PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lumijoen rokotusluettelo, Huhta


LeilaL
11.09.11, 10:15
Olen epätoivoisesti yrittänyt etsiä tietoa isoisoäidistäni Kaisa Greeta Huhdasta, synt. Lumijoella 1874. Löytyisiköhän tuosta rokotusluettelosta mitään apua tähän etsimiseeni ?

t: Leila, kohta epätoivoinen....

tellervoranta
11.09.11, 12:02
Hei
Oulun Sukututkija 1.2002-lehdessä on artikkeli Isoäitiä etsimässä. Siinä kirjoittaja kertoo miten hän löysi isoäitinsä, joka rokotutti tyttärensä painetusta julkaisusta "Lumijoen rokotusluetteloita 1811-1903". Sellainen vihkonen kuin Lumijoen seurakunnassa kuolleita 1815-1866 on kuulemma myös julkaistu.

LeilaL
11.09.11, 12:16
Hei ! Toivottavasti itse pääsen samaan tulokseen kuin tuo mainitsemasi onnellinen tapaus. Itse löysin tiedon tästä rokotusluettelosta netistä ja nyt sitä yritän metsästää. Osassa kirjastoja se löytyy tutkimusosastoilta, mutta valitettavasti omalta paikkakunnaltani sitä ei löydy. Siksipä toivoisinkin että jollakulla olisi se itsellään (on kuulemma ollut myynnissä jossain vaiheessa) tai että saisin sen jotenkin käsiini.

Kiitokset sinulle kannustavasta viestistäsi.

t: Leila

Solja
11.09.11, 15:05
Hei,

Minulla on tämä em. rokotusluettelo.

Sieltä löytyy yksi Kaisa Huhta, mutta hänen syntymäaikansa on 22.6.1898. Isän nimi on Jaakko Johannes Huhta ja ovat itsellisiä Hirvasniemeltä.

Kaisa on rokotettu 27.6.1899.

Huhta-nimisiä löytyy luettelosta useita. Luettelon hakemisto on tehty myös etunimen perusteella. Kaisa Kreetoja löytyy myös useita.

Voisiko olla mahdollista, että hänen sukunimensä olisikin alkujaan jotakin muuta kuin Huhta?

-Solja

LeilaL
11.09.11, 15:27
Mitään tietoa siitä että hänen sukunimensä olisi ollut joku muu, ei kyllä meillä ole tiedossa. Kirkonkirjoissakin tiedot ovat: Kaisa Kreeta Huhta, synt. 26.12.1874 ja syntymäpaikaksi on merkitty Lumijoki... Olisiko sukunimi voinut olla Huhtala, Huhtanen tms ???

Solja
11.09.11, 19:03
Hei taas,

Kävin läpi luettelon kaikki Kaisa Kreetat/Grethat (yht. 17 kpl) eri vuosilta - tätä mainitsemaasi syntymäaikaa ei ollut. Kolme tämän etunimistä lasta oli lisäksi ilman syntymäaikaa :(

Pelkkiä Kaisoja on luettelossa todella paljon, niitä on työläs hakea. Luettelossa on yhteensä 230 sivua. Rokotusluettelot vuosilta 1875-76 puuttuvat kirjasta ja ne olisivat todennäköisimmät tämän lapsen rokotusvuodet.

Huhtala/Huhtanenkaan ei täsmää, ei löydy Kaisa Kreetaa. Minkä nimisiä lapsia isoisoäidilläsi oli - siis etunimeltään? Ne voisivat antaa osviittaa, löytyykö Lumijoelta Huhta -nimistä perhettä jolla olisi samannimisiä jäseniä. Etunimethän usein "periytyivät" sukupolvesta toiseen.

