PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maaningan Rautiaiset


blue-eyed
29.08.11, 12:35
Familytreen Dna-sukututkimuksen viitoittamana ryhdyin tutkimaan yhteyksiä Kainuun ja Maaningan Rautiaisten välillä - löytyykö niitä?

Kertoisiko joku minulle, mitä muuta (kuin lapsen syntymä) on piika Liisa Rautiaiselle tapahtunut täällä Tingshusetissa? Liisa synnytti 5.11.1829 siellä pojan, joka sai nimekseen savolaisittain varsin kummallisen nimen Berndt!

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=10176&pnum=366

Kuopion ksrk - Kuopio stadsförs - kastetut
Lapsen etunimi: BERNDT => Bertel
Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
5.11.1829 7.11.1829 Tingsgård Pig. Lisa Rautiain 23 Berndt
17.5.1840 1840 Urmak. Henric Vilh. Degert Anna Lisa Alm 34 Gustaf Berndt
6.1.1855 18.2.1855 Sadelm. D. Joh. Lindqvist Vilhelmina Saxman 36 Berndt Johan
17.3.1856 10.4.1856 Smeden Erik Wilh. Blomqvist Anna Agander 40 Berndt Richard
25.8.1861 13.9.1861 T. 44 Svarfv. Henr. Vilh. Nerman Ulrika Silvendoine 29 Berndt Vilhelm
18.12.1861 10.1.1862 T. 53 Brofogd. Anders Vilhelm Hallikain Lovisa Knutinen 26 Otto Berndt
6 tapahtumaa löytyi.

Eikös lehtolapsien äideillä ole ollut tapana romanttisuudessaan antaa lapsilleen tuon lehtoisän nimi, näin ainakin tapahtuu kaikissa kirjoissa :p:

Nyt täällä Tinghusetissa näyttää olleen oikein aatelismies Eric Berndt von Konow herrana.

blue-eyed
29.08.11, 14:29
Taidan löytää omaan kysymykseeni vastauksen tuolta

http://keskustelu.suomi24.fi/node/6435855

Eli asiathan ovat niin kuin arvelinkin :D::eek:

EijaRau
07.09.11, 10:18
Hei Monica,

Arlan kanssa on mietitty Rautiais-yhteyttä välillämme, ja siitä etsinnästä poiki tuo hänen kyselynsä Berndt Rautiaisesta. Tuo Berndt on isoisäni isoisä. Mielelläni jatkan keskustelua asiasta kanssasi. Puoli-sukulaisia ilmeisesti ollaan:).

Terveisin

Eija Rautiainen

blue-eyed
07.09.11, 17:39
Ja siis olemmeko mekin sukua toisillemme??
Kutkuttavia tietoja!
Tästä on tosi hauska jatkaa....
t. Monika Riihelä

Nyt, kun olen saattanut teidät Monika ja Eija yhteen, niin voin vastata, että emme varmaankaan ole Monikan kanssa sukulaisia ainakaan tämän von Konow'in kautta. Olemme tosiaan Eijan kanssa etsineet yhteistä esivanhempaa Rautiaisista ja tässä tutkimuksessa törmäsin tähän Eric Brend von Konow'iin. Tottakai mielenkiintoni häntä kohtaan heräsi ja hyvä, että heräsi, koska näin kaksi sukulaista löysi toisensa :)

Sukututkimus on mielenkiintoista ja yllätyksiä täynnä....

Monika A
07.09.11, 23:07
Kiitos Arla!
yhteensaattamisestasi - siis Eija Rautiainen olet sukulaiseni - hauska tavata! Minä asun Uudellamaalla, Vihdissä.
Tuli mieleen, että ehkäpä olemme kaikki me suomalaiset tavalla tai toisella sukulaisia toisillemme. Tässä tapauksessa Eijan isosisän isoisä Bernt Rautiainen on puoliveli ja vuotta vanhempi kuin minun isoisänisäni Brynolf v. Konow, syntynyt Tavist.

Berndt Rautiaisen äiti Liisa Rautiainen (mulle aivan uutta tietoa) ja Brynolfin äiti Eva Sofia Tavist olivat piikoja samassa tuomarintalossa Kuopion keskustassa ja synnyttivät Eric Berntille poikia; Liisa synnytti 9 kuukautta ja kaksi viikkoa Ericin vaimon kuoltua ja Eva Sofia vuosi ja yksi viikkoa tämän jälkeen. Kun nämä pojat syntyivät oli Eric 53 - 54 vuotias. Tuomarintalossa asui samaan aikaan Ericin vanhemmat lapset: Berta Karolina 27v, kakskytvuotiaat kaksoset Karl Verner ja Margareta Sofia sekä Agnes Eloise 13v. Lapsena kuolleita olivat Berndt Edward, Alexandra Aurora ja Alexandra Wilhelmina, siis kolme lasta.

Siis piika Eva Sofia piti jostain syystä puolensa, eikä poistunut talosta. Se siviilivihkiminen Berndtin ja hänen välillä on minua kovasti askarruttanut; ja sen verran olen saanut selville, että aivan samoihin aikoihin on Snellman mennyt vihille, siviilisti Kuopiossa, mutta luulisi että aivan eri syistä kuin meidän Eric Berntimme.

Löytyisköhän lisää "sivu"-jälkeläisiä??? Ja miten monta....

Se von Konow, siis hän joka kiroili ja josta Ruuneberg kertoo Vänrikki Ståhlin tarinoissa oli Eric Berndtin vanhempi veli Karl Johan. Eric oli valtion virkamies, asui virkamiesasunnossa eikä omistanut maita ja mantuja. Poika Brynolfista tuli pappi, ainoa pappi koko suvussa. Ihmeelliset ovat ... -tiet.

Itse olen mummi ja minulla on neljä lastenlasta, kaikki jo aikuisia, ja luusisi että minä olen ikäloppu, mutta ei, vain 70v.

Ja sienestäminen on intohimoni - hyvää syksynjatkoa! Pitäiskö yhteydenpitoa jatkaa sähköpostitse???

t. Monika Riihelä