PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Virroilla Wermaksessa


Mariasparf
18.07.11, 07:54
Hei !
Odotellessani kirjaa "Vanhan Ruoveden historian liiteosa-talonhaltijakirjat" en malta olla kysymättä tunteeko jo joku allaolevan perheen historiaa ja esipolvia? Mahtanevatko olla Kitusia vai toista sukua kuten mäkitupalaiset saattoivat olla? Aikaisempia sukupolvia on tiedossani , mutta pari puuttuu väliltä joka selventäisi tämän perheen esipolvia. Näitä tietoja olen koonnut eri lähteistä kuten keskustlupalstoilta " Denise " ja " harrysme" , sekä uudelta tuttavuudelta joka on Virtojen Kitusen jälkipolvia .


Henrik Mattsson/ Heikki Matinpoika /asuivat mäkitupalaisena Wermaksessa 1752-1763
s. 1712 Virrat , k. 21.10 . 1777 Virrat
+ n. 1745-46 Anna Johansdr.
s. 1715 k maaliskuu 1764
Kirkonkirjoissa käytetty nimenä Wermasta ja Wermaniemeä ja Vehmas ehkä myöhemmin .
Kyseinen torppa/ mäkitupa sijaitsi Kitusen mailla , vastapäätä Kitusta , järven toisella rannalla.
Gabriel Henriksson seuraa isäntänä Wermaksessa 1781-86 .


Terveisin Mariasparf

Niina Mäkinen
28.07.11, 20:02
Hei Maria,

Oma sukututkimukseni suuntautuu pääsääntöisesti entisen kotipaikkakuntani Virtojen ulkopuolelle, mutta viestisi kiinnosti, koska vanhempani asuvat Vermasjärven rannalla. Kitunen nimenä on myös tuttu - kuuluisan karhunkaataja Martti Kitusen mukaan. Vehmas-nimen olen varmaan myös kuullut, mutta en tiedä missä kyseinen talo / paikka sijaitsee. Tuli kuitenkin mieleen se, että Wermas ja Vehmas ovat varmaankin ihan eri paikkoja.

Eri sukujen hallussa ollut Vermas eli Vermaan kartano Vermasjärven rannalla oli Virtain suurimpia tiloja ja heillä oli paljon torppia aikoinaan. Mutta Kitusen talo (jos puhutaan tuosta karhunkaatajan suvusta) on käsittääkseni aivan eri suunnalla Virtoja. Vermaan vaiheista kerrotaan monessa kohtaa Vanhan Ruoveden historia-teoksissa. Jos haluat, voit laittaa minulle yksityisen viestin aiheen tiimoilta.

terveisin

Niina

Mariasparf
29.07.11, 06:38
Kiitos, Niina!

Laita vain viestiä . Olen vielä kesäreissulla joten en ko. kirjaa tähän kuvioon voi hankkia. Uteliaisuus on suuri !

Terveisin Mariasparf

Mariasparf
29.07.11, 14:34
...olinpa unessa vastatessani ! Eli laitan sinnepäin " kymysyksiä " kunahn saan ne säälliseen muotoon....

Terv. Mariasparf