitä ei valitettavasti saa, vaikka yrittäisikin.

Kysyit kustannusten noususta - jäsenmaksusta päättää seuran vuosikokous syksyisin. Tuskin siihen yhden hakuohjelman takia pitää kajota - vapaaehtoisvoimin se tarvittaessa tehtäneen niin kuin moni muukin juttu tähänkin asti. Esimerkkinä vaikkapa tämän forumin hoitaminen jne - jokainen voi mielessään laskeskella, paljonko omaa aikaa esim. Hasse on tähän käyttänyt.

Ja edelleen - 38 euroa vuodessa ei olle paljoakaan verrattuna siihen mitä sillä saa - jos siis aikoo oikeasti harrastaa sukututkimusta.:)

Ja nyt tämä keskustelu on lopullisesti loppu omalta osaltani. Eiköhän asia tullut selväksi - eri mieltä saa vapaasti olla - tuskin tämä nyt maailman tärkein asia on, joten ei oteta turhia paineita eikä sydämentykytyksiä.


Juha Vuorela


ps. Olen pahoillani siitä, että ymmärsin Maisan sanoman tarkoituksen väärin - Osmo A. Wiio on todennu, että jos sinut ymmärretään väärin, sinut ymmärretään väärin pahimmalla mahdollisella tavalla - näin taisin minulle nyt käydä....

Erkki
05.07.07, 16:13
Äsken muuten katsoin eräälle tämän Forumin kirjoittajalle tietoja Jurvasta, ja kyllä taas suututti, kun syntyneet puuttuvat kokonaan HisKistä!



Niin - siinäpä se.

Sapienti sat.

vaccinerad
05.07.07, 20:06
Kaikki kunnia Sinulle Juha siitä, että ainoana Seuran aktiivina olet osallistunut tähän keskusteluun. Aitoa keskustelua on kuitenkin mahdotonta saada aikaiseksi niin kauan, kun (jäsen)maksullisuudesta päättäneet pysyvät sivussa.
Olet useasti toistanut, että sukututkimus on muutakin kuin HisKi ja siksi HisKiin ei pidä kohdistaa liikaa huomiota. Mikä on liikaa? Alkaa vaikuttaa, että ainoa huomio HisKin suhteen on ajoittainen kirjoittelu eri keskustelupalstoille. Seura ei todellakaan ole käyttänyt resurssejaan liikaa HisKiin, tänä vuonna ei ollenkaan. Sekö on liikaa?
Ajatuksen kulkusi on ristiriitaista. Samalla, kun väheksyt Hiskiä muiden tärkeiden toimintojen rinnalla, olet valmis tekemään siitä jäsenmaksullisen. Miksi ihmeessä et olisi valmis tekemään jotakin muuta, aidosti Seuran tuottamaa palvelua maksulliseksi?
Sukututkimus on iloinen asia, ja harrastus on vapaaehtoista. Niin on myös talkootyö. Pienin ele, jonka seura voi talkoolaisilleen tehdä, on vaikkapa leikkiä arvostustusta, mikäli aitoa kunnioitusta ei ole. Työn kunnioittamiseen ei kuulu väheksyminen eikä aikaileminen, tässä tapauksessa siis päivitysten suhteen. Lyhytnäköistä on myös uusien harrastajien "kiristäminen" seuran jäseniksi, varsinkin kun korvaaviakin vaihtoehtojakin alkaa löytyä. Talkoointoa ja vapaaehtoista halukkuutta liittyä seurojen jäseniksi on silloin, kun toiminta nähdään myönteisenä ja iloisena yhteistyönä.

Marjaana Kauppinen

Maisa M
05.07.07, 21:33
Juha!

Sinulle on ilmeisesti nyt tärkeätä uusien tulojen saaminen SSS:lle, kun olet joutunut toimihenkilöksi sinne. Minulle tuli idea yhtäkkiä päähäni! SSS voisi ruveta suorittamaan ALKUSUKUTUTKIMUKSIA henkilöille, jotka nyt joutuvat pyytelemään virkatodistuksia eri kirkkoherranvirastoista ja odottelemaan pitkiä aikoja vastauksia sieltä ajalta 1900 - 1850 ennenkuin HisKin tiedostot ovat saatavilla. Siitä voisi periä ehkä saman maksun, minkä kirkkovirastokin ottaisi, paitsi että toimitus olisi paljon nopeampi! Mitäs sanot? Maksut tulisivat tietysti SSS:lle.

