Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Arkistolaitoksen Digitaalinen Arkisto
Onkos kenellekään muulla ollut ongelmia viime aikoina esim. rippikirjojen kanssa? Ainoastaan kaksi pienintä zoomausta toimii ja vähän väliä tulee teksti "too many connections" eikä mikään toimi.
Lieneekö jotain päivityksiä menossa vai missä vika?
Kimmo Kemppainen
08.09.11, 11:28
Kyllä,
samoja ongelmia on minullakin ollut.
Kimmo Kemppainen
Onkos kenellekään muulla ollut ongelmia viime aikoina esim. rippikirjojen kanssa? Ainoastaan kaksi pienintä zoomausta toimii ja vähän väliä tulee teksti "too many connections" eikä mikään toimi.
Lieneekö jotain päivityksiä menossa vai missä vika?
Unohtui sanoa, että lähetin tietysti palautetta ao. laitoksen kanavia pitkin.
Juha
Välillä sivujen ilmaantuminen on kauan kestänyt ja zoomauksen yrittäminen toisinaan ruudun tyhjentänyt. Asia noteerattu myös Sukuhakurin puolella:
http://www.sukujutut.fi/sukuhaku/sukuhak2.asp?kid=203307
http://www.sukujutut.fi/sukuhaku/sukuhak2.asp?kid=203553
Matti Lund
08.09.11, 12:46
Onkos kenellekään muulla ollut ongelmia viime aikoina esim. rippikirjojen kanssa? Ainoastaan kaksi pienintä zoomausta toimii ja vähän väliä tulee teksti "too many connections" eikä mikään toimi.
Lieneekö jotain päivityksiä menossa vai missä vika?
Se, että tuollainen ilmoitus on tullut (olen sen itsekin saanut viime aikoina), viittaa ennemminkin kuin mihinkään resussipulmaan, siihen, että palvelinta on päivitetty ja siinä määritetty sallittujen yhtäaikaisten pyyntöjen quota/tiedostoon pääsyn istunnon (session) lupa on resetoitunut yhteen kappaleeseen, eli jos joku muu katsoo ko. tiedostoa, et pääse sitä katsomaan, ennen kuin hän on sulkenut oman sessionsa. Tietysti resurssipulma palvelimella voi aiheuttaa senkin, että sessio sulkeutuu pyynnöstä hitaasti (eli jää roikkumaan joksikin ajaksi, joka voi kestää kauankin).
Luulisin, että varmaankin tästä on jo sisäisestikin jätetty palvelupyyntö korjata ongelma, mutta korjaava resurssi ei ole toistaiseksi ollut käytettävissä?
terv Matti Lund
Oma viime päivien kokemus Narcin puolella on, ettei lukeminen ole onnistunut mitenkään muutoin kuin koneen Ctrl-plussan avulla.
Mitä tahansa seurakuntaa kokeillessa. Eikä tarvitse edes seurakunta olla kyseessä, vaan mikä tahansa muu tiedosto.
Ja miten lähes joka kuvassa yht'äkkiä voisi olla samanaikaisesti "too many connections" .
Toivoisin Arkistolaitokselta käyttäjille jonkinlaista yleistä kommenttia näihin viime aikojen todella epämukaviin olosuhteisiin.
Kerran olen suoraan Narcin palautekohdasta laittanut palautetta, mutta taisi sopivasti kadota jonnekin tai sitten systeemiin kuuluu, ettei yksityisiin palautteisiin vastata.
mutta taisi sopivasti kadota jonnekin tai sitten systeemiin kuuluu, ettei yksityisiin palautteisiin vastata.
Olen pari kertaa antanut palautetta, tosin vähän erilaisesta asiasta, mutta kummallakin kerralla vastaus on tullut parin päivän sisällä - siis kyllä vastaavat yksityishenkilön antamaan palautteeseen.
Tässä ketjussa mainitun ongelman olen myös havainnut - mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Toivottavasti on korjattavissa.
Minäkin olen joskus laittanut palautetta, ja vastauksenkin saanut... siinä tosin meni pari kuukautta.
Tuohon ajankohtaiseen ongelmaan olen minäkin törmännyt viime päivinä koko ajan. Onneksi satuin huomaamaan, että vaikka haluttu kirkonkirjan sivu ei lataudu selaimeen, niin sen saa kyllä tallennettua omalle koneelle Tallenna kuva-painikkeella. Hieman hankalampaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi...
Ingeborg Palmén
08.09.11, 21:40
Sama juttu - too many connections. Siksi olen täällä nyt. - Puolenyön jälkeen tylanne yleensä rauhoittunut.
