PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vampula 1600-luvulla


M_P
28.08.11, 20:48
Hei, selvitän äiti-äiti-äitilinjaa Satakunnassa, näyttäisi löytyvän Lisa Henricsdr s. 1673 Vampulan Sallilan Mattilassa. Epäilen, että hänen vanhempansa ovat Mattilassa Henrik Thomasson ja Caisa Simonsdr. Tietääkö joku asiasta enemmän? Henrik ja Caisa mainitaan Risto Rytin esipolvitaulussa, joka löytyy verkosta, mutta en löydä referenssejä enkä voi tarkistaa. Osaako joku auttaa, löytyykö dokumentaatiota? - Selvitän tätä, koska minulla on geneettisen sukututkimuksen perusteella äiti-äiti-linjaisia mtDNA-sukulaisia maailmalla.

haapiot
29.08.11, 13:25
En tiedä ko henkilöistä mitään, mutta olen Mattilasta kiinostunut. Siis mihin Lisa olisi Mattilasta mahdollisesti mennyt?
TH

M_P
29.08.11, 13:55
Keikyään Uotilan taloon emännäksi. Minulla on äiti-äiti-linjan selvittäminen menossa. Esi-äitejä ja toki esi-isiäkin löytyy melkoisesti mm. Vampulasta.

willegusta
30.08.11, 07:31
Mattila Sallila ratsutila 1690- 1 1/3

vnna. 1687-1710 po Henric Thomass Mattila s.1655 Vamp vih.31.5.1712 Vampula k.31.1.1713 Vampula 1-vmo Caisa Simonsd s.1647 vih.1672 k.3.1.1711 Vampula 2-vmo Walborg Sigfridsd s.1664 vih.31.5.1712 Vampula k.26.9.1745 Vampula

Tarkoitatko näitä jotka löytyvät ainakin Vampulan talonhaltijaluettelosta

M_P
30.08.11, 08:22
Jep. Tiedätkö enemmän Caisan esi-äideistä tai siskoista tai äiti-äiti linjan sukulaisista? Minulla on geneettisen sukututkimuksesta mitokondrio DNA tulokset, ja sen perusteella äitilinjaisia matcheja. Yritän selvittää, miten minulla on puhtaaasti naislinjaa sukulainen mennoniittiyhteisön jälkeläisten joukossa. Jossakin on yhteinen esiäiti (Vampulassa, Keikyässä, Tyrväällä tai muualla?) jonka naislinjaisia jälkeläisiä on päätynyt friisinmaalaisten siirtokuntaan Venäjälle ja jonka toisen naislinjaisen sukulinjan päästä löydyn minä. Tämä mtDNA match on sen verran omalaatuinen, että yritän selvittää sitä. Onks tietoo?

M_P
30.08.11, 09:07
Täydennys edelliseen viestiin: etsin tällaisesta äiti-äitilinjasta lisätietoa. Erityisesti näiden naisten sisaret ja heidän naispuoliset jälkeläisensä sekä Caisa Simontyttären tausta kiinnostaa. Kaikki tieto, täydennykset ja korjaukset tervetullutta. Virheet mahdollisia. Minulla on sukupuu Ancestryssä, täydennän sitä.

Caisa Simonsd. (1647 - 1711) (s. Vampula)
Lisa Henricsd Mattila (1673 - ) (s. Vampula)
Walborg Jacobsdr Uotila (1698 - ) (s. Keikyä)
Maria Johansdr Knuutila (1717 - ) (s. Tyrvää)
Anna Mattsdr Hohko (1740 - ) (s. Tyrvää)
Lena Johansdotter Jaatsi (1766 - 1823) (s. Tyrvää)
Maria Christina (Maija Stina) Henricsdrdr Apiainen (1801 - 1862) (s. Tyrvää)
Anna Lisa Jacobsdotter Rekola (1822 - 1868) (s. Tyrvää)
Eva Christina Mattsdr Rekola (1841 - 1917) (s. Tyrvää)
Hilma Josefiina Kaarlentytär Ollila (1872 - 1913) (s. Karkku)
Hilman tytär Anna Augusta os. Tala on isoäitini.

Tämän naisporukan suoraa naislinjaa olevien jälkeläisten mitokondrio DNA on hyvin lähellä omaani, sillä mitokondro DNA periytyy äitilinjaisesti. Jaamme siis samat mtDNA-sukulaiset. - Jos jotakuta kiinnostaa geneettinen sukututkimus, minulta saa lisätietoa. Kts myös Family Tree DNA tai National Geography Genoproject..