Yst. sukututkimusterveisin
Maisa M

vaccinerad
05.07.07, 22:06
Pieni lisäys vielä.
Kirjoitit Juha: "se näyttää kyllä mainoksia, mutta rahaa tulee vasta, jos niitä joku myös klikkailee. Eikös se niin mene? Kyse ei ole siis mistään raha-automaatista".

Luulenpa, että ihan kilvan käyttäjät noita mainoksia klikkailisivat, jopa "talkoohengessä", jos tätä mahdollisuutta haluttaisiin käyttää ja kokeilla. :rolleyes:

Marjaana, vaccinerad

Risto
08.07.07, 11:01
Moi vaan.

Tässä väliaika arvio keskustelusta aloittamassani ketjussa.

Keskustelu on kiinostanut jo yli 2000 katsojaa, noin 5500 jäsenen yhdistyksestä, siis SSS on luultavimmin tehtävä asiassa piakkoin jäsenistönsä tukema hallituksen päätös.

Tuo ratkaisu voi merkitä minunkin roposten maksamista jäsenenä SSS:n.
Eli tukemassa muutakin toimintaa.

Tietysti voin tiedustella suoraan seuralta, arvioidessani liittymisen mahdollisuutta, kaikenlaista, mutta ehtivätkö/ehtiikö kiireisessä seurassa kukaan vastata ?
Ei ainakaan tälle foorumin HisKi keskustelu alaosastolle ottanut kantaa kuin mainittu yksi järjestön aktiivi toimintahenkilö.

Kesä näyttäs pitävän hiukan taukoa. :rolleyes:

P. T. Kuusiluoma
08.07.07, 11:12
Suku Forumilla on perätty Suomen Sukututkimusseuran johdolta vastauksia HisKiä koskeviin kysymyksiin. Tässä muutamia vastauksia:

1. Suora vastaus suoraan kysymykseen: En tiedä milloin HisKiä seuraavan kerran päivitetään. Olen kuitenkin aloittanut keskustelut Jouni Malisen kanssa päivitysten aikaansaamiseksi. Asiasta tiedotetaan sitten, kun on mitä tiedottaa.

2. Suomen Sukututkimusseuran hallituksen suunnitelma tehdä HisKistä jäsenetu on edelleen aikeen tasolla eikä konkreettisia suunnitelmia aikeen toteuttamiseksi ole tehty. Tulevan syyskauden alussa asia on lopullisesti päätettävä suuntaan tai toiseen. Asiasta on käyty perusteellinen julkinen keskustelu. Minä ja muutamat muut olemme yrittäneet parhaamme mukaan vastata kaikkiin julkisesti ja yksityisesti esitettyihin kysymyksiin sekä korjanneet roppakaupalla julkisuudessa esitettyä väärää tietoa.

Tästä huolimatta yritetään vihjata, että Suomen Sukututkimusseura on pyrkinyt vaikenemaan keskustelun kuoliaaksi. Kuinka se olisi mahdollista?! Kesäaikaan usein pidetään vuosilomia, mikä on hyvä huomioida ennen kuin ryhdytään sen perusteella tekemään liian pitkälle meneviä johtopäätöksia, kuinka vikkelästi toiminnanjohtaja vastaa foorumilla kesä-heinäkuussa esitettyihin kysymyksiin.

Toistan vielä sen, minkä olen aikaisemminkin sanonut, että HisKistä huolta kantavien on syytä suurella tyytyväisyydellä todeta Suomen Sukututkimusseuran hallituksen erittäin avoin politiikka tämän asian käsittelyssä.