-Solja

Tapani Kovalaine
11.09.11, 22:20
Lumijoen pitäjän henkirjat netistä vuosilta 1870, 1875 ja 1880 on pian katsottu. Sieltä löytyy Lumijoen kylän Vähäkyrö nro 27 talon mäkituvasta Gustaf Huhta 1811 ja vaimonsa Elsa 1825 ja heillä on lapsia ainakin Heikki 1860, Antti 1859 ja Elsa 1863. Näiden jälkeen mainitaan Drengshustru Brita Huhta Jakobs hustru, s 1849 ja hänellä oli vuonna 1880 2 poikaa ja 2 tytärtä ja kaikki alle 15-vuotiaita. Digi 191.

Löytyy myös toinen Brita Huhta s. 1841 ja hänellä oli 1880 yksi poika ja yksi tytär ja alaikäisiä olivat. Brita oli Zv eli Qvinna. Hän oli digikuvassa 197. Vuonna 1870 on henkikirjoitettu digi 340 kuvassa fattighjon Greta Huhta ja hänen alaikäinen poikansa. - Kaikki nuo tiedot ovat pelkän pikasilmäilyn heiniä.

Tässä näytekuva vuoden 1875 henkikirjasta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=587677

Solja
12.09.11, 11:43
Joo, Elsa on rokotusluettelon mukaan Elsa Sofia ja sitten on vielä pikkusisko Brita Lisa, s. 1865. Harmittavasti puuttuvat tosiaan luettelot vuosilta 1875-76.

Jos olisi uudempia henkikirjoja kuin tuo 1880, niistä Kaisa Kreeta Huhta (s. 26.12.1874) todennäköisesti löytyisi.

-Solja

LeilaL
12.09.11, 16:21
Huhtala/Huhtanenkaan ei täsmää, ei löydy Kaisa Kreetaa. Minkä nimisiä lapsia isoisoäidilläsi oli - siis etunimeltään? Ne voisivat antaa osviittaa, löytyykö Lumijoelta Huhta -nimistä perhettä jolla olisi samannimisiä jäseniä. Etunimethän usein "periytyivät" sukupolvesta toiseen.

-Solja

Lapsien nimet: Hilda, Matti, Pekka, Anna, Esko, Edla, Efraim, Siiri, Nanni, Mauno ja Eero. Näistä monet näyttäisivät löytyvän isän puolelta. Nanni, Mauno ja Eero sekä Efraim nimiä ei löydy isän suvun puolelta. Toivottavasti näistä on apua etsintään.

Kiitokset jo etukäteen vaivannäöstä :)

Leila

Solja
28.10.11, 22:05
Leila,

Palaan vielä tähän, kun itsellänikin on lumijokisia esivanhempia hukassa.

"Kaisa Kreeta Huhta, synt. 26.12.1874 ja syntymäpaikaksi on merkitty Lumijoki."

Minulla on lainassa käsinkirjoitettu Lumijoen perukirjaluettelo (joka on tarkoitus siirtää sähköiseen muotoon jollakin aikataululla). Kovin monta Huhtaa siellä ei ole mutta kumminkin...

Kaisa Kreeta Huhta oli isoisoäitisi, joten kerrotko mikä hänen sukunimensä oli avioitumisen myötä?

-Solja

LeilaL
29.10.11, 08:03
Mäkelä on hänen uusi sukunimensä.

Kaisat
30.10.11, 08:41
Hei Solja!

Löytyisikö rokotusluettelosta Anna Hannuntyttärelle s.1.3.1817 Lumijoella
sukunimeä (k. 20.9.1894) ? Olen vuosia sitten Oulussa luettelon nähnyt ja
sieltä isäni isoäidin löytänytkin. Anna Hannuntytär oli Anders Larsson Raappanan puoliso, Anders Anderssonin ja Anna Greta Raappanan äiti (s. 10.12.1860). Anna Greta oli isäni isoäiti.

Katselin henkikirjoja ja yllätys oli, että talo Lumijoki no 35 v.1855-70 oli
Anders Larsson Bengtilän nimissä ja 1875 Anders Larsson Raappanan.
Samanniminen vaimo ja lapset. Sukulaiseni kanssa olemme ennen arvailleet Ukura-nimeä entiseksi sukunimeksi. Anders Andersson R muutti perheineen Hailuotoon, jossa sukunimeksi tuli Nikula. Raappana-nimi oli siis näköjään vain kahden isännän aikana?

terveisin Kaisa

Solja
30.10.11, 18:38
Hei!

