PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Onko tuttu?


Molli
17.08.11, 19:34
Minun isoisän isä, Juho Pekka Alarikinpoika Koutaniemi, lähti Amerikkaan 1903. Hän oli syntynyt Kuusamossa 19-05-1878.
Passin päiväys : 24-04-1903
Passin numero: 870

Mistä hän lähti ja millä laivalla matka meni ja minne hän saapui Amerikkassa?

Mistä löydän tietoja?
Voisiko joku auta?

Molli

HilkkaSinikka
17.08.11, 22:06
Siirtolaisinstituutti Turku

Marjapuu
18.08.11, 05:40
Minun isoisän isä, Juho Pekka Alarikinpoika Koutaniemi, lähti Amerikkaan 1903. Hän oli syntynyt Kuusamossa 19-05-1878.
Passin päiväys : 24-04-1903
Passin numero: 870

Mistä hän lähti ja millä laivalla matka meni ja minne hän saapui Amerikkassa?

Jag antar att du har fått dina uppgifter från Migrationinstitutets passlista. Det var just de där uppgifter som jag också hittade där. Men han finns ju inte på passagerarlistorna. Det finns ingenting om honom på Ellis Island heller. Ingenting på Family Search, Findmypast eller Ancestry. Det är konstigt, eftersom de som åkte i början av 1900-talet brukar vara väl dokumenterade.

Är du säker på att han verkligen åkte till Amerika? Många tog pass utan att åka till sist. Det var fallet med min farmor och hennes föräldrar. De tog pass 1905 (de finns på passlistan), för att flytta till Amerika, men de åkte aldrig utan stannade i Finland resten av livet. Farmors far vistades i Amerika 1902-1904. Men honom har jag hittat på passagerarlistan och jag vet att han bodde i Michigan. Hans namn blev felstavat på Ellis Island, och dessutom har man påstått att han var polsk medborgare. Därför var det lite klurigt att hitta honom på fartyglistorna på Ellis Island.

Molli
18.08.11, 08:06
Tack för ditt snabba svar.

Jag har fått en kopia av dessa uppgifter, men jag kan heller inte hitta honom någonstans. Det hela är märkligt eftersom hans fru Anna Maria och dotter Lydia har hämtat ut pass 16-04-1904 och jag vet att min farfar Uuno Antero och hans bror Jani Albert är födda i Amerika, Duluth, Minnesota.

Kan det ha blivit som för dig att hans namn blivit felstavat?
Vad jag har fått veta mera är att Juho Pekka dog i en bilolycka 06-07-1924. Då hade Anna Maria och barnen redan rest tillbaka till Finland, troligen 1910.

Jag har fullkomligt kört fast med denna uppgift och är tacksam för all hjälp.

Molli

kkylakos
18.08.11, 08:27
Amerikanska källor är helt annorlunda än nordiska. Om familjen har lemnat Amerika innan census 1910 är det få märkningar de kan ha lämnat. Barnens födelse har troligen registrats och kan avslöja vilken familjenamn de (och Juha) har använt i Amerika. Många ändrade den, pga enkelhet.

Minnesota födelse registersök: http://birthdatabase.net/minnesota/birth-records.htm

kkylakos
18.08.11, 08:30
Möjligen av intresse:
Social Security Death Index (http://www.ancestry.com/search/db.aspx?dbid=3693&enc=1)

Name: Sylvi Koutaniemi
SSN: 557-76-2228
Born: 17 Mar 1922
Last Benefit: 95014 Cupertino, Santa Clara, California, United States of America
Died: Jan 1980
State (Year) SSN issued: California (1965)

Molli
18.08.11, 08:33
Tack för infot, ska undersöka detta.

Molli

Tuula Cu
18.08.11, 13:45
Det finns också andra från Kuusamo som tog pass samma dag: Frans Lauttasaari, Sihveri Leskelä, Juho Hietala samt Juho Pekkala. Ofta reste man tillsammans.

Och av dessa fann jag att Juho Hietala har tagit båten Cedric från England till Amerika den 8 maj 1903! Så till Ellis Island uppgifterna, och Juho finns där med namn Juho "Hietata". Då jag försökte finna Juho, fann jag också din Juho Koutaniemi, pä samma båt. Jag vet inte hur van du är vid att se på Ellis Island uppgifterna, men du måste registrera dig. Så går du vidare till söka med "Search by ship" från vänstra balken "Passenger search". Sök först Cedric, som kommer från Liverpool den 17 maj, 1903, sen gå vidare till alfabetisk ordning. På sida 641 skulle du ha "Hietata" men sök "previous" så att du kommer till page 639. Nu finner du Juho Hietata som den 17. - och Juho Koutaniemi som den 10. passagerare på sidan.

Han är 25, farmer, brother ?? i hemlandet, reser till Cloquet, adressen är till cousin Abram Törmänen.i Cloquet.

Där finns han alltså, med kan inte finnas med namn Koutaniemi eller även liknande...

MVH Tuula K

Jukka Ajo
18.08.11, 14:52
http://www.pp.htv.fi/lkivinie/politik/dat1999.htm#2

Says that
Saapunki-Koutaniemi, Juho Petteri

Gender: Male
Birth : 19 May 1878 in Kuusamo
Death : 6 July 1934 in USA

So maybe death year is wrong in the aboce link or could it be your data?
rgds JUkka
PS I didnt find Juho Koutaniemi in Ellis either...

KKujansuu
18.08.11, 16:57
Olisiko hän käyttänyt nimeä KANTONIEMI. Siirtolaisuusinstituutin mukaan John Kantoniemi matkustaa Cedricillä em. miesten kanssa Cloquetiin 8.5.1903: http://www.migrationinstitute.fi/emreg/ml_findetail.asp?snimi=_QYH0Q8HSX. Ellis Islandin tietokannassa hän on nimellä "John Kantniomi": http://www.ellisisland.org/search/passRecord.asp?pID=102648060480. Minusta siinä lukee myös että Juho on menossa lankonsa Herman Kotkan luokse Cloquetiin.

Kari

Molli
18.08.11, 19:31
Kiitos avusta,
tutkin nämä sivut!

Molli

Molli
18.08.11, 19:32
Thank you for the answer,

Molli