Eläköön tekniikka !
Ingeborg
Benedictus
08.09.11, 23:34
Digitaaliarkisto on täysin toimintakelvoton, jokin on sorkkinut sitä viimeaikoina, koska nämä häiriöt ovat alkanee aivan viime päivinä. Tänään tilanne on täysin tukossa.
Tähän asti toiminta on ollut tosi hyvää ja vaivatonta.
Mikä on mennyt vikaa ja minkävuoksi, olisi nyt hyvä tietää.
Ensiksi selvä tilanne analyysi vian syystä ja aiheuttajasta, sitten selvitys toimenpiteistä asian korjaamiseksi.
Odottaisin, että käyttäjille eli meille annnetaan tietoa ongelmasta, vai onko tässä kysymys VR tiedotuksesta?
Minun kaltaiselleni harrastajalle tämä häiriö ei ole kovin vakava asia, mutta monet tarvitsevat töissään ja tutkimuksissaa tietoa, jolloin tälläinen häiriö voi olla merkittävä kiusa.
Digitaaliarkisto on täysin toimintakelvoton, jokin on sorkkinut sitä viimeaikoina, koska nämä häiriöt ovat alkanee aivan viime päivinä. Tänään tilanne on täysin tukossa.
Tähän asti toiminta on ollut tosi hyvää ja vaivatonta.
Ongelma näytti alkavan siitä, että kuvasta avautui vain pieni siiru ylhäällä, ja muu osa oli valkoista. Kyllä tätä samaa vikaa on ollut runsaasti aivan siitä alkaen, kun narcin sivut uudistettiin nykyisen laisiksi. Aiemmin ongelma korjaantui zoomaamalla kuvaa isommaksi, mutta nyt siinäkin on ollut ongelma.
Marjatta
Matti Lund
09.09.11, 09:58
Ongelma näytti alkavan siitä, että kuvasta avautui vain pieni siiru ylhäällä, ja muu osa oli valkoista. Kyllä tätä samaa vikaa on ollut runsaasti aivan siitä alkaen, kun narcin sivut uudistettiin nykyisen laisiksi. Aiemmin ongelma korjaantui zoomaamalla kuvaa isommaksi, mutta nyt siinäkin on ollut ongelma.
Marjatta
Nyt kyllä tähän samaan syssyyn sekoittunee joidenkin työasemakohtaiset ongelmatkin.
Kun KA:n digitaaliarkiston sivut oli uudistettu, vierailu sivuille IE -selainta käyttäen tuli vähän "konstikkaammaksi" ja IE -selainta näyttää olevan hankala virittää siten, että selaimen kuvankäsittely digitaaliarkistossa toimisi "juohevasti". Nähtävästi IE -selain on oletusasetuksillaan herkempi erilaisille aikakatkaisuille, eli kuvavedosten lataukset palvelimelta asiakkaalle keskeytyvät herkemmin riippuen niin palvelimen vasteesta, nettiyhteyden nopeudesta kuin työasemankin puhdista.
Itselläni tähän kuvankatkaisuongelmaan oli yksinkertainen ratkaisu: käyttää vierailuihin KA:n digitaaliarkiston tiedostoihin Firefox -selainta. Se tuntuu olevan oletusasetuksiltaan IE -selainta huomattavasti "sitkeämpi" eikä syö niin paljoa työasemapään resurssia (eli ei rassaa eikä luovuta niin helpolla) eikä vaadi virittelyä kuten IE -selain (monilla on valmiiksi toimitettuja "avaimet-käteen" työsemapaketteja, joissa virittely ei oikein omasta takaa käy, jolloin IE -selain asetuksiltaan voi osoittautua toivottomaksi).
Sen sijaan "too many connections" on palvelimelta tuleva palveluprosessin ilmoitus, joka on uusi eteentullut este ja jonka syy on toivottavasti helppoa korjata, kunhan korjaaja saadaan paikalle, eli se on lähinnä palvelimen ympäristöasetuksen määrittelykysymys. Toivottovasti syy on sellainen. Jos taas tämä johtuu siitä, että palveluprosessi pätkii palvelimen muistin ja nettiyhteyksien pyyntöjen ruuhkautumisen takia, koska palvelimen mitoitus ei enää vastaa yhteyksien ja latausten kohonneita vastevaatimuksia, eli palvelinresurssin eräät komponentit ovat tulleet pysyvästi riittämättömiksi niin, etteivät ne kykene lopettamaan asiakkaan päättämien pyyntöjen resurssivarauksia, niin silloin sopii toivoa, ettei KA:n tietohallinnolla olisi sellaista määrärahaongemaa, joka estää ongelman pikaisen korjauksen, jos tilanne vaatii joidenkin palvelinresurssien erillistä parannustoimenpidettä KA:n palveluntarjoajan taholta.
