grevnäs
20.08.11, 14:09
I de tidigaste historieböckerna för Mörskom finns två gånger (åren 1718 och 1724) nämnd som fadder Bernt Brem/Bernt von Bräm. Eftersom kommunionböckerna för samma tid fattas är denna person bara ett namn i kyrkoböckerna. Mantalslängderna har gett lite mera ljus. Ur dem kan avhämtas att han före stora ofreden var gift med en Carin. Hans namn skrivs i dessa Berendt Bremer/Bärendt Bräm. Antagligen är namnformen Brem/Bräm den som gäller.
Efter att ha läst domböcker har jag nu hittat lite mera information om honom. Han kallas skräddaremästare vid Mörskom [gård?] i ett fall vid vintertinget år 1723. Dessutom har jag stött på namnet Bräm i mantalslängderna för Borgå stad. I dessa nämns Matts Olsson Bräm, som anges år 1677 vara gift med Anna Eriksdotter. Möjligen ligger här ett samband.
Efter att ha läst domböcker har jag nu hittat lite mera information om honom. Han kallas skräddaremästare vid Mörskom [gård?] i ett fall vid vintertinget år 1723. Dessutom har jag stött på namnet Bräm i mantalslängderna för Borgå stad. I dessa nämns Matts Olsson Bräm, som anges år 1677 vara gift med Anna Eriksdotter. Möjligen ligger här ett samband.