On hyvä muistaa myös se, että ennen kuin Seura on tehnyt yhtään mitään suunnitelman toteuttamiseksi, ovat eräät henkilöt ryhtyneet HisKi-projektin suhteen hyvinkin pitkälle meneviin toimenpiteisiin. HisKi-projektin näkökulmasta ei ole lainkaan toiminnanjohtajan asemalle sopimatonta tiedustella tallentajalta onko hän todellakin luovuttanut tekemänsä tallenteen muulle kuin projektia hallinnoivalle taholle.

3. Vaikka keskustelupuheenvuoroissa edelleenkin yritetään keksiä mitä erilaisimpia motiiveita sille, miksi Suomen Sukututkimusseuran hallitus esitti suunnitelman HisKin jäseneduksi ottamiseksi, jää silti jäljelle se tosiasia, että pääsyy oli jäsenistöltä usean vuoden ajan tullut palaute, jonka mukaan HisKistä pitäisi tehdä Seuran jäsenetu.

Suomen Sukututkimusseuralla on saamansa valtionavun (toimitilan vuokra) vastikkeeksi velvollisuus tuottaa tiettyjä julkisia palveluja, mikä käytännössä tarkoittaa lähinnä tieteellisen erikoiskirjaston ylläpitämistä. Seura on kuitenkin viime kädessä jäsenmaksutulojen varassa elävä järjestö, jonka tärkein tehtävä luonnollisesti on ajaa jäsentensä etuja. Niin myös hallituksenkin ensisijaisena velvollisuutena on aina pohtia sitä, mitä jäsenet haluavat.

4. Marjaana Kauppinen peräsi HisKistä ”aitoa keskustelua”. Käsittääkseni olen ottanut siihen aktiivisesti osaa enkä Kauppisen väitteen mukaisesti ole vaiennut. Mutta onko se aitoa keskustelua, kun jatkuvasti pyritään vääristämään asiaa esittämällä voimakkaita yleistyksiä ja virheellistä tietoa? Ja sitten kun minä niitä viran puolesta korjaan, katsoo asianomainen joutuneensa pilkan kohteeksi? Aikomuksenani ei ole ollut misssään vaiheessa pilkata ketään tai olla edes ivallinen, mutta velvollisuuteni on tuoda Suomen Sukututkimusseuran toimintaa koskevaan keskusteluun oikeaa tietoa ja korjata virheelliset väitteet. Faktat todellakin kannattaa tarkistaa ennen kuin esittää ne julkisuudessa ehdottomina tosiasioina.

Pari päivää sitten Marjaana Kauppinen esitti jälleen täysin tuulesta temmatun väitteen toteamalla kylmästi, ettei Suomen Sukututkimusseura ole tänä vuonna käyttänyt lainkaan resurssejaan HisKin hyväksi. Tämä ei pidä paikkaansa alkuunkaan! Ja toinen väite: Suomen Sukututkimusseura muka väheksyy vapaaehtoistallentajia. Ikävää, että Marjaana Kauppiselle on syntynyt sellainen kuva, mutta se ei tietenkään pidä paikkaansa. Sitä en kiellä, etteikö kiitosta voisi useammin ja julkisemmin jakaa, mutta siitä on vielä pitkä matka väheksymiseen.

5. Suomen Sukututkimusseuran hallitus on jo viime vuonna ottanut periaatteessa myönteisen kannan mainosten julkaisemiseen Seuran internet-sivuilla, joten tämäkin vaihtoehto on ollut pohdinnoissa mukana.

Toivotan hyvää kesänjatkoa muillekin vuosilomaansa viettäville.

vaccinerad
08.07.07, 12:35
Kiitän toiminnanjohtajaa perusteellisesta vastauksesta. Vastaus sisälsi paljon uutta ja positiivistakin asiaa. Uutta on ehdottomasti se, että ensimmäisen kerran syksyn jälkeen tieto jäsenmaksullisuudesta ei olekaan täysin ehdoton.
Uutta, ja positiivista on myös se, että seura on alkanut neuvotella Jouni Malisen kanssa. Nämä tiedot kiinnostanevat jäsenistöä, ja myös jäseniksi mahdollisesta harkitsevia.
Haluan korjata kuitenkin toiminnanjohtajan pienen epätarkkuuden: en kirjoittanut, että on sopimatonta kysellä tallennuksien perään vaan kirjoitin, että toiminnanjohtajan kirjoituksen sävy ei mielestäni ollut asemalleen sopiva. Halutessaan hän voi tuon kirjeenvaihdon tuoda julkisuuteenkin muidenkin arvioitavaksi.
Ehkäpä toiminnanjohtaja kumoaa myös perustellen "tuulesta temmatun" väitteeni. Pelkkä lausahdus "ei pidä paikkaansa" vaikuttaa kovin ontolta.