Juha
30.08.11, 19:27
Nimimerkille M P;

Sain forumin ulkopuolelta vinkin, että näitä henkilöitä voisi hyvinkin löytyä. Oletko yhteydessä minuun privaatisti, kiitos.


Juha

vra
31.08.11, 17:55
Näistä neljä ylintä kuuluu myös minun esivanhempilinjaani, joten olisin myös

Caisa Simonsd. (1647 - 1711) (s. Vampula)

kiinnostunut esivanhemmista !

Valto

elmak
04.09.11, 09:11
Hei

minunkin esiäitini on tuo ylin Caisa Simonsdotter, joten olen kiinnostunut tästä linjasta.

Terveisin
Elina

willegusta
04.09.11, 10:22
http://digi.narc.fi/digi/fetch_lqjpg.ka?kuid=4619
Eli Huittisten asutuksen yleisluettelo 1694-1713 Sallila jakso n:o 9
Täältä löytyy jotain tietoa ,vai oletko jo katsonut .

M_P
05.09.11, 08:17
Nyt minulla on tiedossa iso joukko vampulalaisen emännän Caisa Simonsdr Mattilan naislinjaisia jälkeläisiä, kiitos kaikille auttaneille. Kts Ancestry.com MarjaFin, "Pohjanen Tala" sukupuu.

Minulla on myös geneettisen sukututkimuksen tuloksia, mitokindrioDNA ja Family Finder sekä niihin liittyviä matcheja maailmalta. mtDNA-sukulaisia löytyy yllättävän paljon Suomen ulkopuolelta, mennoniittisiirtokuntaa myöten. - Caisa Matintyttären naislinjaiset jälkeläiset, ottakaa suoraan yhteyttä, jos kiinnostaa, ollaan sitten suoraan yhteyksissä. Samoin kertokaa, jos joku tietää Caisa Mattilan esiäideistä.

M_P
13.10.11, 21:41
Sain omat mitokondrio-DNA tulokseni, olen mtDNA haploryhmää H, ja sen hyvin harvinaista alaryhmää. MtDNA periytyy äidiltä lapsille (pojilta ei siis enää eteenpäin). Eli kaikilla teillä, jotka polveudutte äitilinjaisesti Caisa Mattilasta on mitä todennäköisin sama mtDNA haploryhmä kuin minulla, tai sitä lähellä oleva. Onko teistä kukaan teettänyt mtDNA-analyysia? Olisi mielenkiintoista tietää, miten mutaatioita tulee. Sitä kautta voisi myös yrittää ymmärtää, mistä äitiketju on tänne Suomeen päätynyt. Maailmalta löytyy tällä hetkellä vain kolme samaan mtDNA-alaryhmään kuuluvaa, eivät Suomesta.

M_P
27.02.12, 11:45
Hei, Caisa Simontytär näyttää tulleen Vampulaan Loimaalta, kiitos löydöstä, Haapiot!

Loimaan käräjien 22.10.1698 mukaan Caisa on Loimaan Kauhanojan Perhosta, isä Simo Pentinp ja äiti Brita (s. n. 1620, k. 1678). Tässä on linkit kansallisarkiston tuomikirjaan, jotka Haapiot ansiokkaasti löysi:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3739422
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3739423

Tietääkö kukaan Caisan ja Britan äiti-äitilinjaa vielä taaksepäin? Joku kytkentä on todennäköisesti olemassa Ala-Saksin suuntaan, mikä näkyy äiti-äitilinjaisesti periytyvässä mitokondrio DNAssa. Hansakauppiaat tai mennoniittimerenkulkijat? Ehkä Turun kautta, tai Kokemäen vanhan friisinmaalaisten kauppapaikan kautta?

