PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Keminmaan kivikirkko


Heikki Koskela
19.07.11, 09:13
Poikkesin Lapin matkalla Keminmaan vanhassa kivikirkossa. Se on tunnettu ainakin noin 380 vuotta vanhasta muumiosta, joka on sijoitettu alttarin vasemmalle puolelle turistien nähtäväksi. Kysessä on tietenkin tunnettu pappi Nikolaus Rungius, jonka maalliset jäännökset ovat säilyneet käsittämättömän hyvin. Tarkka tutkimusta ei liene tehty sen muumioitumisesta. On vain arvailuja. Mainitaan mm kuiva maaperä syyksi. Olisko kuitenkin muitakin syitä?

Kiinnitin huomiota myös toiseen seikkaan. Kirkon hautausmaa on nykyisin täysin hoitamaton ja hyvin kuoppainen. Luulen (en ole varma), että hautausmaalta on vainajia siirretty ilmeisesti uuden kirkon hautausmaalle. Olen aiemmin tavannut samankaltaisen hautausmaan syvine kuoppineen ja tiedän, että sieltä vainajat on siirretty muualle.

Itse kirkossa pidetään ainakin kesäaikaan kerran viikossa messu. Kattomaalaukset ovat huonossa kunnossa ja kirkkosalin maalaukset kaipaisivat kovasti restauroijaa avuksi.

Lukkari
19.07.11, 10:36
Kerrotaan maaperän olevan hyvin kalkkipitoista mikä osaltaan on vaikuttanut olosuhteisiin ja edistänyt muumioitumista.

Kimmo Kemppainen
19.07.11, 14:21
Kylmyys ja kuivuus yleensä edesauttavat muumioitumista. Molemmat ehdot täyttynevät Pohjolan vanhojen kivikirkkojen hautaholveissa. Vanhat hautausmaat voivat olla siksikin kuoppaisia, että haudan multaa ei ole saatu lapiovoimin suljettaessa tiiviiksi, ja kun arkku on lahonnut ja romahtanut, on syntynyt kuoppa. Tämän voi havaita esimerkiksi Kainuun vanhoilla metsähautausmailla, joilla hautojen paikat voi havaita painaumina mättäiden välissä. Toki vainajia on voitu eri syistä siirtääkin.
Kimmo Kemppainen

Poikkesin Lapin matkalla Keminmaan vanhassa kivikirkossa. Se on tunnettu ainakin noin 380 vuotta vanhasta muumiosta, joka on sijoitettu alttarin vasemmalle puolelle turistien nähtäväksi. Kysessä on tietenkin tunnettu pappi Nikolaus Rungius, jonka maalliset jäännökset ovat säilyneet käsittämättömän hyvin. Tarkka tutkimusta ei liene tehty sen muumioitumisesta. On vain arvailuja. Mainitaan mm kuiva maaperä syyksi. Olisko kuitenkin muitakin syitä?

Kiinnitin huomiota myös toiseen seikkaan. Kirkon hautausmaa on nykyisin täysin hoitamaton ja hyvin kuoppainen. Luulen (en ole varma), että hautausmaalta on vainajia siirretty ilmeisesti uuden kirkon hautausmaalle. Olen aiemmin tavannut samankaltaisen hautausmaan syvine kuoppineen ja tiedän, että sieltä vainajat on siirretty muualle.

Itse kirkossa pidetään ainakin kesäaikaan kerran viikossa messu. Kattomaalaukset ovat huonossa kunnossa ja kirkkosalin maalaukset kaipaisivat kovasti restauroijaa avuksi.

Juha
19.07.11, 14:36
Tuossa vanha kuva muumiosta
http://photos1.blogger.com/blogger/629/2343/1600/keminmaan%20muumio.jpg



Juha

Heikki Koskela
21.07.11, 07:13
Yritin löytää kirjallisuudesta jotain tietoa kirkon hautausmaahan liittyen. En löytänyt lisätietoja mutta selatessani Markus Hiekkasen kokoamaa tietokirjaa "Suomen keskiajan kivikirkot" löysin Keminmaan Pyhän Mikaelin kirkosta lisätietoa ja oletuksen, että väitetty muumio saattaisi olla jokin muu kuin Nicolaus Rungius. Tätä oletusta on toistettu vuosikymmenestä toiseen ja pidetty viimein totena.

Muumion löytymisen jälken vuonna 1728 on oletettavasti syntynyt tarina, jota on sitten alettu pitää totena. Näin siis Markus Hiekkasen mukaan.

Hänen mukaansa Isonkyrön kivikirkko on ajoitettu vanhemmaksi kuin se todellisuudessa on.

Sari H
21.07.11, 08:36
Tuo kirkko on upea ja minäkin olen siellä hautuumaalla kuljeskellut. Ovet kirkkoon oliva kuitenkin kiinni, joten en silloin päässyt käymään sisällä ja näkemään muumiota.

Sivuhuomautuksena kesälomareissulaisille Utajärven kirkossa on museoesittely yms meneillään.

mika68
21.07.11, 09:02
Poikkesin Lapin matkalla Keminmaan vanhassa kivikirkossa. Se on tunnettu ainakin noin 380 vuotta vanhasta muumiosta, joka on sijoitettu alttarin vasemmalle puolelle turistien nähtäväksi. Kysessä on tietenkin tunnettu pappi Nikolaus Rungius, jonka maalliset jäännökset ovat säilyneet käsittämättömän hyvin. Tarkka tutkimusta ei liene tehty sen muumioitumisesta. On vain arvailuja. Mainitaan mm kuiva maaperä syyksi. Olisko kuitenkin muitakin syitä?

Kiinnitin huomiota myös toiseen seikkaan. Kirkon hautausmaa on nykyisin täysin hoitamaton ja hyvin kuoppainen. Luulen (en ole varma), että hautausmaalta on vainajia siirretty ilmeisesti uuden kirkon hautausmaalle. Olen aiemmin tavannut samankaltaisen hautausmaan syvine kuoppineen ja tiedän, että sieltä vainajat on siirretty muualle.

Itse kirkossa pidetään ainakin kesäaikaan kerran viikossa messu. Kattomaalaukset ovat huonossa kunnossa ja kirkkosalin maalaukset kaipaisivat kovasti restauroijaa avuksi.

Kemijärven kirkon alle haudattu lapinpappi Esaias Mansvetuksenpoika Fellmankin on kuulemma säilynyt muumioituneena nykypäiviin asti, vaikka on haudattu jo 1600-luvun lopulla. Tuo maaperän kuivuus voi olla Kemijärvelläkin syynä.

Alapo
21.07.11, 13:03
http://www.oulu.fi/hutk/yleark/tutkimus/Julkaisut/Meteli-14.pdf
Tuolta löytyy tutkimus Keminmaan kirkkohaudoista.
Myös Kempeleen vanhan kirkon ja Haukiputaan kirkon alla olevista muumioista olen nähnyt tutkimuksen, jota en nyt löytänyt.
Kempeleen kirkon muumiot kiinnostavat itseäni, koska mahdollisina vainajina on mainittu parikin esi-isääni puolisoineen.
Haukiputaan kirkon alla olevien muumioiden joukossa taas lienee eräs vaimoni esi-isä.