Marjaana, vaccinerad

P.S. Iloinen asiahan se on, jos väitteeni ei pidäkään paikkaansa.

Maisa M
08.07.07, 15:28
3. Vaikka keskustelupuheenvuoroissa edelleenkin yritetään keksiä mitä erilaisimpia motiiveita sille, miksi Suomen Sukututkimusseuran hallitus esitti suunnitelman HisKin jäseneduksi ottamiseksi, jää silti jäljelle se tosiasia, että pääsyy oli jäsenistöltä usean vuoden ajan tullut palaute, jonka mukaan HisKistä pitäisi tehdä Seuran jäsenetu.

Ei kai kukaan, joka käyttää HisKiä sukututkimuksissaan apuna, ole niin hullu, että olisi mennyt ehdottamaan, että HisKi on nyt laitettava maksulliseksi! En minä ainakaan!


Pari päivää sitten Marjaana Kauppinen esitti jälleen täysin tuulesta temmatun väitteen toteamalla kylmästi, ettei Suomen Sukututkimusseura ole tänä vuonna käyttänyt lainkaan resurssejaan HisKin hyväksi. Tämä ei pidä paikkaansa alkuunkaan! Eihän tämä Marjaana Kauppisen väite ole ollenkaan "tuulesta temmattu"! Suomen Sukututkimusseuran sivulla on heti siinä alkusivulla kohdassa Uusia sivuja:

7.11.2006 Muutoksia HisKi-tietokannassa:
Uusia seurakuntia, korjauksia ja lisäyksiä:
Eura, ... jne

Sitä ennen :
13.2.2006 Muutoksia HisKissä: ---

Ei siis mitään ole HisKissä tämän mukaan tänä vuonna 2007 tapahtunut! Totta kai tästä on jokainen tehnyt sen ainoan johtopäätöksen, että HisKi on jämähtänyt paikoilleen.

Mutta:

Äsken juuri menin tuonne HisKin sivulle katsomaan, mikä on Jurvan tilanne syntyneissä, joita juuri kaipasin äskeisessä tutkimuksessani (nehän puuttuvat kokonaan Hiskistä!) ja sieltä huomasin, että uusia tietoja on tullut HisKiin tuon 7.11.2006 jälkeen seuraavasti:
25.11.2006, 25.12.2006 ja 1.7.2007

Nämä tiedot olisi ehdottomasti pitänyt lisätä tuonne alkusivulle, missä aina ennenkin on HisKin päivitykset kerrottu!

terveisin
Maisa M

Juha
08.07.07, 16:15
Moi,

Sen verran tarkennan, että välttämättä tällä viestiketjulla ei ole ollut yli 2000 ERI lukijaa. Laskuri kasvaa myös silloin, kun sama henkilö lukee ketjua uudelleen tai vaikka eri koneelta.

Huomattaisin myös, että tätä palstaa lukee koko joukko muitakin kuin SSS:n jäseniä. Jos vedotaan faktoihin, niiden täytyy myös oikeasti olla sellaisia.

Tämä tarkennuksena ottamatta enää kantaa itse asiasisältöön :)

vaccinerad
08.07.07, 16:41
Moi Maisa!

Totta, että päivityksiä ei ole tullut. Juha ei varmaankaan viestissään huomannut korjata, että viimeiset päivitykset olivat tammikuun seitsemäntenä, jonka jälkeen (näin on suku-listalla kerrottu) hallitus päätti kokouksessaan evätä Jouni Maliselta päivitysoikeuden.

Marjaana, edelleen vaccinerad;)

Maisa M
08.07.07, 17:00
Moi Maisa!

