PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nuutti Siekkinen, Jyväskylä, Vesanka


eruppa
11.09.11, 15:19
Arvoisat listalaiset!

Olen tämän ongelmani esittänyt aikaisemminki, muistaakseni Keski-Suomen Yahoogroups-listalla. Silloin asia ei ratkennut. Eli esitän ongelmani uudelleen.

Jyväskylän Vesangan Siekkilässä eleli 1770-luvulla itsellismies Nuutti Siekkinen, synt. RK 1696, kuoli 8.9.1789 Oikarisen torpassa. HisKissä latinalainen etunimi Canutus on "pianovirheen" seurauksena muodossa Camtus, eli nimellä Nuutti/Knut kuolinmerkintää ei löydy.

Kuolinmerkinnässä vanhemmiksi on merkitty Bertil Siekkinen ja Maria. Siekkilän talon isäntä Perttu Matinpoika Siekkinen eli kuitenkin niin varhain 1600-luvulla (isäntänä noin 1645-79), että hän ei taida sopia isäksi.

Sitten on vielä eräs pulma. Jyväskylän rippikirjoissa Siekkilässä asui myös itsellismies Mikko Siekkinen, synt RK 1716, kuoli 10.2.1796 Laukaa, Seppälä, Rutala trp. Rippikirjat väittävät, että nuo Nuutti ja Mikko olisivat olleet veljeksiä, mutta kuolinmerkintöjä tutkimalla he osoittautuvat isä-poika-pariksi. Samaan tulokseen näyttää tulleen Heikki Vuorimies Jyväskylän ja Laukaan ruotusotamiehiä käsittelevissä kirjoissaan. Eli Jyväskylän rippikirjoissa on ilmeinen kirjausvirhe. Tämä osoittaa, että nuo henkilöt ovat muuttaneet muualta Jyväskylään, eikä pappi tietänyt heidän sukulaissuhdettaan.Myöskään Laukaan ensimmäisissä rippikirjoissa 1726-31 heitä ei näy Siekkilässä eikä muuallakaan, vaikka iän puolesta pitäisi näkyä.

Vesangan Siekkilässä 1500-luvulla Savosta saapunut alkuperäinen Siekkisten suku säilyi biologisessa mielessä, mutta katkesi patrilineaarisessa mielessä jo 1729 Juho Erkinpoika Siekkisen kuoltua. . Taloon tulleet vävyt omaksuivat talon mukaan sukunimen Siekkinen pohjalaiseen tyyliin.Ensimmäinen vävyisäntä oli Jyväskylän Keljon Sysmäläisestä tullut Matti Simonpoika (1701-1773). Seuraava isäntä oli myös talon vävy Erkki Matinpoika (1710-1783, kotoisin Korpilahden Muuratjärven Laukkalasta. Tuo viimeksimainittu isäntä (ja hänen edeltäjänsä) on esi-isäni isän puolelta.

Tuo Mikko Siekkinen (sekä isä-Nuutti) taas liittyy äidinpuoleisiin sukujuuuriini. Jollakin tavalla Jyväskylän Korttajärven Oikarinen näyttävää olevan sukulaistalo Siekkilälle, muuten Nuutti Siekkinen tuskin olisi sinne muuttanut. Laukaan ensimmäisissä rippikirjoissa Oikarilan (n:o 35) kohdalle olen joskus merkinnyt vanhaisäntä Erkin kohdalle "tutkimuslisukkeeksi" Nuutinpoika Siekkinen, viitaten siis mahdollisesti Siekkilän emäntään Sofia Nuutintyttäreen Muuratjärven Tikkalasta. Seuraavan isännän, vuonna 1755 kuolleen Nuutti Erkinpojan puolison Kristiina Erkintyttären olen merkinnyt mahdollisesti tulleen Siekkilästä, koska kuolinmerkinnässä 1767 vanhempina oli Erkki Pertunpoika ja Anna Laurintytär. Erkki Pertunpoika oli Siekkilän isäntä 1679-1700.. Olikohan sama mies??

Onkohan joukossamme joku muu, joka olisi pähkäillyt tuon Nuutti Siekkisen sukutaustan kanssa? Olisi kiva vaihtaa tutkimustietoja.
Erkki Porista
 :confused:

Kari Pesonen
11.09.11, 16:59
Moi Erkki,

Varsinaista vastausta minulla ei ole, mutta Onni Revon Jyväskylän kunnan historiassa (Repo Onni A, Jyväskylän kunnan historia. Otava 1937) mainitsee löytäneen Laukaan kirkonarkistosta Jyväskylän loisten luettelon vuodelta 1726. Tässä luettelossa mainitaan Vesangassa:

Matti Pietarinpoika, 70-vuotias, Perttu Toivakka käy kainalosauvoilla,
Antti Porkko, 62-vuotias, Heikki Metsä on sisusvaivainen, Yrjänä Pietarinpoika on
heikkonäköinen ja vanha sekä Erkki Tarvainen, 60-vuotias ja sairaalloinen.

Kiinnittyi huomioni tuohon Perttu Toivakkaan. En ole hänen taustaansa selvittänyt.