Perukirjaluettelosta löytyy Raappana Antti Lassinpoika k. 27.5.1878, talokas
pso Anna Hannuntytär
lapset Juho, Antti, Maria (pso merimies Isak Pisi), Johanna (pso talokkaan poika Henrikki Pelkonen) ja Anna Greta.Hannu/Hans Ukuraa ei löydy perukirjaluettelosta.

Perukirjaluettelo on käsinkirjoitettu, sukunimen mukaan aakkosjärjestyksesssä. Luettelon käytettävyys on siis aika heikko.
Kun saisi luettelon tallennetuksi vaikka ekseliin niin sitä voisi sorttailla tarpeen mukaan ja pystyisi hakemaan esim. tekstikentällä Hans jne.

Lumijoen rokottamattomista vanhemmista henkilöistä löytyy 27.6.1891 elat (tarkoittaako syytinkiläistä, on leski tässä vaiheessa) Raappana Anna Hannuntytär, s. 1817. Anna Hannuntyttären perukirjaa ei löydy.

Rokotusluettelo on sekä sukunimen että etunimen mukaan aakkosjärjestyksessä.
Ainoa Hannu/Hans mitä löytyy on räätäli Hans Åström jonka poika Gustaf rokotettiin vuoden ikäisenä 1826. Harvassapa on Hannut olleet ainakin rokotusluettelon mukaan :confused:

Lumijoen renovoidussa kuolleiden luettelossa on toinen Hans eli talvikäräjillä 10.4.-26.4.1845 on kirjattu kuolleeksi ruotuvaivainen rotfattig Hans Jacob Falk, 67v. Falk-sukunimistä ei näy rokotusluettelossa eikä perukirjaluettelossa, eli lieneekö tämä Hans muualta tullut?

Oulun vihityistä löytyy
26.3.1820 Drg: Hans Jacob Falck Änk: Anna Thoma'dr Davidila
Daavittiloita on Lumijoellakin, mutta tässä ei vihkipäivä ja Annan syntymävuosi täsmää.

Kaisa Kreeta Huhtaan (myöh. Mäkelä) tai lähinnä hänen vanhempiinsa liittyviä perukirjoja ei löytynyt. Huhtia kyllä oli muttei tämän nimistä tytärtä. Se uudempi kuin 1880 henkikirja olisi siis edelleen tarpeen! Harmi etten voinut vieläkään auttaa :(

-Solja

Kaisat
30.10.11, 22:44
Kiitos Solja!

Antti Lassinpoika Raappanan perukirjan kopio onkin sokeriserkullani Ruotsissa. Olen sen itsekin Oulun Maakunta-arkistossa nähnyt. AR on siis
iiäi ja Anna Hannuntytär Raappana iiää.
Lumijoki no 35 onkin merkitty Penttilä-Raappanaksi(arkistolaitos ). Olisiko Antin sukunimi ollutkin alunperin Penttilä ja Annan Raappana? herää kysymys. Antin poika otti sitten Hailuodossa sen Nikula-nimen.

terveisin Kaisa

LeilaL
10.12.11, 17:32
Palaan uudelleen tähän rokotusluetteloon. Olen sittemmin saanut selville (ainakin itse näin kirkonkirjan tekstiä tulkitsisin) että Kaisan äidin nimi olisi ollut Hilma Huhta. Löytyyköhän Hilmaa ko. rokotusluettelosta ?

Solja
10.12.11, 18:11
Hilma Huhta löytyy hakemistosta ja maininnalla Lumijoen rokotusluetteloon v. 1891.

Hilma mainitaan itselliseksi ja hänelle on merkitty lapsi Juho Iikka Huhta joka on rokotettu tuona vuonna. Juho Iikan syntymäpäivä on 5.10.1877.