M_P
22.03.12, 10:09
Kiitos aas lisätiedoista. Tilasin nyt Family Tree DNAsta personoidun äiti-äitilinjaisen raportin, mtDNA-tuloksiini ja vertaiöuihin sekä perinteisen sukututkimuksen tietojen yhdistelmä. Lisätieto on nyt tervetullutta. 1) jos joku löytää vuelä Vampulasta ja Loimaalta äitilinjaisesti sukua tasksepäin kertokaa. 2) Jos teillä on lisätietoa äitilinjaisista esiäideistäni (dokumentteja, tarinoita, kuvia, myös talojen kuvia ja vanhoja karttakuvia, tms), lähettäkää, kiitos. Äitilinja on tämän viestiketjun yhdessä aiemmassa viestissä. - FTDNAn rekistereissä minulla on 36 HVR1&HVR2 mtDNA matchia, kaikki ulkomailta.

haapiot
07.03.16, 07:57
Hei Jatkan eteeni tulleella oh Huittisten tuomiokirjajutulla 28.2 - 2.3. 1659
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3866180
Siinä Pöytyän nimismies Cnut Simonsson, jonka 2. pso Brita Nilsd, Lauttakylän Jäppilän Jacob Bertilssonin leski ja puolestaan Huittisten nimismiehen sisar, vaatii tytärpuolelleen Brita Jacobsdotterille Kauhanojalta perintöä Jöns Sigfridss Jäppilältä.
Onko tämä Brita, josta en tiedä muuta kuin etunimen ja että on haudattu 1678, Simon Bengtss Perhon pso? Mielestäni Kauhanojalta löytyy kaksi Britaa, jotka voisivat tulla kyseeseen. Perhon lisäksi toinen on Cnut Sigfridss Sipilän pso. Cnut Sigfridss on SAY:n mukaan isäntänä noin 4 vuotta ja viimeinen merkintä hänestä ja vaimostaan on 1664, jonka jälkeen häipyvät jonnekin. Tiedonmurusia pitäisi löytää lisää. Timo Haapio

Hela
07.03.16, 18:51
Kiitän puolestani kaksinkertaisen esiäitini Caisa Simonsdotterin (Sallila Mattila) sukuperän löytymisestä. Hänen äitinsä oli Loimaan käräjien 22.10.1698 mukaan Brita Bengtsdotter.

H. I.

Hannu Virttaalainen
07.03.16, 19:47
Hei, Caisa Simontytär näyttää tulleen Vampulaan Loimaalta, kiitos löydöstä, Haapiot!

Loimaan käräjien 22.10.1698 mukaan Caisa on Loimaan Kauhanojan Perhosta, isä Simo Pentinp ja äiti Brita (s. n. 1620, k. 1678). Tässä on linkit kansallisarkiston tuomikirjaan, jotka Haapiot ansiokkaasti löysi:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3739422
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3739423



Eikös tässä käräjäjutussa Sallilan Mattilan anopin sanota olevan Brita Bengtsdotter. Niin tulkitsee Toropainenkin Turun Seudun sukututkijain vuosikirjassa 2013: '"Eskolan äijä" Josef Petrej Kauhanojan Perholta'

Perholle minulla menee esipolvet Sallilan Mattilan lisäksi äitilinjaa Simon Bengtinpojan ja Brita Bengtintyttären pojanpojan Bertil Andersinpojan vaimoon Walborg Henrikintyttäreen

Sen varmistamiseksi ettei Britan patronyymiä ole sotkettu mahdolliseen isäpuoleen Bengt Simoninpoikaan Pöytyän Mäkiäisten Kärriltä pitäisi vielä jostain kaivaa Sipilän Britan patronyymi

PS. Henrik Impola näköjään ehti jo vastata patronyymiin

Hannu Virttaalainen
08.03.16, 06:28
Eikös tässä käräjäjutussa Sallilan Mattilan anopin sanota olevan Brita Bengtsdotter. Niin tulkitsee Toropainenkin Turun Seudun sukututkijain vuosikirjassa 2013: '"Eskolan äijä" Josef Petrej Kauhanojan Perholta'

Toropaisen kirjoitus löytyy myös netistä http://www.academia.edu/11863184/_Eskolan_%C3%A4ij%C3%A4_Josef_Petrej_Loimaan_Kauha nojan_Perholta

Tähän ketjuun liittyy lähinnä 3. kappale. Muusta kuten kielistä ja käytetyistä nimistä voivat halukkaat keskustella lisää toisessa paljon enemmän lukijoita ja mielipiteitä keränneessä ketjussa.

Kirjoituksessa on kuitenkin viitteet alkuperäisiin käräjäpöytäkirjoihin, joita niitä lukemaan kykenevät voivat lukea myös netissä, ja lehtikirjoituksetkin joihin viitataan löytynevät sanomalehtiarkistosta netissä.