Kari Pesonen

eruppa
11.09.11, 20:26
Itsekin liityn Kangasniemen Toivakan sukuun isäni puolelta, mutta enpä ole tuon kyseisen henkilön sukujuuria tutkinut.

Tuosta tuli vielä lisäkysymys Siekkilän vävyisännästä Matti Simonpojasta, joka tuli Sysmäläisen talosta. Tuon miehen isä Simo Rekon/Grelsinpoika tuli vävynä Sysmäläiseen. Hänen 1. puolisonsa Agneta Mikontyttären taustan Keljon Sysmäläisessä tunnen 1600-luvun alkuun, mutta kuka oli tuo isä Grels ja mistä tuli? Jossakin on näkynyt sukunimi Räihä. Tulikohan hän Petäjäveden Räihästä?

Erkki:confused:

Satukan
03.11.11, 19:57
Moi Erkki.
Minäkin olen viimeviikot pyörinyt ilmeisesti samassa Siekkisen perheessä. Omien surffailujen seurauksena olen merkinnyt Eric Siekkisen s. 1710 tulleen vävyksi Wesangan Siekkilään ja hänen vaimona tuo Sophia. Vastaavasti Mickel s. 1716 olisi ollut tuon Ericin veli.

Omat etsintöni on jumissa Johan Mikonpoika Siekkiseen s. 20.2.1800 Vehniä. Kaikki näytti selvältä, kunnes löysin toisen samannimisen miehen syntyneen 23.7.1799 Ticcamannila. Lähes sama ikä ja paikka enkä enää mistään taas varma, mutta minä olenkin vasta harjoittelukaudella sukututkimuksissani.

Satu

eruppa
04.11.11, 17:51
Kiitos kommentista!

Vesangan Siekkilässä vanha Siekkisen suku jatkui biologisesta, mutta ei patrilineaarisesti. Taloon vävyksi tuleet isännät ottivat pohjalaiseen tapaan talon nimen sukunimekseen.

Erkki Matinpoika Siekkinen (1710-1783) tuli vävyksi Korpilahden Muuratjärven Laukkalasta. Tämän Erkin esipolvet näkyvät mm. Suur-Jämsän historian isäntä- ja emäntäluetteloissa tai sitten SAY:n sivuilla.Hänen puolisonsa Sofia Matintytär (1727-1795) oli Siekkilän talon tytär.

Sofian isä Matti Simonpoika (1701-1773) puolestaan tuli isännäksi Keljon Sysmäläisestä. Hänen puolisonsa, 1775 kuollut Maria Juhontytär oli "alkuperäisiä" Siekkisiä.Marian isä oli Juho Erkinpoika Siekkinen, n. 1680-1731 ja äiti Korpilahden Muuratjärven Tikkalasta tullut Sofia Nuutintytär.

Juho Erkinpojan isä taas oli Erkki Pertunpoika Siekkinen (n.1660-1700) ja äiti Anna Laurintytär. Erkki Pertunpojan isä oli Perttu Matinpoika Siekkinen, n.1620-1697 ja äiti Anna.

Sitten noista Nuutti ja Mikko Siekkisestä. Itse olen, toisin kuin rippikirjat sanovat, ajatellut Mikko Siekkisen Nuutti Siekkisen pojaksi. Nuuttihan oli syntynyt 1696 ja Mikko 1716, joten kovin olisi iso ikäero veljeksille.Arvosttu jyväskyläläinen sukututkija Heikki Vuorimies tuntuu olevan samalla kannalla.

Nuutti Siekkisen kuolinmerkinnässä isäksi on merkitty Perttu Siekkinen.Ikäero Siekkilän Perttu-isäntään tuntuu liian suurelta. Itse arvelen Nuutin isäksi Pertun poikaa Erkkiä. Miikko Siekkinen kuoli Laukaassa 1796 merkinnällä "parents incognito", eli tätä tietä ei pääse eteenpäin.Mikon veli Yrjö kuoli Oikarisen torpassa 1791 ja täällä isäksi on merkitty Nuutti Siekkinen.

Ongelma on se, että sekä Nuutti että Mikko ilmestyvät rippikirjoihin vasta 1770 Siekkilässä. Laukaan ensimmäisissä rippikirjoissa heitä ei näy. Myöskään Siekkilän henkikirjoista (SAY Jämsä, Vesanka) heitä ei löydy. Muuratjärven henkikirjoista en myöskään heitä ole löytänyt. Itse epäilen heidän palvelleen ruotusotamiehinä jossakin Laukaan tai Jyväskylän ruotujen ulkopuolella, koska Heikki Vuorimiehen ruotusotamieskirjoista heitä ei sotamiehinä löydy. Ruotusotamiehethän olivat henkirahasta vapautettuja, eli heitä ei löydä henkikirjoista.

Erl tällaista tuli kyselysi pohjalta mieleen. Nuutin ja Mikon arvoitus on siis toistaiseksi auki. Tuo minun ehdotukseni on vain työhypoteesi, jota korjaan, jos lisää tietoa tulee.

yst. terv. Erkki http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif