PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Anna Liisa ja tytär Maria Heiska


MinttuMescal
26.07.11, 22:03
Noniin, pulma:
Tiedän että Maria Heiska on syntynyt 30.8.1880 ja kuollut 20.1.1959.
Hänen äitinsä sanotaan olevan Anna Liisa Heiska.
Hänen isoisänsä on Michel Mattson Heiska (ent Parko ?) ja isoäitinsä Liisa Nuorakoski, Lemiltä molemmat.

Minulla on kopio papintodistuksesta tästä Mikko Matinpojasta, Juvolasta n:o 3 5.10.1833-1.10.1918.

Mikon lapset ovat Helena, Matti, Elias, Miina, Iida, Aatami, Matilda, Selma.
Lisäksi tietysti AnnaLiisa. Lemin henkikirjasta löysin heidät: Mikko, Liisa, Anna ja Helena. kaikkien muiden syntymätiedot minulla on, mutta pahuksen AnnaLiisa tuottaa tuskaa. kyseisessä henkikirjassa syntymävuodeksi merkitty 1860 joka varmasti oikea, koska perimätiedon mukaan hän oli nuorimmainen, ja Helena on synt 1862.

Maria Heiskan isästä ei ole tietoa (mehästä tul ja mehtään men, oli kuulemma isomamma aina sanonut).

AnnaLiisa siis syntynyt Lemillä jonka kirkonkirjat tuhoutuneet, ja muuttanut lienee Lappeelle. Papintodistuksessa (vuodelta 1952) sanotaan näin: Anna Liisa (lienee muuttanut Lappeelle. Kaikki tiedot puuttuvat). Ei siis tietoa milloin muuttanut.

Lappeen rippikirjoista en löytänyt Anna Liisaa 1880 enkä muutama vuosi sitä ennen.

Yhdessä muuttokirjassa 1880 olisi Helena ja AnnaLiisa muuttanee samaan aikaan lappeelle?

Voi herranen aika kun tuli tarinaa, mutta osaisiko joku auttaa yhdistämään Maria-mamman ja Anna Liisan?? Yhdessä vaiheessa jo epäilin (ja ehkä edelleen) että Marian äiti olisikin oikeasti Helena....:confused:

Essimi
26.07.11, 22:59
Mikon ja Liisan vihkitieto löytyy Hiskin avulla vuodelta 1857. Jos lapsia on vuoteen 1862 mennessä siunaantunut luettelemasi määrä, täytyy mukana olla kaksosia tai sitten ennen tätä avioliittoa syntyneitä. Lemiltä on säilynyt rippilasten luetteloita, joista voisi saada selville perheen lapset syntymäaikoineen, kun vain jaksaa selata:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9951

MinttuMescal
27.07.11, 08:31
Siis eihän minun pitänyt kirjoittaa että helena on nuorimmainen!!! Anteeksi töppäykseni, tarkoitus oli kirjoittaa että vanhimmainen!! Eli siis kaikki lapset ovat siis syntyneet kyseisessä liitossa. Ja kuten sanoin, kaikkien muiden syntymätiedot minulla on, paitsi AnnaLiisan, jonka kaikki tiedot papintodistuksen (1952) mukaan puuttuvat. Tähänkin sain yksityisviestillä apua. Kiitos kuitenkin!!!