Totta, että päivityksiä ei ole tullut. Juha ei varmaankaan viestissään huomannut korjata, että viimeiset päivitykset olivat tammikuun seitsemäntenä, jonka jälkeen (näin on suku-listalla kerrottu) hallitus päätti kokouksessaan evätä Jouni Maliselta päivitysoikeuden.

Marjaana, edelleen vaccinerad;)

Moi, moi vaan, Marjaana!

Huomasin vasta äsken, että viimeisin päivitys oli 7.1.2007 eikä 1.7.2007, hyvä, kun korjasit! Tuli ehkä muillekin asia korjatuksi! :p

terveisin, Maisa

P.s. Ei mikään ole niin tärkeää kuin sukututkimus, HisKi ja puutarhanhoito eikä puutarhanhoitokaan nyt niin tärkeää ole... :D

Risto
08.07.07, 21:18
Moi Juha, jos sallit nimellä ?
Varmaankin kirotusvihre/-muoto tullut lukijat kontra jäsenet. :confused:
Hyvä, kun oikasit.

Kysessä oli arvio, en aivan oikein esittänytkään faktaa, faktanhan voisit ilmoittaa, jos on tiedossa.

Kun on sovittuu, että tärkeä asia ei kirjoiteta "HUUTAMISELLA" vaan tummenetulla, niin eiköhön jatkossa näin menetellä. :)

Toiminnanjotajanne selvitti hyvin paljon HisKi:n liittyvää myönteistä (J.M ja jopa maksuttomuus) asiaa, eikä se viellä erkaannuttanut harkintaani liittymisen suhteen SSS:n. :cool:

Muidenkin seuran jäsenten (aktiivien) olisi hyvä esittä kantansa HisKi asiaan, sillä se antaisi kuvan mitä yleisesti jäsenistö ajattelee tuonne syksyn päätökseenne, jotta jos vaikka jäseneksi liittys ?

Juha
08.07.07, 22:36
Moi,

Ja kyllä, olen Juha kaikille tutuille ja tietysti myös nettitutuille.


Vastasin sinulle matkapuhelimeni välityksellä, joten siinä en voinut tai sitten en osannut tummentaa. Halusin vain korostaa tuota sanomani ydinkohtaa. Näin tietsikan välityksellä onnistuu tummennuskin.

Niin, jäseneksi? Kannattaa ihmeessä liittyä, vain siten voi todella vaikuttaa.

Olen muuten itse tehnyt tässä sellaisen hataran johtopäätöksen, että suurimmalla osalle porukkaa tämä keskustelunaihe on suhteellisen yhdentekevä. Meitä keskustelijoita kun tässä ketjussa on ollut vain kourallinen jos sitäkään. Yleisöä onkin sitten ollut kiitettävästi.


Juha Vuorela

Helena V.
09.07.07, 08:39
Hei,

Olen yksi tätäkin viestiketjua moneen kertaan lukemaan pistäytyneitä. Aihepiiri kun taitaa kiinnostaa suurempaakin yleisöä kuin vain SSS:n jäseniä ja ehkä ymmärrettävästi jopa enemmänkin ei-jäseniä.

Seuran yksittäiselle jäsenellehän on aika se ja sama, muuttuuko Hiski jollain tapaa vastikkeelliseksi, kun Hiski käsittääkseni jäsenelle edelleen säilyisi ilmaisena - tai toki hän on tällöin maksanut jäsenmaksunsa, jonka itselleni arvion tuovan useita muitakin etuja.

Ottamatta kantaa Hiskin "päivitysjupakkaan" tai sen syntyyn vaikuttaneisiin asioihin, joista en sen syvällisemmin ole perillä, haluaisin silti muistuttaa mieleen entisellä sukulistalla aina ajoittain velloneet keskustelut ja pohdinnat joidenkin seuran tarjoamien palveluiden muuttamisesta vastikkeelliseksi / tai sitten ei. P.T. Kuusiluoman kannanoton kohdan

