PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Dordi Bure


Virva Kilpirinne-Kääriäinen
22.08.11, 22:28
Heipä hei.

Olen uusi tällä forumilla ja huomasin, että meikäläinen ei meinaa löytää
edes edellistä viestiäni täältä tai sitten en osaa käyttää tätä.

Täällä on pohdittu Erik Sursillin vaimoa, oliko hän Bure-sukua.
Paljon mahdollista, että hän oli.
Löysin ihan hiljattain jatketun sukupuuni ja siellä oli paljon ruotsalaisia sukututkijoita myös. Varhaisin esi-isäni oli Tord i Byr, sen jälkeen Herse Eriksson, sitten tulee Fale Hin Gamle Bure, paljon sen alempana on Erik Sursill. Suvun naisiin en ole vielä perehtynyt, koska naisten perässä on yleensä merkintä, että hän on jonkun ihmisen tytär. Huomasin ,että jossain ketjussa pohdittiin Fordell-sukua, sekä Sinius-sukua. Molemmat esi-isäni Fordell ja Sinius löytyvät sukupuustani.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
22.08.11, 22:30
Toivottavsti löydän tämän ketjun.
En tiedä nyt, mistä saan tämän viestiketjun uudestaan näkyviin:confused:

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
22.08.11, 22:38
Grubb-sukua pohdittiin alempana.

En tiedä, onko kyse samasta suvusta, mutta yksi esi-isäni on Grubbe.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
23.08.11, 00:43
Nyt löysin Sursillin vaimon.
Hänen nimensä on ollut ihan oikeasti Dordi
ja on lähtöisin Bure-suvusta.

Esi-isä on ollut Tord i Byr, sama kuin itselläni. Sukuani ovat tutkineet hyvin monet ihmiset, sekä ruotsalaiset että suomalaiset. Polveudumme samoista esi-isistä alkujaan.


Voin valottaa asiaa jos joku haluaa, mikäli löydän tämän viestiketjun.
Huomasin, että minulla on vaikeuksia käyttää tätä forumia.

T. Virva Kilpirinne

Marjapuu
23.08.11, 05:40
Kyllä netistä löytyy ihan kaikenlaista liittyen Sursill-sukuun. On julkaistu uskottavan tuntuisia sukupuita ja tutkimuksia ja asiasta on keskusteltu nettifoorumeilla. Ei vain pidä uskoa kaikkea.

Virallinen kanta Erik Ångermanin vaimosta on se, että etunimi oli Dordi, mutta perään liitetty Bure on suuri kysymysmerkki. Ei ole olemassa mitään todisteita siitä, että Dordi kuului Bure-sukuun. On vain pelkkiä oletuksia ja päättelyketjuja. Tästä syystä olen omiin tiedostoihini olen merkinnyt Erik Ångermanin vaimoksi pelkän Dordin, ilman "sukunimeä" ja esipolvia.

Juha
23.08.11, 06:05
Virva,


Varmasti moni meistä haluaisi nähdä nuo todisteet, joten voisitko esittää ne tällä forumilla? Olisi mukava vertailla mitä uutta olet mahdollisesti saanut selville.


Oletko muuten tutustunut Tiina Miettisen taannoiseen Genos-artikkeliin (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=12022&highlight=bure) aiheen tiimoilta - tuosta linkistä pääset sen pohjalta käytyyn keskusteluun täällä Suku Forumilla.

HennaS
23.08.11, 06:30
Suvun naisiin en ole vielä perehtynyt, koska naisten perässä on yleensä merkintä, että hän on jonkun ihmisen tytär.

Aivan, sitä sanotaan isännimeksi eli patronyymiksi ja Suomessa ja Ruotsissa, joissa ruotsia yleensä on puhuttu se on ollut miehillä muotoa -son ja naisilla -dotter eli poika ja tytär. Kaikki -sson loppuiset sukunimet ruotsin kielessä (Eriksson, Johansson jne.) ovat alun perin olleet tällaisia isännimiä.

Sinulla ei siis ilmeisesti varsinaisesti ole mitään uusia, pitäviä todisteita sen väitteen puolesta, että Sursillin Dordi olisi ollut omaa sukuaan Bure? Jos näin on, tämä viestiketju on ainakin minun osaltani loppuun käsitelty.

Kataja
23.08.11, 07:50
Heipä hei.

Olen uusi tällä forumilla ja huomasin, että meikäläinen ei meinaa löytää
edes edellistä viestiäni täältä tai sitten en osaa käyttää tätä.

Täällä on pohdittu Erik Sursillin vaimoa, oliko hän Bure-sukua.
Paljon mahdollista, että hän oli.
Löysin ihan hiljattain jatketun sukupuuni ja siellä oli paljon ruotsalaisia sukututkijoita myös. Varhaisin esi-isäni oli Tord i Byr, sen jälkeen Herse Eriksson, sitten tulee Fale Hin Gamle Bure, paljon sen alempana on Erik Sursill. Suvun naisiin en ole vielä perehtynyt, koska naisten perässä on yleensä merkintä, että hän on jonkun ihmisen tytär. Huomasin ,että jossain ketjussa pohdittiin Fordell-sukua, sekä Sinius-sukua. Molemmat esi-isäni Fordell ja Sinius löytyvät sukupuustani.

Jos etsit omia vanhoja viestejäsi, ne löydät kätevimmin näin:
Kirjaudu sisään, mene kohtaan käyttäjälista, etsi oma kohtasi siitä (Virva...) ja paina kohdasta "Näytä kaikki viestit, jotka ...".
Jos etsit jotain asiaa, käytä Etsi-toimintaa.
Marjatta

Jouni Kaleva
23.08.11, 17:17
Tässä oli aloitettu kaksi uutta ketjua samasta aiheesta parin tunnin välein, hieman eri otsikoilla. Yhdistin ketjut Forumin moderaattorin ominaisuudessa.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
23.08.11, 18:53
Tämä voi ehkä harmittaa joitakin, mutta Dordi oli Bure-suvusta.
Olen itsekin lähtöisin Bure-suvusta ja sukuani on tutkittu tosi paljon
ja mukana on useita sukututkijoita sekä Ruotsista että Suomesta.
Katselin joitakin sukuja ja siellä ovat aateliset menneet keskenään
naimisiin ja tuskinpa on syytä epäillä tietojen todenperäisyyttä.

Olenkin kertonut, että Erik Sursill tulee mukaan esi-isiin paljon
myöhemmin, tarkistin; vaimon nimi on Dordi, os. Bure.
Voitte toki ottaa yhteyttä kyseisiin sukututkijoihin, heitä on erittäin mittava määrä. Sekä ruotsalaisia, että suomalaisia. Minä en ole tutkinut omaa sukuani.

Bure-sukulaisia minulla on paljon. Teidän täytyy kysyä eri sukututkijoilta sitä, mistä he ovat saaneet selville Sursillin vaimon. Joka tapauksessa olemme samasta esi-isästä lähtöisin ja suvussa on eri aatelissukuja. Miksi on syytä epäillä, etteikö Dordi olisi juuri Bure-suvusta? En tiedä, miksi tämä näyttää harmittavan joitakin ihmisiä. Voin kertoa sukututkijoiden nimet. Suuri osa heistä on ruotsalaisia, joten parasta alkaa hiomaan myös ruotsin kieltä. Olen kyllä kuullut jo kauan aikaa sitten, että olemme Ruotsista kotoisin.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
23.08.11, 19:07
Kiitos Marjatta:)

Lisään vielä, että koska sukua on tutkinut todella monta sukututkijaa ja tiedot ovat yhtäpitäviä, vaikea uskoa, että he kaikki olisivat väärässä.
En voi laittaa tänne sukupuutani yksityisyydensuojan vuoksi, se on laitonta.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
23.08.11, 19:12
Tämä voi ehkä harmittaa joitakin, mutta Dordi oli Bure-suvusta.
Olen itsekin lähtöisin Bure-suvusta ja sukuani on tutkittu tosi paljon
ja mukana on useita sukututkijoita sekä Ruotsista että Suomesta.
Katselin joitakin sukuja ja siellä ovat aateliset menneet keskenään
naimisiin ja tuskinpa on syytä epäillä tietojen todenperäisyyttä.

Olenkin kertonut, että Erik Sursill tulee mukaan esi-isiin paljon
myöhemmin, tarkistin; vaimon nimi on Dordi, os. Bure.
Voitte toki ottaa yhteyttä kyseisiin sukututkijoihin, heitä on erittäin mittava määrä. Sekä ruotsalaisia, että suomalaisia. Minä en ole tutkinut omaa sukuani.

Bure-sukulaisia minulla on paljon. Teidän täytyy kysyä eri sukututkijoilta sitä, mistä he ovat saaneet selville Sursillin vaimon. Joka tapauksessa olemme samasta esi-isästä lähtöisin ja suvussa on eri aatelissukuja. Miksi on syytä epäillä, etteikö Dordi olisi juuri Bure-suvusta? En tiedä, miksi tämä näyttää harmittavan joitakin ihmisiä. Voin kertoa sukututkijoiden nimet. Suuri osa heistä on ruotsalaisia, joten parasta alkaa hiomaan myös ruotsin kieltä. Olen kyllä kuullut jo kauan aikaa sitten, että olemme Ruotsista kotoisin.

Avasin Sursillin kohdalta hänen perheensä, siis klikkasin ja sieltä löytyi vaimo Dordi Bure. Toistan vielä, että vaikeaa uskoa monen tutkijan olevan väärässä. Teidän pitäisi ottaa yhteyttä myös ruotsalaisiin sukututkijoihin. Voin kertoa nimet, jos haluatte.

Marjapuu
23.08.11, 19:21
Jag, och de flesta av oss, kan nog läsa svenska. Jag har följt med diskussionerna också på svenska sidan, och jag har fått den uppfattningen att inte ens vördade svenska släktflorskare är eniga om att Erik Ångermans hustru Dordi verkligen tillhörde Bure-ätten.

Kanske det finns hemliga forskningar som aldrig har publicerats, men det skulle vara ganska egendomligt, eftersom det skulle vara en stor nyhet om någon äntligen skulle ha hittat klara bevis om den här saken som intresserar tusentals Sursill-ättlingar både i Finland och Sverige. Och nu talar vi faktiskt om bevis, inte om släkttavlor som baserar sig på hypoteser.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
23.08.11, 19:23
Pitänee minunkin hioa ruotsin kieltä, en viitsi kaivaa esiin sanakirjaa.
Jos joku haluaa tietää sukututkijoiden nimet, niin kysykää asiaa suomen kielellä. Mukavaa, jos ruotsi on noin hyvin hallussa.

Juha
23.08.11, 19:42
Et siis ole esittänyt mitään pitävää todistetta. Nuo ruotsalaisten(kin) tutkijoiden esitykset ovat hyvin tiedossa eikä niistä voi tehdä relevantteja johtopäätöksiä.

Netin keskustelupalstat ja sivut ovat väärällään sukupuita, jotka on kopioitu toinen toisilta - näin myös virheet ja oletukset toistuvat.

Myönnän heti itsekin syyllistyneeni moiseen, mutta uskallan myös korjata erheeni.


Kannattaa perehtyä niihin alkuperäislähteisiin ja selvittää niiden kautta mistä on kyse. Ei se, että suuri joukko ihmisiä on tiettyä mieltä, tee mistään faktaa. Totta kait tämä aihe on kiinnostanut nimenomaan ruotsalaisia sukututkijoita, koska kyse on täkäläisestä henkilöstä.


En muuten ymmärrä, miksi et voisi laittaa sukupuutasi tänne esimerkiksi isovanhempiesi vanhemmista lähtien. Eihän siinä ole mitään laitonta, jos siis tarkoituksesi on esittää jotain faktoja Dordista.



Juha

Movitz
23.08.11, 21:33
Aiheesta on käyty laajaa ja hyvää keskustelua tällä Forumilla aikaisemminkin:

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=6300&highlight=Dordi+Bure


Ei ole sinänsä syytä epäillä, etteikö Pohjanlahden yli olisi voinut ulottua monenlaisia sukulaisuuksia. Mutta itse Dordi-keskustelu on monin osin käynyt hedelmättömäksi, sillä lähdekriittinen sukututkimus ei tällä hetkellä kykene esittämään riittävää dokumentaatiota asialle. Parhaimmillaan voimme arvioida, missä tarkoituksessa 1600-luvun genealogit ovat esittäneet näkemyksiään ja mistä lähteistä he ovat tietonsa ammentaneet. Meidän tehtävämme on arvioida heidän työnsä tuloksia. Kaikki, mikä on vanhaa, ei välttämättä tarkoita, että kirjoittajilla olisi ollut asiasta enemmän tietoa.

Dordi on vallan hyvin voinut olla Bure - sille ei ole nähdäkseni geografisia tai sosiaalisia esteitä (jos kohta ei perusteitakaan). Tärkein yksittäinen näkökohta on kuitenkin se, että me emme mitenkään voi hankkia objektiivista historiallista tietoa Erik Ångermanin vaimosta ilman merkittävää uutta lähdelöytöä (jota tuskin tulee).

t. Jens

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 01:28
Et siis ole esittänyt mitään pitävää todistetta. Nuo ruotsalaisten(kin) tutkijoiden esitykset ovat hyvin tiedossa eikä niistä voi tehdä relevantteja johtopäätöksiä.

Netin keskustelupalstat ja sivut ovat väärällään sukupuita, jotka on kopioitu toinen toisilta - näin myös virheet ja oletukset toistuvat.

Myönnän heti itsekin syyllistyneeni moiseen, mutta uskallan myös korjata erheeni.


Kannattaa perehtyä niihin alkuperäislähteisiin ja selvittää niiden kautta mistä on kyse. Ei se, että suuri joukko ihmisiä on tiettyä mieltä, tee mistään faktaa. Totta kait tämä aihe on kiinnostanut nimenomaan ruotsalaisia sukututkijoita, koska kyse on täkäläisestä henkilöstä.


En muuten ymmärrä, miksi et voisi laittaa sukupuutasi tänne esimerkiksi isovanhempiesi vanhemmista lähtien. Eihän siinä ole mitään laitonta, jos siis tarkoituksesi on esittää jotain faktoja Dordista.



Juha

Voi tauti. Voin laittaa sukupuuni vanhimmasta päästä kun noin haluat tietää ja varaudu, että siitä tulee pitkä. Nimittäin sitten vaihtuu sukukirja ja meidät kaikki elossaolevat voidaan jäljittää, enkä tiedä, onko se edes laillista kun kuulin, että minun täytyy esim. kysyä mieheltäni lupa, saako hänet laittaa sukukirjaan. Sukututkijamme kuoli ja seuraava kirja alkaa jostain n. 1600-luvulta. Dordi Sursillin suhteen olette oikeassa. Katsoin hänen tietonsa ja luin siitä tämän: Dordi Sursillin kautta suku tunnetaan eräiden tutkimustulosten mukaan aina 900-luvulle jKr eläneeseen Tord i Byriin saakka. Huom. Ei ole varmistettu, että Dordi tulee Bure-suvusta. Se on pelkkä hypoteesi. Näihin Genissä esiintyviin Dordin esipolviin on suhtauduttava pienellä varauksella. Huomio, minä olen omalla nimelläni Virva Kilpirinne siellä ja oikea etunimeni on sulkeissa, se on erään esiäitini vanha nimi toisesta suvusta. Jos joku ei halua katsoa esi-isiäni, niin ohittakoon seuraavat ketjut. Onpas hankalaa hommaa tällä forumilla kun pitää alkaa luetella esi-isiään. No, luettelen sitten, koska joku haluaa sen välttämättä tietää.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 01:41
Tord i Byr Herse (970-c. 1020)
Gunyar Haursi ( Herse) Bure, Bure
Tordi i Bure
Eric Bure
Herse Eriksson
Mrs Bure
Fale hin Gamle Bure
Helse Falesson Bure
Harald Soop
Olof Dahlkarls Jättes
N.N Bure
Lars Schach i Norrby
Olof Soop
Harald Soop
Helse Falesson Bure
Nils Karlsson (Sune Hemminsssons ätt)
Harald Soop
Harald Olofsson Soop
Sven Ulv
Björn Sooper Fale (Farteng d.ä Bure
Sigge Soop
Jacob Vädurhorn
Peder Svensson
Märta Soop
NN Bure
Nils Fartegnssons Bure
Ulf Siggesson Soop ..jatkuu

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 01:55
Sgrid Vädurshorn
Farteng (Fale hin unge) Bure
Ingebor Bure
Olof Jätte
Peder Skytte
Knut Ullfsson Soop
Helse Falesson Bure
Märta Skytte
Erik Soop
Olof Hersesson, sr, " Gamle Olof"
Olof
Lars Andersson
Brita Skoop
Anders Olofsson Bure
Olof Grubbe
Nils Bengtsson
Elin Lardsotter
Anders Persson
Knut Jönsson Fordell
Mrs. Kolkko
Enewald Eskon Kolkko Hiitemaa
Olof Sipola Backe Backala
Anund Tulkki
Jacob Andersson Bure
Johan Bartholomeus
Bengt Nilsson Skräddare
Lars Fordell
Anna Granberg
Niilo Enewaldinpoika Kolkko
Nils Backe-Sipola-Backala
Olof Anundsson
Erik Oken
Erik Ångerman Sursill
Dordi (Jacobsdotter) Sursill
Bartholomeus Johannis
Johan Barthholomeus
Eero Eerola
Erik Härmä
Brita Skytte
Nils Borgare
Petrus Steuchius
Henrik Tavast
Jöns Fordell
Mathias Lochtovius.. jatkuu

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 02:04
Erik Tenalesis
Magdalena Sursill
Krister nn.
Lauri Nilsson Kolkko
Olof Backe-Backala-Sipola
Anund Olofsson Tulkki, sr.
Östen Sursill
Olof
Kristoffer Bertelsson
Jakob Wanaeus
Lauri Erkinpoika Härmä
Erik Stöök
Matts Tawast
Brita Tawast
Hans Fordell
Isak Sursill
Filippus Falk
Sigfrid Sipola Backe Backala
Thomas nn
Lauri Sinius
Katarina Sursill
Jacob Olai Felman
Hans Fiting
Petrus Wanaeus
Kristian Stöök
Nicolain Elingius
Henrik Tawast
Elisabet Fordell
Niilo
Christer Härkä eli Bonelius
Nicolaus Philippi Falk Nils Sipola Backe Backala
Clement Curtilius

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 02:05
Nyt saa riittää.

En tiennyt, että täällä pitää alkaa luetella sukulaisiaan.

Kova homma. Siinä esi-isät noin 1600-luvulle, ole hyvä.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 02:08
Nyt saa riittää.

En tiennyt, että täällä pitää alkaa luetella sukulaisiaan.

Kova homma. Siinä esi-isät noin 1600-luvulle, ole hyvä.

Dordi Sursillia on tutkinut/tutkii noin 50 sukutukijaa ainakin.
Luettelenko heidätkin?

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 02:10
Aiheesta on käyty laajaa ja hyvää keskustelua tällä Forumilla aikaisemminkin:

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=6300&highlight=Dordi+Bure


Ei ole sinänsä syytä epäillä, etteikö Pohjanlahden yli olisi voinut ulottua monenlaisia sukulaisuuksia. Mutta itse Dordi-keskustelu on monin osin käynyt hedelmättömäksi, sillä lähdekriittinen sukututkimus ei tällä hetkellä kykene esittämään riittävää dokumentaatiota asialle. Parhaimmillaan voimme arvioida, missä tarkoituksessa 1600-luvun genealogit ovat esittäneet näkemyksiään ja mistä lähteistä he ovat tietonsa ammentaneet. Meidän tehtävämme on arvioida heidän työnsä tuloksia. Kaikki, mikä on vanhaa, ei välttämättä tarkoita, että kirjoittajilla olisi ollut asiasta enemmän tietoa.

Dordi on vallan hyvin voinut olla Bure - sille ei ole nähdäkseni geografisia tai sosiaalisia esteitä (jos kohta ei perusteitakaan). Tärkein yksittäinen näkökohta on kuitenkin se, että me emme mitenkään voi hankkia objektiivista historiallista tietoa Erik Ångermanin vaimosta ilman merkittävää uutta lähdelöytöä (jota tuskin tulee).

t. Jens

Tässä on realistinen ja fiksu arvio.

Marjapuu
24.08.11, 05:31
Huom. Ei ole varmistettu, että Dordi tulee Bure-suvusta. Se on pelkkä hypoteesi. Näihin Genissä esiintyviin Dordin esipolviin on suhtauduttava pienellä varauksella.

Mukava nähdä, että myönnät itsekin sen, mitä täällä on yritetty sinulle sanoa.

Juha
24.08.11, 06:55
Hyvä Virva,


Ihmettelen kovasti asennettasi. Luulin että sinulla on tuoda jotain aivan uutta tähän ikivanhaan keskusteluun.

Se ei ole uutinen, ruotsalaisia sukututkijoita (joiden sukupuissa mm. Dordi on) on runsaasti. Dordin hypoteettiset esipolvet eivät nekään ole uutinen.

Se olisi uutinen, että löytyisi yksikin kiistaton kirjallinen dokumentti, jota ei ole aiemmin tunnettu ja joka tukisi tätä "hölynpölyä", kuten Matti Lund taannoin tuota esipolvijohtoa luonnehti.

Voit toki luetella noita sukututkijoita, mutta en minä heidän nimiään kaipaa. Toistan vielä, että suurikin määrä tutkijoita voi olla ihan yhtä hyvin väärässä kuin pieni. Tästä meillä on lukuisia esimerkkejä ns. matkan varrelta.

Mahtavaa, että olet löytänyt näin upean harrastuksen. Toivottavasti maltat ottaa myös kriittisiä kommentteja vastaan.

Niin ja ilmeisesti seuraavassa Genos-lehdessä on juuri tästä aiheesta jotain uutta??

Juha

kkylakos
24.08.11, 07:58
Niin ja ilmeisesti seuraavassa Genos-lehdessä on juuri tästä aiheesta jotain uutta??

Taisi olla niin, että yhteinen tuttavamme oli kirjoittamassa aihetta sivuavaa juttua Sukutietoon.

Juha
24.08.11, 08:07
Kiiitos korjauksesta

Juha

Marjapuu
24.08.11, 16:22
Huom. Ei ole varmistettu, että Dordi tulee Bure-suvusta. Se on pelkkä hypoteesi. Näihin Genissä esiintyviin Dordin esipolviin on suhtauduttava pienellä varauksella.

Sain selville Virvan käyttämän lähteen. Se on lainattu suoraan Genistä Dordin profiilista(www.geni.com (http://www.geni.com)), ja tuo yllä oleva sitaatti sattuu yllättäen olemaan minun kirjoittamani. Dordilla on Genissä 51 manageria, joista minä olen yksi. Toivottavasti me emme ole niitä Virvan tarkoittamia "sukututkijoita", joiden nimilistan Virva aikoo julkistaa täällä.

Virva, jos vielä luet tätä ketjua, niin usko tämä, että Genissä on todella paljon puhdasta potaskaa. Koko Geni-järjestelmä on täysin epäuskottava ja epäluotettava. Suurin osa Sursillien sukupuista 1500-luvusta eteenpäin 1000-lukua kohti on ihan täyttä kansantarua, joka ei perustu mihinkään tieteellisiin faktoihin. Tuskin kukaan on kirjannut sinne tietoja omien tutkimustensa pohjalta, vaan tiedot on kopioitu jostakin. Ja, Geniin tietoja lisänneet ovat samanlaisia harrastelijoita, maallikoita, kuin minäkin.

Sitäpaitsi, itse kirjasin esiäitini Dordin Geniin pelkällä etunimellä, ilman esipolvia. Silloin vuosia sitten Dordilla oli vain 2-3 manageria. Yhtäkkiä ilmaantui valtava määrä ihmisiä, jotka halusivat yhdistää oman sukupuunsa meidän sukupuihimme. Joku näistä nykyisistä 51 managerista oli kirjannut Dordin Dordi Jacobsdotter Bureksi, ihan sumeilematta, tuosta vain, ja lisännyt kaikki nuo Tord i Byreen menevät esipolvet. Koska sukupuut oli jo yhdistetty, ei näitä tietoja voinut enää poistaa. Sinne ne jäivät elämään omaa elämäänsä. Siinä vaiheessa minä kirjoitin tuon sitaatin Dordin profiiliin, muistuttaakseni tosiasioista.

Muistuttaisin vielä, että Genissä olevan Dordin 51 manageria eivät suinkaan kaikki ole sitä mieltä, että Dordi on Bure. Siksi mainitsemasi laaja "sukututkijoiden" joukko supistuu aika pieneksi.

terveisin
Maria Smeds
Geni-idiootti

Marjapuu
24.08.11, 16:32
Dordi Sursillia on tutkinut/tutkii noin 50 sukutukijaa ainakin.
Luettelenko heidätkin?

Pahasti alkaa näyttää siltä, että Virva tarkoittaa Dordin 51 manageria Genissä. Jotka eivät siis ole varsinaisesti mitään sukututkijoita.

Enpä usko Virva, että sinulla on oikeutta luetella Genistä otettuja elävien henkilöiden nimiä.

Matti Lund
24.08.11, 17:53
Pahasti alkaa näyttää siltä, että Virva tarkoittaa Dordin 51 manageria Genissä. Jotka eivät siis ole varsinaisesti mitään sukututkijoita.

Enpä usko Virva, että sinulla on oikeutta luetella Genistä otettuja elävien henkilöiden nimiä.


Nimenomaan tiedon julkistajalla olisi velvollisuus, jos omaa vähäisintäkään tutkijan etiikkaa, kertoa lähteensä, eli kenen tutkimuksen on tiedon hankkimiseksi löytänyt ja kenen tutkimukseen luottanut, jos tiedosta on eri tutkijoilla ollut eri näkemyksiä. Tällöin näitä eri näkemyksiä painetuissa lähteissä on peilattava niihin relevantteihin arkistodokumentteihin, joita on omassa selvityksessään saanut käytettäväkseen.

Kaiken esittämänsä tiedonhan on selvityksen antajan pyrittävä perustamaan niiden oikeellisuuteen, mikä ei ole aina niin yksinkertaista, miltä kuulostaa.


Jokaisen jonkin tiedon julkistajan täytyy aina muistaa, että kenellä tahansa tutkijalla on täysin rajoittamaton oikeus ja velvollisuus ottaa kantaa hänen julkistamaansa tietoon, kunhan vain tämä on vain täysin läpinäkyvää tietoon suhtautumista, eli että hän pyrkii vilpittömästi oikeellisuuteen, kykenee erottamaan eriarvoiset lähteet toisistansa ja käyttää lähdeviitteitä oikein.


Tieteenharjoitushan on myös paljolti sitä, että elävät tiedemiehet repostelevat toisten elävien tiedemiesten kirjoituksia, repostellen väliin erittäin rankastikin sitä tapaa, millä kohteena oleva kirjoittaja perustelee esittämänsä tiedot. Ja tällä repostelulla ovat avoimet reilun pelin säännöt, jotka kaikki hyväksyvät. Ilman tällaista debattia tiede ei tahdo edistyä.


terv Matti Lund

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 23:09
Heipä hei.

Ihmettelen, että täällä tuntuu olevan jotenkin loukkaantunut ilmapiiri.

En ole sukututkija. Minua kiinnostaa nimenomaan isäni suku jota olisin valmis ehkä tutkimaan. (Maybe joskus.)

Minua vaan ihmetyttää tämä suuri spekulaatio ja äläkkä Dordi Sursilliin liittyen. Jos hän ei kuulu Bure-sukuun, niin mitä sitten?
Mitä se haittaa?

Onnea tutkimuksellenne. Koska täällä forumilla on jotenkin kummallinen ilmapiiri, häivyn täältä. Sukuani on tutkittu ilman Geniä tosi kauan ja tulokset on sitten julkistettu siellä Genissä. Luulin, että täällä voi ihan rennosti keskustella, mutta jotenkin kireä ilmapiiri. En myöskään tiennyt, että pakolla joutuu luettelemaan sukulaisiaan. Sitäkään en tajua, miksi ylipäätään Suomessa on niin suuri huomio kiinnitetty Sursill-sukuun. Ihmisiähän hekin ovat, kuten me kaikki.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 23:20
Oma, mutta heikko ja kehno päätelmäni on se, että koska ennen Dordia on sikäli paljon Bure-sukua, niin hän periaatteessa voisi jotakin kautta olla Bure-sukua, jota asiaa en tosiaankaan ala tutkimaan.
Katselin pikaisesti joidenkin sukujen välisiä avioliittoja.

Olen eksynyt väärälle foorumille ja olen pahoillani.
Luulin että täällä voi olla muitakin kuin sukututkijoita.
En tiennyt, että tämä onkin ainoastaan sukututkijoiden foorumi.

Minua henkilökohtaisesti kiinnostavat eniten venäläiset juuret.
Syy on se, että Ruotsi on hyvin tylsä maa, tosin ruotsalaiset erittäin fiksuja ihmisiä. Olen asunut siellä muutaman vuoden. Venäjä kiinnostaa minua paljon enemmän. Venäläinen kulttuuri ja venäläiset ihmisinä.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 23:32
Oma, mutta heikko ja kehno päätelmäni on se, että koska ennen Dordia on sikäli paljon Bure-sukua, niin hän periaatteessa voisi jotakin kautta olla Bure-sukua, jota asiaa en tosiaankaan ala tutkimaan.
Katselin pikaisesti joidenkin sukujen välisiä avioliittoja.

Olen eksynyt väärälle foorumille ja olen pahoillani.
Luulin että täällä voi olla muitakin kuin sukututkijoita.
En tiennyt, että tämä onkin ainoastaan sukututkijoiden foorumi.

Minua henkilökohtaisesti kiinnostavat eniten venäläiset juuret.
Syy on se, että Ruotsi on hyvin tylsä maa, tosin ruotsalaiset erittäin fiksuja ihmisiä. Olen asunut siellä muutaman vuoden. Venäjä kiinnostaa minua paljon enemmän, venäläinen kulttuuri ja venäläiset ihmisinä.

Lopuksi: kyse on väärinkäsityksestä. En ole tullut esittämään tänne mitään faktoja Dordi Sursillista, enkä ole edes tiennyt että kyseinen ihminen on niin polttava aihe. Tämän ketjun voi omasta puolestani poistaa. Olin kyllä lukenut, että kuulutaan sukuun nimeältänsä Sursill ja tiesin esi-isän nimen. Minulle on tällä hetkellä täysi mysteeri, miksi Dordi Sursill tuntuu olevan niin polttava aihe. Sori. En tosiaankaan ole sukututkija eikä sukututkijan työ oikeastaan kovinkaan kiinnosta.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 23:45
[quote=Marjapuu;96654]Mukava nähdä, että myönnät itsekin sen, mitä täällä on yritetty sinulle sanoa.[/quote

Yritetty sanoa? Ei tässä mitään myöntämistä tarvita. Dordi Sursillin sukujuuret eivät minua sanottavammin kiinnosta, ihmettelen mikä on syy, että ne ylipäätään kiinnostavat.
Hänellä on sukupuu, kuten meillä kaikilla on, en ole sukututkija,
en aio ruveta sukututkijaksi.

Okei, Dordi ei kuulu Bure-sukuun.
Entä sitten? Yksi ja sama.

Virva Kilpirinne-Kääriäinen
24.08.11, 23:50
Hyvä Virva,


Ihmettelen kovasti asennettasi. Luulin että sinulla on tuoda jotain aivan uutta tähän ikivanhaan keskusteluun.

Se ei ole uutinen, ruotsalaisia sukututkijoita (joiden sukupuissa mm. Dordi on) on runsaasti. Dordin hypoteettiset esipolvet eivät nekään ole uutinen.

Se olisi uutinen, että löytyisi yksikin kiistaton kirjallinen dokumentti, jota ei ole aiemmin tunnettu ja joka tukisi tätä "hölynpölyä", kuten Matti Lund taannoin tuota esipolvijohtoa luonnehti.

Voit toki luetella noita sukututkijoita, mutta en minä heidän nimiään kaipaa. Toistan vielä, että suurikin määrä tutkijoita voi olla ihan yhtä hyvin väärässä kuin pieni. Tästä meillä on lukuisia esimerkkejä ns. matkan varrelta.

Mahtavaa, että olet löytänyt näin upean harrastuksen. Toivottavasti maltat ottaa myös kriittisiä kommentteja vastaan.

Niin ja ilmeisesti seuraavassa Genos-lehdessä on juuri tästä aiheesta jotain uutta??

Juha

Asenne? Mikä? Pelkästä kiinnostuksesta ylipäätään eri sukuja kohtaan liityin. Mikä harrastus? Minulla on kiinnostavampia harrastuksia. Olet käsittänyt väärin. Tarkoitus ei ollut tuoda tärkeitä faktoja keskusteluun, toistan, en edes tiennyt että Dordin alkuperää pohditaan niin paljon ja miksi, sitäkään en tiedä. Mikä asenne Sinulla on? Ei pahalla muistaen: Virva K.

Heikki Koskela
25.08.11, 07:42
Hyvä Virva,


Ihmettelen kovasti asennettasi. Luulin että sinulla on tuoda jotain aivan uutta tähän ikivanhaan keskusteluun.

Se ei ole uutinen, ruotsalaisia sukututkijoita (joiden sukupuissa mm. Dordi on) on runsaasti. Dordin hypoteettiset esipolvet eivät nekään ole uutinen.

Se olisi uutinen, että löytyisi yksikin kiistaton kirjallinen dokumentti, jota ei ole aiemmin tunnettu ja joka tukisi tätä "hölynpölyä", kuten Matti Lund taannoin tuota esipolvijohtoa luonnehti.

Voit toki luetella noita sukututkijoita, mutta en minä heidän nimiään kaipaa. Toistan vielä, että suurikin määrä tutkijoita voi olla ihan yhtä hyvin väärässä kuin pieni. Tästä meillä on lukuisia esimerkkejä ns. matkan varrelta.

Mahtavaa, että olet löytänyt näin upean harrastuksen. Toivottavasti maltat ottaa myös kriittisiä kommentteja vastaan.

Niin ja ilmeisesti seuraavassa Genos-lehdessä on juuri tästä aiheesta jotain uutta??

Juha

Pitääkö tämänkaltaisilla jyräävillä hyökkäyksillä kirjoittaa asiasta, joka on sukututkijalle viela avoin kysymys. Tällainen teksti ei ole omiaan viemään sukututkimusta eettisellä tavalla eteen päin. Erikoisen suuri vastuu on nk. moderaattoreilla. Eikö heidän tehtävänä ole vain todeta, että teksti on hyvien tapojen mukainen ketään loukkaamaton. Tässä asiassa moderaattorikin voisi tarkistaa ajoittain kantaansa.

Meidän joukossamme on eri tason ja eri tavoittein asennoituneita tutkijoita pilvin pimein. Osa on juuri aloittamassa työtään. Ei tunnu kovin suurelta myötäelämiseltä, jos tutkijan asenne asetetaan heti vaakalaudalle. Muutamat kirjoittajat ovat liian "viisaita" ymmärtääkseen tavallisen "Matti Meikäläisen" ongelmia tutkimuksen edetessä.

Toivotan Virvalle taistelevaa mielenlaatua sukututkimuksen parissa.

Juha
25.08.11, 07:51
Heikki hyvä,


Yritin ensin mielestäni aivan asiallisesti kysellä asiasta. Alkuperäinen kysyjä ei kuitenkaan antanut pienintäkään indikaatiota siitä, että hän todella olisi löytänyt jotain uutta asian tiimoilta - kuten alun perin ilmoitti.


Tuosta modeasiasta; meilläkin lienee oikeus osallistua keskusteluun omine mielipiteinemme.


Omasta puolestani lopetan tähän ja kiitän Heikkiä kritiikistä. Ilman sitä ei tapahdu kehitystä. Dordi-teemasta olen edelleen samaa mieltä kuin ennenkin - oli kyse sitten aloittelijasta tai pidemmälle ehtineestä. Itse olisin aikoinani ollut kovasti mielissäni, jos joku olisi opettanut lähdekriittisyyttä ja ohjannut todellisten lähteiden pariin. Näin olisi omista sukupuistakin tullut heti alkuunsa katkottua muutama turha haara eikä niitä olisi tullut leviteltyä eteenpäin muka totena.




Juha

Matti Lund
25.08.11, 09:00
Pitääkö tämänkaltaisilla jyräävillä hyökkäyksillä kirjoittaa asiasta, joka on sukututkijalle viela avoin kysymys. Tällainen teksti ei ole omiaan viemään sukututkimusta eettisellä tavalla eteen päin. Erikoisen suuri vastuu on nk. moderaattoreilla. Eikö heidän tehtävänä ole vain todeta, että teksti on hyvien tapojen mukainen ketään loukkaamaton. Tässä asiassa moderaattorikin voisi tarkistaa ajoittain kantaansa.

Meidän joukossamme on eri tason ja eri tavoittein asennoituneita tutkijoita pilvin pimein. Osa on juuri aloittamassa työtään. Ei tunnu kovin suurelta myötäelämiseltä, jos tutkijan asenne asetetaan heti vaakalaudalle. Muutamat kirjoittajat ovat liian "viisaita" ymmärtääkseen tavallisen "Matti Meikäläisen" ongelmia tutkimuksen edetessä.

Toivotan Virvalle taistelevaa mielenlaatua sukututkimuksen parissa.


Sen verran haluan ottaa kantaa tähän, että on mielestäni aivan liioiteltua luonnehtia Juhan kommenttia jyräämiseksi.


Juha on aivan hyvällä näköjään pyrkinyt tekemään Virvalle selväksi yhden tämän harrastuksen perusasian ja jos joku ei kestä sellaista kommenttia, se on aivan hyvä valintatesti valita jokin muu harrastus eikä kiusata itseä tällä sukututkimusharrastuksen piinalla.

Selvän ottaminen vanhoista asiakirjoista ja oikeellisuuteen pyrkiminen tietojen käsittelyssä eivät ilmeisestikään vastaa Virvan taipumuksia ja mentaliteettia, vaan lienee joitakin muita harrastuksia, jotka ovat hänelle luontevia.

Toki tämä Virvan tapaus on meille tutkijoille sangen mielenkiintoinen ja myös opiksi otettava.


Nythän Virva avasi tämän ketjun ja selvällä suomenkielellä ilmaisi, että hänellä on (Ruotsista) uutta tietoa Bure -suvun kytkeytymisestä Sursill -sukuun ja hän voi myöhemmin esitellä tämän löydöksensä. Hän ilmoittautui myös tutkijaksi hyvin vakavaan tapaan.

Näin hän iskeä läjäytti pöytään arvaamattomat odotuspaineet, eiköpä niin!

Näillä eväillä tämä mielipiteen vaihto lähti liikkeelle ja Virva antoi sen jatkua koko tovin.


Jälkikäteen hän kuitenkin ilmoitti, ettei ole lainkaan tutkija, vaan vain harkitsee ryhtymistä isänsä suvun tutkimiseen ja on tehnyt julkistamansa löydöksen Bure -suvusta yhdestä nettiin kopioitujen lukuisten pseudosukupuitten joukosta, tällä kertaa Geni -sivustosta.

Näin Virva bluffasi (kaiketi kuitenkin tahattomasti, koskapa hän ei ole toistaiseksi nähtävästi mitenkään edes orientoitunut asioiden tutkimiseen) kaikkia niitä sukututkimusharrastajia, jotka ovat vakavasti kiinnostuneet aiheesta. - Ei ihme, että jotkut nousivat takajaloilleen.

Toisaalta tällaiset raikkaat tempaukset ovat hyviä muistutuksia siitä, mikä harrastuksemme voima ja tenho saattaa olla ja että joudumme joka tapauksessa väistämättä kohtaamaan harrastuksemme vääristymiä, joiden olemasaoloa on vain jotenkin siedettävä.


terv Matti Lund

Jouni Kaleva
25.08.11, 17:23
Tässä ketjussa on siirrytty substanssin sijasta keskustelemaan keskustelusta. Kun sukututkimuksen asia ei näin etene, ketju suljetaan ainakin vähäksi aikaa.

Jouni Kaleva
Forumin moderaattor