PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miniläppäri


Pena
09.09.11, 15:20
Olen kiinnostunut saisiko miniläppäriin asennettua Sukujutut ohjelman ja toimisiko se siinä. Olisi mukava kuljettaa mukanaan arkistoissa.
Löytyykö kokemuksia ?

KimmoK2
09.09.11, 15:25
Terve Pena,
olen pyörittänyt Sukujuttuja jo pari vuotta Samsung NC10 -miniläppärissä eikä mitään ongelmia ole - ohjelmahan on erittäin kevyt ja prosessointiteho riittää erinomaisesti (pyörii siinä Photoshopkin tarvittaessa).
Miinusta yhdistelmässä on vain näytön pienuus, plussaa ehdottomasti alle kilon paino + yli 8 tunnin akkukesto eli tätä kombinaatiota jaksaa kuljettaa mukana ihan toiseen malliin kuin kottikärrymallia.

Terv. Kimmo
www.kimmok.de

Orvokki W
10.09.11, 10:26
Kiinnostuin myös tuosta miniläppärikysymyksestä. Hankin pöytäkoneen rinnalle myös uuden pienen miniläppärin, jota ajattelin kuljettaa arkistossa mukanani.
SukuJutut on nyt isolla koneella, mutta miten toimisin miniläppärin kanssa?
Molemmille koneille koko ohjelmaa ei kannattane viedä, koska tietojen päivitys ja ylläpitäminen todennäköisesti on hankalaa. Onko nettitikku ainoa mahdollisuus? Miten te muu toimitte?

Terveisin

Orvokki W

Hakulinen
10.09.11, 10:41
Hei, kokemukseni mukaan Sukujutut-kannan varmuuskopiointi koneelta A muistitikulle ja siitä puolestaan varmuuskopioinnin palautuksena koneelle B on todella helppo ja nopeaa. Kumpikin kone ovat tuolloin ajan tasalla.
t. Riitta

Orvokki W
10.09.11, 10:58
Kiitos Riitta nopeasta ja hyvästä vastauksesta!

Terveisin

Orvokki

Jari Nykänen
10.09.11, 16:24
En usko että ohjelman toimimisen kanssa on ongelmia ... muuten en kyllä noita miniläppäreitä suosita. Vaikka se oikea kannettava on hieman isokokoisempi ja painavampi, niin suosittaisin ennemin sellaisen hankintaan.

Työkseni noita koneita korjailen ja miniläppärit on ehkä kaikkein huonolaatuisempia ja ongelmallisempia.

Erkki A Tikkanen
10.09.11, 16:36
Minulla on mukana jopa iPhonessakin sukuohjelma, ei kylläkään em. mutta aivan käypänen. Sillä voin milloin tahansa tarkistaa jotain tietoa, jos törmää joihinkin sukutietoihin, vaikkapa kirjastossa ja oma läppäri on jossain muualla.

Orvokki W
10.09.11, 17:01
Tekninen osaamiseni on todella puutteellinen, joten nyt en varmuudella osaa sanoa, onko tuo uusi laitteeni ns. miniläppäri vaiko vain pieni kannettava.
ASUS näyttää lukevan päällä ja ulkomitat ovat 26 x 17 cm.

Nyt kun sain järjestelmämuutoksen jälkeen tämän pöytäkoneeni toimimaan, pitää ruveta tutustumaan tähän pienempään.

Ammattilainen on kuitenkin pohjustanut nämä molemmat laitteeni!

Orvokki W

Hannu Numminen
11.09.11, 21:37
Tekninen osaamiseni on todella puutteellinen, joten nyt en varmuudella osaa sanoa, onko tuo uusi laitteeni ns. miniläppäri vaiko vain pieni kannettava.
ASUS näyttää lukevan päällä ja ulkomitat ovat 26 x 17 cm.

Miniläppärihän tuo. Minulla on samankokoinen Asus mallia Eee PC 1015PEM, jossa on käyttöjärjestelmänä Windows Starter 7 ja SukuJutut toimii siinä oikein mukavasti. Kone on pieni ja kevyt ja kulkee siten mukavasti mukana. Hankinkin sen "kirjoituskoneeksi" ja sellaisena se on toiminut hyvin.

Jari Nykänen kiinnitti huomiota miniläppärien kestävyyteen, tai paremminkin sen puutteeseen. Olen lukenut samasta asiasta valituksia muuallakin. Jari, kun Sinulla on omakohtaista kokemusta näistä laitteista, mikä niissä on heikosti tehtyä ja hajoavatko ne "omia aikojaan" vai vaikuttaako minikannettaviin kuljettaminen helpommin kuin isompiin kannettaviin?

Jari Nykänen
12.09.11, 08:28
Suurin ongelmaa taitaa olla koneiden lämpeäminen, tuuletus ei riitä. Lisäksi muovisuus ja heppoisat rakenteet.

Paljon auttaa ettei pidä mitään läppäriä suoraan sylissä, pöytäliinan tai peiton päällä, vaan kovalla alustalla, jotta ilma pääsee kiertämään.