3. Vaikka keskustelupuheenvuoroissa edelleenkin yritetään keksiä mitä erilaisimpia motiiveita sille, miksi Suomen Sukututkimusseuran hallitus esitti suunnitelman HisKin jäseneduksi ottamiseksi, jää silti jäljelle se tosiasia, että pääsyy oli jäsenistöltä usean vuoden ajan tullut palaute, jonka mukaan HisKistä pitäisi tehdä Seuran jäsenetu.ymmärrän viittaavan juuri näihin keskusteluihin. Itse olen ollut seuran jäsen vasta parisen vuotta ja sukulistaa olen seurannut arviolta vuoden pidempään. Kaiken kaikkiaan em. keskusteluissa puntaroitiin (aika lyhyen seuranta-aikani kuluessa) tosin usein muitakin vaihtoehtoja vastikkeellisuudelle kuin pelkästään Hiskiä. Jos ja kun seuran halutaan jostain lisätuloja kehittävän, Hiski vääjäämättä on se ensimmäiseksi ja kattavimpana mieleen tuleva. Ja kuten aina, asialla on plussansa ja miinuksensa katsantokannasta riippuen.

Seuran tehtävänä on luonnollisesti yrittää ajaa ensisijaisesti jäsentensä yhteisesti määriteltyjä etuja. Tärkeää on myös kehittää tapoja, joilla seuraa saadaan kasvatettua ja täten lisää painoarvoa yhteisille pyrkimyksille. Kaikessa yhteistoiminnassa korostuu tämä yhteisöllisyys. Kaikki ymmärtävät, että jokaisen yksittäisen jäsenen jokaista näkökantaa ei mitenkään voi joka päätöksen kohdalla toteuttaa, huomioida tietenkin.

En näe mitään etua eri sukututkimusjärjestöjen ja - seurojen, ym. -organisaatioden keskinäisessä kilpailussa tai ristikkäisissä pyrkimyksissä millään tekosyyllä. Näen Suomen Sukututkimusseuran valmiina, perinteikkäänä ja toimivana organisaationa, jonka tulisi pystyä toimimaan nk. sateenkaari-organisaationa alan lukuisille muille toimijoille.

Mitä parhain sukututkimusterveisin,
Helena V.

Maisa M
09.07.07, 17:48
Moi,

Olen muuten itse tehnyt tässä sellaisen hataran johtopäätöksen, että suurimmalla osalle porukkaa tämä keskustelunaihe on suhteellisen yhdentekevä. Meitä keskustelijoita kun tässä ketjussa on ollut vain kourallinen jos sitäkään. Yleisöä onkin sitten ollut kiitettävästi.

Juha Vuorela

Juha, nyt teit tosi hataran johtopäätöksen, että tämä keskustelunaihe on porukalle muka suhteellisen yhdentekevä. Tämähän on saanut ylivoimaisesti eniten täällä lukijoita, et ole katsonut äänimäärää, äskenkin oli luku 2851 ja koko ajan nousee!

ystävällisesti huomauttaen
Maisa M

P.s. Ei mikään ole niin tärkeää kuin HisKi, paitsi tietysti sukututkimus, sillä mitä sillä HisKillä yksinään tekee, jos ei sitä käytetä sukututkimuksessa... :D

K.Salminen
11.07.07, 12:29
Jos seuran jäsenenä tai lähinnä kansalaisyhteiskunnan keskustelijana toisin esiin muutamia näkemyksiä Hiskin maksuttomuudesta, siis kaikkien kansalaisten ulottuvilla, ja vaihtoehdosta, että Hiskin käyttö sidotaan SSS:n jäsenyyteen.

Seuran toiminnanjohtaja vastasi joskus minulle, kun toin esiin Hiskin säilyttämisen kaikkien kansalaisten käytössä ja ilmaispalveluna, että mihin tällainen "Open access" periaatteen legitimiteetti perustuu. Tähän vastauksena on se, että se perustuu samaan kuin 1900-luvun alussa pohjoismaissa toteutettu parlamentarismi. Siis kansalaisten yhdemukaiseen kohteluun varallisuudesta riippumatta ja "mies/nais ja ääni" periaatteeseen.
Se on pohjoismaisen kansanvallan johtava periaate, jonka avulla on toteutettu mm. pohjoismainen hyvinvointivaltio.