Vielä toivottomampi ruuhka tulisi, jos nyt netin kanssa tuskittelevat lähtisivät katsomaan kuvaa arkistoon. - Silti kehoitan kaikkia: pistäytykääpä tutkailemassa myös arkistossa!
terv Matti Lund
Itselläni tähän kuvankatkaisuongelmaan oli yksinkertainen ratkaisu: käyttää vierailuihin KA:n digitaaliarkiston tiedostoihin Firefox -selainta.
Hah. Tässä koneessa oletusselaimena juuri Firefox, mutta todellakaan Narcin zoom ei nykyään toimi. IE:llä en ole kokeillutkaan.
Välillä sivujen ilmaantuminen on kauan kestänyt ja zoomauksen yrittäminen toisinaan ruudun tyhjentänyt.
Totesin, että zoomaus onnistuu ctrl +:lla, vaikka sivun oma zoomaus antaa pelkää valkeaa.
Tan
Terve;)
Nyt mulla ainakin toimi IE:n kanssa, ja mutu on että olis nopeampi kuin ennen.
Terv. Kari Ojamaa
Totesin, että zoomaus onnistuu ctrl +:lla, vaikka sivun oma zoomaus antaa pelkää valkeaa.
Tan
Ctrl +:lla kuva ei zoomaannu, vaan ainoastaan suurenee. Voit todeta eron nyt, kun sivut taas tuntuvat toimivan.
:) Jaska
Matti Lund
09.09.11, 12:07
Ctrl +:lla kuva ei zoomaannu, vaan ainoastaan suurenee. Voit todeta eron nyt, kun sivut taas tuntuvat toimivan.
:) Jaska
Joo, tässäkään ei hoksata aina tehdä eroa.
Omalla selaimella ja omassa työasemassa voi olla suurennuslasiaputoimintoja, mutta on eri asia ladata palvelimelta sen väylien kautta ja sitten ulkoisen netin ja sovelluspalvelimen yli matalaresoluutioisempi kuva tai korkeampiresoluutioisempi kuva. Taas korkeampiresoluutioinen kuva saatetaan ohjelmallisesti pilkkoa "chunck by chunck" pienempiin osiin ja palasten kokoamisproseduuri voi tietoliikenne- tai muussa resurssiongelmassa epäsynkronoitua, hidastua tai keskeytyä kokonaan.
terv Matti Lund
Arkistolaitokselta tuli palautteeseeni hetki sitten mukava vastaus, jossa todettiin ongelman johtuneen palvelimen ylikuormituksesta.
Ratkaisu asiaan saadaan tänään ja ilmeisesti Jaskan tekstistä päätellen tämä on jo tapahtunut.
Juha
Yesss!
Kokeilin juuri useista eri kohdista ja nyt ei enää tullut tulokseksi näytön täydeltä vaaleanpunaisia neliöitä.
Juu ja Matti L:n selostuksesta en ymmärtänyt yhtikäs mitään, mutta ei se haittaa ....
Tosiaan kyseessä on ollut Digitaaliarkiston palvelimen vaihdon jälkeen esiintynyt tekninen ongelma jota korjataan parhaillaan ja pyritään saamaan kuntoon tänään.
Terveisin István Kecskeméti
Yksikönjohtaja, Kansallisarkisto
... tekninen ongelma jota korjataan parhaillaan ja pyritään saamaan kuntoon tänään.
Köszönöm, István !
tellervoranta
09.09.11, 15:34
Erittäin selkokielistä :D:
Joo, tässäkään ei hoksata aina tehdä eroa.
Omalla selaimella ja omassa työasemassa voi olla suurennuslasiaputoimintoja, mutta on eri asia ladata palvelimelta sen väylien kautta ja sitten ulkoisen netin ja sovelluspalvelimen yli matalaresoluutioisempi kuva tai korkeampiresoluutioisempi kuva. Taas korkeampiresoluutioinen kuva saatetaan ohjelmallisesti pilkkoa "chunck by chunck" pienempiin osiin ja palasten kokoamisproseduuri voi tietoliikenne- tai muussa resurssiongelmassa epäsynkronoitua, hidastua tai keskeytyä kokonaan.
terv Matti Lund
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.