Jos enemmän käyttää kannettavaa ja sitä paljon liikuttelee niin olen omille asiakkaille suositellut HP:n ProBook ja ProLine sarjoja, varsinkin jos ulkoisella DVD-asemalla, niin on kevyt ja pienikokoinen.

Yleissäntönä suosittelen että paras ostos on läppäri yarjouksesta jonka lähtöhinta on 8-900 euroa (tarjouksessa n.5-600 €), ihan halvimmat tarjousrimpulat kannattaisi jättää kauppaan.

Ja ehdottomasti kotivakuutus, loppujen lopuksi moni kannettava menee kotivakuutukseen, harva vaan tietää ja vielä harvempi koneenkorjaaja.

Ja tietenkin ne varmuuskopiot, ne kannattaa musitaa ottaa. Ja ei automaattisesti niin että ulkoinen kovalevy on jatkuvasti kiinni koneessa. Jos sattuu tulemaan virtapiikki, niin samalla voi hajota myös se ulkoinen kovo. Ulkoinen kovalevy kiinni silloin kun tallentaa ja muuten hyllyyn turvaan, tosin työläämpää kuin automaattinen, mutta ei harmita jos hajoaa samalla kone ja varmuuskopiokovo.

Juha
12.09.11, 09:12
Nykyään saa myös mukavia "tuuletusalustoja", jotka liitetään usb-porttiin.


Lisäksi kannattaa suosia alumiinirunkoisia koneita, jotka poistavat hukkalämmön rungon kautta suoraan. Ainakin Applelta löytyy ja Nokian oma miniläppäri parin vuoden takaa olisi myös hyvä ostos - niitä saa varmaan todella edullisesti nyt



Juha

ristojohannes
12.09.11, 10:00
Vähän asianvierestä,
Arkistojen (kokemus TMA) työtilojen suunnittelu on tehty kauan ennen kannettavien tietokoneitten aikaa.
Tämä houkuttelee hankkimaan työkoneeksi miniläppärin, vaikka niissä näyttö on surkean pieni.
Työergonomian taso ei ole arkistotyössä hyvällä tasolla, kun yrittää sovittaa tietokonetta näyttölaitteitten viereiseen ahtaaseen tilaan, tietysti syli on toinen mahdollisuus, mutta se ei meikäläiseltä oikein suju.

Hannu Numminen
12.09.11, 16:21
Nykyään saa myös mukavia "tuuletusalustoja", jotka liitetään usb-porttiin.

Tuuletusalusta minulla onkin minikannettavaa varten, mutta se ei tietenkään mahdu miniläppärille suunniteltuun laukkuun. :( Täytynee sitten ottaa käyttöön 15-tuumaiselle kannettavalle tarkoitettu laukku... Isompi laukku on tietysti sikäli mukava, että sinne mahtuu sisälle A4-paperi taittelematta. Tosin laukku on sitten taas iso kuljeteltava. Hmm. :confused:

Hannu Numminen
12.09.11, 16:28
Kiitos, Jari, ja vielä jatkokysymys, vaikka tämä nyt ei sukututkimusta kosketakaan: oletko huomannut miniläppärien ongelmissa merkkikohtaisuutta eli onko mikään merkki muita alttiimpi vikaantumaan?

Orvokki W
13.09.11, 14:13
Kiitokset kaikille vastaajile kullanarvoisista vinkeistä! Olisinpa tiennyt tuon kaiken ennen hankintaa. Pyysin vain mikrotukihenkilöäni hankkimaan, samalla kun vaihtaa pöytäkoneen uudempaan kuosiin, pienen "kirjoituskoneen" arkistokäyntejä varten. Toivottavasti nyt kuitenkin kestää edes muutaman käynnin!
Millaisia tuulettimia tähän voi vielä hankkia? Huomasin nimittäin tuon saman kuumenemisen sylissä pidettynä.
Isolle koneelle olen hankkinut FS Online Backupin, koska ulkoinen kovalevynikin kerran rikkoutui vieden mennessään osoitetiedot, joita olisin tarvinnut joulukortteihin!

Orvokki W

Jari Nykänen
13.09.11, 16:21
En miniläppäreissä ole pahemmin merrkejä erotellut, ei ainakaan mikään ole erottunut edukseen.
Ehkä minä jattelen myös sittä että kokoero pinimpiin oikeisiin kannetaviin ei ole suuri. Mutta niillä oikeilla voi tehdä paljon enemmän. Muistiinpoihin ja kirjoituskoneena nuo ehkä välttävät kun tosiaan muistaa huolehtia ettei lämpene.

Hannu Numminen
13.09.11, 17:16
Kiitos, Jari!

"Kirjoituskoneeksi" minä minikannettavan hankinkin ja siinä suhteessa olen täysin tyytyväinen. Netin katselu pikkuruiselta ruudulta tosin on pieni ongelma, mutta se onkin vain satunnaista käyttöä. Toivottavasti mini kestää ainakin pari vuotta!

Mitään kannettavaa en ole käyttänyt sylissä, paitsi poikkeuksellisesti lyhyen aikaa. Ei se lämpö tunnu sylissäkään mukavalta.