Tarkistan vielä hieman lisää, palaan asiaan.

-Solja

Solja
10.12.11, 19:02
Tarkistin vielä perukirjaluettelosta. Olen tallentamassa luetteloa sähköiseen muotoon - nyt se on vain käsinkirjoitettu pumaska - hakeminen aika hankalaa. Olen menossa kirjaimessa M ja Melleniuksissa, joten vielä on yli puolet luettelosta tallentamatta :eek:

Huhtien perukirjoja löytyi muutama, mutta ei mainintaa Hilmasta.

Edelliseen viestiini vielä palatakseni - Juho Iikka Huhtaa ei oltu rokotettukaan, vaan hän on muutamien muiden yhteydessä merkinnällä "ei rokotettu, vain papinluettelossa".

Eli onko pappi tehnyt valmiit listat rokotettavista lapsista, mutta Hilma ei tuonut poikaansa koskaan rokotteille? Näin on voinut käydä Juhon isosiskollekin, Kaisa Kreeta Huhdalle (s. 26.12.1874 Lumijoki).

Nyt sinun varmaan kannattaisi käydä läpi Lumijoen henkikirjat kuten Tapani Kovalainen neuvoi, sieltä voisi Hilma löytyä. Ja hyvällä tuurillä hänelle patronyymi. Sitten voidaan taas palata rokotusluetteloihin ja perukirjaluetteloon :)

-Solja

P. Pihlman
11.12.11, 14:51
Palaan uudelleen tähän rokotusluetteloon. Olen sittemmin saanut selville (ainakin itse näin kirkonkirjan tekstiä tulkitsisin) että Kaisan äidin nimi olisi ollut Hilma Huhta. Löytyyköhän Hilmaa ko. rokotusluettelosta ?

Eikö asiaa kannattaisi tiedustella Lumijoen seurakunnalta
"Lakeudenkirkolta"? Löytyy netistä.
Olen itse joskus tehnyt tiedusteluja kirjeitse, mutta myös
sähköpostilla.

P. Pihlman

Kaisat
11.12.11, 15:16
Lumijoen rokottamattomista vanhemmista henkilöistä löytyy 27.6.1891 elat (tarkoittaako syytinkiläistä, on leski tässä vaiheessa) Raappana Anna Hannuntytär, s. 1817. Anna Hannuntyttären perukirjaa ei löydy.

Rokotusluettelo on sekä sukunimen että etunimen mukaan aakkosjärjestyksessä.
Ainoa Hannu/Hans mitä löytyy on räätäli Hans Åström jonka poika Gustaf rokotettiin vuoden ikäisenä 1826. Harvassapa on Hannut olleet ainakin rokotusluettelon mukaan :confused:


Olen nyt selaillut Lumijoen henkikirjoja, kiitos vinkistä. Anna Raappanan Hannu-isä edelleen arvoitus. Räätäli Hans Åsröm mainitaan
1820 vaimon ja kahden pojan kera. V. 1835 hän on torpparina (talo 39), vaimo ja pojat Pehr sekä Matts. V. 1850 talossa 39: torp. enkan Anna, son Abram.
Ei siis tähän perheeseen ainakaan Anna sovi?

Terveisin

Solja
12.12.11, 18:08
Perukirjaluettelosta löytyi tällainen

Matti Hannunpoika Kallio (alk. Åström), talonisäntä k. 7.4.1873 Lumijoella. Pso Kaisa Liisa Pekant Kallio. Heillä lapsia Pekka, Matti, Aappo, Kustaa, Tuomas, Kaisa Liisa, Anna Maria ja Johanna.

Matti Hannunp voisi olla Anna Hannunt veli.

Em. vaimo Kaisa Liisa löytyy isänsä perukirjasta, isä Marttila Pekka Juhonpoika. Kaisa Liisan pso Matti mainitaan suutariksi.

Perukirjaluettelosta on nyt löytynyt lisää Hannuja mm. Hannu Aaponp Anteroinen jonka isä on kuollut 29.12.1773.

-Solja