Sen sijaan Hiskin varaaminen vain SSS:n jäsenille, juontuu feodalismin ja kiltojen suljettujen klubin periaatteesta, ja ajasta ennen yleistä äänioikeutta. Silloin legitimiteetti perustui äyri per mies periaatteeseen. Ehkä tässä ei ole mitään ihmettelismistä näinä uusfeodalismin aikoina.
KOP:n jo edesmennyt pääjohtaja Jaska "Tosi on" Lassila ilmaisi tämän asian "markka ja ääni" periaatteena. Se on puhdasta markkinoiden logiikkaa, ja sopii tähän liberaalin hallinnan aikaan, ulkoistamisineen ja markkinoistamisineen.

Jos vastakkain ovat pohjoismaisen kansanvallan periaate "mies ja ääni" ja suljettujen klubien, uusfeodalistinen periaate "euro per ääni", niin ilman muuta valitsen ensiksi mainitun.
Hiskissä tehdyt talkootyöt eivät tietenkään sovellu suljettujen klubien periaatteeseen, koska Hiski tällöin muistuttaa julkishyödykeitä, jotka ovat "jaottomia etuja" eli indivisible benefits, kun sen sijaan suljetut klubit tuottavat ns. klubihyödykkeitä, mitkä hyödyttävät lähinnä klubiin inklusoituja jäseniä. Ja jättävät suljetun systeemin tavoin siihen kuulumattomat ulkopuolelle ts. syrjäyttävät heidät.

T. VTT Kari Salminen
Helsinki

Risto
13.07.07, 20:54
Nyt kyllä karattu kauas aiheesta ?

Kun nyt lähes 4000 katsojaa käynyt tutkailemassa ja kourallinen keskustellut, sekä vähemmistö jäsenistä, joille tämä keskustelu on se ja sama ?

Jos ajatellaan, että potentiaalisia uusia jäseniä katselioista, olisi ehkä 1500 henkilöä (optismi) minut mukaan lukien, niin 38 x 1500 = 57´000 e.
Herää ihmeessä ”kassööri” (Taloden hoitaja), jos ei muut, selvää riihi kuivaa valuttaa tulossa.

Jos ajatellaan, että näistä uusista jäsentuloista, 7000 e. käytettäisiin J.M projektiin jäisi vielä muihin kannatettaviin
hankkeisiin 50`000 e. Huikeata vai mitä ?

Vanhat jäsenet, ilmeisesti ei halua uhrata mitään jäsenmaksu tuloista HisKi:n

Eipä tietysti ole kiinostanut seuran hallituksen jäseniä keskustelu, tai heillä ei ole mitään mielipidettä julkisuuteen ?

Mitenkähän heitä aktivisioi (ärsyttäisi) ilmaisemaan kantansa HisKi asiassa näin ulkopuoliselle ?

Nyt, kun pähkäilen, littyskö SSS:n vaiko ei liittyis, kas siinä pulma.

Nyt näyttäis sadetta lupailevan lauantaiksi.

Maisa M
14.07.07, 08:49
Nyt kyllä karattu kauas aiheesta ?

Kun nyt lähes 4000 katsojaa käynyt tutkailemassa ja kourallinen keskustellut, sekä vähemmistö jäsenistä, joille tämä keskustelu on se ja sama ?

Jos ajatellaan, että potentiaalisia uusia jäseniä katselioista, olisi ehkä 1500 henkilöä (optismi) minut mukaan lukien, niin 38 x 1500 = 57´000 e.
Herää ihmeessä ”kassööri” (Taloden hoitaja), jos ei muut, selvää riihi kuivaa valuttaa tulossa.

Jos ajatellaan, että näistä uusista jäsentuloista, 7000 e. käytettäisiin J.M projektiin jäisi vielä muihin kannatettaviin
hankkeisiin 50`000 e. Huikeata vai mitä ?

Vanhat jäsenet, ilmeisesti ei halua uhrata mitään jäsenmaksu tuloista HisKi:n

Eipä tietysti ole kiinostanut seuran hallituksen jäseniä keskustelu, tai heillä ei ole mitään mielipidettä julkisuuteen ?

