PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mäkitupa


interlorn
16.08.11, 23:56
Tervehdys,

Voisiko joku hieman auttaa minua hyvillä neuvoilla? Isoukkini syntyi, asui ja kuoli Kuolajärvellä/Sallassa. Hän meni naimisiin 1909 ja ilmeisesti näihin aikoihin muutti kotikylästään naapurikylään. Hän asui sotaan asti samassa mökissä, hankki elantonsa ilmeisesti kesäisin TVH:n palveluksessa ja talvisin metsätyömailla.

Hän ei siis viljellyt maata, vaikka osallistui kuulemma päivämiehenä naapurin viljelytöihin. Isojaossa maa, jolla hänen mökkinsä oli, jaettiin ensin Kemi-yhtiölle ja sittemmin, valituksen jälkeen, eräälle toiselle suvulle, mutta siis ei isoukilleni. Suvussa kiertää tarina, että isoukki olisi ollut isojakolautakunnan kokouksen aikana metsätöissä eikä siis päässyt puolustamaan omaansa. Vanhat paikkakuntalaiset, joita olen käynyt jututtamassa sanovat, että yksinkertaisesti isoukillani ei ollut manttaalia. Hänen elannonhankkimiskeinonsa tietäen tämä lienee totuus asiassa.

Isoukkini oli ilmeisesti siis mäkitupalainen (ainakin hänestä käytettiin tätä titteliä hänen kuollessaan 1940). Minua kiinnostaisi kovasti tietää asettuiko hän naimisiin mentyään olemassa olevaan mökkiin (mäkitupaan) vai rakensiko hän talon itse. Mistähän tuon voisi saada selville? Tehtiinkö tuohon aikaan vuokrakontrahteja, mäkitupakontrahteja tai pitivätkö nimismiehet kirjaa taloista, niiden rakentamisesta yms yms.. Osaisiko joku neuvoa onko keinoa millä tämän voisi saada selville?

Kiitos etukäteen kommenteista :)

Juhana

jtm57
17.08.11, 02:59
Terve Juhana

Tässä linkki sivustolle, josta voisi olla apua:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=597599