PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimusohjelma online?


JohannaKantola
22.08.11, 16:54
Hei!

Onko teillä tietoa että onko olemassa online-painotteista sukututkimusohjelmaa.?

Eli sellaista, jota ei ladata koneelle vaan jossa voi luoda sukupuu nettiin & muutkin voi sitä käydä muuttamassa(siis sellaiset, joilla on salasana tai jotka saa kutsun)

Kiitos etukäteen vastauksista! :-)

Juha
22.08.11, 16:56
http://www.geni.com/

http://www.myheritage.com/index.php?lang=FI


Kun käytät noita, niin muista myös, että sinulla ei välttämättä ole jatkossa sananvaltaa siihen, miten tietojasi käytetään. Tai edes varmuutta siitä, ovatko ne vielä vuoden päästä tallessa :)


Tuosta ensin mainitusta onkin täällä forumilla ollut puhetta muutamana viime päivänä eikä välttämättä positiivisessa mielessä.

JohannaKantola
22.08.11, 17:01
http://www.geni.com/

http://www.myheritage.com/index.php?lang=FI


Kun käytät noita, niin muista myös, että sinulla ei välttämättä ole jatkossa sananvaltaa siihen, miten tietojasi käytetään. Tai edes varmuutta siitä, ovatko ne vielä vuoden päästä tallessa :)


Tuosta ensin mainitusta onkin täällä forumilla ollut puhetta muutamana viime päivänä eikä välttämättä positiivisessa mielessä.

Kiitos tiedoista, näitä molempia olen jo kokeillut ja tuo geni ei ollut yhtään minun mieleen. Voiko Myheritagessa siis käydä muutkin muuttamassa tietoja vaikka ohjelma ladataan koneelle? Yhtään suomalaista nettipainotteista ohjelmaako ei ole?

Kiitos vastauksesta//Johanna :-)

Jouni Kaleva
22.08.11, 17:10
Kiitos tiedoista, näitä molempia olen jo kokeillut ja tuo geni ei ollut yhtään minun mieleen. Voiko Myheritagessa siis käydä muutkin muuttamassa tietoja vaikka ohjelma ladataan koneelle? Yhtään suomalaista nettipainotteista ohjelmaako ei ole?

Kiitos vastauksesta//Johanna :-)
Onko Geneweb tuttu? Sitä hallinnoit itse alusta loppuun ja sallit määrittämillesi hekilöille sisäänpääsyn, ja heillekin pelkkä katselu taikka myös tietojen muuttaminen. Ohjelma on ranskalainen, ylläpitokieli englanti ja käyttäjä voi valita muistaakseni yli 20 kielestä, millä haluaa oman näkymänsä.

http://www.geneweb.org/en/index.html

JohannaKantola
22.08.11, 20:06
Onko Geneweb tuttu? Sitä hallinnoit itse alusta loppuun ja sallit määrittämillesi hekilöille sisäänpääsyn, ja heillekin pelkkä katselu taikka myös tietojen muuttaminen. Ohjelma on ranskalainen, ylläpitokieli englanti ja käyttäjä voi valita muistaakseni yli 20 kielestä, millä haluaa oman näkymänsä.

http://www.geneweb.org/en/index.html

Tämä oli ihan uusi! Kuinka monta henkilöä sukupuuhun voi luoda ilman kultajäsenyyttä? Kun tätä tietoa en näe sivustolla missään?

Kiitos vastauksesta/Johanna

Jouni Kaleva
22.08.11, 20:14
Tämä oli ihan uusi! Kuinka monta henkilöä sukupuuhun voi luoda ilman kultajäsenyyttä? Kun tätä tietoa en näe sivustolla missään?

Kiitos vastauksesta/Johanna
En ole varma ymmräsinkö kysymyksesi.

Tämä ohjelma on ilmainen shareware, ei siihen mitään jäsenyyttä tarvita. Imuroit ohjelman koneellesi ja alat käyttää. Käytän sitä itse yksityisesti, siis julkaisematta netissä. Ei tässä ole mitään rajaa sille, paljonko henkilöitä tietokantaan voi kirjata.

JohannaKantola
22.08.11, 20:19
En ole varma ymmräsinkö kysymyksesi.