Mitenkähän heitä aktivisioi (ärsyttäisi) ilmaisemaan kantansa HisKi asiassa näin ulkopuoliselle ?

Nyt, kun pähkäilen, littyskö SSS:n vaiko ei liittyis, kas siinä pulma.

Nyt näyttäis sadetta lupailevan lauantaiksi.

Mielenkiintoista pohdintaa sinulla. Ihmettelet, haluavatko vanhat SSS:n jäsenet uhrata mitään jäsenmaksutuloista HisKin hyväksi. Olen ollut jäsen varmaan 25 v:n ajan ja ainakin minun maksamani jäsenmaksut saisi kokonaisuudessaan laittaa HisKin hyväksi, jos se minun vallassani olisi! Äsken juuri taas kerran näin, kuinka ihmeellinen apuväline HisKi on, kun etsin kadoksissa ollutta esiäitiäni. Hujaus vain ja hän oli siinä silmieni edessä! Ennen HisKiä saattoi mennä vaikka 2 vuotta, ennenkuin löysi etsimänsä.

Yst. terv.
Maisa M

P.s. Mikään ei ole niin tärkeää kuin HisKi ja puutarhanhoito, eikä "puutarhanhoitokaan" nyt niin tärkeää ole, paitsi jos on kiinnostunut laajoista voikukka-, juolavehnä-, ja vuohenputkiviljelmistä... :D:D

Risto
14.07.07, 09:20
Moi Maisa.

Luulen/arvaan/lukenut joidenkin keskustelioista olevan jäseninä SSS jopa vuosikymmeniä. Kuiteskin paljon katselioista ei ole.

Ei ollut tarkoitus aliarvioida, vanhoja jäseniä, heidän panostaan keskusteluun, vaan yrittää herätellä muidenkin ottamaan kantaa, jotta moni joka pähkäilee liittymisen suhteen, voisi hyvällä tunnolla tehdä ratkaisunsa... Pahottelut jos koit sen (vanhat jäsenet) kohdistuneen vain sinuun.

Myöskin Marjaana on ottanut eri listoilla kiitettävästi kantaa asioihin.

Luonnollisesti tälläisella forumilla ei voi laitta minkäänlaista luetteloa, puolesta tai vastaan.

--- Yleisesti ---

HisKi keskusteluun on läpinäkyvästi voitava ottaa kantaa yhdistyksen toimintahenkilöt, ellei se sisäiseti ole kielletty. Vaikka toiminnanjohtaja viran puolesta edustaa rehdisti yhdistystä ulospäin.

Jep, ymmärretty, jäsenet tekevät seurassa mitä haluavat, lain puitteessa, mutta se jäsen hankinta ei nyt vaan ole hyvä keino ?

Ei sittenkään aamulla satanut.

Risto
19.07.07, 13:10
Moi vaan.

Katselioita on ollut kiitettävästi liki 4500 osa jopa samoja.

Kun ketään ei enää ole keskustelu kiinostanut, osallistumisen muodossa,
on aika päättää osaltani keskustelu.

Kiitän osallistujia ja katselioita, ehkä kantani tuli selväksi. :confused:

Julle
19.07.07, 14:10
Niinpä niin.
Eipä tämä ole ainut yhdistys, jolla on varainhankinta "jäissä". Tuppaa olemaan kaikkien kotimaisten yhdistysten synti, että ei osata tai ei ole aikaa haalia rahoitusta muualta, vaikka mahdollisuutta olisi.

Perusongelmahan on, että yhdistyksen pitää kerätä ensin varat (jäsentulot) kasaan voidakseen sitten päättää, miten ne käytetään.
MUTTA yritys voi ensin käyttää muita varoja ja toivottavasti toiminnasta sitten tulee tuottoja tähän toimintaan, jotta sitä voidaan pyörittää.

SSS:n taloudelliseen toimintaan sen paremmin tutustumatta uskoisin, että erillisiin projekteihin kannattaisi hankkia rahoitusta ulkopuolelta, ei jäseniltä tai jäsenten määrää kasvattamalla. Kasvulla on aina rajansa kriittisen massan jälkeen.

Karttunut keskustelun aihe päättyy osaltani tähän.