Tämä ohjelma on ilmainen shareware, ei siihen mitään jäsenyyttä tarvita. Imuroit ohjelman koneellesi ja alat käyttää. Käytän sitä itse yksityisesti, siis julkaisematta netissä. Ei tässä ole mitään rajaa sille, paljonko henkilöitä tietokantaan voi kirjata.

Mä nyt jostain syystä eksyin IHAN väärälle sivulle joka kuitenkin oli parempi koska halusin nimenomaan ohjelman jota ei tarvitse imuroida koneelle vaan joka on täysin nettipainotteinen.

Eli eksyin geneanetin sivustolle. Ja siksi tässä nyt pölisenkin kultajäsenyydestä. Kiitos vastauksesta Jouni mutta on nimenomaan tärkeää löytää ohjelma, jota useammat, eri paikkakunnilla asuvat sukulaiset pystyvät muokkaamaan ilman että tarvii luoda miljoonia eri sukupuita :-)

/Johanna

Jouni Kaleva
22.08.11, 20:27
Eli eksyin geneanetin sivustolle. Ja siksi tässä nyt pölisenkin kultajäsenyydestä. Kiitos vastauksesta Jouni mutta on nimenomaan tärkeää löytää ohjelma, jota useammat, eri paikkakunnilla asuvat sukulaiset pystyvät muokkaamaan ilman että tarvii luoda miljoonia eri sukupuita :-)

/Johanna
Genewebin ajatus on, että pystytät sen kotisivullesi. Annat salasanojen avulla sukuoikeuden/kirjoitusoikeuden haluamillesi henkilöille. yksi ja sama tietokanta toimii ja systeemissä voi visualisoida sukulaiskaavioita monella tavalla.

Geneanetissä ratkaiseva ero on, että et omista etkä hallitse sitä. (pitääkö siitä vielä jotakin maksaakin?)

tkukkonen
22.08.11, 21:48
On ainakin kaksi web-pohjaista ohjelmaa, Geneweb ja TNG 8, joilla on suomenkielinen käyttöliittymä. Molemmat voi asentaa omaan koneeseen. Silloin voit käyttää niitä verkkoselaimella (Intenet Explorer, Firefox, Chrome jne). Eivät ole ihan helppoja asentaa mutta toinen on ilmainen (Geneweb) ja toinen aika halpa (TNG 8). Jos muiden pitää päästä katsomaan tietoja ja tekemään muutoksia tietoihin, niin joudut ylläpitämään palvelinkonetta ja hallinnoimaan käyttäjiä tai värväämään jonkun tarpeeksi teknisen henkilön siihen hommaan.

Geni, Geneanet ja jo monet muutkin perustuvat siihen, että ihmiset mieluummin maksavat käytöstä kuin perustavat palvelun itse omalle ryhmälleen ja ylläpitävät sitä.

Lasse1951
22.08.11, 23:51
On ainakin kaksi web-pohjaista ohjelmaa, Geneweb ja TNG 8, joilla on suomenkielinen käyttöliittymä. Molemmat voi asentaa omaan koneeseen. Silloin voit käyttää niitä verkkoselaimella (Intenet Explorer, Firefox, Chrome jne). Eivät ole ihan helppoja asentaa mutta toinen on ilmainen (Geneweb) ja toinen aika halpa (TNG 8). Jos muiden pitää päästä katsomaan tietoja ja tekemään muutoksia tietoihin, niin joudut ylläpitämään palvelinkonetta ja hallinnoimaan käyttäjiä tai värväämään jonkun tarpeeksi teknisen henkilön siihen hommaan.

Geni, Geneanet ja jo monet muutkin perustuvat siihen, että ihmiset mieluummin maksavat käytöstä kuin perustavat palvelun itse omalle ryhmälleen ja ylläpitävät sitä.

Haluan tässä muistutta että Suomen Sukututkimusseura edelleen tutkii mahdollisuutta luoda nk. Suomi tietokanta minne kaikki halukkaat voi toimittaa tutkimuksensa, ja ylläpitää omat tutkimuskohteensa. Sukukanta tulee olemaan jäsenetuna seuran jäsenille.

Suomikannan työryhmä on jättänyt selvitysraporttinsa seuran hallitukselle ja toiminnanjohtajalle keväällä. Työryhmä ja hallitus ottaa kantaa asiaan myöhemmin syksyllä, ja tiedottaa silloin jatkosta.

Työryhmä oli sitä mieltä että TNG olisi se alusta joka sopii parhaiten kuvatunlaiselle sukutietokannalle. ( http://lythgoes.net/genealogy/software.php )

Suomen Sukututkimusseura ry.
Lasse Holm
VT Puheenjohtaja

Suomitietokannan työryhmän pj.

HennaS
23.08.11, 06:20
Voiko Myheritagessa siis käydä muutkin muuttamassa tietoja vaikka ohjelma ladataan koneelle?


Ei tietenkään voi. Lisäksi MyHeritagessa on yksityisyysasetukset, joista voi säätää ketkä sukupuun henkilöt näkyvät myös toisille ohjelman käyttäjille.

Partakarhu
23.08.11, 17:31
Hei,

minä käytän myheritagea, ja se on ollut ihan hyvä. Kaikki toimii suomeksi ja kaikki minkä itse haluaa on salasanojen takana. Perusohjelma on ilmainen, lisäominaisuuksia saa lisämaksusta.

Se on vähäisen kokemukseni mukaan kuitenkin juuri tällainen aloittelijalle ja mielellään sukupuutaan jakelevalle sopiva. Kun kokemusta ja esi-isiä alkaa kertyä enemmän, toinen ohjelmisto taitaa olla tarpeen.

-Lea

Marikki
23.08.11, 18:16
Minä käytän My heritage juuri sitä varten että sukulaiset saa käydä katsomassa sitä koska haluavat, ja he voi myös muokata tietoja jos minä pääkäyttäjänä annan heille oikeudet siihen.
Itse olen ihan tyytyväinen siihen ohjelmaan, koska siinä on paljon erilaisia ominaisuuksia.

Lauri Hirvonen
10.09.11, 16:53
Kiitokset Lasse Holmille hänen kirjoituksesta ja etenkin siitä, että ovat aikaansaaneet "Sukukanta" hankkeen, jota sukuseuran hallitus tulee nyt syksyn aikana käsittelemään. Tai tuleeko nimieksi "Suomikanta"?

Tämmöistä hanketta olen odottanut vuosia. Kävin katsomassa alkuperäistä TNG -selostusta, niin en oikein löytänyt siitä, miten henkilö, joka syöttää sinne tietojaan, saa ne "oman salasanan taakse", jota hän voi sitten jakaa kontroloidusti haluamilleen tahoille.

Muistan, kun liityin Leo Metherin aikaan sukututkijoihin, oli tehty jo hanke, jolla halukkaiden sukutiedot yhdistettiin GEDCOM tekniikalla yhteen isoon tietokantaan. Mutta jotenkin se lopahti. En tiedä mikä oli syynä. Olisiko ollut juuri nämä tietosuojavaltuutetun tiukat tulkinnat sukutietojen levittämisestä?

Olin aikanaan mukana tekemässä Suomen puhelinluettelotietojen yhdistämistä yhdelle CD-ROM levylle. Se onnistui loistavasti. Siitä tuli sen ajan sukututkijoita paljon auttanut hakemisto. Sukututkijan ei tarvinnut selata niitä kymmeniä paperisia eri alueiden puhelinluetteloita. Kunnes tietosuojavaltuutettu lopetti projektin tiukalla kannanotollaan.

Jukkis
16.10.11, 10:48
Lasse, mikähän on tilanne tuon "tietokannan" suhteen?
t. Jukka

Lasse1951
16.10.11, 20:36
Lasse, mikähän on tilanne tuon "tietokannan" suhteen?
t. Jukka

Terve Jukka,

Kuten aiemmin kerroin hallitus ja hallituksen työryhmä tulee käsittelemään asian samassa yhteydessä muitten asioitten kanssa nyt syksyllä kun ensi vuosi suunnitellaan, tiedotamme kyllä asiasta aikanaan.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm
vt. pj.

Regina
08.11.11, 12:40
[quote=Juha;96502]http://www.geni.com/

http://www.myheritage.com/index.php?lang=FI


Kun käytät noita, niin muista myös, että sinulla ei välttämättä ole jatkossa sananvaltaa siihen, miten tietojasi käytetään. Tai edes varmuutta siitä, ovatko ne vielä vuoden päästä tallessa :)


Näinpä se taitaa olla. Olin ajan kanssa koonnut myheritage-sivustoille isänpuoleista sukupuuta. Muutaman viikon tauon jälkeen palasin sivuille ja hups, niin oli puu päässyt rapistumaan, ettei sitä enää löytynyt mistään. Olisi pitänyt aika ajoin tulostaa se. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

blue-eyed
08.11.11, 13:17
Oletko lukenut MyHerigen käyttöehdot?

http://www.myheritage.com/FP/Company/popup.php?lang=FI&p=terms_conditions

ja sieltä kohdan:

Perussopimuksen piiriin kuuluvat MyHeritage.com perhesivustot todetaan passiivisiksi, jos kukaan jäsenistä tai verkkovastaava ei ole käynyt sivustolla 30 päivän mittaisena ajanjaksona. Voimme poistaa tällaiset passiiviset sivustot resurssien säästämiseksi. Ennen poistoa yritämme ilmoittaa asiasta sivuston verkkovastaavalle ja tarjoamme ylimääräisen 30 päivän armonajan, jonka jälkeen sivusto, jos edelleen passiivinen, poistetaan. Emme ole vastuussa poistetun sivuston tietojen katoamisesta.

Myheritagella on myös mahdollisuus ostaa kerran kuukaudessa tapahtuva tietojen varmuuskopiointi.

Regina
08.11.11, 19:20
No enpä ollut älynnyt perehtyä sopimustekstiin myheritagen osalta. Maailmassa on kai liikaa tekstiä, johon pitäisi ehtiä tutustumaan.
Kiitos tiedosta, pitää seuraavalla kerralla olla tarkempi.
Onneksi olin sentään säilyttänyt muistiinpanot ja pystyin luomaan geni.com sivustoille uuden sukupuun.
Ja nytpä menenkin perehtymään sen sopimukseen ;)

Laardi
08.11.11, 20:04
Geni.comissakin on ollut jotain häikkää uudistuksen jälkeen. Jotain siihen suuntaan, että kaikki maksaneet voivat täydentää (lue: muuttaa) rakentamasi sukupuun tietoja? Tästä on ollut ainakin jenkkisukututkijoiden keskuudessa hyvinkin tiukkaa kommentointia. Mahtaako joku tällä foorumilla muistaa, oliko tälläkin foorumilla jotain puhetta ja/tai onko geni perunut po. muutoksen? Ainakin ilmaiskäyttäjien oikeuksia rajoitettiin mm. sukupuun laajuuden osalta.

Käppi
08.11.11, 20:38
Geni.comissakin on ollut jotain häikkää uudistuksen jälkeen. Jotain siihen suuntaan, että kaikki maksaneet voivat täydentää (lue: muuttaa) rakentamasi sukupuun tietoja? Tästä on ollut ainakin jenkkisukututkijoiden keskuudessa hyvinkin tiukkaa kommentointia. Mahtaako joku tällä foorumilla muistaa, oliko tälläkin foorumilla jotain puhetta ja/tai onko geni perunut po. muutoksen? Ainakin ilmaiskäyttäjien oikeuksia rajoitettiin mm. sukupuun laajuuden osalta.

Ottamatta sen enempää kantaa Ruokojan esittämiin kysymyksiin, itse en ole jaksanut kiinnostua yhdestäkään Facebookkia jäljittelevästä online-sukututkimusohjelmasta, jossa yksityisyyden raja hämärtyy päivä päivältä isoveljen mallin mukaan. Mielestäni näitä ohjelmia käyttäessä kannattaa asennoitua siihen, että mikään palveluun syötetty tieto ei pysy yksityisenä.

Regina
09.11.11, 08:56
Se ajatus onkin tajuton, että lähes kuka tahansa pääsisi muuttelemaan usein huolella ja ajan kanssa tutkittuja sukupuun tietoja. Tukistus tästä Genille. Muuten olen ollut Geniin kyllä erittäin tyytyväinen. Hankin pro-statuksen ja yhtäläisyyksiä muihin sukupuihin on jo löytynytkin.

Lauri Hirvonen
09.11.11, 10:48
Se ajatus onkin tajuton, että lähes kuka tahansa pääsisi muuttelemaan usein huolella ja ajan kanssa tutkittuja sukupuun tietoja. Tukistus tästä Genille. Muuten olen ollut Geniin kyllä erittäin tyytyväinen. Hankin pro-statuksen ja yhtäläisyyksiä muihin sukupuihin on jo löytynytkin.

Wikipedia näyttää jokaisen tehdyn muutoksen: mitä teki, kuka teki ja milloin teki. Administraattorilla on mahdollisuus lukita jokin alue (esim tietyn henkilön sukutiedot), joiden tietoja eivät muut pääse enää muuttamaan. (Tämä piirre tuli "uskontosodista", missä esim. luterilaiset ja katolilaiset kävivät vuoron perään muuttamaan tietoja oman käsityksensä mukaisiksi.) Näitä ominaisuuksia voidaan käyttää wikipedia sukupuussa.

Erkki A Tikkanen
09.11.11, 13:06
Haluan tässä muistutta että Suomen Sukututkimusseura edelleen tutkii mahdollisuutta luoda nk. Suomi tietokanta minne kaikki halukkaat voi toimittaa tutkimuksensa, ja ylläpitää omat tutkimuskohteensa. Sukukanta tulee olemaan jäsenetuna seuran jäsenille.

...
Suomen Sukututkimusseura ry.
Lasse Holm
VT Puheenjohtaja

Suomitietokannan työryhmän pj.

Olisikohan kyseessä yksi tietokanta, vai useampia? Kun katselee netistä erilaisia sukupuita, huomaa vääjäämättä liian monella sivustolla niiden puutteelliset ja virheelliset tiedot siellä vanhimmassa päässä.

Kuka päättää ketkä ovat ne oikeat esivanhemmat, nythän siellä on vaikka minkälaista sekamelskaa ja jo 100 vuotta sitten korjattuja tietoja edelleen esillä. Kuka valvoo tietojen oikeellisuutta ja millä mandaatilla?

Lauri Hirvonen
09.11.11, 14:15
[quote=Alkuperäinen lähettäjä Lasse1951]http://suku.genealogia.fi/images_Suomi_1/viewpost.gif (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?p=96546#post96546)
Haluan tässä muistutta että Suomen Sukututkimusseura edelleen tutkii mahdollisuutta luoda nk. Suomi tietokanta minne kaikki halukkaat voi toimittaa tutkimuksensa, ja ylläpitää omat tutkimuskohteensa. Sukukanta tulee olemaan jäsenetuna seuran jäsenille.

...
Suomen Sukututkimusseura ry.
Lasse Holm
VT Puheenjohtaja

Suomitietokannan työryhmän pj.
[quote]

Muistelen, että Leif Mehterin aikaan yhdisteltiin Sukutietotekniikka yhdistyksen jäsenten sukutietokannat yhdelle CD-ROM-levylle. Jos kahdella tutkijalla oli molemmilla omissa tietokannoissa yksi ja sama henkilö, niin sukututkimukset yhdistyivät sillä tavalla toisiinsa. Tiedonsiirto tehtiin Gedcom tasolla. Edelleen muistaakseni tähän puuttui tietosuojavaltuutettu, että tämmöinen yhdisteleminen ei käy. Sukututkimuksissa olevilta henkilöiltä (jokaiselta) pitää olla suostumus myös, että hänen nimi ja tiedot esiintyy tämmöisessä "valtakunnallisessa" sukutietokannassa. Niissä tietokannoissa kun oli myös eläviä sukulaisia.

Erkki A Tikkanen
09.11.11, 15:06
Hei!

Onko teillä tietoa että onko olemassa online-painotteista sukututkimusohjelmaa.?

Eli sellaista, jota ei ladata koneelle vaan jossa voi luoda sukupuu nettiin & muutkin voi sitä käydä muuttamassa(siis sellaiset, joilla on salasana tai jotka saa kutsun)

Kiitos etukäteen vastauksista! :-)

Törmäsin tällaiseen webbipohjaiseen ohjelmaan etsiessäni netistä tietoja eräästä henkilöstä. En osaa sanoa ohjelmasta mitään, mutta demo on käytettävissä ja näyttäisi olevan suomenkielikin mukana.
Vaikutti sekavalta.

http://webtrees.net/
http://sukupuu.tunkkari.fi/index.php?ctype=gedcom&ged=gtun

Marjapuu
09.11.11, 18:04
Geni.comissakin on ollut jotain häikkää uudistuksen jälkeen. Jotain siihen suuntaan, että kaikki maksaneet voivat täydentää (lue: muuttaa) rakentamasi sukupuun tietoja? Tästä on ollut ainakin jenkkisukututkijoiden keskuudessa hyvinkin tiukkaa kommentointia. Mahtaako joku tällä foorumilla muistaa, oliko tälläkin foorumilla jotain puhetta ja/tai onko geni perunut po. muutoksen? Ainakin ilmaiskäyttäjien oikeuksia rajoitettiin mm. sukupuun laajuuden osalta.

En voi itse suositella Geniä enää kenellekään. Tällä viikolla piipahdin tililläni, jonka ylälaitaan oli ilmestynyt teksti: Sukupuusi on ylittänyt sallitun 100 henkilön maksimimäärän. Jos haluat lisätä henkilöitä sukupuuhusi, päivitä tilisi ja *klikkaa tästä*. Siellä tyrkytettiin maksullisia tilejä, joista halvempi 5 dollaria/kk ja kalliimpi 7,5 dollaria/kk.

Ilmaisina aikoina rakensin Geniin sukupuuta, jossa on tuhansia henkilöprofiileja. Nyt alkaa harmittaa tämä "vapaaehtoistyö", jonka tein kaupallista toimintaa harjoittavalle yritykselle. Jos sukuun esim. syntyy uusi jäsen, häntä ei voi lisätä sukupuuhun maksamatta noita dollareita ahneelle Genille.

Regina
09.11.11, 18:05
Seuran oma sukututkimusohjelma/sivut olisivatkin ilman muuta kaikkein parhaat. Ihanne olisi, jos turvallisuus ja helppokäyttöisyys yhdistyisivät. Itse koin hetkittäin esim. myheritagen systeemit liian vaikeiksi, vaikka kohtuullisen tottunut tietokoneen käyttäjä olenkin. Selkeyttä, selkeyttä tähän sekavaan maailmaan!

Marjapuu
09.11.11, 18:10
Itse koin hetkittäin esim. myheritagen systeemit liian vaikeiksi, vaikka kohtuullisen tottunut tietokoneen käyttäjä olenkin. Selkeyttä, selkeyttä tähän sekavaan maailmaan!

Haukun tähän samaan syssyyn myös MyHeritagen. MyHeritage on samanlainen kuin Geni: Ensin kaikki oli ilmaista, sitten alkoi ilmestyä lisää maksuja milloin mistäkin, kohta kaikesta pitää maksaa, jopa omaan sukupuuhun kirjautumisesta.

En näe mitään tulevaisuutta sen paremmin Genille kuin MyHeritagellekaan. Käyttäjät eivät ole tyhmiä, he äänestävät jaloillaan. Boikottiin molemmat.

Käppi
09.11.11, 20:04
Olisikohan kyseessä yksi tietokanta, vai useampia? Kun katselee netistä erilaisia sukupuita, huomaa vääjäämättä liian monella sivustolla niiden puutteelliset ja virheelliset tiedot siellä vanhimmassa päässä.

Kuka päättää ketkä ovat ne oikeat esivanhemmat, nythän siellä on vaikka minkälaista sekamelskaa ja jo 100 vuotta sitten korjattuja tietoja edelleen esillä. Kuka valvoo tietojen oikeellisuutta ja millä mandaatilla?

Vastaus:

Työryhmän raportti on jätetty seuran toiminnanjohtajalle toukokuun alkupuolella.
Käymme sen läpi heti kun minulle ja toiminnanjohtajalle löytyy yhteistä aikaa kalenterista.
Mahdollisista jatkotoimenpiteistä tiedotetaan mikäli raportti aiheuttaa lisäselvitystarvetta ja/tai implementointia.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm

Eli asiasta kuultanee lisää jos raportti aiheuttaa lisäselvitystarvetta ja/tai implementointia...

eikkav
09.11.11, 22:43
Kuinka jotkut voivat kuvitella että esim. Myheritage kaltaiset ohjelmat voivat olla ilmaisia. Kyllä ohjelmien tekeminen ja ylläpitäminen maksaa. Itse olen tyytyväinen Myheritage ohjelmaan ja varsinkin sen hakuominaisuuksiin. Toivoisin että suomessa käytettäisiin enenmän ko. ohjelmaa, jolloin sen hakuominaisuuksista olisi enenmän hyötyä. Ohjelma on ladattu omalle koneelleni ja julkaistu nettiversiona jota voi vain katsella, kukaan ei pääse sotkemaan sukupuuta.

samiku
09.11.11, 23:05
MyHeritage on ainakin minua miellyttänyt. Ensialkuun kirjasin muiden sukulaisteni keräämiä tietoja ilmaisella versiolla, mutta kun ilmaisen maksimi (250hlöä) tuli täyteen, ja ryhdyin itse etsimään uusia tietoja, tartuin siihen halvempaan maksulliseen tarjoukseen (2500hlöä) kahden vuoden sopimuksella.

Toki ohjelma olisi toiminut maksuttomanakin omalla koneellani, mutta nettijulkaisu ja sukupuiden automaattinen vertailu ei olisi toiminut. Toisaalta noita automaattivertailuviestejä satelee nyt päivittäin, eikä niitä ehdi/jaksa jatkuvasti vahvistaa. Silti kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen. Ohjelma on helppo käyttää ja siistejä mukavan näköisiä sukupuukaavioita on mielestäni helppo tehdä. Toki paljon parannettavaakin olisi, mutta niinhän kaikissa ohjelmissa on.

t: Sami

K. Sandström
10.11.11, 17:09
Minä en pääse Genissä enää lisäämään edes uusia henkilöitä, vaan aina heti tarjotaan maksullista Pro-vaihtoehtoa. On siis jäänyt Geni käyttämättä... :mad:

Marjapuu
10.11.11, 17:56
Kuinka jotkut voivat kuvitella että esim. Myheritage kaltaiset ohjelmat voivat olla ilmaisia.

Olet ehkä uusi MyHeritagen käyttäjä. Minä sen sijaan olen ollut käyttäjä 4 vuotta. Ilmainen se oli silloin kun 2007 aloitin, tosin silloin oli jo 250 henkilön raja.

Maksuja on viime aikoina tullut lisää, enkä usko, että maksut ainakaan vähenevät. Maksullisten palvelujen markkinointi on lisäksi ollut melkoisen aggressiivista, minulle on jopa soiteltu kotiin ja englannin kielellä tyrkytetty Premium-tiliä.

annaw
13.11.11, 01:41
Minä olen kokeillut muutamaa ohjelmaa viimeisen parin kuukauden harrastuksen aikana. Myheritagessa tuli ilmaisen version henkilöraja 250 vastaan, Genissä ilmainen tila loppui alkuunsa. Nyt olen ladannut kaikki kokoamani muiden sukulaisteni ja ja omat keräämäni tiedot wikitree.comiin. Se on ehkä vähän monimutkainen, joskus hidaskin, ja logiikka on multa vähän hukassa joskus, mutta se on täysin netissä pyörivä systeemi ja ihmisiä mahtuu kyllä.

Mikä idea on noissa salattavissa tiedoissa, eihän sinne nettiin tarvitsisi laittaa syntymäaikoja eläviltä ihmisiltä? Olis silti mielenkiintoista nähdä, miten laajalle kaukaisistakin sukuhaaroista on levinnyt porukkaa maailmalle...Eikö sukuharrastuksen tarkoitus ole nimenomaan tulla tietoiseksi omista sukulaisistaan ja laajentaa sillä tavoin horisonttiaan?

Lauri Hirvonen
14.11.11, 10:43
Minä olen kokeillut muutamaa ohjelmaa viimeisen parin kuukauden harrastuksen aikana. Myheritagessa tuli ilmaisen version henkilöraja 250 vastaan, Genissä ilmainen tila loppui alkuunsa. Nyt olen ladannut kaikki kokoamani muiden sukulaisteni ja ja omat keräämäni tiedot wikitree.comiin. Se on ehkä vähän monimutkainen, joskus hidaskin, ja logiikka on multa vähän hukassa joskus, mutta se on täysin netissä pyörivä systeemi ja ihmisiä mahtuu kyllä.

Mikä idea on noissa salattavissa tiedoissa, eihän sinne nettiin tarvitsisi laittaa syntymäaikoja eläviltä ihmisiltä? Olis silti mielenkiintoista nähdä, miten laajalle kaukaisistakin sukuhaaroista on levinnyt porukkaa maailmalle...Eikö sukuharrastuksen tarkoitus ole nimenomaan tulla tietoiseksi omista sukulaisistaan ja laajentaa sillä tavoin horisonttiaan?

Olen samaa mieltä. Kävin tutustumassa (ensimmäistä kertaa) wikitree.com:iin. Tämä on juuri sellainen Wiki-tekniikalla tehty sukupuu, mitä olen etsinyt. Tämä on USA:sta lähtenyt toteutus, jossa on nyt 39.000 rekisteröitynyttä käyttäjää (muutamia Suomestakin) syötettyjä henkilöitä on 2,68 miljoonaa. Tietojen syöttäjä määrittää tiedon yksityisyyden ja julkisuuden välillä. Yksityisyys on joko vain itselle, tai lisäksi syöttäjän määrittämille "sisäpiiriläisille" = esim. lähisukulaiset. Näin voi jättää esim. elävät henkilöt pois julkisuuteen näkyvästä sukupuustaan. Joku muu henkilö ei voi käyttää tietoja, ilman syöttäjältä saatua lupaa.

Jäin ihmettelemään, että hakemistossa ei näkynyt skandinaavisia merkkejä, mutta kun henkilön sivun avasi, siellä oli skandinavisia merkkejä mukana.

Lupaavat, että järjestelmän käyttö on täysin "ilmaista". Mistä nämä wikitree:n ylläpitäjät saavat rahoituksen tämän systeemin pyörittämiseen?

Laardi
14.11.11, 15:45
geneanet.org on yksi, jos kiinnostaa. Olen sinne koonnut sukupuuta, mutta koska aika ei riitä tällä hetkellä siihen näpertelyyn, niin sukututkimus on vähän jäänyt. Se sukupuun rakentamistyökalu on käsittääkseni ainakin osittain vastaava kuin Genissä, enkä kyllä tykkää siitä yhtään, mutta se saa nyt menetellä, kunnes ehdin tutkailla jonkun muun. Käyn nykyään täällä foorumilla vaan katsomassa, olisiko jollain samoja tutkimuskohteita sekä tietenkin ennen kaikkea häiriköimässä ja härnäämässä "vihamiehiä". ;)

Kaivan kätköistäni esille illemmalla yhden sivuston (jos vielä löydän sen), jolla on rankattu online-sukututkimussivustoja jne. Sieltä voi löytyä joku mieluinen online-työkalu.

jyrkienator
14.11.11, 21:41
Käytän tätä ja olen ollut tyytyväinen.
http://www.genoom.com/fi

eikkav
17.11.11, 16:57
Olet ehkä uusi MyHeritagen käyttäjä. Minä sen sijaan olen ollut käyttäjä 4 vuotta. Ilmainen se oli silloin kun 2007 aloitin, tosin silloin oli jo 250 henkilön raja.

Maksuja on viime aikoina tullut lisää, enkä usko, että maksut ainakaan vähenevät. Maksullisten palvelujen markkinointi on lisäksi ollut melkoisen aggressiivista, minulle on jopa soiteltu kotiin ja englannin kielellä tyrkytetty Premium-tiliä.

Olen käyttänyt MyHeritagea n. 3 vuotta ja olen edelleen valmis maksamaan hyvän ohjelman käytöstä. Pieni vuosimaksu on tae että ohjelmaa kehitetään.

blue-eyed
09.12.11, 10:27
Myheritage on ostanut http://www.worldvitalrecords.com/ sivuston ja sinne pääsee Myheritagen jäsenet liittymään 15. joulukuuta asti 75 % alennuksella eli hintaan 37,25 USdollaria.

Tein pikahaun sanalla Kovalainen ja ensimmäiseksi tuli pari hautamuistomerkkikuvaa ja kymmenittäin muita Kovalaisia. Mukavaa, kun pääsen täydentämään Pietari Kovalaisen jälkeläisten Myheritage-sivustoa ja samalla myös omia Sukujuttujani.

Tässä Myheritagen viesti:
JÄNNITTÄVIÄ UUTISIA: MyHeritage on ostanut WorldVitalRecords.com:n!
Meillä on nyt miljardeja historiallisia rekisteritietoja vauhdittamaan sukututkimustasi.
15. Joulukuu saakka saat valtavan 75% alennuksen tämän arvokkaan datakokoelman käyttömaksusta.
Katso hintoja ja tutustu